بهترین درمان های گیاهی تنبلی تخمدان

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان ،از شایعترین اختلالات غدد در سنین باروری است که علایم آن پس از سنین بلوغ آغاز می شود. حال ببینیم آیا درمان گیاهی تنبلی تخمدان امکان پذیر است؟

نبض ما– به طور کلی می توان گفت عوارض درمان های گیاهی در مقابل دیگر درمان ها بسیار ناچیز است. برخی از گیاهان می توانند مانند قرص های ضد بارداری موثر می باشند و برای درمان تخمدان پلی کیستیک PCOS مورد استفاده قرار گیرند. در این مطلب با انواع درمان گیاهی تنبلی تخمدان و  تخمدان پلی کیستیک آشنا می شوید.

تخمدان ها

انواع تنبلی تخمدان

در ادامه مطلب با انواع تنبلی تخمدان یا سندروم پلی کیستیک آشنا شده و علت آن را بررسی میکنیم:

 

انواع تنبلی تخمدان

سندرم تخمدان پلی کیستیک پنهان

این نوع ساده تری از سندرم تخمدان است که پس از کشف علت، در فاصله سه تا چهار ماه این مشکل برطرف می‌شود. دلایل این بیماری عبارتند از: بیماری تیروئید، کمبود ید (تخمدان‌ها به ید نیاز دارند)، شیرین کننده‌های مصنوعی و گیاهی.

سندرم تخمدان پلی کیستیک ملتهب

به سندرم تخمدانی گفته می‌شود که ناشی از التهاب باشد، در این حالت، التهاب از تخمک گذاری جلوگیری می‌کند، توازن هورمون‌ها از بین می‌روند و آندروژن‌ها ایجاد می‌شوند. التهاب به واسطه استرس، سموم محیط و رژیم غذایی التهابی نظیر گلوتن رخ می‌دهد.

اگر از نشانه‌هایی نظیر سردرد، عفونت‌ها یا حساسیت‌های پوستی رنج می‌برید و آزمایش خون شما کمبود ویتامین D را نشان می‌دهد، شمارش خون شما طبیعی نیست یا اگر سطح تیروئید شما در این زمان زیاد باشد، ممکن است درگیر این نوع از سندرم تخمدان باشید.

تنبلی تخمدان ناشی از دارو

این نوع سندرم دومین گونه رایج از سندرم تخمدان پلی کیستیک است. این سندرم به واسطه مصرف داروهای کنترل بارداری (ضدبارداری) ایجاد می‌شود، داروهایی که مانع از تخمک گذاری می‌شوند. برای بیشتر زنان، این آثار برای مدت زیادی باقی نمی مانند و بعد از بین رفتن آثار دارو تخمک گذاری ادامه پیدا می‌کند. اما در بعضی از زنان تخمک گذاری برای ماه‌ها و سال‌ها حتی پس از پایان آثار قرص ادامه پیدا نمی‌کند.

اگر پریودهای طبیعی و منظم را پیش از شروع قرص تجربه می‌کرده اید و اکنون دوره‌های پریود شما نامنظم شده اند، ممکن است این موضوع علامتی از سندروم تخمدان پلی کیستیک ناشی از دارو باشد. همچنین اگر سطح LH شما در آزمایش خون افزایش یافته باشد نیز، این موضوع می‌تواند علائم دیگری برای این مسئله باشد.

تنبلی تخمدان مقاوم به انسولین

این نوع سندرم تخمدان، رایج ترین گونه از آن محسوب می‌شود. این نوع سندرم به واسطه مصرف سیگار، شکر، آلودگی و چربی ترانس اتفاق می‌افتد. در این حالت، سطوح بالای انسولین مانع از تخمک گذاری می‌شوند و این موضوع تخمدان‌ها را به تولید تستوسترون تحریک می‌کند.

درمان تنبلی تخمدان با توت خشک 

توت خشک تا قرن ها برای درمان عدم تعادل هورمون استفاده شده است و یک ترکیب سازگار محسوب می شود. توت خشک یکی از شایع ترین  گیاهانی است که برای درمان  تنبلی تخمدان مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا به تحریک و تثبیت عملکرد غده هیپوفیز کمک می کند.

غده هیپوفیز غده اصلی در بدن محسوب می شود و هورمون لوتئینه کننده تولید می کند که می تواند سطح استروژن و میزان آندروژن را در حین بالا بردن سطح پروژسترون کاهش دهد.

توت خشک

درمان گیاهی تنبلی تخمدان با ریشه قاصدک

این گیاه یک سم زداینده موثر بر کبد و محرک جریان صفراوی است. ریشه قاصدک برای پاک کردن کبد و خلاص شدن از هر گونه افزایش هورمون استفاده می شود. این پاکسازی می تواند تولید هور‌مو‌ن جنسی (SHBG) را تحریک کند که این بدان معنی است که تستوسترون آزاد در خون کاهش می یابد. همچنین، برای درمان تنبلی تخمدان استفاده می شود زیرا ناهنجاری های قاعدگی، اغلب توسط کبد و تحت تأثیر هورمون های بالا، قرار می گیرد.

ریشه قاصدک برای چی خوبه

درمان تنبلی تخمدان با شیرین بیان

بسیاری از افراد این داروهای گیاهی را مصرف می کنند، مخصوصا کسانی که با طب سنتی چینی درمان می شوند. شیرین بیان انعطاف پذیر است و می تواند بدن شما را از فشارهای ناشی از تغییرات داخلی و خارجی دور کند. شیرین بیان به ویژه برای کاهش تستوسترون و افزایش تخمک گذاری بسیار موثر است.

شیرین بیان

درمان گیاهی تنبلی تخمدان با پونه

این گیاه، یک عنصر رایج در طب سنتی چینی است که عمدتا در ترکیب با شیرین بیان استفاده می شود. بررسی ها نشان داده است که پونه  به طور مثبتی روی سطح پروژسترون پایین تاثیر می گذارد و می تواند سطح آندروژن بالا را کاهش دهد. پونه می تواند به تثبیت چرخه قاعدگی کمک کند و فعالیت بیش از حد کبد را کاهش دهد.

پونه کوهی

درمان گیاهی تنبلی تخمدان با شبدر قرمز

این گیاه دارای ایزوفلاون ها است که در بدن به فیتواستروژن ها تغییر می کند. این به این معنی است که شبدر قرمز مانند استروژن عمل می کند. شبدر قرمز در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک برای تمیز کردن خون و درمان آکنه استفاده می شود.

شبدر قرمز

درمان تنبلی تخمدان با پیاز درمانی

پیاز قرمز یکی از درمان های گیاهی برای کاهش اثرات تنبلی تخمدان است. پیاز قرمز با افزایش کارایی انسولین، سطح طبیعی قند خون را حفظ می کند. استفاده از پیاز و رفع اختلال تنبلی تخمدان با هم مرتبط  هستند.

درمان دندان درد با پیاز

علاوه بر این، پیاز قرمز باعث کاهش وزن می شود. همچنین با کنترل وزن، سبب کاهش گرسنگی و کنترل چربی خون می شود. اثرات ضد التهابی، ضد عفونت و تاثیرات کلی بر هورمون ها در این گیاه طبیعی، مشاهده شده است.

درمان گیاهی تنبلی تخمدان با رازیانه

رازیانه یک گیاه شناخته شده معطر و پر خاصیت است که در طب سنتی به عنوان ادویه استفاده می شود. اثرات دیورتیک، ضد درد و ضد تب، در میوه های رازیانه و همچنین فعالیت آنتی اکسیدان یافت شده است.

گیاه رازیانه

روغن رازیانه در درمان انواع اختلالات هورمونی مورد استفاده قرار می گیرد و باعث تحریک  فیتو استروژن می شود که یک ماده بیولوژیکی فعال بوده و می تواند شبیه استروژن باشد.

همچنین  شیر مادر را افزایش داده و علائم یائسگی را تحت تاثیر قرار می دهد. رازیانه، در درمان تنبلی تخمدان به طور موثری کاربرد داشته و روغن آن به عنوان آرامبخش، درمان استروژن، ضد درد و ضد التهاب کاربرد بسیار بالایی دارد.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

آیا تنبلی تخمدان درمان دارد؟ برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید

3.9/5 - (50 امتیاز)
منبع NCBI INDIRA ivf

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

27 نظر
  1. سمانه می‌نویسد

    در کنار درمان گیاهی تنبلی تخمدان از قرص نیز می توانیم استفاده کنیم؟

  2. فاطمه می‌نویسد

    سلام روز بخیر
    من ازمایش دادم AMH=0.9 هست .می خواستم بدونم چقدر پایینه؟ویا امیدی برای باروری هست؟

    1. شیرین می‌نویسد

      سلام .یکی از دوستانم تنبای تخمدان داشت و ۶سال باردار نشد و دارو شیمیایی هم تاثیر نگذاشت دائم هر رو رازیانه دم کرد خورد تا یک سال الان یه پسر کاکل زری داره.الحمدلله …..یکی دیگه از دوستام هم یه قرص شیمیایی دکتر بهش داد میگفت خیلی قوی اگر با این باردار نشدی باید عمل کنی همراه قرص قند ولی خداروشکر باردار شد ….توکل به خدا ان شا الله درست میشه نگران نباشید

    2. شیرین می‌نویسد

      رازیانه دم کنید هر روز ۲لیوان .یکی از دوستام الان اینجوزی بچه دار شد

    3. ناشناس می‌نویسد

      سلام من می خوام باردار بشم چی دارویی باید بخورم

  3. سحر می‌نویسد

    تنبلی تخمدان چه دارویی خوبه

    1. ناشناس می‌نویسد

      تو خشک بخور

    2. ناشناس می‌نویسد

      تنبل. تخمشان

    3. ناشناس می‌نویسد

      تنبلی تخدان باید چکار کنیم

  4. زهرا می‌نویسد

    سلام من شوهرم خیلی ضعیف یک بار عمل واریکوسل انجام داده یه بار هم عمل لوله های بالای آلت شبیه واریکوسل ولی بازم بار دار نشدم.توروخدا بگید من چیکار کنم

    1. ناشناس می‌نویسد

      خرنوب بگیر برا اقات ازعطاری

  5. رویا می‌نویسد

    سلام من مشکل تنبلی تخمدانه دارم حالا باید چی کار کنم رفتم برای بچه به من گفت تخمدان هات تنبل هست و یه تخمدانت بزرگ هست باید چی کارم کنم بچه ها کمک کنید

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام.
      مینا هستم از سیستان و بلوچستان سه ساله ازدواج کردم بچه دار نمیشم وبه دکتر هم مراجعه کردم سنوگر انجام دادم دکتر گفته تنبلی شدید تخمدان داری و عادت ماهیانه همراه با درد شدید یک روز عقب و جلوتر و عادت تا هفت روز به طول می‌انجامد وتو خونه تنها و افسرده هستم خواهش میکنم راهنمایی کنید

  6. نورا می‌نویسد

    ساه دانه تنبلی تخمدانو قوی میکنه؟

  7. روناک می‌نویسد

    سلام من ۱۹ ساله هستم رفتم سونوگرافی گفتن تنبلی تخمدان دارم نامزد دارم احساس میکنم ناراحت و دو دله از این ک با منه میشه خواهشا کمک کنین ک مشکلم رفع بشه خیلی افسرده شدم لطفا کمک کنین مردم میگن نمیتونی بچه دار بشی منم خیلی نگرانم

    1. هیچکس می‌نویسد

      منم تنبلی تخمدان دارم از نوع شدیدش،یه پسر ۴ساله دارم ،کی گفته بچه دار نمیشی فقط یکم مشکله بچه دار شدنت با دارو باید باردار بشی،ولی من بهت پیشنهاد میکنم هم ورزش کنی که خیلی تاثیرداره برا درمان هم برو پیش دکتر طب سنتی چون طب مدرن میگه تنبلی تخمدان درمان نداره ولی طب سنتی با دارو گیاهی وحجامت درمانش میکنه

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام. عزیزان صبح ها یک قاشق چاهی خوری سیاه دونه بخورید عالیه برای تنبلی تخم دان

        1. ناشناس می‌نویسد

          سیاه دانه با چی؟

    2. سمیرا می‌نویسد

      سلام عزیزم ناراحتی نمیخواد اصلا این که مشکلی نیست با داروی ساده رفع میشه بهتر که الان رفتی

  8. مینا می‌نویسد

    سلام من ۲۴سالمه ۷سال ازدواج کردم تاحالاباردارنشدام تنبلیی تخمدان دارم خیلی مراجعه کردم قرص شیمیایی خردام ولی بدونه فایده. من تنبلی تخمدانم ازدورانه مجردی بوداصلان پریودطبیعی ندارم باقرص پریودمیشم توروخداکمک کنید

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      بهترین درمان مصرف رازیانه هست

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام .زنداداش منم ۲۰ سال تنبلی تخمدان داشت با ورزش و رژیم باردار شد .فقططططط ورزش

    3. ناشناس می‌نویسد

      توروخدابه منم کمک کنید هشت سال خونه خودمم باقرس آمپول پریود میشم دارو زیاد خورم اثر نداشت

  9. ناشناس می‌نویسد

    تنبلی تخمدان دارم چه دارو گیاهی خوب هست بخورم

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      توی مقاله عنوان شده اگر درست مطالعه کنی دوست عزیز . رازیانه یکی از بهتریناس

  10. مريم می‌نویسد

    سلام تختوان ما یک سالم است یک کوچک است ما چیکارکنم

  11. رها می‌نویسد

    سلام من دوسال ازدواج کردم تنبلی تخمدان دارم چی بخورم تورو خدا راهنمایی ام کنید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید