چرا نباید در تعطیلات زیاد بخوابید؟

خواب خوب باعث تقویت قدرت جسمی و سیستم ایمنی بدن می شود در مقابل پرخوابی می تواند عوارض بدی بر سلامت داشته باشد. افرادی که در زمان تعطیلات زیاد می خوابند، دچار گیجی، سردرگمی و کسالت شدید شده و تمرکز کافی برای انجام روزمره خود ندارند.

نبض ما-روزهای کاری پر مشغله و ساعت کاری زیاد سبب ایجاد خستگی شدید در شما شده و شما بی صبرانه منتظر تعطیلات آخر هفته یا سفری کوتاه هستید تا بتوانید استراحت کافی کرده و بیشتر اوقات تعطیل را در خواب بگذرانید. اما باید گفت که پرخوابی در تعطیلات می تواند سلامت شما را به خطر اندازد.

البته خواب کافی و مفید برای سلامت فرد اهمیت بالایی داشته و بی خوابی های طولانی مدت به هیچ وجه توصیه نمی شود. خواب کافی باعث می شود افراد بسیار سرحال و شاداب باشند. اما ممکن است فعالیت و مشغله کاری سبب بروز کم خوابی های بلندمدت شود.

اختلال خواب

بدن انسان به چند ساعت خواب نیاز دارد

به طور کلی میانگین خواب کافی و نرمال 8 ساعت بوده و خواب کمتر و یا بیشتر از 8 ساعت هر دو برای بدن مشکل ساز شده و مناسب نیستند. احساس کسالت و بی حوصلگی از خواب شما ریشه گرفته و شما در سراسر تعطیلات خود فردی کسل و بی حال خواهید بود.

برخی از از افراد که در طی هفته صبح زود از خواب بیدار می شوندو خواب کافی ندارند، ترجیح می دهند تا آخر هفته ها و تعطیلات بیشتر بخوابند تا کمبود خواب خود را جبران کنند.

خواب راحت

اما طبق نظر محققان مشخص شده است که زیاد خوابیدن فرد در تعطیلات مضر بوده و بر اثر پرخوابی تاثیرات بدی بر بدن وارد شده و سیستم خواب معمول را دچار اختلال می کند.

مضرات پرخوابی در تعطیلات

پرخوابی در تعطیلات به دلیل مغایرت با عادات متداول خواب، بدن را با فرایندی جدید مواجه کرده و سازگاری با آن مشکل می شود؛ زیرا در این گونه مواقع شکل خواب تغییر کرده و نه تنها کمبود خواب را جبران نکرده بلکه حس ناخوشایندی به فرد دست می دهد.

تغییر ناگهانی در الگوی خواب مخصوصا در روزهای تعطیل باعث بروز تغییراتی در بدن شده و حتی غدد درون ریز را هم تحت تاثیر قرار می دهد. می توان اضافه کرد که تغییرات ایجاد شده در روش و میزان خواب حتی ممکن است باعث سکته مغزی، مشکلات قلبی و یا برخی اختلالات عصبی شود.

دچار سکته قلبی

تاثیرات منفی پرخوابی در طی تحقیقات متعددی به اثبات رسیده است. بر طبق نظر محققان و گزارشات سالانه روشن شده است  که تقریبا 80 درصد از افرادی که بسیار دیر خوابیده و دیر از خواب بیدار می شوند، دچار انواع مشکلات خفیف تا شدید بوده و خطر بروز بیماری های خطرزا مانند بیماری های  قلبی، عروقی یا دیابت در آن ها وجود دارد.

 باید اضافه کرد که اختلال و تغییر الگوی خواب و نظم خواب روزانه و شبانه می تواند مشکلات دیگری مانند اضافه وزن و یا دیگر اختلالات را به همراه داشته باشد.

فشار خون

به این ترتیب اگر تصور  می کنید برای جبران کمبود خواب خود بهتر است در تعطیلات تا می توانید بخوابید، در اشتباه محض به سر می برید و توصیه می شود که هنگام تعطیلات برای از بین رفتن خستگی و تجدید قوا در طی روز چرت زده و خستگی را از خود دور کنید؛ زیرا سلامت قلب، فشارخون و دیگر نواحی بدن شما بسیار مهم بوده است.

سعی کنید بر عادات صحیح و مناسب خود در زندگی اضافه کرده و از عادات بد و غلط دور باشیم این عادات می تواند شامل رژیم غذایی مناسب و یا خواب مناسب باشد. فرقی نمی کند در چه شرایطی هستید، در تعطیلات و یا شرایط دیگر، بهتر است طبق روال همیشگی از یک خواب کافی و متعادل بهره ببریم.

 

4.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید