با لوبیای زرد رنگ بیشتر آشنا شوید

لوبیای زرد رنگ از نظر طعم، دارای طعمی مطبوع تر از لوبیا سبز بوده و غلاف آن هم از لوبیا سبز بلند تر است. لوبیا زرد، دارای پوشش نازک قرمز مایل به زرد شفاف است که دارای عطر و بویی ملایم و شیرین و خوش طعم است.

نبض ما– لوبیای زرد رنگ تقریبا مانند لوبیا سبز است که از نظر ظاهری هم با آن مشابه است و تنها تفاوت ظاهری آن، غلاف زرد و طلایی آن است. لوبیا زرد در گذشته دور در کشور فرانسه کشت می شد که ماده غذایی محبوب اکثر مردم بوده و به میزان زیادی آن را مصرف می کردند. لوبیای زرد رنگ را در ایران هم می توان کشت کرد زیرا شرایط آب و هوایی برای رشد این گیاه مطلوب است.

سالاد لوبیای زرد رنگ

به طور کلی لوبیا، در گروه حبوبات قرار داشته و معمولا با غلافی پوشیده شده است که دانه های آن، در این پوسته ها قرار دارند. حبوبات معمولا دارای غلاف دوتایی و حاوی یک ردیف دانه هستند. حبوبات را می توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد، حبوباتی که همراه با پوست، قابل مصرف هستند یعنی هم دانه ها و هم غلاف آن قابل خوردن است و  دسته دیگر که تنها می توان دانه های آن را پس از شستشو و پختن، مصرف کرد.

این دانه ها هم به صورت تازه و هم خشک شده قابل استفاده هستند. دانه های لوبیا که در مرحله اولیه بسیار منحصر به فرد رشد می کنند، در همین مرحله قابل تکثیر هستند. پس از برداشت لوبیا، می توان پوست آن را جدا کرده و یا همراه با پوست آن را پخته و مصرف کرد.

فصل  رشد و دسترس پذیری به لوبیای زرد رنگ در تمام طول سال و مخصوصا در فصل تابستان تا اوایل پاییز است. برخی از افراد ممکن است طعم لوبیا سبز را بیشتر از لوبیا زرد بپسندند اما در واقع طعم آن ها تفاوت چندانی با هم ندارد و این تغییر ذائقه تنها به دلیل عادات تغذیه ای افراد است.

یکی از معروف ترین گونه های لوبیا زرد در منطقه کشاورزی کشور فرانسه کشت می شود. لوبیا زرد در کشورهای اروپایی محبوبیت زیادی داشته و از مواد غذایی محبوب در سفره غذایی آن ها محسوب می شود.

ارزش غذایی لوبیا زرد رنگ

با این حال، بسیاری از گونه های لوبیا زرد در اکثر کشور ها رشد کرده و مصرف می شود. لوبیا زرد پس از کشور های اروپایی برای اولین بار از الجزایر به دیگر مناطق گسترش پیدا کرد. این سبزی محبوب، شاید یکی از قدیمی ترین حبوبات شناخته شده در جهان باشد.

بسته های یخ زده و تجاری لوبیای زرد رنگ به عنوان یکی از سبزیجات گیاهی مفید در حال خرید و فروش و کشت است، زیرا لوبیای زرد رنگ مانند لوبیا سبز، در بین سبزیجات، دارای خاصیت زیادی بوده و انتخاب مناسبی  برای تولید کننده و کشاورز خانگی است.

ارزش غذایی لوبیای زرد رنگ

یک فنجان لوبیا زرد، حاوی حدود 40 کالری است. بیشتر کالری موجود در لوبیای  زرد از کربوهیدرات ها می آید. همچنین در یک فنجان کوچک لوبیا زرد،  4.0 گرم فیبر رژیمی، 4.0 گرم قند و 2.0 گرم پروتئین، وجود دارد.

لوبیای زرد رنگ را می توان مانند سایر لوبیا های دیگر از جمله لوبیا سبز، قرمز و چشم بلبلی، طبخ کرده و مصرف کرد. با این حال، آن ها در مقایسه با سایر لوبیاها در سالاد و در کنار مواد غذایی دیگر، رنگ و لعاب و طعم بهتری دارند.

مضرات لوبیا زرد

شما می توانید در انواع غذاهای سبک و کم حجم مانند سالادها، لوبیا زرد را اضافه کنید که علاوه بر ارزش غذایی آن، شکل زیبایی به سفره غذایی شما می دهد.

شما می توانید لوبیا زرد را به راحتی با انواع دیگری از غذاها مانند سیب زمینی سرخ شده و گیاهان و سبزیجات تازه ای مانند جعفری و گشنیز، مخلوط کرده و مصرف کنید. همچنین می توانید آن ها را  بسته بندی کرده و فریز کنید. به خاطر داشته باشید پیش از مصرف و درست قبل از پخت و پز آن را شسته و سپس استفاده کنید.

فواید لوبیای زرد رنگ

لوبیای زرد رنگ همانند دیگر سبزیجات دارای خواص غذایی بی شماری است . لوبیا زرد را مانند لوبیا سبز می توان همراه با پلو طبخ  کرده و مصرف کرد که همراه با برنج، ارزش غذایی بیشتری خواهد داشت. لوبیا زرد دارای انواع ویتامین ها است که این ویتامین ها همه برای سلامت بدن مفید هستند.

مضرات لوبیای زرد رنگ

لوبیای زرد رنگ از جمله سبزیجاتی است که خواص غذایی بالایی دارد. با این حال، فراموش نکنید که مصرف زیاد هر نوع ماده غذایی می تواند مشکلاتی برای فرد ایجاد کند.

مصرف بالای لوبیا زرد هم ممکن است برای کلیه زیاد مناسب نبوده و یا سنگ کلیه و صفرا ایجاد کند که این موضوع به دلیل ماده اگزالات موجود در لوبیا زرد است. لوبیا زرد و سبز هر دو از سبزیجات نفخ آور هستند و بهتر است به صورت پخته مصرف شوند.

روش پخت لوبیای زرد رنگ

روش پخت لوبیای زرد رنگ

روش پخت لوبیای زرد رنگ مانند لوبیا سبز است اما ترکیب آن با دیگر مواد غذایی ، به سلیقه شما بستگی دارد. برای پخت لوبیا زرد ابتدا در ظرفی آب ریخته و به آن  کمی روغن زیتون، سیر و فلفل چیلی اضافه کرده و لوبیا زرد را پس از آن در ظرف ریخته و بگذارید بپزد.

پس از آن که لوبیا کمی نرم شد، کمی نمک به آن اضافه کنید و حرارت آن را کم کنید. اگر حرارت را زیاد کنید، غلاف لوبیا پخته و دانه لوبیا خام می ماند. سپس درب  ظرف را ببندید و اجازه دهید تا کاملا بخار پز شده و آب آن تبخیر شود. سپس کمی لیمو به آن اضافه کرده و بگذارید 5 دقیقه دیگر بپزد و سپس لوبیا را خارج کرده و آبکش کنید.

فواید لوبیا زرد رنگ

سالاد لوبیای زرد رنگ

برای تهیه سالاد لوبیای زرد رنگ ابتدا به مقدار لازم لوبیا زرد  در آب جوش ریخته و به مدت 5 دقیقه  بگذارید بپزد. سپس آن را از ظرف خارج کرده و آبکش کنید.

در مرحله بعد گوجه فرنگی و دیگر مواد مورد نیاز سالاد را برش زده و در ظرف بریزید. لوبیا ها را به قطعات کوچک تر تقسیم کرده و کمی نمک، فلفل، ریحان و کمی پنیر روی آن بپاشید.

روش تهیه پلو با لوبیای زرد رنگ

برای تهیه پلو با لوبیای زرد رنگ، تقریبا مانند لوبیا پلو با لوبیا سبز عمل می کنیم .ابتدا یک کاسه بزرگ آب را بگذارید تا بجوشد. لوبیا زرد را به آب اضافه کنید و پس از آن که لوبیا زرد نرم شده و پخت، آن ها را خارج کرده و با آب سرد آب کشی کنید.

سالاد لوبیا زرد رنگ

در همین حال، کمی روغن درظرفی ریخته و آن را روی حرارت ملایم می گذاریم  و کمی سیر و  سبزیجات معطر به آن اضافه می کنیم. سپس، کمی قارچ درون ظرف ریخته و اجازه می دهید تا طلایی شود. نمک، فلفل و ادویه جات لازم را اضافه کنید.

کمی بگذارید بپزند و پس از آن لوبیا های پخته شده را به ظرف اضافه کرده و کمی آب اضافه کنید و بگذارید بماند. در ظرفی جداگانه آب را جوشانده و برنج را به آن اضافه کنید. پس از آن که برنج کمی نرم شد آن را با آب سرد آبکشی کنید.

در این مرحله مخلوط لوبیا زرد و مواد را روی برنج ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید. پس از مدت زمان کوتاهی می توانید مواد را با برنج مخلوط کرده و ترکیبی یک دست ایجاد کنید. درب ظرف را محکم ببندید و اجازه دهید تا غذای لوبیا زرد با برنج آماده شود.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع: www.eatingwell.com

4.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید