چند راه ساده برای تست هوش نوزاد

آی کیو چیست؟ چگونه می توانیم بهره هوشی فرزند خود را بسنجیم؟ تست هوش نوزاد چقدر معتبر است؟ آیا برای آزمون IQ می توان به نتایج این تست ها اعتماد کرد؟

نبض ما– بحث درباره اینکه چه چیزهایی در IQ کودک یا به عبارتی دیگر بهره هوشی او نقش دارند، می تواند به نقش طبیعت در برابر پرورش، سن والدین، تغذیه با شیر مادر در مقابل شیرخشک، شنیدن موسیقی در زمان بارداری و یا حتی ویدیوهای آموزشی برای نوزادان بازگردد. اما آیا تست هوش نوزاد می توان به میزان IQ پی برد؟

با تست هوش نوزاد مهارت های شناختی نوزادان ارزیابی می شود. اما هنگامی که قرار است هوش واقعی محاسبه شود، ممکن است لازم باشد منتظر بمانید تا فرزند شما به سن مدرسه نزدیک تر شود تا ببینید آیا واقعا قرار است اینشتین بعدی فرزند شما باشد یا خیر.

سلامت کودک

تعریف هوش

هوش، یک مفهوم انتزاعی است که تعریف آن به طور مداوم تکامل یافته است و خیلی اوقات به همان اندازه که به ایده های علمی بستگی دارد به ارزش های اجتماعی فعلی هم وابسته است.

تعاریف مدرن هوش به انواع توانایی های ذهنی اشاره می کند، از جمله توانایی استدلال، برنامه ریزی، حل مسائل، تفکر انتزاعی، درک ایده های پیچیده، یادگیری سریع و یادگیری از تجربه و هم توانایی انجام این کارها.

تست هوش نوزاد سه ماهه

آزمون IQ چیست؟

طبق گفته دنیس گارلیک از دپارتمان روانشناسی دانشگاه UCLA، آی کیو (IQ) همانطور که از نام آن مشخص است، یک فاکتور است که بیانگر سن ذهنی کودک نسبت به سن واقعی اوست. میزان آی کیو 100 دقیقا برابر مقدار میانگین آن است.

تعداد سوالات درستی که در یک آزمون معین IQ به طور متوسط توسط کودکان پاسخ داده می شود محاسبه می گردد. سپس نمره خام یک کودک خاص با این میانگین ها مقایسه شده تا از آن برای تعیین سن ذهنی کودک استفاده گردد. آزمون های IQ  انواع مختلفی از توانایی های ذهنی مانند استدلال سیال، استدلال فضایی و هوش کلامی را اندازه می گیرد.

تست هوش نوزاد 6 ماهه

نحوه محاسبه نمره IQ

اگر نمره خام یک کودک خاص در آزمون IQ برابر با نمره خام متوسط کودک12 ساله باشد، کودک دارای سن ذهنی 12 ساله است. بنابراین IQ یک کودک 10 ساله با سن ذهنی 12 عبارتست از 120=100*10/12. بنابراین، دو کودک با نمرات خام مشابه در آزمون IQ می توانند به دلیل اختلاف سن دارای آی کیو متفاوتی باشند.

لذا هدف از این تفاوت، مقایسه کردن کودکان با فرزندان همسن خود برای اندازه گیری هوش نسبی است. باید توجه داشته باشید که هوش مطلق اطفال تا زمان بلوغ مغز، در حدود 16 سالگی، افزایش می یابد.

آی کیو نرمال چند است؟

دانشگاه پزشکی مریلند دسته بندی از نمرات آی کیو کرده است که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. میزان IQ 70 و کمتر از آن نشان دهنده عقب ماندگی ذهنی است.

این در حالی است که متوسط نمره IQ عددی بین 90 تا 110 است. نمره 130 و بالاتر از آن را باهوش می نامند. نمرات بین 145 تا 160 را بسیار باهوش دانسته و بالای 165 را نوابغ می دانند. بالاترین نمره ای که تا به حال ثبت شده است عدد 228 بوده که توسط یک خانم امریکایی به دست آمده است.

هوش نوزاد 8 ماهه را چطور می توانید بسنجید؟

مغز نوزاد در هنگام تولد، دارای آرایه بی نظیری از میلیاردها سلول عصبی شناخته شده به عنوان نورون است. همانطور که نوزاد تجربیات جدیدی را کسب می کند، نورون ها واکنش نشان می دهند و پیام ها را از طریق مسیرهایی به نام سیناپس ها، به یکدیگر ارسال می کنند.

به تدریج، احساسات تکرار می شوند و کودک  به سمت صدای مادر جذب می شود. با تکراراین احساسات، این سیناپس ها بیشتر تقویت می شوند. جزئیات فرایند توسعه مغز از زمان تولد موضوع بسیار پیچیده ای است که در روند رشد کودک تاثیر گذاشته و در طول حیات او ادامه دارد.

برخی از موارد مرتبط با هوش کودک عبارتند از:

تکرار واکنش به محرک ها

یک اسباب بازی را به طور معلق و آویزان بالای سر نوزاد قرار دهید. اگر  کودک به طور تصادفی به آن دست زده و حرکت آن را ببیند، عملا می توانید ببینید که  کودک، دوباره تلاش می کند تا اسباب بازی دوباره حرکت کند. در این زمان است که هوش رفتاری کودک تحریک شده و توسعه پیدا می کند.

دلیل سنجش هوش کودک توسط والدین اغلب به این خاطر است که بدانند کودک آن ها در چه زمینه ای از هوش قرار دارد. در کودکان سه تا هشت ماه، انواع تست ها وجود دارد تا بتوانید هوش کودک خود را بسنجید. آزمون تست هوش برای کودکان  سه تا هشت ماهه،  در شرایط خاصی صورت می گیرد.

سنجش هوش در موارد خاص

گاهی اوقات در مواردخاصی، لازم است تا آزمون هوش برای کودک شما انجام شود. به عنوان مثال، هنگام بروز مشکلاتی در رشد کودک و اینکه، آیا کودک نیاز به آموزش ویژه ای دارد؟ آیا کودک بسیار با استعداد است و آموزش اصلاحی و اضافه برای او  مورد نیاز است؟ این نوع یافته ها می توانند پیامد های گسترده ای داشته باشند.

به همین دلیل، به دلیل تاثیر بالقوه تست های هوش، چنین آزمایشاتی باید تحت هدایت ویژه و شرایط کنترل شده ای در نوزاد و کودک انجام شود.البته روش های ساده تری برای سنجش و درک بهتر هوش کودک  شما با آزمون جامع هوش برای کودکان وجود دارد.

اگر کودک هشت ماهه دارید، شما می توانید از طریق آزمون های هوش، مشکلات منطقی و یا شباهت بین موقعیت های مختلف را درک کنید. اگر می خواهید ارزیابی جامع تری از اطلاعات فرزندتان داشته باشید، می توانید از یک مشاور روانشناس یا متخصص آموزشی، کمک بگیرید.

روند رشد هوش کودک

در سنین سه تا هشت ماهگی، کودک مانند یک سیستم عامل کوچک، به فهرست بندی و پردازش اطلاعات فراوان می پردازد. سپس در شش ماه آینده، بیشتر در مورد  اطلاعات دریافتی، پیشرفت می کند. در این مرحله، نوزادان شروع به پیش بینی پاسخ ها می کنند.

به عنوان مثال، کودک درک بیشتری در مقابل واکنش مادر نسبت به خندیدن خود دارد. این مورد، یک تغییر ظریف از تقلید به شمار می رود، اما نیاز به درک بیشتری از طرف کودک دارد. او الگوهای زبان و تن صدا را به رسمیت می شناسد. او می تواند بین ریتم های شاد و غمگین را در موسیقی تشخیص دهد و  درک بیشتری از الگوهای مختلف خواهد داشت.

سنجش هوش رفتاری و حرکتی

یک کودک هشت ماهه در مرحله حساسی از رشد قرار دارد که به مرور زمان می تواند کسب تجربه کرده و هوش او افزایش پیدا کند. بدیهی است، این یک زمان کلیدی است، زمانی که نوزادان مهارت های حرکتی را توسعه می دهند و شروع به خزیدن و ایستادن می کنند.

این زمان، زمانی است که نوزادان شروع به استفاده از زبان می کنند. حدودا در پایان 8 ماهگی، سیناپس مغز به یک زبان خاص متصل می شود و نوزادان شروع به بیان هجا و کلمات می کنند. این مهارت ها، در توسعه هوش کودک نقش مهمی دارد.

بررسی بازتاب ها

موضوع مهم در سنجش هوش کودک هشت ماهه،  بررسی بازتاب های رفتاری کودک است. شما باید به واکنش کودک در مقابل محرک های بیرونی توجه کنید. باید دقت کنید که آیا کودک شما  نسبت به مواردی مانند صدا و دیگر محرک ها واکنش نشان می دهد یا خیر.

بررسی ادراک نوزاد

دقت کنید که ادراکات نوزاد و قدرت درک او در مقابل محیط خارج، یکی از نشانه های بارز قدرت ذهنی و هوش او در تست هوش نوزاد به شمار می رود.

اسباب بازی نوزاد

به عنوان مثال، نوزاد شما می تواند تفاوت صداها را درک کند  و یا در مقابل حرکت سر و دست شما واکنش نشان داده و مسیر  نگاه شما را دنبال کند. تمام این ادراکات می تواند از مولفه های توسعه هوش و سیستم عصبی کودک باشد.

سوالات تست هوش کودکان

تفسیر آزمایشات فردی اطلاعات در رابطه با هوش کودک ممکن است زمان زیادی طول بکشد، اما آن ها جامع ترین اطلاعات را در مورد قابلیت های کلی کودک شما، به شما ارائه می دهند.این تست ها و آزمون ها، معمولا باید توسط روانشناسان مجاز انجام شود.

تست های هوش گروهی اغلب صحت نمرات دریافتی را  کاهش می دهد. در صورتی که می خواهید هوش کودک خود را از طریق آزمون بسنجید، بهتر است از آزمون های هوش فردی استفاده کنید.

آزمون های هوش کودکان معمولا دارای اعتبار بالایی هستند که معمولا  تمام موارد در آن، در نظر گرفته می شود.

به عنوان مثال، به چند نمونه از سوالات هوش کودک اشاره می کنیم:

در نوعی از تست هوش کودک، تعدادی وسیله و شیء را به کودک نشان داده و  به کودک بگویید که این وسایل را برای چه کاری به کار می برند؟ البته دقت کنید که سوالات را باید به صورت صحیحی مطرح کنید. بهتر است همراه با سوال خود، راهنمایی هم صورت گیرد. برخی از این سوالات عبارتند از:

قاشق چه کاربردی دارد؟

بشقاب به چه دردی می‌خورد؟

جوراب  برای چیست؟

گوش درد نوزاد در هواپیما

در مورد دیگر هم می توانید انواع میوه های مختلف را کنار کودک گذاشته و از او بخواهید تا فرق میوه ها را با هم بگوید. البته آزمون های هوش و سوالات تست هوش کودکان درهر سنی با هم متفاوت هستند و بسته به سن و شرایط کودک انجام می شود.

انتقادات

یکی از انتقاداتی که به این آزمون ها وارد می شود این است که این ها بیش از حد ساده بوده و به صورت نژادی پیش داوری شده است. با توجه به این که نمره میانگین IQ به خاطر تفاوت های نژادی متفاوت شده است، به صورت اشتباه باعث یک داوری علمی نژادپرستانه راجع به این موضوع گشته است. این در حالی است که با توجه به دخالت داشتن فاکتورهای فراوان در میزان بهره هوشی فرد، تلاش برای اندازه گیری آن تقریبا بی فایده است.

تست های هوش برای کودکان

در ادامه به معرفی چند تست معروف که برای سنجش بهره هوشی کودکان مورد استفاده قرار می گیرد می پردازیم. این تست ها برای رنج مختلف سنی در کودکان و نوزادان طراحی شده است و بستگی به نوع آن می تواند تست هوش نوزاد 6 ماهه باشد و یا کودک 10 ساله را در بربگیرد.

مقیاس بیلی

مقیاس بیلی، یک تست هوش نوزاد معتبر است. مقیاس های بیلی برای رشد نوزادان به طور گسترده ای برای ارزیابی رشد کودک مورد استفاده قرار می گیرد. طبق گزارش سایت helathline این تست برای کودکان از یک ماهگی تا 42 ماهگی برای سنجش رشد شناختی، حرکتی و رفتاری آنها استفاده می شود.

بخش شناختی آزمون، توانایی هایی نظیر تیزهوشی، به حافظه سپردن و حل مسئله، تلفظ و فرم دهی مفاهیم ریاضی را ارزیابی می کند. این تست به تشخیص و درمان کودکان با معلولیت های رشدی و یا عقب ماندگی ذهنی کمک می کند.

تصویر نوزاد تازه متولد شده

آزمون فیشر پرایس

شرکت اسباب بازی فیشر پرایس یک تست هوش نوزاد در سال 2004  ارائه کرد. دروتی آینون، یکی از سخنرانان روانشناسی دانشگاه لندن و نویسنده کتاب های کودک، تستی را برای نوزادان 6 ماه تا یک سال طراحی کرد.

در تست هوش نوزاد  10 سوال از والدین پرسیده می شود تا به آن ها کمک کند که کودک خود را با یک نوزاد متوسط (از لحاظ ذهنی) مقایسه کنند. در این آزمون، از والدین خواسته می شود تا رفتارهایی نظیر نحوه بازی کردن فرزندشان با یک خرس عروسکی، بازی ریتمیک با استفاده از دستان و چگونگی واکنش او به نام خودش را بررسی کنند.

بعضی از روانشناسان کودک با تردید به تست هوش نوزاد نگاه می کنند و معتقدند که نتایج این تست هوش نوزاد ممکن است هشدار غیر ضروری را به والدین بدهد. و نمره آن نمی تواند پیش بینی کننده هوش در ادامه زندگی باشد.

تست وچسلر و استنفورد بینت برای کودکان

تست هوش نوزاد وچسلر مخصوص کودکان و استنفورد بینت می تواند هوش کودک را اندازه گیری کند. وقتی که مردم درباره تست IQ صحبت می کنند، معمولا منظورشان این تست است.

هر دو آزمون برای کودکان کمی بزرگ تر طراحی شده اند. استنفورد بینت برای سنین بین 2 تا 23 سال طراحی شده و وچسلر هم برای 6 سال به بالا. سایت Brainy Child همچنین هشدار می دهد که بسیاری از کودکان خلاق و با استعداد در این آزمون ها نمره مخصوص بالایی را نمی آورند، چرا که برخی از استعدادهای خاص در آزمون های استاندارد IQ تست نمی شوند.

تست کوفمن

 این تست برای ارزیابی هوش کودکان با سن 5/2 تا 5/12 سال کاربرد دارد. این آزموش شامل 16 زیر آزمون است که همه آن ها برای گروه های سنی مختلف استفاده نمی شود.

یکی از ویژگی های تست هوش نوزاد این است که بیشتر به روی توانایی حل مسئله تمرکز دارد تا اطلاعات عمومی. به همین دلیل در این آزمون هوش و دستاورد به دو دسته تقسیم می شوند و هرکدام نمره جداگانه ای دارند. علاوه بر این، تست هوش نوزاد بیشتر روی قدرت حافظه تاکید دارد و کمتر به توانایی بیان لغات و عبارات می پردازد.

به همین خاطر تست برای ارزیابی کسانی که زبان بومی امریکایی ندارند، به زبان اول آن ها ارائه می شود. همچنین برای کسانی که قادر به شنوایی درست نیستند از علائم زبان امریکایی استفاده می کند.

نبض ما– ترجمه:حسین مقدس زاده

منبع : Livestrong

4.1/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید