عجیب ترین خواص آب هویج که از آن بی خبرید

آب هویج امروزی همان هویج سفید یا بنفش زمان های دور نیست. هویج امروزی برای اولین بار با بافت نارنجی رنگ در آسیا به دنیا آمد که خواص و ویتامین های مفیدی برای سیستم دفاعی بدن دارد.

نبض ما– هویج این سبزی محبوب و پر فایده، سالهای سال است که در تمام نقاط دنیا کشت می شود و مانند امروز از آن آب هویج نمی گرفتند. در سالیان دور، هویج دارای ریشه ای کوچک به رنگ بنفش یا زرد بود که عطر و طعمی تلخ داشت و با هویج امروزی کاملا متفاوت بود. هویج بنفش، قرمز، زرد و سفید، همگی قبل از هویج نارنجی و محبوب امروزی کشت شده و مصرف می شد.

خواص آب هویج

این نوع هویج ها توسط صاحبان صنایع هلندی در قرن شانزدهم و هفدهم در سراسر جهان توسعه و گسترش پیدا کردند. هویجی که برای اولین بار در آسیا رشد یافت به رنگ نارنجی بود. رفته رفته مصرف هویج افزایش پیدا کرده و در بسیاری موارد هم به عنوان داروی دردهای مختلف، استفاده می شد.

هویج حاوی آنتی اکسیدان است و آنتی اکسیدان می تواند تا میزان زیادی فرد را در مقابل سرطان محافظت کند. ویتامین A موجود در هویج در تقویت بینایی افراد نقش زیادی دارد. خوشبختانه، هویج در تمام طول سال در دسترس است و با اینکه این میوه در دو فصل از فصل های سال کشت می شود اما  به راحتی می توان آن را تهیه کرده و مصرف کرد.

فیبر زیاد آب هویج باعث درمان یبوست می شود و پوست را شفاف می کند

شواهد نشان می دهد که مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات حاوی  آنتی اکسیدان، مانند هویج می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و عروقی مفید باشد. هویج، غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است.

هویج از دسته سبزیجات متنوع به شمار رفته و آن را می توان به شکل تازه، یخ زده، کنسرو شده، ترشی، بخارپز، برشته، پخته و همینطور در انواع سوپ های خوشمزه  مصرف کرد و از خواص معجزه آسای آن بهره برد.

شما می توانید هویج را در کیسه های فریزر قرارداده و آن را برای مدت طولانی تری نگه دارید. البته بهتر است قبل از ذخیره سازی، تمام ریشه ها از هویج حذف شده و بسته بندی کنید. هویج قبل از مصرف باید پوست کنده و شسته شوند.

پوره هویج

اضافه کردن هویج به غذای کودکان علاوه بر شکل ظاهری زیبا و اشتها آور برای کودکان، خواص زیادی هم دارد. هویج خام و بخار شده دارای بیشترین ارزش غذایی هستند.

فواید هویج عبارت اند از: کاهش کلسترول ، کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی ، پیشگیری از سرطان های خاص، بهبود بینایی و کاهش علائم پیری زودرس. علاوه بر این، هویج بر بهبود و زیبایی پوست، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم، محافظت و سلامت قلب و عروق، سم زدایی بدن و افزایش سلامتی دهان، بسیار موثر است.

طبیعت هویج

هویج از طبیعت گرم برخوردار بوده و  از جمله سبزیجات ریشه داری است که فواید بسیار زیادی دارد. این سبزی خوش رنگ و مفید دارای انواع ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای بدن است. افراد با طبع سرد می توانند هویج بیشتری در مواد غذایی مصرفی خود قرار دهند. هویج هم به صورت خام و هم پخته سرشار از ویتامین ها و خواص حیاتی برای بدن است.

خواص هویج

آب هویج و یبوست

یبوست یکی از مشکلات ناخوشایند مربوط به سیستم گوارشی است و می تواند باعث ناراحتی و مشکلات زیادی شود. رفع یبوست با گیاهان، سبزی ها و میوه ها بسیار تاثیر گذار است.

فراوانی فیبر در هویج ، حجم مدفوع را افزایش داده و باعث عبور صحیح مواد زائد از طریق دستگاه گوارش می شود. مصرف هویج برای افرادی که از مشکل یبوست رنج می برند، بسیار مفید است.

افرادی که به یبوست دچار هستند می توانند روزانه آب هویج مصرف کنند. هویج حاوی روغن های خاصی است که روی غشای مخاطی معده و روده اثر گذاشته و همین موضوع کمک می کند تا عمل هضم غذا بهتر صورت گرفته و روده  بهتر کار کند.

آیا آب هویج ملین است؟

هویج دارای فیبر بالا، بتا کاروتن و آنتی اکسیدان است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. آب هویج می تواند مدفوع را نرم تر و حجیم تر کند. این ماده مغذی به پاک کردن کولون کمک کرده و سرعت حرکت مدفوع را افزایش می دهد.

اگر می خواهید چاق شوید هر روز همراه صبحانه یک لیوان آب هویج بنوشید

شاید به نوشیدن آب هویج علاقه زیادی نداشته باشید اما باید گفت که زمانی که آب هویج به روده و کولون شما می رسد، باعث حذف لایه های سمی و مواد ناخالص از آن ناحیه شده و می تواند در حرکت روده به عنوان یک ملین اثر بخش ، عمل کند.

آب هویج برای کودکان زیر یک سال

به طور کلی آب میوه دادن به کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود؛ زیرا دراین سن معده کودکان حساس است و ممکن است دادن آبمیوه زیاد به کودکان باعث بروز اسهال شود.

درمان یبوست

توصیه می شود مصرف آب میوه برای کودکان ، بالای نه ماهگی باشد. آب هویج برای کودک بسیار مفید است و شما می توانید  یک روز در میان به میزان مناسبی به کودک بدهید.

خواص آب هویج ناشتا

توصیه می شود هر روز ناشتا یک لیوان آب هویج مصرف کنید. هویج، حاوی ویتامین آ و بتاکاروتن است که باعث تقویت سیستم ایمنی و قلب شده و در دفع میکرب ها سودمند است.

آیا هویج پخته چاق می کند؟

مصرف زیاد هویج پخته ممکن است چاق کننده باشد؛ البته افرادی که به دنبال اضافه وزن هستند می توانند هر روز همراه صبحانه یک لیوان آب هویج مصرف کنند.

خواص آب هویج برای کبد

مصرف هویج می تواند سیستم گوارش شما را تقویت کند و روند هضم را بهبود بخشد. محتوای ویتامین A به کبد شما کمک می کند تا سموم مضر بدن را از بین برده و تجمع چربی و صفرا در کبد را کاهش دهد.

خواص هویج برای لاغری

آب هویج بدن شما را سم زدایی کرده و از کبد شما محافظت می کند. هویج همچنین باعث تقویت معده و کولون و محافظت آنها در برابر بیماری های کشنده ای مانند سرطان کولورکتال می شود.

خواص هویج برای پوست

با مصرف روزانه هویج، صورتی زیبا و پوستی شفاف خواهید داشت. این سبزی مغذی، سلامت پوست شما را تضمین می کند. هویج با ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها ترکیب شده و باعث طراوت و شادابی پوست می شود. برای نتیجه بهتر می توانید آب هویج را با کمی عسل مخلوط کرده و میل کنید.

خواص آب هویج برای لاغری

چاقی یک مسئله جدی در زندگی امروزی است و باید از همان ابتدا کنترل شود. برای کنترل وزن، شما باید ورزش کنید و برخی میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود داشته باشید. هویج یکی از این سبزی های موثر در کاهش وزن است زیرا هویج دارای فیبر بالایی بوده و بنابراین نوعی احساس سیری به شما می دهد.

همچنین، هویج بسیار کم کالری است و چربی اضافه  ذخیره نمی شود. بنابراین، اگر شما مصمم به  کاهش وزن هستید، هویج را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مضرات هویج

مضرات هویج

مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند برای انسان سمی باشد. مصرف بالای هویج ممکن است سبب تغییر رنگ جزئی در رنگ پوست شود، اما این تغییر رنگ برای سلامتی مضر نیست. البته بعید است که  مصرف بیش از حد ویتامین آ موجود در هویج به طور مستقیم از رژیم غذایی باشد. این میزان بالا می تواند با مصرف مکمل ها ایجاد شود.

افرادی که از ویتامین A برای آکنه یا دیگر بیماری ها ، استفاده می کنند، نباید مقدار زیادی هویج بخورند، زیرا ممکن است به هیپرتونیتامینوز A (ذخیره سازی غیر طبیعی ویتامین ها که منجر به علائم سمی می شود) منجر شود. به طور کلی برای شروع مصرف مکمل ها و داروها همراه با مواد غذایی باید در مورد تغییرات احتمالی با پزشک خود مشورت کنید.

نبض ما– ترجمه: مهناز ضحاکی

منبع: www.medicalnewstoday.com

3.5/5 - (28 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. نعیم می‌نویسد

    اگر با خوردن آب هویج دچار دلپیچه مداوم بشیم بهتر نیست آب هویج نخوریم؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید