علائم عفونت مجاری ادراری که خانم ها باید بدانند

بیش از 50 درصد از زنان احتمال ابتلا به بیماری عفونت مجاری ادراری UTI را دارند. براساس گزارش موسسه ملی بیماری های دیابت، گوارش و کلیه، سالانه حدود 8/1 میلیون نفر به دلیل این بیماری به پزشک مراجعه می کنند.

در مواردی شانس ابتلا به عفونت مجاری ادراری بالاتر است. در دوران بعد از یائسگی احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. کاویتا میشرا، یک متخصص اورولوژی در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو می گوید: «در زنان بعد از یائسگی، به طور متوسط یک بار در سال احتمال ابتلا به عفونت مجاری ادراری UTI  بسیار شایع است».

کلمه بی اختیاری ادرار

تغییرات pH واژن می تواند تعادل باکتری ها و مخمر را در زنان یائسه تغییر داده و باعث می شود که باکتری ها راحت تر به داخل مجاری ادراری راه پیدا کنند. میشرا می افزاید عفونت مجاری ادراری برای زنان دارای رابطه جنسی بسیار رایج است، اگرچه رفتن به سرویس بهداشتی قبل و بعد از رابطه جنسی می تواند به پیشگیری از آن کمک کند.

زنان مبتلا به دیابت به علت تأثیری که بیماری آنها بر شرایط سیستم ایمنی بدنشان می گذارد، احتمال بیشتری برای ابتلا به UTI دارند. دانستن علائم عفونت مجاری ادراری و اینکه در مواجهه با آن چه باید بکنیم میتواند شما را راحت تر کند و از تبدیل شدن آن به یک عفونت جدی جلوگیری کند.

مایعات زیادی بنوشید، به خصوص هنگامی که مصرف آنتی بیوتیک را شروع کرده اید. مایعات اضافی کمک می کنند که آنتی بیوتیک ها سریع تر به منطقه آلوده برسند

در اینجا هشت علامتی که نشان می دهد شما به عفونت مجاری ادراری مبتلا هستید، بیان می کنیم.

درد، سوزش، یا خارش در هنگام ادرار

درد و یا سوزش در هنگام ادرار غالبا اولین نشانه از عفونت مجاری ادراری UTI یا وجود باکتری در مجرای مثانه یا مثانه است. با این حال، این بدان معنا نیست که شما عفونت مجاری ادراری UTI دارید، مگر آنکه این علائم ادامه دار باشند.

درد قاعدگی

اگر فقط یکبار سوزش پیدا کردید و در ادامه روز سوزش یا نشانه های دیگر را نداشتید، بدن شما باکتری ها را از بین برده و جای نگرانی نیست. به گفته لیزا دابنی، متخصص اورولوژی، مصرف آب بیشتر به محض شروع سوزش، می تواند میزان کم باکتری های موجود را از بدن دفع کرده و از گسترش عفونت جلوگیری کند.

نیاز فوری برای رفتن به سرویس بهداشتی

اگر به شدت نیاز به سرویس بهداشتی دارید درحالی که تازه از آنجا بازگشته اید، احتمالا شما عفونت مجاری ادراری دارید. این باکتری باعث تخریب مجاری ادراری و مثانه می شود و به شما این حس را می دهد که به شدت نیاز به دستشویی دارید.

رفتن به دستشویی به معنای رهایی نیست

ادرار مکرر و مراجعه بسیار به دستشویی، یکی دیگر از علائم اصلی عفونت است. عفونت ممکن است این احساس را برای شما به وجود آورد که مثانه شما پر است اما با مراجعه به دستشویی تنها چند قطره ادرار خارج می شود.

عفونت مجاری ادراری

ادرار تیره، خونی یا تغییر رنگ داده شده

رنگ ادرار شما می تواند به شما چیزهای زیادی بگوید، از جمله اینکه آیا شما عفونت دارید یا خیر. هر چیزی که از طیف زرد یا روشن است، باعث نگرانی شما می شود. ادرار تیره، قرمز یا قهوه ای از نشانه های عفونت هستند.

قبل از اینکه وحشت زده شوید، چیزهایی را که در 24 ساعت گذشته خورده اید را تجزیه و تحلیل کنید. چغندر و غذاهای دیگر می توانند ادرار شما را به رنگ صورتی، نارنجی یا قرمز ترسناک درآورند، اما شما هیچ دردی نخواهید داشت و رنگ به سرعت از بین خواهد رفت.

بوی بد ادرار

بوی شدید ادرار یک علامت معمول عفونت مجاری ادراری UTI است. با این حال، برخی از غذاها ممکن است موجب بد بو شدن ادرار شما شود. قهوه و مارچوبه دو عامل محتمل هستند.

عفونت ادراری

فشار، گرفتگی یا درد در اطراف مثانه یا لگن شما

در هنگام عفونت مجاری ادراری UTI به ویژه برای زنان مسن تر، ممکن است درد عضلانی، فشار یا درد شکمی وجود داشته باشد. چشم پوشی کردن از این علائم یا نسبت دادن آنها به چیزهای دیگر اغلب رایج است، اما باید به آنها توجه کرده و علت آن را پیدا کنید.

اگر به شدت نیاز به سرویس بهداشتی دارید درحالی که تازه از آنجا بازگشته اید، احتمالا شما عفونت مجاری ادراری دارید

خستگی شدید

عفونت مثانه UTI است و با تشخیص هر گونه عفونت، هنگامی که بدن تشخیص می دهد که چیزی اشتباه است، به حالت التهاب می رود. در کنار سایر اقدامات حفاظتی، این روند گلبول های سفید خون را آزاد می کند که باعث خستگی می شوند.

تب

معمولا تب همراه با سایر علائم عفونت مجاری ادراری UTI نشانه ای از عفونت است که جدی تر بوده و به کلیه ها گسترش یافته است. اگر تب بیش از 101 درجه فارنهایت را تجربه کرده اید یا احساس خستگی می کنید، به آن بی توجهی نکنید.

علائم عفونت ادراری در بارداری

علائم تسکین دهنده

علائم عفونت مجاری ادراری UTI اغلب پس از چند روز ظاهر می شوند. میشرا می گوید: « UTI ممکن است با اندکی سوزش ادرار آغاز شده و با احساس اضطرار یا افزایش دفعات بدتر شود، سپس ممکن است در روز سوم یا چهارم ادرار خونی یا تیره خود را مشاهده کنید».

اگرچه عفونت مجاری ادراری UTI  می تواند بطور باور نکردنی دردناک باشد و زندگی روزانه عادی را متوقف کند، اما خبر خوب این است که درمان این عفونتها آسان است. معمولا علائم چند روز پس از درمان با آنتی بیوتیک ها کاملا ناپدید می شوند.

  • در اینجا به مواردی اشاره می کنیم که می توانید با انجام آنها حال خود را بهبود بخشید:

– مایعات زیادی بنوشید، به خصوص هنگامی که مصرف آنتی بیوتیک را شروع کرده اید. مایعات اضافی کمک می کنند که آنتی بیوتیک ها سریع تر به منطقه آلوده برسند و به حذف باکتری ها کمک می کنند.

– میشرا همچنین توصیه می کند که مثانه را با داروهای بدون نسخه تسکین دهید. این داروها مثانه را بی حس کرده و احساس سوزش و اضطرار را از بین می برد. آگاهی داشته باشید که این داروها ادرار شما را نارنجی رنگ می کند.

– قهوه، سودا، نوشیدنی های الکلی و آب مرکبات را کنار بگذارید. برای جلوگیری از تحریک مثانه خود تنها آب بنوشید.

3.7/5 - (6 امتیاز)
منبع prevention

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مهوش می‌نویسد

    میشه بیشتر توضیح بدید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید