افراد سیگاری چه غذاهایی بخورند؟

تحقیقات نشان می دهد، برخی از افراد سیگاری می توانند از مواد غذایی استفاده کنند که خطرات و پیامدهای منفی سیگار کشیدن را کاهش دهند. اما این نکته را فراموش نکنیم  هیچ نوع مواد غذایی وجود ندارد که بتواند به طور کامل اثرات سیگار کشیدن را از بین ببرد یا عدم اثر بخشی آن را تحریک کند.

نبض ما– سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی، دیابت نوع 2، اختلالات چشم مانند آب مروارید، آرتریت روماتوئید، مشکلات دندان و سکته را افزایش می دهد. نیکوتین ماده بسیار سمی است که برای تمام اندام های بدن بسیار خطرناک بوده و آسیب جدی به فرد وارد می کند. با وجود آن که اکثر افراد از مضرات و خطرات بالای سیگار آگاهی دارند اما همچنان به سیگار کشیدن ادامه داده و درصد کمی تصمیم به ترک سیگار دارند.

ترک سیگار

این عوارض و مشکلات به این دلیل ایجاد می شود که مواد موجود در نیکوتین  سیگار می تواند به اندام شما آسیب برساند و سطح مقاومت بدن شما را در مقابل رادیکال های آزاد یعنی ترکیباتی که به DNA و بافت سلولی آسیب می رساند،  را کاهش می دهد. اگر در معرض مشکل ترک سیگار هستید بهتر است مشاوره شده و با پزشک مشورت کنید.

چای سبز یا چای سیاه

به طور کلی افراد سیگاری می توانند مواد غذایی مناسبی را مصرف کرده و به ترک سیگار اقدام کنند. مطالعات نشان داده است  که در افراد سیگاری که به طور منظم چای سبز یا سیاه مصرف می کنند، احتمال ابتلا به سرطان ریه تقریبا کاهش می یابد.

چای سیاه

فرضیه این است که ممکن است به علت غلظت بالای چای  و ترکیب فیتوشیمیایی به نام فلاونوئید در چای ، این کار صورت  گیرد. فلاونوئیدها، دارای آنتی اکسیدان ها هستند و می توانند فعالیت رادیکال های آزاد را مهار کنند.

باید گفت که مصرف چای، تضمین  قطعی در حفاظت از سرطان ریه  نیست اما توصیه می شود که سیگاری ها، چای سیاه یا سبز را در رژیم خود قرار دهند. انگور سیاه، تمشک و شکلات تلخ هم از منابع خوب آنتی اکسیدان هستند.

مواد غذایی حاوی ویتامین C

 افراد سیگاری احتمالا نسبت به افراد غیرسیگاری، دچار کمبود ویتامین C  هستند، زیرا بدن آنها نیاز به مواد مغذی بیشتری برای مقابله با رادیکال های آزاد دارد. در واقع مردان بدون  در نظر گرفتن غذا نیازمند 90 میلی گرم ویتامین C در روز هستند و زنان تقریبا 75 میلی گرم نیاز دارند.

ویتامین c

موسسه ملی سلامت می گوید یک فرد سیگاری باید حداقل 35 میلی گرم بیشتر از این توصیه ها را در روز مصرف کند. عدم دریافت ویتامین C کافی می تواند خطر بیماری قلبی، بیماری های سرطان و چشم را افزایش دهد.

افراد سیگاری باید مقدار زیادی از محصولات غنی از ویتامین C  را در رژیم غذایی خود وارد کنند که  شامل مواد غذایی مانند گوجه فرنگی، انواع توت ها مانند توت فرنگی، کیوی، فلفل و انواع میوه ها و مرکبات است.

مواد غذایی حاوی ویتامین E

افراد سیگاری باید ویتامین ای بیشتری مصرف کنند تا  کشش و عملکرد رگ های خونی در بدن آن ها بهبود پیدا کند. مطالعات منتشر شده در بیولوژی رادیکال و پزشکی بیان می کند که کمبود ویتامین ای  می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

زمان مصرف ویتامین E

افراد سیگاری می توانند برای دریافت ویتامین ای بیشتر، مکمل های با دوز بالای ویتامین E مصرف کنند و یا مواد غذایی حاوی ویتامین ای  را در رژیم غذایی خود اضافه کنند.

بهترین گزینه برای دریافت ویتامین E ، گندم و روغن گندم است.همچنین ،  آجیل، روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، دانه های آفتابگردان، تخم مرغ و سبزیجات برگ هم غنی از ویتامین E هستند.

مصرف سبزیجات

تحقیقات منتشر شده در مرکز سرطان نشان داده است که بیشتر سبزیجات دارای اثردهی بالایی در کاهش خطرات مربوط به مصرف سیگار هستند. مصرف سبزیجات درافراد سیگاری باعث کاهش خطر  سرطان ریه می شود.

سبزیجات معطر

 سبزیجات، تنها منبع تغذیه طبیعی ایزوتیوسیانات ها هستند ، در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده است که این ترکیبات، از رشد و گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

سبزیجات همچنین دارای انواع مختلف آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند برای افراد سیگاری، ویتامین C، ویتامین E و کاروتنوئیدهایی مانند بتا کاروتن را فراهم کنند. کلم، کلم بروکلی، گل کلم، قارچ وتربچه همه متعلق به خانواده گیاهی کرفس هستند. مصرف این مواد غذایی برای افراد سیگاری توصیه می شود.

خوراکی های ضد سیگار

ترک سیگار نیازمند قدرت زیاد، تعهد، اراده و عزم جدی است. ده ها روش برای ترک سیگار وجود دارد، از رفتن به سفر و قرار نگرفتن در محیط های وسوسه انگیز برای سیگار کشیدن گرفته تا مصرف قرص ها و آدامس های نیکوتین و هیپنوتیزم تا درمان دارویی.

اما جالب است بدانید که یکی از مهم ترین و ارزشمندترین ابزار دوری  از مصرف سیگار، دقیقا همان چیزی است که همیشه در اختیار شما است، یعنی غذا. در این بخش چند نوع مواد غذایی را که در ترک سیگار موثراست، معرفی می کنیم.

سیگار

یکی از مهمترین مواردی که در هنگام تلاش برای از بین بردن و دوری از سرطان ها باید  در ذهن داشته باشید این است که رژیم غذایی سخت لازم نیست. محروم کردن از غذاهای مورد علاقه، خود می تواند باعث بروز مشکلات دیگر و از بین رفتن تمرکز شما شود.

شما می توانید تقریبا همه نوع مواد غذایی مصرف کنید،اما  به یاد داشته باشید که غذاهای خاص و نوشیدنی ها به احتمال زیاد، باعث میل بیشتر شما به مصرف سیگار می شود. برای مثال، گلوکز باعث تحریک ناحیه ای در مغز می شود که مسئولیت احساس لذت را بر عهده دارد و همین موضوع  می تواند میل شما را به کشیدن سیگار افزایش دهد. بنابراین سعی کنید از غذاهایی که حاوی مقدار زیادی قند هستند اجتناب کنید.

جنسینگ: مطالعات نشان داده اند که ریشه جنسینگ  دارای ماده ای است که  باعث آزاد شدن دوپامین عصبی می شود. بنابراین مصرف جنسینگ می تواند سطح لذت شما از سیگار را کاهش دهد.

شیر: بر اساس تحقیقات انجام شده می توان گفت که  افراد سیگاری که  قبل از سیگار کشیدن یک لیوان شیر می نوشند، احساس لذت کمتری از مصرف سیگار داشته و مصرف شیر باعث کاهش خطرات بالای سیگار می شود.

آجیل: مصرف آجیل می تواند انرژی، پروتئین و مقدار زیادی مواد مغذی را به شما  داده و همچنین باعث می شود فکر شما از مصرف سیگار منحرف شود.

آجیل تازه

مرکبات: پرتقال، لیمو و انار دارای ویتامین C  بالا هستند و افراد سیگاری نیازمند  ویتامین سی بالایی هستند. نوشیدن آب پرتقال و مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C می تواند میل  کشیدن سیگار را  کاهش دهد.

همچنین مواد غذایی که دارای شیرینی بالا نبوده و کم چرب هستند باعث کاهش میل به سیگار کشیدن می شوند. بهتر است افراد سیگاری تا می توانند میوه، مواد غذایی حاوی ویتامین ها، گندم، مواد غذایی کم شکر، هویج، کرفس، خیار، کدو سبز و بادمجان مصرف کنند.

در نظر داشته باشید که در هر حال سیگار عامل اصلی ابتلا به انواع بیماری های خطرناک محسوب شده و هیچ گزینه ای بهتر از ترک آن نیست. هر ساله افراد زیادی بر اثر بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان های ناشی از مصرف سیگار فوت می کنند.

در همان لحظات اولیه ترک سیگار، بهترین اتفاقات ممکن برای بدن شما ایجاد شده  و بدن روبه بهبودی می رود. اگر شما از این تغییرات مثبت اطلاع پیدا کنید لحظه ای برای ترک سیگار ، درنگ نخواهید کرد.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:

www.livestrong.com

4.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. محمد می‌نویسد

    کسی با این مقاله ها سیگار ترک نمیکنه مطمئن باشید!

از پزشکان نبض‌ما بپرسید