علت درد زیر شکم بعد از نزدیکی

علت درد زیر شکم چیست؟ درد شکم گاهی خفیف و گاهی دردناک است. در اغلب موارد علل شایع آن سوء هاضمه و فشار عضلانی است. ممکن است درد زیر شکم به صورت گرفتگی، درد خفیف یا شدید باشد.

نبض ما– درد ناشی از درد زیر شکم می تواند دلایل خاص خود را داشته باشد. علائم درد شکم از مشکلات شایعی است که در اکثر موارد مربوط به دستگاه ادراری، سیستم قلبی عروقی یا سیستم تولید مثل است. گاه همراه با این مشکلات، علائم دیگری هم وجود دارد.

درد زیر شکم

علل شایع درد زیر شکم عبارتند از:

علت درد زیر شکم بعد از دخول

در اکثر موارد درد شکم هنگام دخول جزئی بوده و نگرانی خاصی ایجاد نمی کند اما در صورتی که درد شدید و مکرر باشد، مراجعه به پزشک ضروری است. درد زیر شکم هنگام دخول دلایل مختلفی دارد از جمله عفونت مثانه، پوزیشن نادرست جنسی، انقباض واژن و رابطه جنسی غیر نرمال با فشار بالا در هنگام دخول.

ازدواج

علت درد زیر شکم بعد از نزدیکی

ایجاد درد شکم بعد از نزدیکی می تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد مانند:

– مشکلات عفونی/ التهابی به عنوان مثال بیماری التهابی لگن، اندومتریوز، التهاب دهانه رحم، انسداد لوله های فالوپ

– مشکلات ساختاری به عنوان مثال فیبروئید های رحمی یا چسبندگی لگن پس از جراحی یا پرتودرمانی

-مشکلات عضلانی، به عنوان مثال اسپاسم عضلات کف لگن

سندرم روده تحریک پذیر

– درد ناحیه شکمی بعد از نزدیکی ممکن است ناشی از موقعیت جنسی باشد، زیرا برخی از موقعیت ها مناسب نبوده و باعث درد شکم می شود.

– مشکلات پوستی به عنوان مثال آلرژی به لاتکس و پلاستیک در کاندوم، آلرژی به اسپرم

– مشکلات عفونی به عنوان مثال عفونت های منتقله از راه جنسی، عفونت، عدم تحرک جنسی، مشکلات هورمونی

-برخی از داروهای تجویزی و پرتو درمانی به لگن

-سوزش ناحیه تناسلی خارجی یا  داخلی

-التهاب مثانه که ممکن است باعث انسداد، کیست یا آبسه شود.

– مشکلات عضلانی به عنوان مثال مشکل واژینیسموس که شامل سفتی شدید عضلات واژن در هنگام نزدیکی می شود.

علت درد زیر شکم سمت راست در زنان

گاهی اوقات زنان در قسمت پایین و سمت راست شکم دچار دردهایی می شوند که اکثرا دردهای شدیدی هستند و گاهی ناگهان به وجود می آید. ماهیت این دردها گاهی خفیف و موضعی یا گاهی شدید و منتشر شونده است.

سرطان تخمدان

برخی اندام هایی که در قسمت راست شکم قرار دارند شامل تخمدان راست، قسمتی از رحم، بخش زیرین کلیه راست، قسمتی از روده کوچک و آپاندیس هستند که ممکن است با درد شکمی در سمت راست، هر یک از این اندام ها دچار مشکل شده باشند که در اکثر موارد به سبب آپاندیس، سنگ کلیه، حاملگی خارج رحمی و یا دردهای مربوط به تخمدان راست است.

علت درد زیر شکم سمت چپ در زنان

سمت چپ پایین شکم به قسمت انتهایی کولون و در زنان، با تخمدان سمت چپ مرتبط است. درد جزئی در این ناحیه معمولا نگران کننده  نیست و ممکن است در مدت یک یا دو روز به طور خود به خود ، برطرف شود. در بسیاری از موارد، درد پایدار در ناحیه سمت چپ پایین شکم به واسطه دیورتیکولیت ایجاد می شود.

تخمدان پلی کیستیک

دیورتیکولیت شامل کیسه های کوچکی است که ناشی از فشار در بخش هایی از روده بزرگ است، و حتی بعد از سن 40 سالگی وقتی کیسه پاره می شود، تورم و عفونت می تواند باعث بروز دیورتیکولیت شود.

در برخی موارد هم درد زیر شکم و سمت چپ در زنان با تخمدان سمت چپ مرتبط بوده و در روزهای نزدیک به تخمک گذاری و یا دوره های قاعدگی این درد ایجاد می شود.

علت درد زیر شکم در مردان

گاهی اوقات مردان دچار دردهایی در زیرشکم می شوند که می تواند ناراحت کننده باشد. این شرایط ممکن است جدی بوده و یا به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشد.در این موارد درد ناحیه سمت چپ، ممکن است به قسمت راست هم گسترش پیدا کند.

یکی از دلایل بروز درد زیرشکم در مردان، پیچ خوردگی بیضه است که بر اثر کاهش جریان خون به این ناحیه شده و باعث درد شدید و تورم می شود. علت این وضعیت ناشناخته است. پیچ خوردگی مفصلی ممکن است  در هر مردی رخ دهد، اما اغلب در پسران 12 تا 16 ساله اتفاق می افتد. در صورت درد شدید، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

درمان گیاهی درد زیر شکم در زنان

درد زیر شکم در زنان با درمان های گیاهی کمی تسکین پیدا می کند. برای تسکین درد در این ناحیه شما می توانید از روغن کرچک استفاده کنید که در آرام کردن عضلا و گرفتگی موثر است.

این درمان یک درمان آرام بخش، پاک کننده و تغذیه ای است که باعث تحریک عملکرد سیستم ایمنی و بخش های داخلی بدن می شود. یکی دیگر از درمان های خانگی برای درد زیر شکم زنان، منیزیم خوراکی است که به عنوان  آرامبخش  گیاهی مصرف می شود.

علت درد زیر شکم در اوایل بارداری

علل درد شکم در دوران بارداری به ویژه اوایل بارداری در اکثر موارد مشکل جدی نبوده و نیاز به مراقبت های پزشکی مشاهده نمی شود.

در اوایل بارداری، برخی از اندام های شما دائما تغییر می کنند، رحم شما گسترش می یابد و رباط های شما کشش دارند اما درد شکمی در دوران بارداری گاهی می تواند خیلی جدی تر باشد (هرچند بسیار نادر است).

سرگیجه در بارداری

همان طور که رحم شما رشد می کند، روده هم دچار تغییر شده و تغییرات زیادی باعث دردهای شکمی در این دوران می شود. به همین منظور مصرف وعده های غذایی کم حجم، ورزش منظم، استراحت، و خالی کردن مثانه ، باعث کاهش و بهبود این دردهای شکمی می شود.

علت درد زیر شکم در دختران

درد قاعدگی:

دختران نوجوان قبل از حاملگی دردهای شدید شکمی را تجربه می کنند. جمعیت زیادی از دختران جوان در دوران قاعدگی ممکن است دچار دردهای شکمی شوند.

رژیم های سخت:

دختران نوجوان اغلب به  دنبال تناسب اندام، رژیم های سخت غذایی می گیرند و در نهایت، اختلال در مصرف مواد غذایی علاوه بر مشکلات بهداشتی، باعث درد های شکمی و یبوست می شود.

فشار مثانه

دختران ممکن است در اکثر موارد، از سرویس های بهداشتی عمومی استفاده نکنند و نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی فشار زیادی روی مثانه ایجاد کرده و باعث دردهای شکمی می شود.

عفونت ادراری

عفونت ادراری در دختران به دلیل شکل دستگاه تناسلی دختران و نفوذ راحت تر باکتری بیشتر از پسران شایع است. عفونت ادراری در دختران باعث دردهای شکمی می شود و علائم آن شامل، سوزش هنگام ادرار، تهوع، استفراغ و درد شکمی است.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

4/5 - (11 امتیاز)
منبع www.healthline.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 نظر
  1. محمد می‌نویسد

    سلام من ۴۳ ساله ومتاهل هستم چند هفته ای است بعد از سکس در ناحیه مثانه دچار درد وسوزش تا چند روز می شوم آیا این نشانه ای از التهاب پروستات است

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام من خانم ۴۵ سال دارم زیر شکم درد شدید داره و موقع نزدیگی کمی خون ریزی دارم باید چه کار کنم

  2. غزلحسینی می‌نویسد

    سلام من ۹ماه خونه دارم نزدیکی زیاد داشتیم برای بچه دار شدن ولی عفونت نمی اره چند بار دکتر رفتم ولی خوب نشدم چند وقت یه زیر شکمم درد میکنه با دارو رفع نشده رحمم تیر می شه چیکار کنم تا خوب بشم

  3. اعظم می‌نویسد

    سلام من بهداز نزدیکی زیر شکمم درد میگیرد البته تازگی اینجوری شدم

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام خسته نباشد منبه تازگی بعد از نزدیکی دچار درد در ناحیه زیر شکم میشم

  4. مریم می‌نویسد

    سلام من ۱۸ ساله و متاهل هستم میخوام حامله شم تحت نظر متخصص هم بودم الان موقه نزدیکی سمت راست شکمم خیلی درد میکنه مشکل چیه حالت تهوع هم دارم

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      آخه بچه میخای چیکار

  5. نفس می‌نویسد

    سلام وقت بخیر
    من دو روز پیش با همسرم رابطه داشتم ، اما در حین رابطه و بعد از تموم شدن رابطه درد شدیدی در تمام نقاط شکم، زیر شکم ایجاد شد که نه میشد بشینم نه بایستم که مجبور شدم به پزشک مراجعه کنم و پزشک سرم و مسکن و دارو داد ،
    اما بعد از دو روز درد در ناحیه ی شکمم هنوز هست و قسمت شکمم سفت شده ، میتونید راهنمایی کنید مشکل از نزدیکی هستش یا چیز دیگه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید