بهترین اقدامات در درمان جای سوختگی

آیا می دانید در کمترین زمان ممکن است شما، دچار سوختگی شوید؟سوختگی یکی از شایع ترین صدمات خانگی به ویژه در کودکان  است. سوختگی سریع تر از آنچه فکر کنید اتفاق می افتد اما درمان جای سوختگی به سادگی امکان پذیر نیست.

اصطلاح «سوختگی» بیشتر به معنای  احساس سوزش در ارتباط با آسیب سوختگی است. اکثر مردم می توانند سوختگی های درجه یک و سطحی را بدون عواقب جدی بهداشتی و  بسته به علت و درجه آسیب، در منزل درمان کنند. گاهی برای جلوگیری از عوارض و مرگ ناشی از سوختگی، درمان جای سوختگی نیاز به مراقبت های اورژانسی فوری دارند.

سوختگی های درجه دو

سوختگی، با آسیب شدید پوست مشخص می شود که بر اثر آن، سلول ها، آسیب دیده و از بین می روند.  در این مطلب به شما می گوییم در هر حالتی چگونه جای سوختگی را درمان کنید.

نوع سوختگی  ارتباطی با علت آن ندارد. برای مثال، سوختگی با هر چیزی بسته به اینکه  آسیب آن چقدر است و چقدر طول می کشد تا در تماس با پوست قرار بگیرد، می تواند باعث ایجاد انواع سوختگی شود. سوختگی های شیمیایی و الکتریکی مستلزم مراقبت پزشکی فوری است زیرا حتی اگر آسیب جزئی باشد، می تواند باعث آسیب های جدی در داخل بدن شود.

سوختگی

سوختگی های درجه اول معمولا با مراقبت در خانه درمان می شوند. زمان بهبودی ممکن است سریع تر باشد. درمان  سوختگی درجه اول عبارتند از:

جای سوختگی را به مدت پنج دقیقه یا بیشتر در آب سرد قرار دهید.

– مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن برای تسکین درد با استفاده از لیدوکائین (بی حسی) با ژل آلوئه ورا یا کرم برای تسکین پوست
با استفاده از پماد آنتی بیوتیک و گاز پانسمان از منطقه آسیب دیده، محافظت کنید.

عکس آلوئه ورا

– توصیه می شود که از یخ استفاده نکنید، زیرا ممکن است محل  آسیب بدتر شود. هرگز از پنبه برای پاک کردن محل سوختگی استفاده نکنید زیرا الیاف کوچک می توانند به محل، آسیب رسانده و خطر عفونت را افزایش دهند. همچنین از داروهای خانگی مانند کره و تخم مرغ اجتناب کنید زیرا اثر دهی این مواد ثابت نشده است.

درمان جای سوختگی با مواد محترقه

گاهی در چهارشنبه سوری بازی با مواد آتش زا، سبب سوختگی با مواد آتش زا و محترقه می شود، قسمت سوختگی را در آب سرد قراردهید تا درد کاهش یابد. سپس، با یک باند استریل غیر چسبناک یا پارچه تمیز، آن را بپوشانید.

پماد، روغن و یا کره در معرض سوختگی قرار ندهید زیرا این مواد می تواند باعث عفونت شود. سوختگی های درجه اول معمولا بدون درمان بیشتر بهبود می یابند، اما اگر مقدار زیادی از بدن شما سوخته است یا قربانی سوختگی، نوزاد یا فرد سالخورده است، باید بلافاصله به اورژانس منتقل شود.

سوختگی با مواد محترقه

درمان جای سوختگی با بخار آب جوش

سوختگی ناشی از آب جوش (یا هر مایع داغ یا بخار) می تواند بسیار دردناک و ناراحت کننده باشد. آیا می دانید فقط یک ثانیه طول می کشد تا آب مورد نیاز  برای یک فنجان قهوه، جوش بیاید و آماده شود؟

ممکن است سوختگی با آب جوش و بخار داغ در برخی موارد آسیب شدیدی به پوست برساند و باید فورا درمان شود. در صورت سوختگی با آب جوش یا بخار آب جوش، بلافاصله محل آسیب دیده را حداقل 20 دقیقه در آب سرد قرار دهید.

بیست دقیقه، طولانی به نظر می رسد اما هدف شما این است که سریع و به طور کامل از سوختگی و درد ناشی از آن خلاص شوید. هر حرارتی که به  پوست وارد شود، می تواند به سرعت باعث سوختگی آن شود.

درمان جای سوختگی با آب

در صورتی که طلا و جواهر در نزدیکی محل سوختگی  دارید، آن را خارج کنید زیرا طلا و جواهر فلزی، گرما را جذب کرده و باعث ایجاد تورم می شود. در صورتی که لباس به تن شما چسبیده باشد، آن را از تن خارج نکنید و بهتر است این کار توسط پزشک انجام شود.

به منظور تمیز کردن جای سوختگی باید از پارچه کاملا تمیز استفاه کنید تا از آلودگی جلوگیری شود. محل سوختگی را با پارچه مالش ندهید، زیرا مالش باعث آسیب بیشتر پوست می شود. یک عارضه رایج سوختگی بروز عفونت در هنگام سوختگی است که به دلیل باز شدن زخم ناشی از سوختگی اتفاق می افتد و  به میزان قابل توجهی سبب خطرات زیادی برای بدن می شود.

درمان سوختگی

به طور کلی سعی نکنید جای سوختگی با آب جوش یا بخار آب جوش را فشار داده و یا آن را محکم پانسمان نکنید. فراموش نکنید که درمان اصلی توسط پزشک صورت می گیرد و پزشک باید تاول زخم را درمان کند.

در این مرحله، می توانید از یک پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید. سپس پوست را با  لباسی که الیافی پلاستیکی ندارد، پوشش دهید. در سوختگی شدید با آب جوش و بخار آب داغ، باید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

درمان جای سوختگی با اتو

یکی از خطرات استفاده از اتو برای صاف کردن چروک لباس های  شما، خطر سوزاندن خودتان است. اکثر سوختگی های اتو جزئی هستند و درمان آن ها بیشتر برای تسکین درد و جلوگیری از عفونت و آسیب بیشتر و سوزش پوست است.

درمان سوختگی با اتو بلافاصله می تواند شدت سوزش را کاهش دهد و احتمال عفونت معمولا وجود نداشته و این سوختگی به زودی بهبود پیدا می کند.

درمان جای سوختگی با اتو

اگر سوختگی جزئی دارید، محل سوزانده شده را در آب سرد قرار دهید یا یک حوله خنک و مرطوب بر روی پوست خود بگذارید تا درد را تسکین دهد. از یخ برای تسکین درد استفاده نکنید، زیرا می تواند باعث آسیب بیشتر بافت های پوست شود. همچنین از کره برای بهبود سوختگی استفاده نکنید.

درمان جای سوختگی با روغن داغ

آب سرد بهترین درمان فوری برای درد و تورم سوختگی مخصوصا با روغن داغ است. خنک شدن ناحیه سوختگی، باعث کاهش تورم می شود.

از یخ استفاده نکنید، زیرا خطرناک بوده و به پوست آسیب جدی وارد می کند. همچنین هرگز از  نمک و یخ برای سوختگی با روغن داغ استفاده نکنید. این یک ترکیب خطرناک است، زیرا نمک و یخ با هم می توانند پوست را بیشتر بسوزانند.

سوختگی با روغن

درمان جای سوختگی با لیزر

درمان لیزر می تواند برای بهبود انواع سوختگی به کار رود. درمان لیزر در انواع سوختگی، به منظور کاهش چین و چروک و زخم، استفاده می شود. با درمان لیزر، لایه سطحی به طور گسترده ای درمان می شود و نه تنها بخش زیادی از زخم های سوختگی، با تجدید ساختار جدید، بهبود پیدا می کند، بلکه ظاهر سطحی زخم ها هم تا حد زیادی بهبود می یابد.

لیزر درمانی

درمان جای سوختگی با عسل

عسل تنها یک ماده غذایی شیرین نیست. عسل به طور کلی به عنوان یک ماده درمانی هم استفاده می شود. عسل برای بهبود زخم های جزئی سوختگی و لکه های موضعی استفاده شده و با خاصیت ضد التهابی، ضد باکتری و ضد قارچی، باعث بهبود سوختگی و جلوگیری از عفونت می شود.

درمان خلط سینه با عسل

درمان جای سوختگی با دارو

داروها نقش بسیار مهمی در درمان بسیاری از سوختگی ها دارند. درمان موضعی آنتی بیوتیک معمولا برای سوختگی پوستی و چشم توصیه می شود. نمک کلسیم یا منیزیم برای سوختگی اسید هیدروفلوئوریک استفاده می شود. داروهای ضد درد برای مراقبت های پس از سوختگی، تجویز می شوند.

درمان جای سوختگی با دارو

ممکن است استروئید درمانی، برای درمان التهاب وریدی در هنگام سوختگی مفید باشد. به عبارت دیگر استروئیدها علائم عفونت را کاهش می دهد. عوامل ضد التهاب غیر استروئیدی برای تسکین درد، همراه با پروستاگلاندین تجویز می شود.

سولفادیازین نقره، به صورت موضعی برای سوختگی های پوستی استفاده می شود و در پیشگیری از عفونت ها در سوختگی های ثانویه یا درجه سوم مفید است. این دارو با  فعالیت ضد باکتری علیه بسیاری از باکتری های خطرناک، مانع از گسترش عفونت می شود. در انواع سوختگی ها معمولا انواع آنتی بیوتیک، تجویز می شود.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:

www.healthline.com

5/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    برای اینکه لک سوختگی روی صورت نماند چه بایدکرد؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید