تزیین بی نظیر سفره هفت سین عروس

با نزدیک شدن به ایام نوروز، خیلی ها دغدغه درست کردن سفره هفت سین را دارند. اما سال نو برای تازه عروس دامادها حال و هوای دیگر دارد؛ اولین سفره هفت سین عروس را چگونه باید تزیین کرد؟

نبض ما– آیتم هایی که در سفره هفت سین عروس قرار می گیرند، به زندگی و تجدید حیات اشاره می کنند. این تعداد بر مبنای عدد هفت بنا شده که در ایران باستان عدد مقدسی به شمار می رفته است. هفت ظرفی هم که در سفره هفت سین عروس قرار دارند، بر این مبنا هستند که به زندگی و تجدید حیات، سلامتی، شادی، رفاه، نشاط، صبر و زیبایی اشاره می کنند.

هرچند که در طی قرون تغییراتی متناسب با فرهنگ های محلی در آن اعمال شده است ولی همچنان بر روی سفره هفت سین مواردی قرار می گیرند که همگی آن ها با “سین” شروع می شوند و هرکدام نماد خاصی را در بر دارند.

چگونه سفره هفت سین عروس را زیبا بچینیم؟

درست کردن سفره هفت سین فرقی با درست کردن درخت کریسمس ندارد. همان طور که لازم نیست برای کریسمس یک درخت بزرگ را به خانه خود بیاورید، برای درست کردن سفره هفت سین عروس هم کار سختی در پیش ندارید. فقط باید به یک سری موارد جزئی توجه کنید و بدانید که هرچه که در سفره قرار می دهید، به چه معنایی است.

مهم ترین نکته در درست کردن سفره هفت سین عروس حفظ تقارن در سفره است. بنابراین توجه به این که هارمونی بین ظروف و پس زمینه حفظ شود، نکته قابل توجهی است.  از این رو توجه داشته باشید که به ظروف مشابه برای قرار دادن آیتم های هفت سین نیاز دارید.

امروزه در بازار ظروفی زیبا، ارزان قیمت و یک شکل برای تزیین سفره هفت سین طراحی شده اند که جنس اکثر آنها سفالی می باشد. برخی از آنها ساده و برخی دیگر در ترکیب با مجسمه هایی طراحی شده اند.

شما همچنین به یک رومیزی زیبا که با رنگ ظروفتان همخوانی داشته باشد، نیاز دارید. می توانید از طرح های سنتی و بوته جقه دار استفاد کنید که زرق و برق مناسبی دارند و بسیار برای تزیین سفره هفت سین عروس مناسب می باشند. اگر رومیزی مناسب ندارید، می توانید از ترکیب چند تور یا پارچه رنگارنگ استفاده کنید. سپس از گردنبندهای ساده ی مرواریدی برای زیباتر کردن آن استفاده کنید.

بهتر است که سفره هفت سین عروس را به کمک وسایلی ساده مانند جعبه های مقوای کفش و لباس یا هر وسیله دیگری به صورت دو طبقه طراحی کنیم تا جلوه بهتری داشته باشد.

در هفت سین عروس چه چیزهایی باید باشد؟

حالا می توانیم هرکدام از موارد سفره هفت سین عروس را گردآوری نماییم:

1- سنجد

سنجد نماد عشق و احساس است چرا که قوای احساسی آدم را پرورش می دهد. همچنین سنجد را نماد باروری و فرزانگی هم می دانند. سنجد را به این نیت در سفره هفت سین عروس می گذارند که  هر کسی با خویشتن عهد کند، با آغاز سال جدید هر کاری را سنجیده انجام دهد؛ چرا که سنجد نماد سنجیده عمل کردن و نشانه گرایش به عقل است.

2- سماق

دانه های کوبیده شده ای که نمایانگر طلوع خورشید و پیروزی خیر بر شر است. سماق سمبل صبر و بردباری است و مظهر آغاز نو معنی می شود.

3- سیب

سیب نماد زیبایی، باروری و سلامتی است. سیبی که سر سفره می گذارند، نشان از دوری از گزند و آسیب دارد. رسم است که سیب را مادر یا پدربزرگ خانواده سر سفره بگذارند؛ به این دلیل که همیشه بزرگترهای یک خانواده نگران سلامتی اعضای خانواده شان هستند.

4- سمنو

نماد قدرت و سمبل خیر و برکت است. از آنجا که سمنو غذایی مقوی است که از گندم تهیه می شود و به آن غذای مرد آفرین می گویند و سرشار از ویتامین و مواد مغذی است؛ آن را به عنوان نماینده ای از صبر، عدالت، مقاومت و قدرت بر سفره هفت سین عروس می گذارند.

5- سیر

سیر بیانگر سلامتی و احساس سالم بودن است. سیر، گیاهی دارویی است سیر را به دو دلیل سر سفره قرار می دهند. اول نشان از تندرستی و میکروب زدایی دارد و دوم برای رعایت حدود و مرزها سر سفره گذاشته می شود. همچنین سیر نماد مناعت طبع شناخته می شود؛ یعنی انسان همواره باید مناعت طبع پیشه کند.

6- سرکه

سرکه را برخی نماد جاودانگی و ابدیت می دانند. همچنین سرکه را نماد تسلیم و رضا هم قلمداد می کنند. از سرکه در ادبیات و تمثیل ایرانی در توصیف اضطراب و اشک و گریه استفاده می‌شود. سرکه سر سفره نوروزی، ما را به پذیرش ناملایمات زندگی دعوت می کند.

7- سبزه

سبزه به معنای تولد و آغاز جدید است. از این جهت که سال نو در حال آغاز شدن است، احتمالا اهمیت این موضوع را که چرا سبزه در وسط سفره و نقطه مرکزی آن قرار می گیرد را حدس زده باشید. سر سفره گذاشتنش سبزه به این دلیل است که سال آینده سالی شاداب، سرسبز و خرم باشد. خود رنگ سبز هم ارتعاش افکار ما را موزون نگه می دارد و به ما آرامش می دهد. برای تزیین سفره هفت سین می توانید در دو ظرف سفالی متوسط، سبزه خود را پرورش دهید و این دو ظرف را در دو طرف سفره قرار دهید. علاوه بر سبزه استفاده از گلدان کوچک گل های سمبل نیز زیبایی دوچندانی به سفره شما می دهد.

نمادهای دیگر سفره هفت سین

سفره هفت سین علاوه بر این موارد، آیتم های دیگری هم دارد. در واقع ایرانیان موارد دیگری را هم به آن اضافه کرده اند تا به زیبایی و جذابیت آن بیشتر افزوده شود. برخی از این موارد را در ادامه بیان می کنیم:

تخم مرغ های رنگی

تخم مرغ های رنگی نماد باروری و برکت است. علاوه بر سمبلیک بودن، این تخم مرغ ها جلوه و ظاهر زیبایی را می تواند به سفره هفت سین عروس بدهد. می توانید طرح های عروس و داماد و یا نمادهای سنتی را بر روی این تخم مرغ ها نقاشی کنید.

سکه

احتمالا درست حدس زده اید. سکه نماد ثروت و برکت است و به این امید در سفره قرار می دهند که سال جاری سالی پر از برکت و غنای مالی باشد. سکه از نمادهایی است که بعدها به سفره هفت سین اضافه شده است. برای زیباترشدن سفره هفت سین عروس می توانید مقداری شن خشک را در ظرف ریخته و سکه ها را در میان آن قرار دهید.

ماهی

نماد زایش، تکاپو و شادابی است. همچنین نماد گذر از برج حوت به برج حمل است. برای تزیین سفره هفت سین عروس از تنگ های شیشه ای رنگی به همراه یک پاپیون رنگی استفاده کنید. در کف تنگ نیز می توانید تعدادی صدف قرار دهید. علاوه بر تنگ، چند سالی ست که حوضچه های آبی رنگ زیبایی آمده است که می توانید ماهی های قرمز کوچک را درون آنها قرار دهید.

آینه

نمایانگر بازتاب خرد به روح مخلوقات است. معمولا در ظروف آماده سفره هفت سین، یک عدد آینه ست نیز قرار دارد. همچنین می توانید عکس های خانوادگی و یا خاطره انگیز خود را در ابعاد کوچک چاپ کرده و آنها را در دو طرف از لبه های آینه بچسبانید.

قرآن کریم

قرآن را به نشانه توکل و توسل به خدای متعال بر سفره قرار می دهند و درخواست بهترین ها را از خالق خویش دارند.

دیوان حافظ

برخی کتاب اشعار حافظ را بر سر سفره قرار می دهند. و معتقدند که فال حافظ می تواند آینده را پیش بینی کند.

گلاب

قرار دادن گلاب برای پالایش و ملایم شدن است. برای سفره هفت سین عروس بهتر است گلاب را در یک ظرف سفالی رنگی ریخته و تعدادی گلبرگ رز یا گل محمدی را بر روی آن قرار دهید. غنچه ی گل و یا شمع های کوچک شناور بر روی آب را نیز می توانید برای این مورد به کار گیرید.

شمع

شمع مظهر فروغ و روشنایی است. برای سفره هفت سین عروس به جای استفاده از شمع های باریک و کشیده می توانید از شمع های مستطیلی و یالیوانی شکل همدست استفاده کنید. شمع با رنگ قرمز معمولا جلوه ای خاص به سفره نوروزی شما می دهد.

شیرینی و آجیل

معمولا در قنادی ها، انواع شیرینی و آجیل به صورت طراحی شده، در ظرف های زیبایی قرار گرفته اند. علاوه بر این شما نیز می توانید با انتخاب یک ظرف مناسب و ایده گرفتن از طرح های موجود، چیدمان آجیل و شیرینی عروس را انجام دهید.

تزئین سفره هفت سین عروس

در ادامه تصاویری از مدل های زیبا برای تزیین و درست کردن سفره هفت سین عروس نمایش داده شده است.

3.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید