از رژیم غذایی دیابت حاملگی چه می دانید؟

در دوران بارداری رژیم غذایی و مصرف قند باید به درستی صورت گیرد تا باعث بروز قند و دیابت بارداری نشود. باید سعی شود تا رژیم غذایی دیابت حاملگی رعایت شود.

برخی زنان در دوران بارداری مبتلا به قند یا دیابت بارداری می شوند که این عارضه GDM، نیز نامیده می شود. طبق گزارش موسسه ملی سلامت کودکان و توسعه انسانی، این بیماری حدود 5 درصد از زنان حامله یا نزدیک به 200000 نفر را در سال به خطر می اندازد. در این بیماری باید رژیم غذایی دیابت حاملگی رعایت شود.

در ادامه بخوانید: راههای حتمی پسر دار شدن

مانند عوارض این بیماری در افراد دیابتی، عوارض جانبی مشابهی در مبتلایان به دیابت بارداری دیده می شود. عملکرد انسولین شما به گونه ای است که باعث ایجاد قند خون می شود. رژیم غذایی سالم و برنامه درمانی می تواند اطمینان حاصل کند که شما یک کودک سالم داشته باشید.

رژیم غذایی برای جلوگیری از دیابت بارداری

در دوران بارداری و برای جلوگیری از ابتلا به دیابت بارداری، رژیم غذایی دیابت حاملگی از پزشک خود دریافت کنید. شما باید روزانه سطح قند خون خود را بررسی و میزان انسولین را تنظیم کنید تا میزان قند خون نیز تنظیم شود. کنترل مصرف کربوهیدرات، نقش مهمی در مدیریت سطح قند خون دارد.

ورزش منظم توصیه می شود، و اینکه شما باید وزن سالم خود را حفظ کنید، تا به طور مناسبی از کودک خود حمایت کنید. یک برنامه روزانه با کمک پزشک شما می تواند کمک کند تا رژیم غذایی دیابت حاملگی خود را برای تنظیم میزان قند خون خود ایجاد کنید.

یک صبحانه کامل داشته باشید. میزان گلوکز خون شما احتمالا در هنگام صبح بیشتر مشخص می شود. برای حفظ سطح قند خون در یک محدوده سالم، ممکن است مجبور به محدود کردن کربوهیدرات (نان، غلات، میوه و شیر)، پروتئین (تخم مرغ، پنیر، کره بادام زمینی، آجیل)، و احتمالا برخی میوه های شیرین شوید.
برنامه غذایی خود را به گونه ای تنظیم کنید که حاوی کربوهیدرات بالایی نباشد. بهتر است این برنامه شامل کربوهیدرات هایی (دارای فیبر بیشتر) باشد. در تمام وعده های غذایی و میان وعده، پروتئین های ساده و کم قند را با کربوهیدرات ترکیب کنید. پروتئین به شما کمک می کند که احساس سیری کامل داشته باشید، انرژی را حفظ کنید و کنترل قند خون خود را بهترانجام دهید.
از وعده های غذایی کم حجم و سبک در طول روز استفاده کنید. هماهنگی و کم حجم بودن غذا و توزیع یکسان آن در طی روز، قند خون را ثابت نگه می دارد.

 

مصرف غذاهای مختلف با توزیع کالری و کربوهیدرات ها به طور یکنواخت در طول روز مناسب است. اطمینان حاصل کنید که هر وعده غذایی و میان وعده های شما متعادل است. سه وعده غذایی کوچک در طی روز مصرف کنید و شام را سبک صرف کنید.
محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی قند هستند مانند نوشابه، آب میوه، چای های طعم دار و آب های طعم دهنده و بیشتر دسرها – و یا اجتناب از آنها در مجموع. این غذاها می توانند به سرعت، قند خون شما را افزایش دهند. اگر نیاز به یک رژیم شیرین دارید، با متخصص مراقبت بهداشتی خود در مورد استفاده از غذاهای شیرین، مشورت کنید.
شیر حاوی لاکتوز، یک قند ساده است، بنابراین ممکن است کمی در مصرف آن محدودیت ایجاد شود البته می توانید جایگزین مناسبی برای دریافت کلسیم داشته باشید. کمی لیمو یا نارنگی یا چای یخ زده بدون کافئین مصرف کنید.
غذاهای با فیبر بالا مانند میوه ها و سبزیجات تازه، نان و غلات کامل، دانه ها، نخود فرنگی، لوبیا و سایر حبوبات را مصرف کنید. این غذاها ی حاوی فیبر،به راحتی شکسته و جذب می شوند. فیبر، ممکن است باعث کاهش سطح قند خون شود.

میوه های مناسب برای قند بارداری

شما در دوران بارداری می توانید انواع میوه ها را مصرف کنید. اما به منظور حفظ سلامت خود در این دوران و تنظیم قند خون، بهتر است مصرف برخی میوه های با قند بالا را محدود کنید. برخی میوه ها علاوه بر قند کم، حاوی فیبر بالایی هستند که برای سلامت مادر و جنین در دوران بارداری بسیار مفید است.

به دلیل اینکه میوه ها حاوی کربوهیدرات هستند توصیه می شود که در مصرف آن ها افراط نشود.

  • یکی از میوه های کم قند و پر فایده در دوران بارداری و زنان مبتلا به قند بارداری، توت فرنگی است. توت فرنگی حاوی پتاسیم و ویتامین سی بوده و سطح قندخون بدن را تنظیم می کند.
  • مصرف آووکادو در قند بارداری نیز جایگزین خوبی برای میوه های شیرین است. این میوه کم قند با چربی اشباع نشده، سطح قند خون را ثابت نگه می دارد.
  • گوجه فرنگی نیز حاوی لیکوپن بوده و یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود که توصیه می شود آن را به صورت پخته مصرف کنید. گوجه فرنگی باعث کاهش سطح کلسترول خون شده و از دیابت نیز جلوگیری می کند.
  • یکی دیگر از میوه های مناسب در قند بارداری، طالبی است. طالبی این میوه شیرین و خوشمزه، سرشار از ویتامین سی و پتاسیم است که باعث تنظیم فشار خون می شود.

برای درمان قند بارداری چه باید کرد

دوران بارداری، دوران حساسی است که در طی آن باید مراقبت های لازم جهت حفظ سلامت مادر و کودک انجام شود. برخی زنان در دوران بارداری مبتلا به قند بارداری (دیابت بارداری) می شوند که معمولا پس از زایمان این مشکل برطرف می شود. زنانی که در این دوران به دیابت بارداری دچار می شوند بهتر است مواردی را جهت رفع این مشکل انجام دهند.

محدود کردن مصرف شیرینی ها، نوشابه های گازدار، آب میوه ها، میوه های شیرین و انواع دسر ها، توصیه می شود. این گونه غذاها حاوی قند آزاد هستند که به سرعت قند خون شما را افزایش می دهد. اما باید اضافه کرد که لازم نیست که به طور کامل قند را از رژیم غذایی فرد دیابتی در دوران حاملگی حذف کنید.

شما می توانید قند های ساده و مواد غذایی کم قند را جایگزین مواد غذایی مضر با قند بالا، کنید. هنگام پخت و پز نیز، سعی کنید میزان قند را در مواد غذایی خود کاهش دهید.همچنین، به جای نوشیدنی های شیرین، از آب ساده استفاده کنید.

میزان نرمال قند خون در بارداری

دیابتی که در دوران بارداری ایجاد می شود، به عنوان دیابت بارداری شناخته می شود.به طور کلی می توان گفت که دیابت بارداری، حدود 5 تا 9 درصد از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد. البته می توان این دیابت را با رژیم غذایی دیابت حاملگی کنترل کرد.

زنانی که از پیش دچار دیابت هستند، در زمان بارداری، ممکن است دیابت نوع 2 و نوع 1، در آن ها تشدید شود. در طول بارداری، سطح قند خون ممکن است گاهی اوقات بالا باشد، به این ترتیب، مشکلاتی نیز برای مادر و نوزاد ایجاد می شود. بنابراین، تنظیم سطح قند در دوران بارداری، مهم است.

اما سوال اینجاست که سطح طبیعی قند خون در بارداری چه میزان است؟ کنترل قند خون یکی از ضروری ترین عواملی است که باید در دوران بارداری انجام شود.

هنگامی که اقدامات موثر برای کنترل سطح قند خون و بهره گیری از رژیم غذایی دیابت حاملگی در دوران بارداری انجام می شود، احتمال شانس بارداری موفقیت آمیز نیز افزایش پیدا می کند.

متوسط ​​گلوکز ناشتا برای زنان باردار بدون هیچگونه بیماری دیابتی از 69 به 75 و 105 تا 108 برابر؛ بلافاصله یک ساعت پس از مصرف غذا محاسبه می شود.

اگر دچار دیابت پیش از موعد هستید یا قبلا دیابت را تجربه کرده اید، بهترین راه برای کنترل سطح قند خون این است که اطمینان حاصل شود که سطح آن، در حد طبیعی باقی مانده باشد.

با توجه به توصیه های همایش بین المللی دیابت حاملگی که اهداف گلوکز خون را به ویژه برای زنان دیابتی تعیین می کند، قند خون ناشتا در طول بارداری نباید بیش از 96 باشد. قند خون، یک ساعت بعد از غذا خوردن باید کمتر از 140 و دو ساعت بعد نیز کمتر از 120 باشد.

4/5 - (1 امتیاز)
منبع newkidscenter

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید