علل جوش دردناک داخل گوش و درمان آن

جوش دردناک داخل گوش و لاله گوش  می تواند دردناک و ناراحت کننده باشد. جوش ها معمولا بعد از مدت زمان کوتاهی و به طور خود بخود برطرف می شوند اما در نظر داشته باشید که برخی از درمان ها می توانند روند بهبود را سریع تر کنند.

نبض ما– جوش گوش معمولا در قسمت پشت گوش یا داخل کانال گوش ایجاد می شود. در این بخش ما به بررسی علل بروز جوش دردناک داخل گوش و پشت گوش، چگونگی درمان و جلوگیری از بازگشت مجدد جوش دردناک داخل گوش و جوش چرکی گوش می پردازیم.

علت بروزجوش گوش چیست؟

ظاهر شدن جوش در ناحیه گوش به دلایل مختلفی ایجاد می شود از جمله؛ استفاده از هدفون های کثیف و آلوده و یا قرار گرفتن در معرض محیط های آلوده. برخی ازجوش های گوش آزاردهنده بوده و نیاز به درمان دارند.

گوش خارجی و کانال گوش خارجی دارای سلول های پوستی، سلول های مو و غدد تولید کننده ی چربی است که ممکن است باعث بروز جوش های ریز در ناحیه گوش شود. گاهی اوقات چربی بیش از حد داخل کانال گوش هم باعث می شود در جوش دردناک داخل گوش ایجاد شود.

همچنین، باکتری ها هم می توانند موجب ایجاد جوش شوند، بنابراین هر چیزی که باعث شود باکتری یا گرد وخاک وارد گوش شود، جوش گوش را ایجاد می کند.

افزایش سطح استرس و عدم تعادل هورمونی، مخصوصا در دوران بلوغ، آلوده شدن گوش یا بینی، پوشیدن کلاه معمولی یا کلاه ایمنی برای مدت زمان طولانی، واکنش های آلرژیک به محصولات مو و زیبایی که به کانال گوش وارد می شوند، همگی در بروز جوش گوش موثر هستند.

بعضی از شرایط هم می توانند باعث ایجاد جوش های ریز یا ناخوشایند درگوش شود. به همین دلیل لازم است تا این نوع جوش ها درمان شوند. برای درمان می توانید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و پزشک متخصص پوست می تواند در تشخیص و درمان این گونه جوش ها به شما کمک کند.

جلوگیری از بروز جوش در ناحیه گوش

پیشگیری و مراقبت، بهترین راه برای جلوگیری از ظاهر شدن جوش در ناحیه گوش، به ویژه در کانال گوش است. ظهور جوش دردناک داخل گوش و پشت گوش می تواند انواع باکتری ها را به بدن وارد کرده و باعث علائم دیگری مانند التهاب و عفونت شود.

گوش یک ناحیه حساس است و اگر با جوش آلوده شود، این مشکل می تواند باعث بروز ناراحتی های دیگری شود.

همچنین می تواند به پوست آسیب رسانده و باعث بروز زخم های سطحی یا عمیق شود. در مواردی که جوش های درون کانال گوش برای فرد ناراحت کننده و دردناک باشد، با مراجعه به پزشک، از عوارض بعدی جلوگیری کنید.

درمان

زمانی که متوجه می شوید ناحیه اطراف گوش و یا جوش دردناک داخل گوش زده است، در درمان اولیه می توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید. کمپرس گرم می تواند باعث کاهش التهاب ناشی از بروز جوش در گوش شما شود.

درمان های متعددی برای جوش های گوش وجود دارد که به راحتی می توانید جوش گوش را برطرف کنید. کمپرس گرم می تواند جوش را نرم کرده و در صورت عمیق بودن جوش، آن را به سطح پوست برساند.

درصورت تخلیه شدن جوش، باید حتما ترشحات خارج شده را تمیز کرده و آن ناحیه را به آرامی با آب و صابون ملایم شستشو دهید. پس از آن می توانید از یک محلول ملایم یا الکل برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید.

داروهایی برای درمان جوش دردناک داخل گوش و نرمه گوش

داروهای تجویزی برای درمان جوش گوش، عبارتند از:

  • پراکسید هیدروژن، الکل، کرم های آنتی بیوتیکی، از جمله داروهایی مانند نئوسپورین و پولیسپورین
  • محصولاتی که حاوی اسید سالیسیلیک هستند
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ادویل یا ناپروکسن

برای موارد شدید جوش گوش و بروز آکنه پوستی، پزشک معمولا داروهای موضعی یا سیستمیک ساخته شده از ویتامین A را توصیه می کند. کرم تربتینوئین هم یکی از شایع ترین کرم های درمان جوش در ناحیه گوش است.

همچنین ممکن است پزشک، برای جلوگیری از گسترش باکتری ها، آنتی بیوتیک تجویز کند؛ از جمله داکسی سایکلین یا مینوسیکلین. البته درمان آنتی بیوتیک کاربرد بالایی ندارد، زیرا در برخی موارد، باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ظاهر می شوند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد روغن درخت چای هم ممکن است شدت التهاب زخم های آکنه ناشی از بروز جوش گوش را کاهش دهد.

پیشگیری از جوش دردناک داخل گوش و پشت گوش

شما می توانید با مراقبت های ساده بهداشتی از بروز جوش در ناحیه گوش پیشگیری کنید. این مراقبت ها شامل موارد زیر است:

شستن و تمیز کردن گوش به طور منظم برای کاهش و حذف سلول های مرده پوست

– اجتناب از تمیز کردن گوش با اشیاء خارجی تیز یا آلوده

– اجتناب از شنا کردن در آب های آلوده و کثیف

– استفاده از کلاه های مخصوص شنا هنگام شنا در آب استخر یا دریا.

هنگامی که جوش ها به درمان های خانگی پاسخ نمی دهند، متخصص پوست می تواند به بهترین روش های ممکن این مشکل را برطرف کند و به علاوه کلیه موارد احتیاطی را جهت پیشگیری از بروز جوش در ناحیه گوش رادر اختیار شما قرار می دهد. پزشک می تواند درمان مناسب را برای جوش های سطحی و یا آکنه های ایجاد شده بر اثر جوش، ارائه دهد.

انواع مختلف جوش های گوش

در حالی که در اکثر مواقع ظاهر شدن جوش در ناحیه گوش زیاد جدی نبوده و پس از مدت کوتاهی برطرف می شود اما ، شرایط دیگری وجود دارند که می توانند مشکلات جدی تری به همراه داشته باشند.

از آنجا که ما نمی توانیم داخل گوش خودمان را ببینیم، ممکن است بر اثر بی احتیاطی ضربه ای ناخواسته به ناحیه داخلی گوش وارد کرده و به جای تمیز کردن گوش، به آن آسیب وارد کنیم و در صورت بروز جوش، مشکل جدی ایجاد شود.

یکی از این مشکلات ظاهر شدن کیست های روغنی است که شامل جوش های ریز کوچک زیر پوستی هستند که به نظر نمی رسد رشد کنند و یا اینکه رشدآهسته ای دارند.

یکی دیگر از انواع جوش های گوش، زخم های کلوئید است. این زخم ها به صورت زخم های کوچکی در اطراف گوش هستند که ممکن است سبب ظهور کولید شود. بافت این ناحیه بر اثر زخم، برداشته شده و تیره رنگ است و گاهی ممکن است از زخم اصلی بسیار بزرگ تر باشد.

نوع دیگری از جوش های گوش هم کاملا سطحی بوده و خطری ایجاد نمی کند که از رایج ترین و بی ضررترین جوش های گوش بوده و کمی براق و قهوه ای و به راحتی برطرف می شود.

نوع دیگری از جوش ها هم معمولا بر اثر استفاده از عینک ایجاد می شود. این جوش ها ممکن است برخی ضایعات پوستی ایجاد کرده و برای درمان آن بهتر است به متخصص پوست مراجعه شود.

نوع دیگر جوش های گوش، جوش های التهابی هستند که در لایه های عمیق تر پوست نفوذ کرده و ممکن است سبب درد و التهاب بیشتری شود.

جوش های کارسینوم سلول بازال نوعی دیگر از جوش گوش است که اگرچه نادر است اما ممکن است بر روی گوش ها رشد بدخیمی داشته باشد. با ظاهر شدن این نوع جوش و ایجاد گزگز و سوت کشیدن گوش بهتراست برای درمان به پزشک مراجعه شود.

در برخی موارد، جوش هایی مانند زگیل در گوش ایجاد می شود که این نوع جوش ها معمولا بدون درد و زخم بوده و درمان آن مانند روش درمانی دیگر جوش ها است.

افراد مبتلا به زخم های آکنه مداوم، چه در ناحیه گوش و چه در هر جای دیگری از بدن، باید برای تشخیص و درمان، به یک پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنند. متخصص پوست، پس از ارزیابی ناحیه، شدت یا درجه آکنه، روش درمانی مناسبی را ارائه می دهد.

نبض ما– ترجمه:مهناز ضحاکی

4.1/5 - (8 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید