افزایش قد کودکان با این راهکارها

آیا از کندی رشد و یا کوتاهی قد فرزندتان نگران هستید؟ آیا می خواهید بدانید که کودک شما برای افزایش قد باید چه چیزی بخورد؟برای پاسخ به این پرسش ها در ادامه با نبض ما همراه باشید.

برای افزایش قد کودکان بهتر است شما یک برنامه رژیم غذایی مناسب تهیه کنید. رژیم غذایی با بهترین و سالم ترین مواد غذایی  برای افزایش قد و همچنین چگونگی تشویق فرزندتان به غذا خوردن و بالا رفتن از جدول قد، توصیه می شود.

از جمله مواد غذایی که باعث افزایش قد کودکان می شوند رژیمی است که شامل سبزیجات تازه، غلات، بلغور، جو دوسر، تخم مرغ، مرغ، سویا، مواد لبنی، گوشت گاو و ماهی هستند.

ویتامین های ضروری برای افزایش قد کودکان

ویتامین A

ویتامین A که به عنوان رتینول شناخته شده است و یکی از مهم ترین ویتامین ها برای رشد قد در کودکان است. شما باید مواد غذایی در مقادیر مناسبی برای کودک خود انتخاب کنید که حاوی این ویتامین باشد.

ویتامین A باعث افزایش قد کودکان می شود. این ویتامین باعث تولید  کلسیم برای تغذیه استخوان ها و افزایش رشد بدن می شود. مواد غذایی حاوی ویتامین آ شامل کلم بروکلی، هلو، پنیر و میوه  های غنی شده هستند.

ویتامین D

بسیاری از کودکان با توجه به اختلالات ژنتیکی ممکن است دارای رشد قدی طبیعی نباشند. بنابراین، والدین باید از طریق ویتامین ها این مشکل را برطرف کنند.

مواد غذایی برای رشد کودک به دلیل اختلالات ژنتیکی می تواند حاوی ویتامین D و دیگر مواد معدنی باشد. ویتامین D عنصری است که  باعث سرعت دهی در رشد قد کودک می شود.

کمبود ویتامین

این ویتامین، همچنین از فرسایش استخوانی جلوگیری می کند. در دسترس بودن فسفر و کلسیم در ویتامین D به کودک کمک می کند که در زمانی کوتاه به رشد مناسبی برسد.

ویتامین B

ویتامین B نقش مهمی در رشد بدن کودک دارد. یازده ویتامین وجود دارد که از ترکیب ویتامین B تشکیل شده است که در رشد بدن مفید هستند.

ویتامین b12

از میان آنها، ویتامین B 12 یا کبالالین، عامل افزایش قد کودکان است و بدون آسیب رساندن به استخوان ها و بافت ها این شرایط ایجاد می شود. متخصصان مراقبت از کودکان، مکمل های پیچیده ویتامین را تجویز می کنند تا به رشد کودکان کمک کند.

ویتامین C

ویتامین C یا اسید اسکوربیک به طور طبیعی برای رشد سریع و بلوغ نوزاد ضروری است. توصیه می شود این ویتامین در مواد غذایی کودک قرار داده شود.

مرکبات، موز و آووکادو مواد غذایی ضروری هستند که مقدار زیادی ویتامین C را برای تغذیه استخوان ها و کلاژن های جدید ایجاد می کنند و قدرت بدن را احیا می کنند.

ویتامین c

ویتامین F

ویتامین F شامل چربی های غیر اشباع شده و سایر اجزای تشکیل دهنده سلول ها برای بازسازی استخوان ها و جلوگیری از ضعف بدن است.

ویتامین F همچنین برای تقویت روند رشد کودکان کارآمد است. غذاهای دریایی به فرزندان خود بدهید؛ ماهی قزل آلا و میوه ، توصیه می شود.

ویتامین K

این ویتامین برای رشد مناسب استخوان موثر است. مطالعات متعدد نشان داده است که ویتامین K باعث رشد مناسب بدن می شود. کودکان باید مواد غذایی مغذی را که دارای ویتامین K هستند بخورند تا باعث توقف فرسایش استخوان شود.

مواد معدنی برای افزایش قد کودکان

کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی است که برای رشد مناسب کودکان بسیار ضروری است. با این حال، بعضی اوقات کودکان با کمبود کلسیم مواجه شده و غذاهایی مانند شیر و موز برای آن ها توصیه می شود. محصولات لبنی مانند ماست و پنیر هم در ارتقای سلامت استخوان و رشد بدن کمک رسان است.

 منیزیم

منیزیم تقویت استخوان ها را سرعت می بخشد.مصرف منیزیم همراه با فسفر، به افزایش پایدار رشد بدن کمک می کند.

روی

کودکانی که با مشکل رشد قدی مواجه هستند بهتر است در برنامه غذایی خود روی مصرف کنند. این ماده معدنی باعث رشد مجدد استخوان می شود.

روی در باروری

روی در تخم مرغ و گوشت قرمز یافت می شود. برنامه های غذایی مناسب را با افزودن روی در تقویت و افزایش قد کودکان می شود.

ورزش های ضروری برای افزایش قد کودکان

فعالیت های ورزشی روزانه مانند دوچرخه سواری، ورزش پیاده روی و یا ورزش در فضای باز، به منظور حفظ رشد قدی کودک و مبارزه با چاقی، مناسب است.

ورزش کردن

این فعالیت ها به جای نشستن در مقابل تلویزیون یا بازی های ویدئویی، کودک شما را به حرکت در آورده و باعث رشد بهتر و افزایش قد کودکان می شود.

تاثیر مواد غذایی در رشد قد جنین

دوران بارداری ، یکی از دوران حساس برای مادر و جنین است. همانطور که می دانید، در این دوران مادر باید مواد غذایی مناسبی مصرف کرده و بسیار مراقب باشد.

هر ماده غذایی فواید مخصوص به خود را داشته و بهتر است با توجه به فواید آن ها ، مصرف شود. بهتر است در مورد مصرف مواد غذایی مناسب، یک برنامه منظم از پزشک متخصص دریافت کنید.

مادران در دوران بارداری می توانند برای رشد بهتر کودک، مواد غذایی خاصی مصرف کنند.یکی از این مواد موثر، مصرف خرما است.

با مصرف خرما مواد مغذی به جنین رسیده و باعث سلامت و دریافت ویتامین های مناسب می شود. یکی از مواد بسیار ضروری برای رشد مناسب کودک در دوران بارداری، مصرف انواع پروتئین ها است.

هفته سی بارداری دو قلوزایی

پروتئین ها سرشار از اسید آمینه بوده و اسید امینه هم باعث تسریع رشد سلولی جنین می شود. به همین دلیل توصیه می شود که زنان باردار به میزان کافی پروتئین مصرف کنند. مثلا مصرف ماهی و مواد غذایی حاوی پروتئین که به این ترتیب، تمام نیازهای رشد جنین فراهم می شود.

یکی دیگر از مواد موثر برای افزایش قد کودکان و به طور خاص جنین در دوران بارداری، مصرف روی است. بر اساس تحقیقات انجام شده باید گفت که در صورت کمبود روی در این دوران، تاثیرات بدی بر رشد جنین  مشاهده می شود.

به طور کلی روی، تاثیر قابل ملاحظه ای در رشد بدن و تقویت رشد مو دارد. درحقیقت، در بدن تمام افراد میزان کمی روی وجود دارد که همین میزان، سبب رشد مناسب فرد مخصوصا در هنگام تولد می شود.

این تاثیر گذاری در تمام دوران زندگی از سنین کودکی تا نوجوانی وجود دارد. مادران باردار بهتر است تمام منابع حاوی روی را در رژیم غذایی این دوران قرار دهند زیرا کمبود روی ممکن است باعث تاخیر و کاهش رشد و حتی کوتاهی قد  کودک در آینده شود.

داروهای تقویتی برای افزایش قد کودکان

بعضی از کودکان از نظر رشد قد کمی با تاخیر مواجه هستند. تاخیر رشد قدی می تواند دلایل زیادی داشته باشد. یکی از این دلایل ژنتیکی بوده و به همین منظور مادران می توانند با روش های مختلفی به رشد و افزایش قد کودکان کمک کنند.

افزایش قد کودکان

استفاده از مکمل ها و شربت های تقویتی برای کودکان تاثیر مناسبی دارد. انواع شربت های تقویتی مخصوص کودکان در داروخانه ها در دسترس است که البته بهتر است زیر نظر پزشک متخصص کودکان، مصرف شود.

از میان این ویتامین ها می توان به مولتی ویتامین که حاوی چند ویتامین ضروری برای بدن کودک است و همچنین کلسیم، آهن، که به منظور افزایش قد کودکان استفاده می شود، اشاره کرد. همچنین مصرف روی و سایر مواد معدنی در رژیم غذایی کودک توصیه می شود.

علاوه بر این، بهتر است مواد غذایی مصرفی کودک از تنوع لازم برخوردار باشد و لبنیات، شیر، و انواع پروتئین در این برنامه قرارداده شود.

مواد لبنی و پروتئین نقش موثری در افزایش قد کودکان دارد. شما می توانید میزان مناسبی از ویتامین ها و شربت های مکمل را با توجه به دوره رشدی کودک، استفاده کنید.

 مترجم: مهناز ضحاکی

3.2/5 - (9 امتیاز)
منبع livestrong

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ساحل می‌نویسد

    کسی امتحان کرده؟؟
    این جواب میده؟؟؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید