همه چیز درباره هفته ۱۶ بارداری

در هفته 16 بارداری یکی از شگفت انگیزترین لحظات بارداری را تجربه خواهید کرد و این حس حرکت کودک است. کم کم رشد کودک بیشتر و در چند هفته آینده، وزن کودک دو برابر شده و به طول و قد او هم اضافه می شود. در این هفته، نوعی حس مشترک بین شما و جنین ایجاد می شود.

نبض ما– در هفته 16 بارداری او تقریبا به اندازه یک آووکادو است. پاهای او کامل تر شده است و شکل سر هم بهتر شده است. در این هفته، پوست سر، الگوی بهتری گرفته و شکل گیری مناسب تری خواهد داشت. اما هنوز به صورت همبند، به اتصال کامل نرسیده است.

عکس بارداری

رشد دست ها شروع شده و انگشت ها را به وضوح بهتری می توان دید. قلب کودک در طی این هفته، حدود 25 کیلوگرم خون را در هر روز پمپ می کند و همچنان این میزان با رشد کودک شما  افزایش می یابد.

تغییرات مادر در هفته 16 بارداری

رحم شما حدودا تا ناحیه استخوان شکمی و ناف رسیده و رباط های این قسمت از آن پشتیبانی می کند. شما احتمالا در طی این هفته احساس خوبی خواهید داشت زیرا در این هفته تهوع کمتر شده و نوسانات خلقی هم تقریبا از بین می رود.

البته بعضی از زنان پیش از هفته 16 ، حرکت کودک را حس می کنند و برخی هم تا هفته 18  هنوز این حرکت را حس نکرده اند.  اگراین اولین فرزند شما نیست، ممکن است تا هفته  20 هم، حرکت کودک را حس نکنید.

هفته شانزده بارداری

ممکن است اولین حرکات به شکل تکان های کوچک و لغزش نرم کودک باشد.در هفته های بعد، این حرکات قوی تر می شوند و شما می توانید آن ها را بیشتر احساس کنید.

در این هفته یک سونوگرافی دیگر برای شما انجام می شود که این سونوگرافی معمولا بین هفته 16 تا 20 ، انجام می شود. در این سونوگرافی وضعیت نوزاد شما به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

وضعیت وزن  مادر در هفته 16 بارداری

اگر بارداری خود را با وزن متوسط ​​شروع کرده اید، در حدود سه تا چهارکیلو در این هفته، اضافه وزن خواهید داشت. بهتر است در طی دوران باردای مراقب وزن خود باشید و همچنین در صورتی که اضافه وزن زیادی داشته و یا بارداری دو قلویی دارید، وضعیت شما به صورت ویژه ای بررسی می شود.

کنترل وزن

شرایط بارداری هفته به هفته با عکس را در این مقاله بخوانید و ببنید

جلوگیری از اضافه وزن در سه ماهه دوم بارداری

براساس تحقیقات موسسه پزشکی، در طول سه ماهه دوم، شما باید حدود 340 کالری اضافی در روز از طریق مصرف مواد غذایی  مصرف کنید و دستورالعمل های مربوط به رژیم غذایی را رعایت کنید. کل میزان کالری که نیاز دارید به وزن و سطح فعالیت شما، بستگی دارد.

برخی از زنان در دوران بارداری، دارای افزایش سریع وزن هستند. در صورتی که موفق به حفظ یک رژیم غذایی کم کالری نیستید، می توانید از روش زیر برای مسیر صحیح اضافه وزن خود در این دوران، استفاده کنید:

– زمانی که بیدار می شوید بهتر است یک صبحانه مغذی مصرف کنید که حاوی پروتئین کافی، کربوهیدرات های پیچیده، فیبر و مقدار کمی چربی سالم باشد.

به طور کلی، مصرف غلات، گوشت بدون چربی ، محصولات لبنی کم چرب وکاهش مصرف غذاهای فرآوری شده، تنقلات، پنیر، ماست معمولی، روغن سویا، هویج و سایر سبزیجات خام و میوه  های تازه مانند سیب یا موز، در این دوران توصیه می شود. به علاوه یک جایگزین بهتر برای غذاهای چرب انتخاب کنید. به عنوان مثال: ماست غلیظ به جای بستنی، یا پاپ کورن به جای سیب زمینی سرخ کرده.

ماست یونانی در ایران

– تا می توانید مایعات بنوشید. آب باعث حس شادابی و سلامت بدن می شود. ورزش را فراموش نکنید و حتی در حد پیاده روی روزانه، بهتراست فعالیت بدنی ساده داشته باشید.

– شما با ورزش و حرکات بدنی سرحال می مانید و همچنین می توانید زایمان راحت تری داشته باشید. ورزش کردن کمک خواهد کرد تا  انگیزه شما حفظ شود. حتی یک پیاده روی 20 دقیقه ای  روزانه ، بسیار تاثیر گذار است.

– در این هفته و هفته های بعدی احتمالا به وزن شما اضافه خواهد شد اما فراموش نکنید که اضافه وزن باید در حد نرمال باشد و در صورتی که وزن شما با سرعت زیادی افزایش پیدا کرد ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

بعضی از زنان تلاش می کنند  تا وزن خود را ثابت نگه دارند اما تا زمانی که مشکلی پیش نیامده است نگرانی وجود ندارد. در صورتی که اختلالی در وزن داشته و یا دچار مسمومیت غذایی شده اید، حتما با پزشک یا ماما صحبت کنید تا  بررسی های لازم انجام شود.

برنامه ریزی برای تولد نوزاد

هنگامی که کودک شما  متولد می شود، تمام زندگی شما دچار تغییر و تحول می شود و ممکن است با تولد کودک، زمان زیادی برای صرف کارهای دیگر برای شما باقی نماند. یکی از ایده های خوب این است که تا زمان به دنیا آمدن کودک به علاقمندی های خود برسید و یا اینکه در مورد تولد کودک و فعالیت های بعد از آن ، برنامه ریزی کنید.

نوزاد

سه ماهه دوم بارداری، زمان ایده آلی برای سفر است. با آغاز سه ماهه سوم، شما ممکن است احساس خستگی بیشتری داشته باشید و مسافرت، چندان راضی کننده نیست. اگر نمی توانید از شهر خارج شوید، برای فعالیت های دیگری  که از انجام آن لذت می برید، برنامه ریزی کنید.

هفته 16 بارداری یعنی چند ماهگی

از هفته 16 تا هفته 18  شما حدودا در ماه چهارم بارداری هستید.

در هفته 16 بارداری چه بخوریم

در هفته  16 بارداری، نوشیدن روزانه شیر، مصرف میوه های تازه برای دریافت ویتامین، مخصوصا ویتامین C، مصرف غذاهای مغذی برای دریافت کالری بیشتر و همینطور مصرف بستنی برای کلسیم، توصیه می شود.

آجیل تازه

بهتر است غذاهای کم چرب با  مواد مغذی و چربی های خوب مانند آواکادو و آجیل بخورید. سعی کنید از میوه های خشک استفاده کنید اما آن ها را جایگزین میوه  های تازه نکنید.

بنابراین شما باید  در این هفته کالری های سالم تری را دریافت کنید. علاوه بر وعده های غذایی  اصلی، بهتر است میان وعده های کم حجم هم داشته باشید.

هفته 16 بارداری و تشخیص جنسیت

شما می توانید طی هفته های پانزدهم تا هفته شانزدهم یک سونوگرافی تعیین جنسیت انجام دهید. معمولا از هفته 16 تا هفته 19  بارداری، دقت سونوگرافی برای تعیین جنسیت، بیشتر است.

جنسیت جنین

در طی هفته شانزدهم تا هفته نوزدهم ، علاوه بر جنسیت، صورت ، لب، گوش، چشم، کلیه ها، معده، مثانه، دست و پاها چهار حفره قلب و ستون فقرات، با سونوگرافی بررسی می شوند. تعیین جنسیت نوزاد با وضعیت قرارگیری او در رحم هم مرتبط است در صورتی که جنین در شرایط مناسبی قرار دااشته باشد، تعیین جنسیت راحت تر است.

مسافرت در هفته 16 بارداری

دوران بارداری حساسیت خاصی دارد و تمام نکات و توصیه های پزشکی را باید برای سلامت خود و جنین، انجام دهید. چنانچه قصد مسافرت در هفته 16 بارداری را دارید، بهتر است که پیش از سفر، با پزشک خود مشورت کرده و پس از معاینه، می توانید با دستور پزشک به مسافرت بروید.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:

www.babycenter.com

4.2/5 - (24 امتیاز)
منبع babycenter

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. النا می‌نویسد

    با سلام من الان در هفته ۱۶ هستم از هفته ۱۴ بعضا حرکاتش حس میکنم ولی ممکنه چند روز هیچی حس نکنم و تو یه روز حرکات زیادی حس کنم آیا این طبیعیه؟
    بعضا حس میکنم درونم خالیه بعضا جنین رو کامل حس میکنم
    بچه دوممه
    ممنون از پاسخگوییتون

  2. ستایش می‌نویسد

    سلام من الان در هفته ۱۶ هستم از هفته ۱۴ بعضا حرکاتش حس میکنم ولی ممکنه چند روز هیچی حس نکنم و تو یه روز حرکات زیادی حس کنم آیا این طبیعیه
    حس میکنم درونم خالیه بعضا جنین رو کامل حس میکنم
    بچه دوممه
    ممنون از پاسخگوییتون

  3. ناشناس می‌نویسد

    سلام خسته نباشین من الان ۱۵ هفته هستم رنگ مدفوع ام سبز مشکای نیست؟؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید