خواص و مضرات حنا برای موی سر

روغن، پوست و دانه های حنا، شایع ترین شکل در کاربرد های دارویی حنا است. از جمله خواص حنا به صورت داروهای ضد التهابی، ضد باکتری، رطوبت  دهنده و ضد ویروسی است.

حنا گیاه گلداری است که اکثرا از آن رنگ گرفته  می شود. حنا دارای نام های مختلفی در سراسر جهان است، از جمله هینا و privet ، اما همه آنها توصیف کننده همان گیاه قابل توجهی است که دارای نام علمی Lawsonia inermis است. گیاه حنا با گل های سفید یا صورتی و همچنین میوه های کوچک، دارای خواص بی‌شماری است. با مضرات و خواص حنا برای مو و پوست سر آشنا شوید.

حنا مو

رنگ کردن مو با حنا

 “حنا” توسط افراد مختلف در سراسر جهان به روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. اکثریت مردم احتمالا آن را برای رنگ بخشیدن  به مو و یا بر روی پوست به کار می برند که به طور سنتی در بسیاری از فرهنگ ها استفاده می شود. حنا در طیف گسترده ای از روش های استفاده، از جمله رنگ دهی، همچنین در عصاره های آب، تنتور، پوست، دانه  و یا برگ آن مشاهده کرد. این تنوع پذیری، حنا را تبدیل به عنصری بسیار ارزشمند در داروهای سنتی تبدیل کرده است.

رنگ کردن مو با حنا

اگر تصور می کنید که حنا تنها می تواند برای رنگ آمیزی موها استفاده شود، می توان گفت که اینطور نیست و در کشورهای مختلف، استفاده های بی‌شماری از این گیاه ساده وجود دارد که  هر کدام هدف خاصی را در به کارگیری این گیاه مفید دنبال می کنند. حنا، یکی از بهترین مواد موثر بر زیبایی مو است که در کشور هند بیشتر رواج دارد.

از سال ها و قرن ها پیش، زنان از قدرت این ترکیب طبیعی برای تقویت، تغذیه و زیبایی چهره خود استفاده کرده اند. پس از آن، آنها از برگ حنا برای درمان مو استفاده می کردند؛ زن مدرن از پودر حنا برای درمان مو استفاده می کند.

مضرات حنا برای پوست سر

به طور کلی می توان گفت که حنا برای پوست سر خطری ندارد. اما این نکته را فراموش نکنیم، عدم تعادل در مصرف این ماده خطراتی به دنبال خواهد داشت.  بهتر است در مورد مصرف حنا بر روی موها و پوست سر، زمان مناسبی را رعایت کنید.

ممکن است استفاده از حنا روی پوست سر، به مدت خیلی طولانی ممکن است سبب خارش و یا دیگر حساسیت های پوستی شود.

حنا در طب سنتی

آیا حنا پوست را سفت می کند

یکی از قابل توجه ترین استفاده های حنا ، به کارگیری آن برای محافظت از پوست در برابر عفونت ها و از بین بردن التهاب است. این خاصیت نه تنها برای درمان سوختگی ها، زخم ها و خراش ها کاربرد دارد، بلکه به دلیل اینکه می تواند یک لایه محافظ علیه پاتوژن ها و مواد خارجی ایجاد کند، می تواند باعث سفتی و استحکام  پوست و لایه های تشکیل دهنده پوست صورت باشد.ماسک دارچین برای پوست

همچنین به دلیل توانایی خنک کنندگی طبیعی در انواع پوست از آن استفاده می شود. حنا با خاصیت قوام و سفت کنندگی پوست، همانند ژل آلوئه ورا عمل می کند.

می‌خواهید پوست سفتی داشته باشید، سفت کردن پوست شل بدون جراحی را در این مقالهبخوانید.

خواص حنا برای پا

افرادی که مبتلا به آرتریت یا درد روماتیسمی در پاها هستند، می توانند به راحتی از روغن حنا در مناطق دردناک استفاده کنند تا از چنین درد غیر قابل تحملی خلاص شوند.همچنین در صورتی که درجه حرارت بدن بیش از حد بالا رفته باشد، حنا را به کف دست و پای خود بمالید تا بدن شما را خنک کند.

طرز استفاده از حنا برای مو

– ترکیبی از پودر حنا و روغن خردل یک درمان عالی و مناسب برای ریزش مو است.

– 250 میلی لیتر روغن خردل را به چند برگ حنا اضافه کنید و بر روی موهای خود بگذارید.

– این روغن را 2 تا 3 بار در هفته برای ماساژ دادن موها و پوست سر خود استفاده کنید.

حنا گیاه مفیدی برای درخشان کردن موهای سر محسوب می شود. برای این کار، عصاره  حنا را جوشانده و بگذارید سرد شود. 3 قاشق غذاخوری آب لیمو به آن اضافه کرده و این عصاره را روی موهای سر خود اعمال کنید.

پس از نیم ساعت آن را شستشو دهید. خواص حنا باعث رشد مو و پودر حنا  باعث تغذیه و تحریک فولیکول های مو می شود.

فواید حنا برای پوست سر

250 میلی لیتر روغن گینگی را به 5 پیمانه پودر حنا اضافه کرده و به مدت 5 تا 6 دقیقه بر روی موهای سر بمالید. شما می توانید 2 تا 3 بار در هفته از این روغن اسانس استفاده کنید. روش دیگر استفاده از حنا به صورت زیر است: حنا را در آب شستشو دهید. بهتر است از دانه های درشت حنا استفاده شود.

سپس، یک عدد موز له شده را به آن اضافه کرده تا به شکل خمیری یک دست در آید. هر روز صبح به موهای سر خود بمالید. این خمیر را 5 دقیقه روی موهای سر قرار داده و سپس با آب سرد شستشو دهید. این روش، سبب تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن ها می شود.

خواص حنا در طب سنتی

روغن حنا در درمان دارویی در طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله سردرد تا جهش های عصبی و سایر اختلالات پوستی، کاربرد دارد. حنا به عنوان یک گیاه دارویی به عنوان مهارکننده درد، مهارکننده مشکلات قلبی، ضد باکتری، ضد قارچ، تعدیل فشار خون بالا و آرامبخش مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین عصاره حنا، نور ماوراء بنفش را از بین می برد.

روغن گل حنا باعث کاهش درد عضلات می شود، در حالی که دانه های آن در دئودورانت ها نیز استفاده شده و قاعدگی را تنظیم می کنند. روغن حنا باعث خواب و از بین بردن اختلالات خواب می شود. حنا در پوست هم برای درمان علائم زردی و بزرگ شدن کبد و طحال استفاده می شود.

سردرد ابرو

روغن حنا  را می توان برای درمان اگزما، کمر درد، عفونت های قارچی و سوختگی و همچنین برای دردهای روماتیسمی و آرتریت استفاده کرد.

به همین منظور از برگ های حنا به منظور کاهش روماتیسم  و کمر درد استفاده می شود. آب میوه  حنا  یک گیاه دارویی برای گرمای بالای بدن و در مقابل شکنندگی مو های سر، روغن حنا دارویی تاثیر گذار است.

پوست گیاه حنا در درمان التهابات پوستی بسیار موثر است. به این منظور پوست حنا را خیسانده و بر نواحی آسیب دیده پوست قرار دهید. از پوست حنا برای اختلالات کبدی استفاده می شود. برای این درمان 1 تا 5 دسی گرم پودر حنا و یا 30 تا 50 گرم  از عصاره آن را تهیه کرده و برای درمان اختلالات کبدی مصرف کنید.

علایم کبد چرب

خواص حنا در درمان طاسی بی نظیر است. با استفاده از روغن خردل آب پز شده با برگ های حنا  می توانید موهای از دست رفته را تجدید کنید. 250 گرم روغن خردل در یک تابه جوش داده  و حدود 50 تا 60 گرم برگ حنا را به تدریج به روغن اضافه کنید.

سپس این روغن را از طریق پارچه فیلتر کرده و در یک بطری ذخیره کنید. ماساژ منظم این روغن بر روی سر باعث تولید فراوان مو می شود.

حنا داروی مناسبی در طب سنتی به شمار می رود. روغن حنا در بخش طب گیاهی موسسه تحقیقاتی پزشکی اسلامی و تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران و توسط متخصصین تایید شده است. در طب سنتی برای خواص حنا کاربرد های بسیاری عنوان شده است و از سال ها پیش برای درمان انواع بیماری ها و تقویت پوست و مو مورد استفاده قرار می گرفت.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:

www.rewardme.in

 

4.1/5 - (20 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظر
  1. درسا می‌نویسد

    دمتون گرم بچه های نبض ما مقاله عالی بود کلا حنا یه چیز باورنکردنی همه کاره ای هست !
    حنا موزیک هایی که داره خواصی که برای موی سر داره خواصی که برای پوست صورت داره همه و همه واقعا خاص هستند.

  2. Amin می‌نویسد

    آیا حنا برای مردانی که ریزش مو هورمونی دارند هم مفید است؟؟؟با چه روشی استفاده کنیم بهتره ؟؟؟

  3. حسن می‌نویسد

    سلام کسانی که ربزش مو ارثی دارند درمان دارد؟حنا جلوگیری میکنه؟۳۵ سال هستم.ممنون

    1. ناشناس می‌نویسد

      بله واقعا باعث افزایش و رشد مو میشه

  4. ليلا می‌نویسد

    سلام
    من باحناهندى موهام رو رنگ کردم
    البته مدت زمان زیادى روى سرم موند
    حالاهم خارش وسوزش وسردردوگوش درد گرفتم براى درمانش چىکارکنم
    دراین وضعیت کرونایى؟ممنون میشم جواب بدید

  5. ناشناس می‌نویسد

    سلام میگم راست که استفاده از حنا‌ برای موی سر باعث سفید شدن موها میشه؟
    من استفاده کردم خیلی میترسم که موهام‌ دفعه ای سفید شه🤕

از پزشکان نبض‌ما بپرسید