تکنیک های پرطرفدار مدیریت زمان

اگر موفق شویم تا راههایی برای بهبود مدیریت زمان را کشف کنیم، به راحتی می توانیم الگوهای رفتاری خود را تنظیم کنیم تا استرس های مرتبط با زمان را در زندگی کاهش دهیم. چه مهارت هایی برای مدیریت زمان مورد نیاز است؟

نبض ما – “مدیریت زمان” فرایند سازماندهی و برنامه ریزی تقسیم  زمان برای فعالیت هایی خاص است. مدیریت زمان مناسب و بهینه، شما را قادر می سازد تا کار خود را دقیق تر انجام دهید ( نه سخت تر).  به طوری که زمان کمتری مصرف می شود، حتی زمانی که تحت فشار بوده و زمان اندکی دارید. شما با مدیریت زمان، به موفقیت زیادی در فعالیت خود می رسید و درست اینجا است که تاثیر مثبت مدیریت زمان، مشخص می شود.

چگونه زمان را مدیریت کنیم؟

بر طبق “مدیریت زمان” می توانید به صورتی برنامه ریزی کنید که تا چه حد ، می خواهید زمان خود را به فعالیت های خاصی اختصاص دهید. لازم است تا برای موفقیت بیشتر، در مورد مدیریت زمان اطلاعاتی داشته باشید و فراموش نکنید که این کار برای شما مزایای زیادی به همراه  دارد از جمله:

  • کارآیی بیشتر
  • شهرت حرفه ای
  • استرس کمتر
  • فرصت های بیشتری برای پیشرفت
  • فرصت های بزرگ برای رسیدن به اهداف مهم در زندگی

چگونه زمان را مدیریت کنیم؟

مهم این است که شما راهکارهای موثری را برای مدیریت زمان و تقسیم صحیح زمان مطالعه، اوقات فراغت، کسب درآمد و موارد شغلی دیگر، اجرا کنید. مهارت های مدیریت زمان در فرصت های شغلی ارزشمند است، اما به خاطر داشته باشید که در بسیاری از جنبه های دیگر زندگی هم تاثیر گذار است.

مهارت های مدیریت زمان

گاهی اوقات ممکن است به نظر برسد که زمان کافی برای انجام هر کاری ندارید و همین موضوع سبب ایجاد استرس در شما می شود. برخی از این مهارت ها از جمله تعیین اهداف واضح و بررسی مسیر پیشرفت به سوی اهداف برنامه ریزی شده،به ما کمک زیادی می کنند. مهارت های دیگر شامل اولویت بندی های ما است.

تمرکز بر کارهای مهم ، نسبت به آنهایی که  در درجه اهمیت کمتری هستند؛ شما را به سمت اهداف خود هدایت می کنند و سازماندهی برنامه های کاری فهرست سازی برای یادآوری وظایف، تداوم زمان و اجتناب از تعویق در کار ها، همه از جمله موارد مربوط به یک مدیریت زمان خوب  است.

برای مدیریت زمان و نتیجه گیری مناسب، می توانید اصولی را به کار ببرید تا این اصول شما را به شناسایی موارد مهم در بهبود مدیریت زمان و برنامه ریزی عملی، هدایت کند و به این ترتیب، استراتژی هایی برای رسیدن به هدف، پیش روی شما قرار خواهد گرفت.

تعریف علمی مدیریت زمان

بهینه سازی زمان و اختصاص دادن آن به فعالیت های خاص از نظر علمی، مدیریت زمان است، به صورتی که از این زمان به صورت بهینه ای استفاده شده و نتیجه دلخوه حاصل آید.

چند تکنیک فوق العاده برای مدیریت زمان

برای مدیریت بهتر زمان می توانید از چند روش حرفه ای برای رسیدن به نتایج بهتر استفاده کنید:

اهداف خود را به درستی تنظیم کنید

برای تعیین اهداف، روی هدف خود تمرکز کنید. اگر اهداف خود را به درستی تنظیم نکنید، در این صورت  در مسیر خود دچار سردرگمی می شوید. اما زمانی که  اهداف تعیین شوند، بهتر می توانید برنامه ریزی کنید.

از روش تنظیم هدف هوشمند، برای مدیریت برنامه های خود استفاده کنید. هنگامی که شما آن اهداف را تعیین می کنید، احساس می کنید که قدرتمند بوده و توان دستیابی به آن را دارید.

جدول برنامه ریزی روزانه

یک سیستم مدیریت زمان مناسب را پیدا کنید

یکی از راهکارهای مدیریت زمان این است که سیستم مدیریتی درستی را پیدا کنید تا آن را به طور مناسبی انجام دهید. سیستم مدیریت زمان سه ماهه احتمالا موثرتر خواهد بود.

این سیستم، فعالیت ها را به چهار بخش تقسیم می کند که این تقسیم بندی، بر اساس ضرورت و اهمیت آن ها است. در این اولویت بندی، اهداف به ترتیب اهمیت آن ها، در کنار هم قرار می گیرند.

مدیریت زمان و برنامه ریزی

مدیریت زمان را برای مدت هفت روز آزمایش کنید

هفت روز به طورآزمایشی برنامه ریزی کنید تا زمان  را مدیریت کنید. در طی این هفت روز چه می کنید؟  ابتدا برنامه های خود را در دفترچه یادداشت خود ثبت کنید. سپس تمام راهکارها را در نظر گرفته و ببینید که در کدام برنامه موفقیت بیشتری داشته اید؟

تمام راهکارهای موجود را به کار برید و در پایان هفت روز، تمام  موارد را جمع بندی کنید. در این زمان بررسی کنید که زمان شما در کدام قسمت بیشتر صرف شده است و سپس به نتیجه گیری لازم را برسید.

اصول مدیریت زمان

اولویت سازی

ابتدا لیستی از اهداف خود تهیه کنید و زمانی که این فهرست آماده شد، وقت آن رسیده است که آن هارا برطبق اهمیت، اولویت بندی کنید. کارهای ضروری را در مرحله اول قرار داده و کارهای کمتر ضروری را برای مراحل بعد بگذارید.

به عنوان مثال اگر قرار است که چندین کار در طی روز انجام دهید، اهمیت آن ها را بررسی کنید و بر طبق این تعریف، آن ها را انجام دهید. به این ترتیب به خوبی زمان خود را مدیریت کرده اید و به نتیجه دلخواه می رسید.

حفظ اولویت

فراموش نکنید که زمان خود را در ابتدا برای اموری اختصاص دهید که بیشتر روی آن تمرکز کرده اید و تا هنگامی که این کار انجام نشده است به سراغ موارد دیگر نروید. در واقع اصول مدیریت به طور خلاصه می تواند شامل هدفمندی، اولویت سازی و حفظ اولویت  شود.

مهارت های مدیریت زمان

زمانی که شما به مهارت لازم برای مدیریت زمان برسید، بدون شک در کار خود موفق شده اید. برخی از مهارت های مدیریت زمان عبارتند از:

فهرستی از  فعالیت های خود تهیه کنید

زمانی که شما از تمام کارهای خود فهرست تهیه می کنید ، باعث می شود که تمام موارد را در ذهن داشته و چیزی فراموش نشود. بهتر است در این فهرست، موضوعات  و فعالیت های مهم یادداشت شود و زمان خود را هنگام صرف کارهای جزئی هدر ندهید.

به یاد داشته باشید که صرف وقت برای کارهای بی اهمیت، شما را  از هدف اصلی دور می کند. در عین حال سعی کنید فهرست فعالیت های شما طولانی نباشد و چکیده ای برای این کارها کافی است.

فعالیت های هدفمند

پس از اینکه فهرست فعالیت ها و اهداف شما تهیه شد، زمان آن رسیده است که به این فعالیت ها جهت بدهیم تا هدفمند و برنامه ریزی شده باشند. زمانی که این فعالیت ها برنامه ریزی شوند، زمان مناسب برای آن ها  در نظر گرفته می شود.

چگونه هدف زندگی خود را پیدا کنیم

برنامه ریزی هم بسته به علاقمندی های شما ایجاد می شود. بهتر است زمان مناسب برای انجام هر نوع  فعالیت را برای خود در نظر بگیرید تا با روحیه بهتری کارها را انجام دهید.

بهتر است در اوقاتی که زیاد سرحال نیستید کارهای سنگین و مهم را انجام ندهید و در عوض امور کمتر ضروری  را انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

تمرکز و ثبات

بهتر است تا جایی که می توانید از محیط های پر سر و صدا که باعث حواس پرتی شما می شود، دور شوید تا با تمرکز بهتر روی کارهای خود به موفقیت بیشتری برسید. سعی کنید هنگام کار، تنها روی کار متمرکز شوید و نوعی ثبات را در انجام امور داشته باشید. به این ترتیب می توانید زمان خود را به نحوه احسن مدیریت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید