علل و درمان لثه های خراب

بیماری های لثه شامل عفونت بافت هایی است که از دندان های شما محافظت می کند. بروز عفونت در لثه، یکی از دلایل اصلی خراب شدن دندان در بزرگسالان است. از آنجا که بیماری لثه معمولا بدون درد است، ممکن است از آن آگاهی نداشته باشید.

نبض ما– برخی از علائم هشدار دهنده که نشان دهنده بیماری لثه است، عبارتند از: خونریزی از لثه ها، قرمزی، تورم، ایجاد لک، لثه هایی که از دندان ها جدا شده و از شکل افتاده باشند، درد مکرر در لثه و یا یا طعم بد دهان، شل شدن یا جدا شدن دندان های دائمی، هر گونه تغییر در خط دندان ها.

انواع بیماریهای لثه

بعضی از عوامل هم وجود دارند که خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهند. آن ها عبارتند از:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف مواد مخدر و سیگار، عوامل ژنتیکی، عدم مراقبت پس از کشیدن دندان، بارداری، دیابت، مصرف برخی داروها از جمله داروهای استروئیدی، انواع داروهای ضد صرع، داروهای سرطانی، برخی از مسدود کننده های کانال کلسیم و  مصرف داروهای ضد بارداری  خوراکی.

در صورتی که هر یک علائم فوق را مشاهده کرده و یا در گروه خطرزای نام برده هستید، به دندانپزشک مراجعه کنید تا از خطرات احتمالی در مورد بیماری های لثه جلوگیری کنید. در مرحله اولیه بیماری لثه ، لثه ها ممکن است به راحتی قرمز و متورم شده و خیلی راحت خونریزی کنند. در این مرحله، می توان درمان را آغاز کرده و پس از درمان هم با مسواک مرتب و نخ دندان از برگشت بیماری جلوگیری کنید.

نام دیگر پوسیدگی دندان

انواع بیماری لثه

  • پریودنتیت
  • آماس لثه
  • پیوره لثه
  • جدا شدن لثه از دندان
  • سفید شدن لثه
  • قارچ لثه
  • کبودی لثه

پریودنتیت چیست؟

بیماری  پیشرفته لثه، پریودنتیت نامیده می شود. پریودنتیت مزمن درصدی از بزرگسالان بالای ۳۰ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری می تواند منجر به از دست دادن بافت ها و استخوان هایی شود که از دندان ها حمایت می کنند و در طول زمان  هم می تواند شدیدتر شود.

همچنین به علت بیماری پریودنتال، بیماری لثه ممکن است از طریق  پلاک ایجاد شود که به صورت باکتریایی است و این باکتری ها می تواند به طور مداوم در دندان های ما تشکیل شود.

پریودنتیت

در صورت شدت بیماری لثه ، دندان های شما  دچار سستی شده و اصطلاحا لق می شوند. این بیماری  از شایع ترین نوع پریودنتیت در بزرگسالان است اما در هر سنی ممکن است رخ دهد.

پریودنتیت تهاجمی هم نوعی بیماری بسیار مخرب لثه است که نیاز به درمان فوری دارد. ویژگی های مشترک این بیماری عبارتند از از دست دادن سریع بافت و استخوان که ممکن است در برخی از مناطق دهان و یا در کل دهان رخ دهد.

تحقیقات بیشتری در مورد بیماری های سیستمیک و بروز بیماری های پریودنتال و لثه در حال انجام است. در حالی که ممکن است ارتباط زیادی بین بیماری های دیگر و بیماری لثه نباشد، اما برخی مطالعات نشان می دهد که بیماری های شدید لثه ممکن است با چندین بیماری دیگر مانند دیابت یا سکته همراه باشد.

در اکثر موارد ممکن است دچار بیماری لثه بوده، اما علائم هشدار دهنده ای وجود نداشته باشد.به همین دلیل لازم است که به طور مرتب برای بررسی دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنید. به منظور پیشگیری از بروز بیماری های لثه و دندان ، دندان هایتان را دوبار در روز بشویید، به طور روزانه دندان هایتان را تمیز کنید، از رژیمی متعادل استفاده کرده و برنامه های منظم دندانپزشکی را برای  بررسی دندان و لثه ها پیگیری کنید.

بیماری لثه یا التهاب بافت های اطراف دندان ها بیشتر به علت کمبود بهداشت  دهان و دندان است. بیماری  لثه با تورم و قرمزی همراه بوده و لثه ها به راحتی در هنگام مسواک زدن دندان ها دچار خونریزی می شوند.

علائم آماس لثه

در اکثر مواقع و زمانی که لثه ها متورم می شوند، عامل اصلی آن به احتمال زیاد وجود باکتری و ایجاد پلاک است. زمانی که سطح دندان از باکتری متراکم می شود، علاوه بر پوسیدگی دندان ها، لثه هم دچار آماس و التهاب می شود.

بیشتر موارد تورم لثه به علت تجمع پلاک باکتریایی اتفاق می‌افتد. درمان آماس دندان بیشتر به شکل جرم گیری و پاکسازی دندان و لثه ها، توسط دندانپزشک صورت می گیرد.

تصویر آماس لثه

علل پیوره لثه

یکی از بیماری های لثه، پیوره لثه است که بر اثر این بیماری، میکروب های داخل دهان در سطح لثه با حالتی چسبنده تجمع پیدا کرده و این لایه میکروبی تقریبا بی رنگ بوده و باعث بوی بد دهان هم می شود.

درمان پیوره لثه با استفاده از نخ دندان و مسواک صورت می گیرد. اما در موارد شدید پیوره لثه، دندانپزشک بعد از بی حسی لثه، آن را برش زده و میکروب ها را از بافت های اطراف حذف می کند.

پیوره لثه

علت و درمان جدا شدن لثه از دندان

زمانی که باکتری و میکروب بیش از حد در دهان و دندان متراکم شود، این باکتری ها به مرور بر روی دندان ها جمع شده و تبدیل به جسم سختی می شود. این پلاک باکتریایی می تواند بر لثه ها هم تاثیر گذاشته و باعث عفونت، التهاب، قرمزی و تحریک پذیری لثه می شود. بهتر است هر روز مسواک بزنید تا تجمع باکتری در دهان صورت نگیرد.

تصویر جدا شدن لثه از دندان

زمانی که این التهاب در لثه افزایش پیدا می کند، لثه سسست شده و استحکام اولیه برای حفظ دندان ها از بین می رود. بهترین روش درمان، مراقبت های دندانی، تغذیه مطلوب و مصرف میوه و سبزی برای استحکام لثه ها است.

علل لکه های سفید روی لثه

در برخی موارد رنگ لثه تغییر پیدا کرده و روشن می شود. روشن و سفید شدن رنگ لثه ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. گاهی اوقات بر اثر عفونت های میکروبی و قارچی، رنگ لثه کم کم سفید می شود. برای درمان این نوع بیماری، دندانپزشک شما ابتدا عفونت قارچی را برطرف  کرده و درمان تکمیلی را ارائه می دهد.

تصویر سفید شدن لثه

البته باید اضافه کرد که درمان سفید شدن لثه بسته به علت آن متغیر است. در موارد شدید عفونت های قارچی، ممکن است از درمان لیزری برای پاکسازی لثه استفاده شود. علاوه بر این جدا از روش های پزشکی یا پاکسازی، داروهایی در داروخانه در دسترس هستند که می توان از آن برای درمان تغییر رنگ لثه استفاده کرد.

درمان قارچ لثه

اکثر مواقع به دلیل تراکم پلاک و باکتری در سطح دندان، جرم سنگین تر شده و تاثیر زیادی بر لثه می گذارد. گاهی یک عفونت جزیی هم می تواند باعث ایجاد قارچ دندان شود. درمان قارچ دندان از طریق جرم گیری و پاکسازی مخاط  امکان پذیر است.

علت کبودی لثه

گاهی اوقات رنگ لثه دچار تغییر شده و کبود و سیاه می شود. کبودی لثه  علل مختلفی دارد. از جمله عوامل کبودی لثه می توان  به مصرف سیگار، رسوب مواد مختلف بر روی لثه، بیماری های مختلف و ژنتیک، اشاره کرد. چنانچه دچار بیماری لثه نبوده و تنها لثه شما تغییر رنگ داده و کبود شده باشد ، می توانید به راحتی با روش لیزر به درمان آن اقدام کنید.

کبودی لثه

کورتاژ لثه

گاهی اوقات بیماری لثه پیشرفت کرده و نیاز به درمان اساسی دارد. تمیزکردن عمقی و ریشه دندان، به منظور پاکسازی و شستشوی لثه ها کورتاژ لثه  نام دارد که از این طریق دندانپزشک می تواند تمام میکرب ها و التهاب لثه را در نقاطی که با مسواک به آن دسترسی نداریم، از بین برده و بافت لثه را تمیز کند.

نبض ما- مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:www.medicinenet.com

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید