آیا زگیل صورت درمان می شود؟

زگیل صورت جزئی از انواع ویروس HPV است که در ناحیه تناسلی هم رشد می کند. اما زگیل صورت در نوع خود مسطح تر و درمان پذیرتر است. در این مقاله با انواع زگیل صورت و روش های درمانی آن آشنا خواهید شد.

نبض ما– زگیل ها، زائده هایی کوچک، دایره ای یا بیضی شکل هستند که روی پوست به علت عفونت ویروسی ایجاد می شود. آنها معمولا بدون درد و خوش خیم بوده و سطح زگیل صورت خشن یا مسطح است. اما زگیل صورت ظاهر نامناسبی به چهره می دهد. رنگ زگیل ها می تواند کمرنگ تر، تیره تر یا به رنگ پوست باشد.

زگیل صورت چیست؟

در بعضی موارد، زگیل ممکن است در جاهایی از بدن ایجاد شده و دردناک شود؛ اما این یک اتفاق نادر است. در واقع زگیل رشد بی دلیل، سریع و غیر همگون سلول های پوست است که شکلی سخت را ایجاد می کند و می تواند در هر جایی از بدن شما ایجاد شود.

سیب زمینی رنده شده را روی زگیل صورت قرار داده و بیست دقیقه بگذارید بماند. اسیدهای موجود در آب سیب زمینی باعث کشته شدن ویروس زگیل می شوند

انواع زگیل

زگیل های سخت معمولا پشت دست ها رشد می کنند. در حالی که زگیل های صاف در صورت ایجاد می شوند. زگیل هایی که  گاهی در کف پاها رشد می کنند معمولا ناخوشایند و دردناک هستند و باید آن را برداشت.

– نوع دیگری از زگیل هم در ناحیه تناسلی ایجاد می شود که این نوع زگیل نسبت به زگیل های دیگر خطرناک تر بوده و قابل انتقال و مسری است. زگیل صورت، کنار بینی، لب و گونه ها، تقریبا بی خطر بوده و مشکلی ایجاد نمی کنند.

زگیل های پوستی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) روی پوست ایجاد می شود. از سالیان دور، زگیل ها روی پوست افراد ایجاد می شده و مسئله ناخوشایندی به حساب می آمد. آنها در مومیایی های 3000 ساله کشف شده که شکسپیر، نویسنده مشهور، نیز به آن اشاره داشته است.

علل زگیل صورت

آیا زگیل کشنده است؟

اگرچه زگیل ها به طور کلی خطرناک نیستند، اما زشت، بالقوه شرم آور و مسری هستند. همچنین می توانند گاهی اوقات دردناک باشند.

انواع معمولی زگیل که ممکن است روی صورت ایجاد شود، زگیل های صاف و مسطح نامیده می شوند. بزرگسالانی که زگیل صورت آنها به طور ناگهانی بزرگ می شود؛ باید سریعا به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و اطمینان حاصل شود که خطرناک نباشد. البته زگیل در کودکان هم ایجاد می شود و نیاز به بررسی دارد.

زگیل های صورت معمولا رنگی بوده یا هم رنگ پوست هستند. آنها به صورت برجستگی هایی ظاهر شده، معمولا در یک ردیف یا شاید به صورت جداگانه ظاهر می شوند. زگیل، روی چهره یا سایر قسمت های بدن ایجاد شده و می تواند گسترش پیدا کند. در صورت افزایش و گسترش زگیل به پزشک مراجعه کنید.

زگیل های مختلف ممکن است با اشکال مختلف رشد کنند. زگیل های خشن و برجسته ای  که روی صورت ایجاد می شوند. معمولا بدون پیش بینی و دارای رشد بسیار سریع هستند که گاهی اوقات به چندین میلی متر بالای پوست می رسد.

اما زگیل های تخت و مسطح روی صورت به آرامی رشد می کنند و به طور معمول روی سطح پوست باقی می مانند، هرچند ممکن است دو یا چند میلی متر قطر داشته باشند. در صورتی که زگیل ها به طور مناسبی تحت درمان قرار گیرند؛ معمولا پس از چند ماه ناپدید شده و گسترش پیدا نمی کنند.

علت بروز زگیل صورت چیست؟

علل بروز زگیل صورت

زگیل ها معمولا بر اثر نوعی ویروس به نام ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می شوند. زگیل های مشترکی که روی صورت، دست ها و پاها یافت می شوند، شکل خاصی از نتیجه این ویروس هستند. بیش از 150 نوع مختلف ویروس HPV وجود دارد و به همین دلیل، شناسایی عامل اصلی ایجاد زگیل صورت، کمی بعید است.

زگیل معمولا علائم بیرونی یک سیستم ایمنی ضعیف است. افرادی که دارای سیستم ایمنی قوی هستند به راحتی در مقابل این ویروس مقاوم بوده و معمولا زگیل صورت یا دیگر نواحی بدن در آنها رشد پیدا نمی کند. تقویت سیستم ایمنی از طریق رژیم غذایی مناسب، مصرف آب فراوان و مکمل های ویتامین و مواد معدنی، امکان پذیر است.

به یاد داشته باشید که اکثر داروهای خانگی محبوب برای درمان زگیل های تک استفاده می شوند نه گروه هایی از زگیل های صاف و مسطح

علائم زگیل صورت

زگیل ها می توانند شکل مختلفی داشته و حتی اندازه آنها با هم متفاوت باشد. گاهی اوقات زگیل ها رشدی نداشته و تغییری نمی کنند و گاهی اوقات بعضی از زگیل ها، مخصوصا زگیل های صورت رشد کرده و اندازه آنها بزرگ تر می شود.

به طور کلی می توان گفت که زگیل های صورت دردناک نیستند، به جز زگیل هایی که در نقاط حساس رشد می کنند مانند کف پا یا دست ها.

بیماری HPV

به این ترتیب زگیل صورت در صورت عدم تغییر، مشکل ساز نبوده و ایجاد ناراحتی نمی کند. اما از نظر ظاهری زیاد خوشایند نیست.

به هرحال جدا از مسئله زیبایی، زگیل های صورت یا دیگر نواحی بدن، دردناک یا مشکل ساز شود و در صورتی که ترشح داشته باشد، بهتر است سریعا به یک  متخصص پوست مراجعه کنید .متخصص پوست مشکل شما را بررسی کرده و درمان را ارائه می دهد.

 درمان گیاهی و سنتی زگیل صورت

در حالی که درمان و حذف زگیل ها از طریق جراحی یا روش های لیزر، توسط پزشکان ترجیح داده می شود، اما با این حال شما می توانید با استفاده از درمان گیاهی و خانگی، آنها را رفع کنید. درمان گیاهی، در حذف زگیل ها یا جلوگیری از رشد آنها بسیار موثر هستند.

پیش از این که از درمان گیاهی استفاده کنید، لازم است که در مورد زگیل های خود اطلاعاتی داشته باشید. به دلیل اینکه زگیل های تخت و مسطح معمولا در تعداد زیاد و روی صورت رخ می دهند، قبل از استفاده از داروهای خانگی که ممکن است در پوست شما حساسیت ایجاد کرده یا باعث بروز اسکار شود، با پزشک خود مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که اکثر داروهای خانگی محبوب برای درمان زگیل های تک استفاده می شوند نه گروه هایی از زگیل های صاف و مسطح.

درمان زگیل صورت

به طور کلی می توان از داروهای ضد بارداری که حاوی سالیسیلیک اسید هستند استفاده کنید، اما اگر زگیل با درمان خانگی درمان نمی شود، باید حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. برخی از درمان های گیاهی و سنتی رفع زگیل عبارت اند از:

سرکه سیب، روغن درخت چای، روغن زیتون، آب لیمو، روغن نارگیل، سیر، روغن کرچک، پودر سدیم، ویتامین ها، زردچوبه، سیب زمینی،

از بین بردن زگیل صورت با سیب زمینی

برای رفع زگیل با سیب زمینی شما به یک عدد سیب زمینی خام نیاز دارید. سیب زمینی خام را پوست کنده، شسته و سپس رنده کنید.

سیب زمینی رنده شده را روی زگیل صورت قرار داده و بیست دقیقه بگذارید بماند. سپس با آب ولرم بشویید. این کار را چند بار در روز انجام دهید. اسیدهای موجود در آب سیب زمینی باعث کشتن ویروس زگیل می شوند. پس ازدو تا سه هفته، شما شاهد کاهش یا حذف زگیل خواهید بود.

هزینه درمان لیزر

هزینه لیزر زگیل صورت

برای استفاده از روش لیزر در برداشتن زگیل صورت، ابتدا می توانید در مورد هزینه آن اطلاعات دریافت کنید. البته هزینه لیزر زگیل صورت، برطبق تعداد و شکل زگیل ها و همچنین پزشک مورد نظر، متغیر است.

در برخی موارد ممکن است زگیل ها نیاز به چند بار درمان مجدد داشته باشند که در این صورت، هزینه افزایش پیدا می کند. به طور کلی، هزینه لیزر زگیل صورت در رفع زگیل های بزرگ تر و زگیل هایی که برداشتن آنها با ظرافت بیشتری انجام می شود، بالاتر است.

همچنین جراح پلاستیک، نسبت به پزشک عمومی معمولا دستمزد بیشتری دریافت می کند. به هر ترتیب، پیش از لیزر زگیل صورت ، درباره روش کار و هزینه های احتمالی، اطلاعات لازم را دریافت کنید.

 

4.6/5 - (11 امتیاز)
منبع livestrong

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 نظر
  1. سمانه می‌نویسد

    زگیل صورت را بسوزونیم جاش می مونه؟

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام روی صورت دختر وپسرم زگیل های مسطح داره چندبار پلاسما کردم خوب نشده میشه راهنمایی بفرمایین ممنون

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام فلفل سیاه هرشب موقع خواب به اندازه ۷الی ۱۰ تا دونه به مدت ۱ماه بخورن خوب میشه

  2. مونا می‌نویسد

    م وخسته نباشید ،من روی پیشانیم زگیل
    افتاد دکتر فریزش کرد بعده ۳ ماه باز ریزش
    افتاده چیکار کنم کلا خلاص بشم واقعا خسته
    شدم هر بار قریز وردش میمونه ،از لحاظ بهداشتی کاملا حساسم اما نمیدونم چرا افتاده وریشه کن نمیشه

  3. حسین مقدم می‌نویسد

    سلام روپیشونی دخترم چندعددزگیل کوچک هست اولش یکی بودچون دستکاری کردیم زیادشده مثل جوش میمونه .لطفاراهنمایی کنیدمراواگردکترخوب سراغ داریدبه من شماره بدهید.ممنونم

    1. ناشناس می‌نویسد

      با عرض سلام وخسته نباشید.روی نوک بینی دخترم که ۴ ساله هس زگیل در امد چطور از بین ببرم.لطفا راهنمایی بفرمایید.بخدا عصبی شدم.انقد دنبال درمانش بودم.

      1. علیرضا می‌نویسد

        سلام، پسرم ۵ سال داره، حدود ۴ ماه پیش یکی زگیل روی بینی زده بود، مرتب رشد میکرد وبزرگ میشد،به نظر پزشک فریز کردن،ولی حالا با سرعت پشت چشم وروی گونه هاش دونه های ریز داره میزنه،خیلی نگران هستم،نظر شما چیست؟لطفاً راهنمایی کنید،ممنون

        1. سپیده مجدیان می‌نویسد

          حتما به پزشک متخصص کار درست مراجعه کن روشهای درمانی مختلفی هست

  4. مسیح می‌نویسد

    تشکر اطلاعات خوبی بود ولی ضرر هایش رو نگفتید ونگفتید نوه شکل گیری زگیل چجوری است

  5. نیکا می‌نویسد

    سلام روپیشانی قسمت رویش موی دخترم چندتا زگیل بزرگه لطفا بگید چکارکنم

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام چکار کردید دختر منم روی پیشیونیش زده چکار کنم

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام ببخشید من رو صورتم زگیل زده چکار کنم که ریشه کن شه هر کاری میکنم نمیره

  6. علیرضا می‌نویسد

    سلام، پسرم ۵ سال داره، حدود ۴ ماه پیش یکی زگیل روی بینی زده بود، مرتب رشد میکرد وبزرگ میشد،به نظر پزشک فریز کردن،ولی حالا با سرعت پشت چشم وروی گونه هاش دونه های ریز داره میزنه،خیلی نگران هستم،نظر شما چیست؟؟؟؟

  7. رهگذر رهگذری می‌نویسد

    سلام خدمت همه لطفا حتما حتما خوب بخونید
    من خودم چند سالی بود ی زگیل خیلی بزرگ و دردناک رو دستم افتاده بود
    همش داشت بزرگ میشد و ب تعدادش اضافه میشد حتی ب صورتم افتاد
    هر کاری ک به فکرتون میرسه و خوندید رو انجام دادم از سنتی بگیر تا پزشکی کاری نمونده بود ک انجام نداده باشم اوضاع بدتر شد ک بهتر نشد
    تا اینکه ی خانم مسن روستایی ی پیشنهاد عجیب بهم داد
    گفت تو فصل تابستان یک ملخ سبز یا همون منفیس یا همون ملخ سیدی رو بگیر بعد قند رو آب کن بمال روی اولین و بزرگترین زگیل بدنت وبعد سر ملخ رو بگیر جلوی زگیل بوی شیرینی باعث میشه ک ملخ زگیل رو گاز بگیره و شروع ب خوردنش کنه منم اینکارو کردم درد داشت کمی هم خون اومد خودم دیدم ک تیکه تیکه زگیل رو از ریشه میکشه بیرون و میخوره بعد ک نخورد ملخ رو رها کردم و دستمو شستم بخدا قسم ظرف ۴۸ ساعت هرچی زگیل تو بدنم بود دونه دونه محو شد من امتحان کردم و یقین دارم هر کی انجام بده جواب میگیره موضوع برمیگرده به آنزیمهای دهان اون ملخ ک ظاهرا قاتل ویروسی هست ک باعث ایجاد زگیل میشه همونطور ک آنزیم بزاق زالو هم باعث رقیق شدن خون میشه زالو درمانی بوجود اومده این مطلب خرافی نیست و کاملا علمی هست فقط خیلی ناشناخته هست همه ازش اطلاعی ندارن
    اون پیر زن الان زنده نیست خدا رحمتش کنه، اطلاعات عجیب و غریب زیادی داشت ک من چندتاشون یاد گرفتم ازش همش هم درست بود، این یکیش بود.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید