علل آبسه مغزی و درمان آن

عفونت های قلب و ریه یکی از شایع ترین علل آبسه های مغزی است. آبسه های مغز می توانند از طریق عفونت گوش، سینوس و یا حتی عفونت دندان شروع شوند. برای جلوگیری از آسیب مغزی و ایجا تورم، باید تحت مراقبت پزشک باشید.

نبض ما– انسداد مغزی در پی آبسه مغزی زمانی ایجاد می شود که قارچ ها، ویروس ها یا باکتری ها در جایی دیگر به مغز شما آسیب برسانند و می توان گفت که از طریق آبسه مغزی، گاه ممکن است که در دیگر بخش های بدن بین 20 تا 50 درصد، عفونت رخ دهد.

آبسه مغزی در کودکان

آبسه در مغز یک فرد سالم، معمولا از طریق عفونت باکتریایی ایجاد می شود. آبسه های مغزی قارچی در افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف ایجاد می شود. این عفونت موجب ایجاد مجموعه ای از سلول های مرده در مغز  بیمار می شود.

علل آبسه مغزی در کودکان

آبسه یک آسیب عفونی است. ممکن است در مغز آبسه در یک یا چند منطقه ایجاد شود. این وضعیت ممکن است سبب ایجاد مشکل در مغز و نخاع شود.

در واقع باید گفت که آبسه مغزی یک وضعیت جدی و تهدید کننده زندگی است که باید به سرعت مورد درمان قرار گیرد. شایع ترین علل آبسه مغزی در کودکان، ویروس ها، قارچ ها و باکتری هاهستند. در این میان، باکتری ها شایع ترین علت آبسه مغزی در کودکان هستند.

نوزاد

باکتری و ویروس ها می توانند مغز کودک را در 3 حالت آلوده کنند:

– سرایت عفونت از ناحیه دیگر بدن که معمولا در نزدیکی آن گسترش می یابد.

– این عفونت، ممکن است عفونت گوش، عفونت سینوسی یا عفونت دندانی باشد.

– عفونت از طریق جریان خون، که از قسمت ریه و سینه منتشر می شود.

– ویروس ها یا باکتری هایی که از طریق ایجاد زخم، به  مغز وارد می شوند.

کدام کودکان در معرض خطر ابتلا به آبسه مغزی هستند؟

کودکانی  که در معرض خطر آبسه مغزی قرار دارد:

– بیماری قلبی از زمان تولد مادرزادی

مننژیت

– بیماری های طولانی مدت (مزمن) گوش میانی و سینوسی

– عفونت های دندان و فک ها

– عفونت های صورت ، سر و پوست

– آسیب سر یا شکستگی جمجمه

– سیستم ایمنی ضعیف شده ناشی از داروها یا شرایط بهداشتی مانند اچ آی وی

علائم آبسه مغزی در کودک چیست؟

عفونت ممکن است موجب افزایش فشار داخل سر و ایجاد علائم شود. ممکن است علائم آبسه مغزی در هر کودکی کمی متفاوت باشد.

تصویر تب سنج نواری

علائم در نوزادان و کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • خواب آلودگی یا هشیاری کمتر از حد طبیعی
  • افزایش تحریک پذیری
  • گریه های شدید
  • تغذیه ضعیف
  • استفراغ پروژکتیک
  • تشنج

علائم در کودکان بزرگتر می تواند شامل:

  • تب
  • شکایت سردرد شدید
  • تهوع و استفراغ
  • تغییرات در شخصیت یا رفتار
  • تغییرات در گفتار
  • مشکلات راه رفتن
  • تشنج

در نوزادان و کودکان خردسال، بیشتر علائم مشابه هستند. با این حال، کودک شما ممکن است نشانه های دیگری از آبسه مغز را نشان دهد. نقطه نرم در بالای سر کودک شما، ممکن است تورم یا انسداد داشته باشد. درمان نیز بستگی به علائم، سن و سلامت عمومی کودک شما و شرایط بیماری دارد.

نوزاد

کلید درمان آبسه مغزی ، شناخت علت و درمان آن در اوایل بروز آبسه مغزی است. کودک مبتلا به آبسه مغزی باید در بیمارستان بستری شود. کودک شما ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد. هدف از درمان هم، کاهش فشار در سر و تخلیه عفونت است. در درمان دارویی، داروها یی برای کنترل عفونت، تشنج، تب و سایر مشکلات، تجویز می شوند.

سایر ارگان های بدن  کودک نیز ممکن است از طریق آبسه مغزی تحت تاثیر قرار گیرند. در موارد شدید، ممکن است کودک شما به دستگاه تنفسی (تهویه) نیاز داشته باشد تا بتواند به راحتی بتواند نفس بکشد.

علائم آبسه مغزی

علائم آبسه مغزی معمولا در عرض چند هفته به آرامی بیشتر می شوند. اما ممکن است ظهور علائم به صورت ناگهانی نیز اتفاق افتد. علائمی که باید مراقب آن  باشید عبارتند از:

تغییر در فرآیندهای ذهنی مانند سردرگمی افزایش یافته، کاهش پاسخ و تحریک پذیری، کاهش عملکرد گفتار، کاهش قدرت احساسات، کاهش حرکت ناشی از عدم عملکرد عضلانی، تغییرات در دید، تغییر در شخصیت یا رفتار، استفراغ، تب، گرفتگی گردن، به ویژه هنگامی که با تب همراه است، حساسیت به نور.

داروهای آبسه مغزی

ترکیبی از درمان  دارویی با طیف گسترده ای از پوشش دهی پاتوژن ها، برای باکتری هوازی و بی هوازی، تجویز می شود.

عوامل پیشگیری کننده در درمان دارویی عبارتند از:

در سینوزیت: اوتیس، ماستوئیدیت وترکیب مترونیدازول یا آمپی سیلین-سولباکتام

– در عفونت دندان : پنی سیلین به همراه مترونیدازول یا آموکسی سیلین-سولباکتام

– در عفونت های ریوی : پنسیلین به همراه مترونیدازول و یک سولفونامید (برای عفونت های نوکاردیا)

– در بیماری های مادرزادی قلبی: سفالوسپورین نسل سوم با مترونیدازول یا آمپی سیلین-سولباکتام

– مصرف داروهای تزریقی- نافیلین یا وانکومایسین به همراه cefepime یا ceftazidime

– ترومای نفوذی – وانکومایسین به علاوه نسل سوم سفالوسپورین

در عوارض مننژیت در نوزادان و کودکان: نسل سوم سفالوسپورین، آمپی سیلین و وانکومایسین

در نوزادان : نسل سوم سفالوسپورین و آمپی سیلین

در بیماران مستعد و یا آسیب پذیر با ایمنی پایین: مترونیدازول، ونکوماسین ،سفالوسپورین

به طور کلی در درمان دارویی آبسه مغزی ، ونکوماسین ممکن است لازم باشد. جایگزین های ونکومایسین عبارتند از: لینزولید، تریموتریم سولفامتوکسازول و داپتومایسین.

مقاومت آنتی بیوتیک

تزریق آنتی بیوتیک ها به داخل حفره آبسه در گذشته به منظور استریل کردن منطقه قبل از عمل، صورت می گرفت. با این حال، از آنتی بیوتیک ها برای نفوذ به حفره های آبسه مغز استفاده کرده و تزریق آنتی بیوتیک ها به آبسه بعد از تخلیه، مورد نیاز نیست.

اثرات ضد التهابی کورتیکواستروئید در درمان آبسه مغزی می تواند باعث کاهش فشار داخل جمجمه شود. بنابراین استفاده از استروئید، نفوذ آنتی بیوتیک به آبسه را کاهش می دهد و ممکن است انسداد را در محل انسداد کاهش دهد.

درمان آبسه مغزی

آبسه مغزی یک وضعیت پزشکی جدی است و بستری شدن بیمار در بیمارستان لازم است. فشار ناشی از تورم در مغز می تواند منجر به آسیب دائمی مغز شود.

در صورتی که، آبسه شما در مغز میق نبوده و 2.5 سانتی متر یا کمتر باشد، احتمالا با آنتی بیوتیک درمان می شود. داروهای آنتی بیوتیک برای درمان هر گونه عفونت های زیرین مغز که ممکن است باعث آبسه مغزی باشد، هم مورد استفاده قرار می گیرد و آنتی بیوتیک های گسترده ای  برای از بین بردن انواع مختلف باکتری ها، تجویز می شوند.

جراحی زیبایی

جراحی  مغز، اغلب در مرحله بعدی قرار می گیرد. در صورتی که آبسه مغزی با مصرف آنتی بیوتیک درمان نشود، نیاز به جراحی است.

جراحی حذف آبسه ؛ معمولا شامل باز کردن جمجمه و تخلیه آبسه است. مایع حذف شده به طور معمول به آزمایشگاه فرستاده می شود تا علت عفونت را تعیین کنند. شناخت علت عفونت به پزشک شما کمک خواهد کرد تا موثرترین آنتی بیوتیک ها را تجویز کند.

آیا با داروهای گیاهی می توان آبسه مغز را درمان کرد؟

شاید داروهای گیاهی به تنهایی در درمان آبسه مغزی موثر نباشند، اما ممکن است به عنوان درمان طبیعی، در بهبود   عملکرد مناسب بدن، موثر باشند. این روش شامل بهبود جریان مایع لنفاوی، متابولیسم بدن و همچنین گردش خون است.

هنگامی که این توابع بهبود یابند، تلاش برای جوانسازی مغز صورت می گیرد. مطالعات بسیاری وجود دارد که اثرات گیاهان را در بهبود ضایعات، آسیب ها و آبسه و عفونت مغزی، به اثبات رسانده اند. در درمان گیاهی می توان از چای سبز، ویتامین E ، سبزیجات، میوه و دانه های کامل استفاده کرد.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:

www.healthline.com

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. عاطفه نانکلی می‌نویسد

    از شما ممنونم و با آرزوی سلامتی برای شما و خانواده محترمتان سالی پر انرژی با همکاری و همیاری شما و دیگر کاربران نیز در مورد این موضوع به شما تبریک می گوییم. میلاد حضرت محمد مصطفی مبارک باد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید