بدترین غذاها برای مغز شما!

بعضی از غذاها اثرات منفی بر مغز دارند که بر حافظه و روحیه شما تأثیر گذاشته و خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد. در این مطلب با مواد غذایی مضر برای مغز آشنا شوید.

نبض مامغز، مهم ترین عضو بدن انسان است. مغز باعث تنظیم فعالیت ضربان قلب، ریه ها و تمام سیستم های بدن می شود. به همین دلیل ضروری است که مغز شما در شرایط مطلوب رژیم غذایی سالم، کار کند. بعضی از غذاها اثرات منفی بر مغز دارند و به نوعی مواد غذایی مضر برای مغز ، بر حافظه و روحیه شما تأثیر گذاشته و خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد.

آمارها پیش بینی می کنند که زوال عقل تا سال 2030 بیش از 65 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. خوشبختانه شما می توانید با کاهش مصرف برخی از غذاها در رژیم غذایی خود، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

در این مقاله 7 نوع از بدترین مواد غذایی مضر برای مغز را معرفی می کنیم.

1- نوشیدنی های شیرین

نوشیدنی های شیرین یکی از مواد غذایی مضر برای مغز است. این نوشیدنی هایی مانند نوشابه های گازدار، نوشابه های انرژی زا و آب میوه هستند. مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین نه تنها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را افزایش می دهد، بلکه اثرات منفی روی مغز شما دارد.

مصرف بیش از حد نوشیدنی های شیرین احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش داده وعلاوه بر این، سطوح قند بالا در خون می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

مولکول اصلی بسیاری از نوشیدنی های شیرین، شربت ذرت با غلات فروکتوز است که شامل 55%فروکتوز و45% گلوکز است. مصرف زیاد فروکتوز می تواند منجر به چاقی، فشار خون بالا، چربی خون بالا، دیابت و اختلال عملکرد شریانی شود.

مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف زیاد فروکتوز می تواند منجر به مقاومت به انسولین در مغز شود، همچنین کاهش کارکرد مغز، حافظه، یادگیری و تشکیل نورون مغزی را در پی دارد. رژیم غذایی با قند بالا باعث التهاب مغزی و اختلال حافظه می شود.

شما می توانید به راحتی از جایگزین هایی برای نوشیدنی های شیرین مانند؛ آب، چای کمرنگ، آب سبزیجات و محصولات لبنی غیر شیرین، مصرف کنید.

2- کربوهیدرات های تصفیه شده

کربوهیدرات های تصفیه شده شامل قندها و دانه هایی مانند آرد سفید هستند. این نوع کربوهیدرات به طور کلی شاخص گلیسمی بالایی (GI) دارند. این بدان معنی است که بدن شما به سرعت آنها را هضم می کند و سبب افزایش میزان قند خون و انسولین می شود. در واقع کربوهیدرات های تصفیه شده، یکی از مواد غذایی مضر برای مغز است.

همچنین هنگامی که کربوهیدرات ها در مقادیر بیشتری مصرف شود، باعث کاهش عملکرد مغز می شود. تحقیقات نشان داده است که تنها یک وعده غذایی با باروری گلیسمی بالا (کربوهیدرات بالا)، می تواند قدرت حافظه را در کودکان و بزرگسالان کاهش دهد. این تاثیر در حافظه ممکن است به علت التهاب هیپوکامپ بخشی از مغز باشد که بر برخی از جنبه های حافظه، تاثیر می گذارد.

التهاب، به عنوان عامل خطر بروز بیماری های دژنراتیو مغز، از جمله بیماری آلزایمر و زوال عقل، محسوب می شود. شما می توانید به جای کربوهیدرات های تصفیه شده از مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه ها، حبوبات و دانه های جامد سالم استفاده کنید.

3- غذاهای با چربی ترانس بالا

چربی های ترانس نوعی از چربی های غیر اشباع هستند که می توانند تاثیرات مضری روی سلامت مغز داشته باشند و  مواد غذایی مضر برای مغز است. چربی های ترانس به طور طبیعی در محصولات حیوانی مثل گوشت و لبنیات وجود دارند و این موضوع باعث نگرانی نیست؛ بلکه مشکل اصلی در رابطه با چربی های صنعتی تولید شده است که به عنوان روغن های گیاهی هیدروژنه مصرف می شوند.

این چربی های ترانس مصنوعی در مارگارین، غذاهای میان وعده، فست فود وکیک های آماده، یافت می شود. تحقیقات نشان داده است که افرادی که مقدار بیشتری چربی ترانس مصرف می کنند، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر، ضعف حافظه، کاهش حجم مغز و کاهش شناختی، درآن ها بیشتر است.

شما می توانید به جای مصرف مواد غذایی با چربی های ترانس، میزان چربی های امگا 3 را در رژیم غذایی خود، با مصرف غذاهایی مانند ماهی، دانه های کتان و گردوافزایش دهید.

4- غذاهای فراوری شده

یکی از مواد غذایی مضر برای مغز غذاهای بسیار فراوری شده است. این غذاها دارای قند زیاد، چربی ها و نمک اضافه هستند. غذاهایی مانند چیپس، شیرینی، رشته فرنگی فوری، پاپ کورن، انواع سس ها و غذاهای آماده، از جمله غذاهای فراوری شده هستند. این غذاها معمولا دارای کالری زیاد بوده و فاقد مواد مغذی دیگر هستند.

آنها به طور قابل توجهی باعث افزایش وزن شده و می تواند بر سلامت مغز تاثیر منفی داشته باشد. مطالعات نشان داده است که ترکیب غذاهای فرآوری شده در رژیم غذایی می تواند با تاثیر منفی بر مغز سبب توسعه بیماری های دژنراتیو مغزی شود.

رژیم غذایی ناسالم باعث کاهش سطح متابولیسم شکر در مغز و کاهش میزان بافت مغزی می شود. شما می توانید غذاهای فرآوری شده را با غذاهای تازه و کاملی مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها، حبوبات، گوشت و ماهی، جایگزین کنید.

5- شیرین کننده آسپارتام

“آسپارتام”، نوعی شیرین کننده مصنوعی است که در بسیاری از محصولات بدون قند استفاده می شود. افراد مبتلا به دیابت برای کاهش قند، اغلب از آن استفاده می کنند. همچنین این شیرین کننده، در بسیاری از محصولات تجاری هم یافت می شود. این شیرین کننده که به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته می گیرد، با مشکلات رفتاری و شناختی مرتبط است.

آسپارتام از فنیل آلانین و متانول ساخته شده است. فنیل آلانین می تواند از مانع خون مغزی عبور کرده و ممکن است تولید انتقال دهنده های عصبی را مختل کند. علاوه بر این، آسپارتام به عنوان ماده ای شیمیایی، ممکن است آسیب پذیری مغز به استرس اکسیداتیو را افزایش دهد.

برخی از دانشمندان عنوان کرده اند که هنگام مصرف بیش از حد آسپارتام، تاثیرات منفی بر یادگیری و احساسات فرد ایجاد می شود. شما می توانید به جای آسپارتام، از مواد طبیعی با قند پایین استفاده کنید. در واقع آسپارتام یکی از مواد غذایی مضر برای مغز است.

6- الکل، مواد غذایی مضر برای مغز

مصرف بیش از حد الکل می تواند اثرات جدی بر مغز داشته باشد. استفاده مرتب از نوشیدنی های الکلی موجب کاهش حجم مغز، تغییرات متابولیک و اختلال در انتقال دهنده های عصبی و مواد مغذی می شود. افراد مبتلا به الکل، اغلب دچارکمبود ویتامین B1 هستند.

این مشکل می تواند منجر به اختلال مغزی به نام انسفالوپاتی شود که به نوبه خود ممکن است به سندرم کورساکف تبدیل شود. این سندرم با آسیب جدی به مغز، از جمله از دست دادن حافظه، اختلالات بینایی، سردرگمی و ناپایداری، همراه است.

عوارض مصرف الکل

علاوه بر این، مصرف الکل در دوران بارداری می تواند اثرات ویران کننده ای بر جنین داشته باشد. با توجه به اینکه مغز جنین هنوز در حال رشد است، اثرات سمی الکل می تواند منجر به اختلالات رشدی، مانند سندرم الکل جنین شود.

7- ماهی هایی با میزان جیوه بالا (مرکوری)

آلودگی از طریق فلزات سنگین و سموم عصبی مانند متیل مرکوری یا جیوه می تواند خطرات زیادی برای مغز داشته باشد. برخی ماهی ها، می توانند بیش از 1 میلیون بار غلظت آب اطراف خود را حمل کنند؛ به همین دلیل، منبع غذایی اولیه جیوه، غذاهای دریایی، به ویژه گونه های وحشی آن است.

اثرات سمیت جیوه شامل اختلال در سیستم عصبی مرکزی و انتقال دهنده های عصبی و تحریک نوروکسین ها است که موجب آسیب مغز می شود. در کودکان و جنین، جیوه می تواند رشد مغز را مختل کرده و باعث تخریب اجزای سلولی شود. به این ترتیب، این آسیب، منجر به فلج مغزی و دیگر تاخیرها و نقص های رشدی می شود.

با این حال، اکثر ماهی ها دارای جیوه بالا نیستند. در واقع ماهی یک پروتئین با کیفیت است و حاوی مواد مغذی مهمی مانند امگا 3، ویتامین  B12، روی، آهن و منیزیم است. بنابراین، مهم است که ماهی را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم در نظر بگیرید.

نبض ما– ترجمه

4.1/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. ahmad ghassemzadeh می‌نویسد

    salam lotfan befarmeid che ghazahaei bokhorim ke baraye maghz mofid bashe besyar mamnoonam

  2. mafiya2 می‌نویسد

    سیب برای مغز عالیه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید