خطرات قاعدگی زودرس در دختران

شروع دوره های پریود از سنین پایین می تواند منجر به بروز خطراتی در آینده برای خانم ها شود. در این مطلب خطرات قاعدگی زودرس را بررسی می کنیم.

نبض ما– بر طبق مطالعه ای گسترده در گروهی از زنان با طیف نیم میلیون نفر مشخص شد که، شروع دوره های پریود قبل از سن 12 سالگی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته های بعد از آن را افزایش می دهد. همچنین شروع زودهنگام دوره های قاعدگی یعنی قاعدگی زودرس در روحیه زنان هم تاثیر گذار خواهد بود.

قاعدگی دختران

برخی عوامل مربوط به این دوران با خطر سلامتی مرتبط هستند. به عنوان مثال،  بیماری قلبی عروقی (CVD) علت اصلی مرگ و معلولیت افراد در سراسر جهان است و درک علل آن برای کاهش خطر حیاتی است.

اگر چه در حال حاضر، بسیاری از عوامل خطر به خوبی شناخته شده است، مانند چاقی، فشار خون بالا و سیگار کشیدن. اما هنوز بسیاری موارد و علل خطر نیاز به شناخت و پیگیری دارند.

برخی عوامل خطر مرتبط به بخش های تولید مثل که ممکن است شامل دوره های اولیه یائسگی، دوره های اولیه قاعدگی، عوارض بارداری، سقط جنین، تولد نوزاد و هیسترکتومی، باشد.

به طور کلی در طیف گسترده ای مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و ارتباط آن با بروز بیماری های قلبی عروقی، مورد مطالعه قرار گرفته است.

به عنوان مثال برخی مطالعات نشان داده اند که ممکن است اوایل یائسگی، با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، همراه باشد.

سقط جنین هم ممکن است با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط باشد. اخیرا برخی مطالعات، نشان دهنده ارتباطی میان نوزادان و سندرم متابولیک هستند.

قاعدگی

با این وجود، سایر تحقیقات مشابه، شامل ارتباط قابل توجهی بین این موارد نبودند. بنابراین، گرچه شواهد در حال رشدی وجود دارد که نشان می دهد عوامل تولید مثل در خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نقش مهمی دارند، اما دامنه و گستردگی دقیق این ارتباط مشخص نیست.

قاعدگی زودرس چه خطراتی دارد؟

محققان تصمیم گرفتند در مورد عوامل تولید مثل زنانه و ارتباط آن با بیماری های قلبی عروقی یا سایر مشکلات، پاسخ قطعی تری دریافت کنند. آن ها می خواستند بدانند که این گونه عوامل، خطر افزایش ابتلا به سرطان سینه را هم افزایش می دهد یا خیر.

نتایج آن ها پس از ارزیابی های مختلف، در اختیار عموم قرار گرفت. آن ها بر طبق داده های حاصل از تحقیقات و مطالعه ای مبتنی بر جمعیتی بالغ بر نیم میلیون نفر از مردان و زنان زیر سن 69 سال، بررسی های لازم را انجام دادند.

بر طبق این تحقیقات اعلام شد که در اکثر موارد، بلوغ زودرس و در نتیجه قاعدگی زودرس ، باعث افزایش خطر افسردگی در بزرگسالی می شود.

مطالعات اخیر نشان می دهد که دخترانی که بسیار زودتر از موعد، به سن بلوغ وارد می شوند و دچار قاعدگی زودرس می شوند، احتمال ابتلا به افسردگی در آن ها بالاتر است.

افرادی که در این تحقیق شرکت کردند، پرسشنامه هایی را حاوی اطلاعاتی در مورد شیوه زندگی، سابقه پزشکی و محیط زندگی خود، پر کردند. همچنین از هر شرکت کننده، آزمایش خون، آزمایش ادرار و بزاق گرفته شد.

به طور کلی، درصد کمی از زنان شرکت کننده، اولین سکته مغزی یا حمله قلبی خود را در این روند و در بزرگسالی داشته؛ اما هیچ نشانه ای از بیماری قلبی عروقی در ابتدای بلوغ مشاهده نشد. خطرات و عوارض بلوغ زودرس به طور کلی در زنان بیشتر از مردان مشاهده شد.

سایر اطلاعات جمعیت شناسی شامل این واقعیت است که میانگین سن آن ها 13 تا 85 سال بوده است. 44 درصد دو فرزند داشتند. متوسط ​​سن آنها در ابتدا 26 تا 25 سال بود و 3 درصد هم زایمان داشتند. 42 درصد از مردان هم پیش از تحقیق دارای فرزند بودند.

تاثیر قاعدگی زودرس در تولید مثل

پیش از تجزیه و تحلیل، تعدادی از عوامل موثر بر موارد بالقوه مورد توجه قرار گرفت. در طی 7 سال نظارت و بررسی افراد، 9054 مورد بیماری قلب و عروق مشاهده شد و 5782 مورد هم، بیماری عروق کرونر و 3489 مورد، سکته مغزی، گزارش شد. از این موارد، 34 درصد را زنان تشکیل می دادند.

محققان دریافتند که پریود زودتر ازموقع و در واقع زنانی که اولین دوره قاعدگی آن ها قبل از سن 12 سالگی بود، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی 10 درصدی را نسبت به افرادی که شروع قاعدگی آن ها در سن 13 سالگی بود، داشتند. در واقع قاعدگی زودرس خطر بیماریهای قلبی را افزایش می دهد.

همچنین زنانی که پیش از سن 47 سالگی یائسگی را تجربه کرده بودند، تا 33٪ در معرض افزایش خطر دردهای قلبی عروقی بودند.

لازم به ذکر است که این خطر در مورد سکته مغزی دارای افزایش قابل توجهی بوده و تا 42 درصد افزایش داشت. به همین ترتیب، در زنانی که سقط جنین را تجربه کرده بودند هم، افزایش خطر بیماری قلبی عروقی مشاهده شده و خطر 6 درصدی در زنانی که سقط جنین داشتند، تاثیر عوامل تولید مثل و مسائل زنانه را نشان می داد.

افزایش خطر سکته قلبی به میزان 22 درصد و در مورد سکته مغزی هم 44 درصد بود. زنان مبتلا به هیسترکتومی 12 درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی بودند.

به همین ترتیب، در صورتی که زنان پیش از هیسترکتومی،  دچار بیماری تنبلی تخمدان و یا مشکلات تخمدان بودند، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در آن ها، دو برابر بود. همچنین زنانی که دارای فرزند کوچک بودند، با گذشت هر سال، تا 3 درصد، خطر ابتلا به سرطان سینه در آن ها کاهش داشت.

محققان توصیه می کنند که زنان هر ساله و به طور مرتب، آزمایشات مربوط به قلب و عروق را انجام داده و پس از سن 42 سالگی هم تست سرطان سینه انجام شود.

این کار مخصوصا در زنانی که بلوغ زودرس داشته و دوره پریودآن ها زودتر ازسن 13 سالگی شروع شده است و یا زنانی که سابقه بیماری قلب و عروق داشته اند، بیشتر توصیه می شود.

قاعدگی زودرس و بیماری قلب و عروق

برخی مطالعات نشان داده اند، افرادی که دارای فرزندان زیادی هستند احتمال خطر بیماری های قلب و عروق درآن ها بالاتر است. این رابطه در تحقیقات پیشرفته، مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته است.

این موضوع به این معنا است که افزایش خطر، ممکن است در هر دو گروه زنان و مردان مشاهده شده و بنابراین، به جای آنکه تنها عوامل بیولوژیکی در بروز خطرات بیماری دخالت داشته باشند،  احتمال دخالت عوامل روانشناختی هم وجود دارد.

البته محققان برخی محدودیت ها را هم ذکر می کنند. به عنوان مثال، در برخی مطالعات، درصد و روند عوامل خطرزا، برای تمام گروه مشابه نبود.

بنابراین ممکن است تمام نتیجه گیری ها ثابت نباشد. آزمایشات بیشتردر مورد گروهی بود که در نوجوانی بلوغ زودرس داشته و در معرض خطرات و بیماری ها قرار داشتند.

با این وجود، به این دلیل که مطالعه شامل نمونه ای بزرگ و اطلاعات دقیق در مورد هر یک از شرکت کنندگان بود، دریافت میانگین کلی بین تمام موارد، ضروری بود.

تا به امروز، تحقیقات بیشتری برای روشن شدن جزئیات در این زمینه صورت گرفته است و در آینده، مطالعات بیشتری در راستای تأیید یافته ها و داده های فعلی و روشن ساختن مکانیسم های زیست شناختی، رفتاری و اجتماعی، مورد نیاز است.

در مورد خطرات بلوغ زودرس و دوران قاعدگی در سنین بسیار پایین در زنان، مطالعات بیشتری در حال انجام است و اگرچه در مورد ارتباط بین بیماری های پرخطر و بلوغ زودرس نمی توان نظریه ای قطعی صادر کرد، اما به طور کلی می توان گفت که درصد خطر در این گروه بالاتر از گروه زنان با وضعیت نرمال است.

نبض ما– ترجمه: مهناز ضحاکی

4.1/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید