نحوه پرورش کریپتانتوس برای نوروز

گیاه زینتی کریپتانتوس گیاهان آپارتمانی از جمله مواردی هستند که سبب زیبایی و طراوت منازل می شود. در ایام عید به طور خاص این طراوت و زیبایی بهار را به خانه شما می آورد. گیاه زینتی کریپتانتوس از جمله گیاهانی قابل پرورش در فضای آپارتمانی است.

نبض ما – برخی از گیاهان و گل های زینتی به اندازه ای زیبا هستند که به گلخانه منزل شما یا آپارتمان؛ رنگ و جلوه ای خاص می بخشد. این گیاهان زیبا را می توان برای تعطیلات خریداری کرده و یا خودتان آن را پرورش دهید. یکی از این گیاهان زینتی زیبا، گیاه زینتی کریپتانتوس است.

این گیاه به عنوان ستاره زمینی شناخته می شود و دلیل این نام هم ،شکل ستاره ای و مواج آن است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. این گیاهان زیبا و چشم نواز، از جمله گیاهان متنوعی هستند که به طور طبیعی در مناطق گرمسیری رشد می کنند.

بیش از 1200 نوع گیاه زینتی کریپتانتوس، با انواع زیادی از شاخ و برگ؛ وجود دارد. رنگ این گیاه سفید، صورتی و زرد رنگ است که گلبرگ های سطح بیرونی آن به شکل مواج و پیچ خورده است.

گل های این گیاه سفید رنگ بوده و در میان شاخ و برگ ها پنهان است. برگ هایش دراز و نوسان دار و به رنگ سبز زیتونی آراسته به نوارها یا خطوطی به رنگ زرد ، سفید یا زرد متمایل به قهوه ای است.

گیاه زینتی کریپتانتوس

این گیاه از مناطق دوردست گرمسیری آمده و گیاه زیبایی برای کسانی است که  دوست دارند گیاه زینتی و متنوعی را نگهداری کنند.

رنگ گلبرگ های گیاه زینتی کریپتانتوس، به رنگ صورتی روشن، قرمز و سبز تیره است و حتی در برخی از این گیاهان، برگ های لکه دار و خال خال هم دیده می شود. گیاه زینتی کریپتانتوس از گیاهان بومی و زیبای کشور برزیل بوده و معمولا در جنگل های استوایی رشد می کند.

بیشتر شهرت و محبوبیت گیاه زینتی کریپتانتوس به سبب شکل ظاهری ستاره دار آن است. معمولا انواع مختلفی این گیاه را در فصل های مختلف پرورش می دهند.

اما به طور کلی می توان گفت که در هر زمانی تولید شوند، در یک مورد مشابه هستند و آن هم، گل های زیبای آن است که هنگام گل دادن پس از مدت کوتاهی ، گیاهچه هایی در ساقه آن رشد می کند.

زمانی که گیاهچه ها ایجاد می شوند به راحتی می توان از طریق همین گیاهچه ها، گیاه زینتی کریپتانتوس  را تکثیر کرد و برای سال بعد هم از این گل زیبا لذت برد.

یکی از زیباترین انواع این گیاه، گیاه زینتی کریپتانتوس آکلیس است که برگ های دراز عرضی به رنگ قهوه ای دارد. گیاه زینتی کریپتانتوس، به طور کلی زمینی هستند، به این معنی که آنها به طور طبیعی بر روی زمین جنگل های بارانی رشد می کنند، اما در عین حال، بسیار سازگار هستند و می توانند در خاک گلدان هم رشد کنند.

نگهداری گیاه زینتی کریپتانتوس به خصوص برای شکوفه های زیبای آن است. شکوفه های آن در زمان خاصی از سال و پس از بلوغ گیاه مشاهده می شود.

اگر چه گیاه زینتی کریپتانتوس تنها یک بار در طول عمر خود شکوفا می شود، اما تماشای آن  با گل های خیره کننده ای که از گلبرگ های آن قد کشیده است واقعا خالی از لطف نیست.

با وجود شهرت گیاه زینتی کریپتانتوس به مشکل بودن تکثیر و پرورش، باید گفت که این گیاهان گزینه بسیار مناسبی برای هر باغبان است.

ویژگی های گیاه زینتی کریپتانتوس

گیاه زینتی گیاه زینتی کریپتانتوس، از گیاهان انعطاف پذیر و زیبایی است که به شدت نور خورشید برای آن لازم است. در حقیقت بهتر است بگوییم که نور بیشتر خورشید باعث می شود که گلبرگ های آن درخشان تر و براق تر شوند.

گیاه زینتی کریپتانتوس

به طور کلی تولید و نگهداری گیاه زینتی کریپتانتوس که از خانواده آناناس ها است، خیلی آسان بوده و با مقاومت بالا مناسب نگهداری در منزل و دکور اطراف آن است. از این گیاه در کاشت گروهی هم استفاده می شود که جلوه خاصی به ردیف گل ها می دهد.

طریقه پرورش و نگهداری گیاه زینتی کریپتانتوس

پرورش و نگهداریگیاه زینتی کریپتانتوس زیاد مشکل نیست و به راحتی می توان آن را نگهداری کرد:

نور

انواع مختلف گیاه زینتی کریپتانتوس، به طور ضروری نیاز به نور زیاد دارند، اما به خاطر داشته باشید که این  گیاهان به طور کلی باید در برابر نور غیر مستقیم و نور و سایه رشد کنند.

به یاد داشته باشید، آنها به طور طبیعی تحت پوشش درختان و در جنگل های بارانی رشد می کنند. نور مستقیم خورشیدی می تواند به طور بالقوه  برگ های آن را پژمرده کند.

آب

گیاه زینتی کریپتانتوس در شرایط مرطوب رشد می کند و هر چه ریشه آن مرطوب تر باشد، بهتر است. با این حال، بیشتر این گیاهان نسبت به شرایط خشکسالی هم نسبتا مقاوم هستند. با این حال اطمینان حاصل کنید که به طور مرتب آب داشته باشند و یک محیط مرطوب برای این گیاهان کافی است.

گیاه زینتی کریپتانتوس

دما

این گیاهان در مقابل دما هم زیاد حساس نیستند و دمای مناسب نگهداری آن ها از 15 تا 29 درجه سانتی گراد است. با این حال، گیاه زینتی کریپتانتوس گونه هایی نسبتا تحمل پذیر هستند و بسیاری از این گونه ها حتی می توانند در هوای زمستانی و خارج از منزل هم رشد کنند. اگرچه شرایط آب و هوایی بهتر است برای این گیاه متعادل باشد و دمای نگهداری آن پایین تراز 25 درجه سانتی گراد نباشد.

خاک

زمین با خاک شنی برای رشد این گیاه مناسب است و برخی از باغبان ها این گیاهان را در مخلوطی از ترکیب شن و ماسه رشد می دهند. اما بدون توجه به خاک، آنها باید مرطوب نگه داشته شوند و این خاک، برای حفظ بهترین نتایج، باید بتواند آب را حفظ کند.

کود

کود مناسب برای رشد مناسب هر گیاهی بسیار مهم است و بهتر است در انتخاب کود گیاه زینتی کریپتانتوس دقت شود و کود این گیاه از مقاومت بالا و متعادلی برخوردار باشد.

به یاد داشته باشید که کود را به طور کامل و طبق دستور کود، رقیق کنید زیرا اگر کود زیاد سنگین باشد، خطر آسیب رساندن به گیاه وجود دارد.

تکثیر

تکثیر گیاه زینتی کریپتانتوس بسیار آسان است. همانطور که اشاره شد، پس از روییدن گیاهچه ها بر روی ساقه این گیاه، می توان آن ها را برش زده و در یک گلدان دیگر کاشت. به عبارتی دیگر، شکوفه گیاه مادر پس از شکوفا شدن، می تواند برداشته شده و به صورت جداگانه تکثیر شود.

پس از پرورش گیاه و تکثیر گیاهچه ها ، صبر کنید تا  ریشه های گیاهچه ها کاملا رشد کند. سپس گیاهچه ها را به دقت جدا کرده و به صورت جداگانه بکارید و مطمئن شوید که آنها به طور کامل شروع به ریشه زنی کرده اند. این نشان می دهد که آنها آماده رشد شده اند. به این ترتیب، ریشه آن ها تقریبا به اندازه شاخسار اصلی رشد می کنند.

به همین خاطر، بهتر است از همان اول، گلدان های بزرگی برای آن ها در نظر بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که این گیاهچه ها در طول رشد خود کاملا مرطوب باشند.

گیاه زینتی کریپتانتوس

هرچند که این گیاه زیبا کلا گیاه مقاومی است اما بهتر است آن را در شرایط سخت و آب و هوایی نگهداری نکنیم. گیاه زینتی کریپتانتوس به ظرافت و مراقبت نیاز دارد و با کمی دقت به راحتی می تواند  حتی در دمای متعادل اتاق شما هم  رشد کرده و به راحتی به زمان بلوغ یعنی شکوفایی برسد.

کافی است شرایط نگهداری و قوانین ساده رشد آن را به خاطر داشته باشید، پس از آن به راحتی می توانید از نگهداری این گیاه زیبا و زینتی لذت ببرید.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:thespruce.com

3/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم