تفاوت زرد زخم و تبخال چیست؟

زرد زخم نوعی عفونت باکتریایی پوستی ناشی از باکتری های استرپتوکوک ها یا استافیلوکوک ها است و نشانه های  آن به صورت ضایعاتی زرد یا قرمز رنگ است که در اطراف بینی، دهان، پوست سر، گونه ها و یا در سایر اندام ها ایجاد می شود.

نبض ما– زرد زخم ، از جمله بیماری های پوستی است که در سراسر جهان شناخته شده و شکل جدیدی از زردزخم با عامل باکتریایی جدید، ابتلا به آن، در میان کودکان و بزرگسالان مشاهده شده است؛ اما کودکان را بیشتر درگیر این نوع عفونت می کند. این عفونت باکتریایی ناخوشایند بوده و در سطح پوست سبب ظاهری ناخوشایند و خارش های پوستی بدی می شود.

زرد زخم

علائم مرتبط با آن هم شامل خارش، سوزش و تورم غدد لنفاوی است. این بیماری در کودکان و بزرگسالان رایج است و  بیماری مسری است که از راه تماس به دیگران منتقل می شود.

زرد زخم در سطح بیرونی پوست ایجاد شده و شیوع آن از زمان های قدیم است؛ مخصوصا در کودکانی که بهداشت در آن ها به خوبی رعایت نمی شد، این بیماری از کودکی به کودک دیگر منتقل می شد.

اگر جایی که زردزخم تشکیل شده است را با دست لمس کرده و به نقاط دیگر بدن دست بزنیم ، آلودگی باکتری زرد زخم می تواند  به نواحی دیگر پوست بدن هم منتقل شود. اما زردزخم ابتدا در گوشه های لب و دهان و بینی ایجاد می شود.

در حالت عادی، برخی از باکتری ها، روی سطح پوست ما هستند که به طور کلی ضرری ندارند  و مشکلی ایجاد نمی کنند اما در صورتی که بریدگی روی سطح پوست ایجاد شده و درمان نشود و به طور کلی هر  نوع آلودگی بر روی سطح پوست ایجادشود، این باکتری ها ممکن است عفونت ایجاد کرده و در مواقعی هم  زرد زخم، ظاهر می شود.

زرد زخم در سر

زمانی که زردزخم ایجاد می شود، اغلب کنار لب ها، بینی، روی صورت، دست ها و گردن، بیشتر پراکنده می شود اما گاهی اوقات زردزخم در ناحیه پوست سر هم ایجاد شده و این ناحیه را هم درگیر می کند. ممکن است بر اثر استفاده از حوله آلوده و یا هر نوع وسایل شخصی آلوده  که ترشحات چرکی و باکتری دارد، این باکتری منتقل شود.

حوله مناسب

گسترش زرد زخم،  در ناحیه پوست قسمت های مختلف بدن در هر دو گروه کودک و بزرگسال ایجاد می شود و یکی از عوامل ایجاد زردزخم در ناحیه سر، گزش حشرات، شپش و یا دیگر آلودگی های پوستی و اگزما است.

زرد زخم، در هر نقطه از سطح پوست ایجاد شود تقریبا به یک صورت بوده و می تواند آزاردهنده باشد؛ بنابراین در صورتی که در طی چند روز بهبود پیدا نکند باید برای درمان به پزشک مراجعه شود.

مگس

انواع زرد زخم

زردزخم انواع مختلفی  دارد که عبارتند از:

ایمپتیگو کوناگیوسا

زردزخم کوناگیوسا، نوعی زرد زخم غیر تاولی  است که شیوع آن از انواع دیگر بیشتر است و بیشتر در کودکان مشاهده می شود.

البته این نوع از زردزخم قدرت سرایت خیلی بالایی دارد و زخم های آن هم قرمز رنگ و بیشتر در صورت، نواحی لب و بینی است.

در این نوع زرد زخم، ضایعات پوستی ملتهب همراه با تاول های دلمه زده ایجاد می شود که خارش زیادی هم ایجاد می کند. زمانی که زرد زخم کونتاگیوسا ایجاد می شود ، ممکن است غدد لنفاوی هم متورم شوند.

ایمپتیگو تاولی

نوع دیگر زرد زخم، زرد زخم تاولی است که  شیوع آن اکثرا در میان کودکان و نوزدان است و با تاول های تقریبا زرد  و قرمز رنگ در پاها، بازوها و دست ها همراه است.

این نوع تاول ها مانند تاول تبخال، وقتی ایجاد می شوند کمی روشن بوده اما به مرور زمان سفت تر و تیره تر می شوند. مدت زمان درمان این نوع زرد زخم معمولا از انواع دیگر، بیشتر است. در زرد زخم تاولی اطراف زخم ها قرمز رنگ شده و خارش پیدا می کند.

ایمپتیگو اکتیما

در زرد زخم اکتیما، که بدترین و شدید ترین نوع زرد زخم است، زرد زخم تنها روی سطح بیرونی پوست ایجاد نشده و گاهی لایه زیرین پوست را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

در این نوع زرد زخم ، معمولا تاول ها شدید تر بوده و کمی دردناک هستند و حتی در موارد حاد هم ممکن است زخم ها سر باز کرده و ترشح و عفونت کنند. در این نوع زرد زخم، غدد لنفاوی هم متورم می شود.

درمان گیاهی زرد زخم

برای درمان گیاهی زرد زخم، می توانید از داروهای گیاهی استفاده کنید و داروهای گیاهی می توانند در بهبود آن نقش زیادی داشته باشند. شما می توانید به صورت روزانه جای زخم ها را با کمی آب هویج و شیر شستشو دهید.

همچنین، می توانید از حنا، مازوج و گل ختمی مرهمی درست کرده و روی زخم ها بگذارید تا التهاب آن کاهش پیدا کند. روغن وازلین و لانولین هم برای بهبود و تسکین زرد زخم موثر هستند.

درمان خانگی زرد زخم

بهتر است در خانه  موارد بهداشتی را برای بهبود سریع تر زرد زخم انجام دهید. هر روز تاول های زرد زخم را با آب نمک شستشو داده و پاکسازی کنید و پس از آن از پماد های مخصوص گیاهی استفاده کنید.

توصیه می شود که تاول ها را به هیچ وجه دست نزنید تا عفونت، به دیگر نواحی سرایت نکند. برای پیشگیری از سرایت به افراد دیگر، با افراد دیگر تماس نزدیک نداشته باشید تا روند بهبودی به خوبی طی شود.

زرد زخم غیر تاولی

زرد زخم غیر تاولی بیشتر از انواع دیگر زرد زخم رایج است و تمام گروه های سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. در این نوع، زخم هایی ایجاد می شوند که التهاب نداشته و مایع در آن جمع نمی شود  اما مرطوب و قرمز رنگ است.

این نوع از زرد زخم غیر تاولی معمولا روی پوست صورت ایجاد شده و در دیگر نواحی بدن مانند دست و پا، ظاهر نمی شود. گاهی اوقات هم در پوست اطراف این زخم ها خارش ایجاد می شود.

مدت زمان بهبود زرد زخم بسته به نوع زرد زخم ، مدت زمان بهبودی هم در هر فردی متفاوت است اما به طور کلی به جز موارد حاد و شدید زرد زخم، این زخم ها پس از طی چند روز خشک شده و بهبود پیدا می کنند.

تفاوت زرد زخم و تبخال

بیماری زردزخم  یک بیماری عفونی پوستی است که بر اثر  عفونت باکتریایی ایجاد شده و روی صورت، کنار لب ها، بینی و پوست دست ظاهر می شود  و ممکن است با تاول و ترشحاتی همراه باشد و تبخال، نوعی عفونت ویروسی است که شیوع آن بیشتر از زردزخم بوده  و دوره درمان آن هم کوتاه تر است.

تبخال

البته گاهی اوقات این دو بیماری را با هم اشتباه می گیرند اما در حقیقت عامل این دو بیماری و شکل ظاهری آن هم با یکدیگر متفاوت است. داخل تاول های تبخال ممکن است مایعی جمع شده باشد اما بعد از مدت زمان کوتاهی این تاول ها از بین می روند.

درمان زرد زخم چند روز طول می کشد

مدت زمان بهبود زرد زخم، بسته به نوع زرد زخم ، مدت زمان بهبودی هم در هر فردی متفاوت است اما به طور کلی به جز موارد حاد و شدید زرد زخم، این زخم ها پس از طی چند روز خشک شده و بهبود پیدا می کنند.

دوره درمان زرد زخم از تبخال کمی بیشتر است و گاهی  هم دوره درمان کمی طولانی است. درصورتی که پس از یک هفته تا ده روز زرد زخم بهبود پیدا نکند و یا در نواحی دیگر هم گسترش پیدا کند، بهتر است برای درمان مناسب، به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه شود.

معمولا در درمان اولیه زرد زخم، از آنتی بیوتیک استفاده می کنند. اما به طور کلی زرد زخم پس از چند روز بهبود پیدا می کند.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:

medical-dictionary.thefreedictionary.com

 

4.2/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. سمیه فدایی می‌نویسد

    سلام .دکتر من از دوران کودکی ام مدام تبخال میزنم بعضی اوقات حدود دوماه پشت سرهم تبخال میزنم و تا یکیش خوب میشع یکی دیگه میزنم بعضی اوقات هم توی دماغم میزنه افت هم خیلی توی دهنم درمیاد میخاستم بدونم واسه اینکه این تبخال ها کم بشن یا کلا دیگه بوجود نیان چکار باید بکنم خیلی اذیت میشم وقتی هم تبخال میزنم لبم ورم میکنه و کلا ظاهر بدی پیدا میکنم اگه ممکنه جوابم رو بدین ممنون میشم

  2. محسن می‌نویسد

    سلام زرد زخم پس نباید جا بزاره .بعد بهبودی !واگر باقی ماند.یعنی چی هست .؟ در صورتی که طبق درمان پزشک متخصص قرار و تشخیص زرد رخم داده شده و درمان شده فقط جا زخم باقی مانده؟

  3. مهران می‌نویسد

    من چند روزی هس پشت لاله گوشم عین تبخال زده رفتم دکتر گفت زرد زخمه میشه بگید کی خوب میشه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید