تلخی بزاق دهان خطرناک است؟

طعم تلخ دهان آزارتان می دهد؟ زردی و تلخی بزاق دهان علل متفاوتی دارد که در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم؟

نبض ما– در اکثر موارد تلخی بزاق دهان مشکل جدی و خطرناکی محسوب نمی شود اما در صورت ادامه یافتن خطرناک است و لازم است برای درمان به پزشک مراجعه شود.

بخش های طعم دهنده در دهان همه افراد وجود دارد و این طعم ها در نواحی مختلف زبان بوده و شامل طعم های تلخ، شور، ترش و شیرین هستند. در صورتی که هر گونه مشکل یا  تغییراتی در قابلیت های  طعم و مزه ایجاد شود، این مشکل می تواند باید علت آن تشخیص و بررسی شود.

تلخی دهان

البته فراموش نکنید که برای تشخیص بهتر مزه ها، قدرت مناسب حس بویایی هم مهم است. به همین دلیل است که  زمانی که حس بویایی قوی نباشد، بخش تنفسی خوب عمل نکرده و همین موضوع، باعث تغییراتی در طعم  و حس چشایی می شود. تلخی بزاق دهان ممکن است بر اثر طیف گسترده ای از مشکلات، دلایل و عوامل مختلف، ایجاد شود.

علل طعم تلخ و زردی بزاق در دهان

طعم تلخ  دهان می تواند علل بسیاری داشته باشد از جمله،  شرایط و مشکلات مختلف دندانی مانند عفونت دهان، آبسه های دندانی، لثه یا عفونت های مختلف لثه یا بیماری ها مربوط به آن. در بسیاری از موارد ایجاد حساسیت به مواد پر کننده دندان، سبب تلخی بزاق دهان می شود.

یکی دیگر از علل تلخی بزاق دهان، مصرف برخی داروها است که باعث ایجاد طعم تلخ  و بزاق زرد رنگ در دهان می شود. چنین داروهایی معمولا از رده آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد افسردگی هستند. سطح پایین استروژن در زنان و سایر اختلالات هورمونی هم ممکن است باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شود.

قوانین طلایی مصرف دارو

این تغییرات ممکن است در دوران بارداری و گاهی حتی در طی یک دوره اتفاق بیافتد. طعم تلخ در دهان همچنین ممکن است بر اثر مسمومیت جیوه یا مسمومیت با سرب رخ دهد.

برخی از انواع بیماری هایی مانند نارسایی کلیه، نقص عملکرد کبدی، سرطان، دیابت و زردی و یرقان هم ممکن است باعث ایجاد طعم تلخ دهان شود. یکی از علل اصلی و عمده تلخی و بزاق زرد رنگ، مشکلات صفراوی و یا ضعف بهداشت دهان و دندان است.

گاهی اوقات شما با مصرف ماده غذایی یا نوشیدنی خاص احساس تلخی بزاق دهان دارید مانند مصرف چای یا قهوه سیاه که سبب تلخی در دهان می شود. به خاطر داشته باشید که  صرف نظر از مصرف برخی غذاها و یا نوشیدنی های خاص، در صورتی که زردی بزاق یا تلخی دهان طولانی مدت باشد، می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی باشد و طبیعی نیست. این مشکل باید تشخیص داده  شده و توسط پزشک درمان شود.

علل شایع تلخی و زردی بزاق عبارتند از:

اسید معکوس معده همان بازگشت گردش اسید معده به دهان است. این مشکل منجر به ایجاد طعم تلخ یا نوعی طعم فلزی در دهان می شود. همچنین این بیماری به عنوان بیماری ریفلاکس معده شناخته می شود که عمدتا بر اثر مصرف غذاهای تند و چرب، اضافه وزن و مصرف مواد غذایی در زمان های نامناسب ایجاد می شود.

فلج معده

بیماری های مزمن شکم و انواع بیماری های خاص هم می تواند باعث نفخ شکم، تنفس بد، سوزش سر دل، سردرد، تهوع و مشکلات دیگر شود. مشکلات بینی و بویایی هم می تواند به طور غیر مستقیم باعث ایجاد تلخی در دهان شود. اغلب تلخی دهان مشکل جدی محسوب نمی شود، اما می تواند باعث ناراحتی فرد شده و بر رژیم غذایی او تاثیر گذار باشد.

سندرم سوزش و تلخی دهان همانطور که از نام آن مشخص است، باعث سوزش زبان در دهان شده و حتی می تواند بسیار دردناک باشد. این علائم ممکن است در یک قسمت دهان و یا در کل دهان رخ دهد. همچنین می تواند احساس خشکی دهان و طعم تلخ یا فلزی ایجاد کند. سندرم سوزش دهان در زنان و مردان رخ می دهد، به ویژه در زنانی که  نزدیک دوران یائسگی و یا در این دوران هستند.

گاهی اوقات سوزش دهان هیچ علت مشخصی ندارد. پزشکان معتقدند که مشکل تلخی دهان و بزاق زرد رنگ ممکن است به علت آسیب به اعصاب دهان باشد. همچنین ممکن است با بیماری هایی نظیر دیابت، درمان سرطان و تغییرات هورمونی در دوران یائسگی مرتبط باشد.

مشکلات خواب در بارداری

هورمون زنانه استروژن که در دوران بارداری نوسان می کند، همچنین می تواند باعث تلخی دهان و تغییر طعم ها شود. بسیاری از زنان وقتی که باردار هستند، طعم تلخ یا فلزی در دهان  خود را تجربه می کنند. معمولا این مشکل بعد از بارداری و یا پس از زایمان حل می شود.

یکی دیگر از علل تلخی دهان، پیری، مصرف داروهای خاص، وجود بیماری های خود ایمنی خاص که باعث خشکی بیش از حد دهان و چشم ها می شود و بدون تولید بزاق مناسب، طعم و مزه را تغییر می دهد.

علاوه بر این، کمبود بزاق می تواند باعث اختلال در بلعیدن یا صحبت کردن شده و افراد مبتلا به این بیماری ممکن است دارای عوارض بیشتر و یا حتی عفونت لثه شوند.

درمان تلخی بزاق دهان

درمان تلخی بزاق تلخ و زردی بزاق، بستگی به علل به وجود آورنده آن دارد. پزشک متخصص از شما سؤالاتی در مورد علائم می پرسد و سپس سابقه پزشکی، بیماری و داروهای مصرفی شما بررسی شده و پس از آن، یک معاینه فیزیکی انجام می شود. پزشک در مرحله بعد ممکن است برای شما آزمایش هایی مانند آزمایش تشخیص دیابت تجویز کند.

قند دوران بارداری باید چند باشد
به طور کلی درمان اساسی با توجه به علت تلخی بزاق انجام می شود. به عنوان مثال در صورتی که، تلخی بزاق دهان بر اثر ریفلاکس اسید معده ایجاد شود، پزشک ممکن است  آنتی اسیدهایی را برای درمان تجویز کند.

در صورتی که فرد به دیابت نوع 2 دچار باشد، پزشک ممکن است داروهایی مانند متفورمین را تجویز کند. متفورمین مقدار قند (گلوکز) تولید کبد را کاهش می دهد. ممکن است در صورت تاثیر گذاری داروهای خاص در تلخی بزاق، پزشک موارد درمانی دیگری را ارائه دهد. در مورد مشکلات دهان و دندان باید به دندانپزشک  مراجعه کنید و یا در صورت بیماری دیابت، به متخصص غدد درون ریز مراجعه شود.

 پیشگیری از تلخی دهان

به منظور پیشگیری از بروز تلخی دهان، موارد بسیاری را می توانید رعایت کنید:

– بهداشت دهان و دندان

– اجتناب از مصرف غذاهایی که باعث ترشح زیاد اسید معده می شوند

– اجتناب از پرخوری و پرهیز از مصرف برخی داروها

– تغییر سبک زندگی

– نوشیدن مایعات زیاد

– جویدن آدامس بدون قند برای کمک به افزایش تولید بزاق

– مراجعه به دندانپزشک  هر شش ماه  یک بار برای بررسی وضعیت دهان و دندان

– در صورت ایجاد رفلاکس اسید، از خوردن غذاهای تند و چرب و مصرف سیگار پرهیزکنید.

لمینت دندان

درمان گیاهی تلخی بزاق دهان

برای رفع و بهبود تلخی بزاق دهان می توانید از درمان گیاهی و خانگی استفاده کنید. این درمان برای کمک به تسکین و حتی جلوگیری از طعم تلخ  دهان موثر است.

شما می توانید برای رفع تلخی دهان از عرق کاسنی، گشنیز و عرق شاتره استفاده کنید. همچنین استفاده از سبزیجات معطر در غذا باعث می شود که طعم دهان شما متعادل شده و دچار تلخی دهان نشوید.

 

3.7/5 - (9 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۲۱ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    مدتی است که دندانم در موقع حرف زدن یا شنیدن صدای بلند درد دارد. البته این درد شدید نیست و در همه ی دندان ها حس میشود. به دندانپژشک هم مراجعه کردم و بعد از نشان دادن رادیوگرافی دندان باز هم دکتر گفت دندان هایت مشکلی ندارد، حال میخواستم دلیلش رو بدونم؟ البته اینم بگم حس میکنم دندونم نسبت به غذاهای ترش خیلی حساس شده و موقع خوردنشون درد دارم
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما چهارشنبه ۲۱ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام.احتمالا تحلیل لثه در برخی دندانها رخ داده.که بهترین درمان در ابتدا استفاده از خمیردندانهای ضد حساسیت حداقل بمدت ۳هفته پیاپی است

      کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر حسینیان
      https://drhoseinian.com
درحال دریافت اطلاعات