چطور با خشکی صبحگاهی مفاصل مقابله کنیم؟

مشکلات افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید

نیاز دارید که از خواب بلند شده و روز خود را آغاز کنید، اما بدن تان با شما همکاری نمی کند. خشکی صبحگاهی مفاصل یک ویژگی رایج در آرتریت روماتوئید است که باعث می شود زمان بیدار شدن از خواب، درد و خشکی در مفاصل احساس کنید.

نبض ما– خشکی صبحگاهی می تواند بر کیفیت زندگی تاثیرگذار بوده و حتی موجب از دست دادن شغل فرد شود. حال ببینیم نشانه های خشکی صبحگاهی چیست و آیا شما به آرتریت روماتوئید(RA) مبتلا شده اید.

نشانه های سختی و تغییر در ادراک

معیارهای طبقه بندی 1987 برای آرتریت روماتوئید از کالج آمریکایی روماتولوژی نشان دهنده این است که «خشکی صبحگاهی در داخل و اطراف مفاصل، حداقل یک ساعت قبل از بهبودی کامل» در میان علائم بیماری وجود دارد.

با این حال، هنگامی که معیارهای طبقه بندی در سال 2010 به روز شد، خشکی صبحگاهی در آن دیده نمی شد. معیارهای تجدید نظر شده بر روی مراحل اولیه آرتریت روماتوئید و ویژگی هایی که با RA کاملا مرتبط هستند، متمرکز شده بودند.

آرتریت روماتوئید

به بیان دیگر، در حالی که خشکی صبحگاهی یک ویژگی مشترک در بیماران RA است، تنها به RA منحصر نمی شود. این ویژگی در انواع التهاب های آرتریت وجود دارد.

علت خشکی مفاصل در صبح چیست؟

دلیل اصلی خشکی صبحگاهی هنوز ناشناخته است. یک نظریه نشان می دهد که این بیماری به یک ریتم بیولوژیکی مرتبط است. هنگامی که در شب عملیات سوخت و ساز بدن انجام می شود، سطح بعضی از سیتوکین های التهابی ( پروتئین های محلولی هستند که در تنظیم ایمنی نقش دارند) افزایش پیدا می کند.

ریتم کورتیزول ممکن است در این امر تاثیر داشته باشد، زیرا کاهش سطح کورتیزول موجب افزایش التهاب در شب می شود. تحقیقات منتشر شده در آوریل 2015 در مورد آرتروز و درمان آن نشان می دهد که علیرغم ارتباط بین التهاب و خشکی صبحگاهی، با پیشرفت رادیوگرافی RA ارتباطی ندارد.

خشکی صبحگاهی

بهترین راهکار برای مقابله با خشکی صبحگاهی چیست؟

چیزی که از آن اطمینان داریم این است که بیماران RA که این مسئله را زیاد تجربه می کنند باید بهترین روش را برای مدیریت آن پیدا کنند و ممکن است رویکرد موثر برای افراد متفاوت باشد.

گروهی از بیماران مبتلا به RA پس از طرح این سوالات، نظرات و تجربه های خود را ارائه دادند:

– آیا خشکی صبحگاهی در ارتباط با RAرا تجربه کرده اید؟

– این مسئله را روزانه تجربه می کنید یا تنها زمانی که بیماری شما اوج می گیرد؟

– این عارضه چقدر طول می کشد؟

– چه چیزی به بهبود آن کمک می کند؟

– آیا در مورد خشکی صبحگاهی به پزشک خود گفته اید یا آن را در قلمرو RAدانسته اید؟

– این مسئله چگونه روال معمول شما را برهم می زند؟

علائم و راهکار پائولا

بیماری پائولا در 38 سالگی تشخیص داده شد و او اکنون 19 سال است که با این بیماری زندگی می کند. او می گوید هر روز این درد را تجربه می کند اما شدت آن متفاوت است.

«این درد ممکن است از 10 دقیقه تا 2 ساعت طول بکشد. سعی می کنم دست ها، آرنج ها، پاها و دیگر مفاصل را حرکت دهم. دستم را باز و بسته می کنم. 15 دقیقه می خوابم و دوباره بلند می شوم و این کار را تا زمانی که فرصت دارم انجام می دهم».

خشکی صبحگاهی دست

او اضافه می کند این راهکارها کمک می کنند اما در هنگام اوج گرفتن درد هیچ راه حلی وجود ندارد. روزهایی که درد شدت می گیرد بسیار وحشتناک است و تنها کاری که می توان انجام داد تماشای تلویزیون است.

علائم و راهکار ماری

ماری 20 سال پیش و در سن 43 سالگی متوجه شد که به بیماری RA مبتلا شده است. او علائم خشکی صبحگاهی را هر روز تجربه می کند. روزهای خوب تا 15 دقیقه و دیگر روزها گاهی تمام روز این روند ادامه دارد.

او می گوید از پد مرطوب گرم در ناحیه کمر استفاده می کند و همچنین یک دوش آب داغ می تواند به کاهش درد کمک کند. گاهی تنها بلند شدن و حرکت کردن کمک کننده است.

آرتریت روماتوئید

او درباره این علائم با پزشک خود صحبت نکرده و آن را جزیی از بیماری MA می داند. او می گوید که این درد زندگی روزمره اش را مختل نمی کند، زیرا به بخشی از زندگی روزمره اش تبدیل شده است.

علائم و راهکار نیکی

وقتی که نیکی 35 ساله بود بیماری RA او تشخیص داده شد. امروز، تقریبا 30 سال بعد، او به طور روزانه سختی صبحگاهی را تجربه می کند که بعضی روزها بدتر از روزهای دیگر است.

هر بار این علائم بین 15 تا 25 دقیقه طول می کشد. او می گوید: «صبر می کنم تا شرایطم پایدار شود سپس شروع به راه رفتن می کنم. حسی که دارم شبیه راه رفتن در صخره ها است. می دانم که باید کفش بپوشم، اما نمی توانم بایستم و آنها را بردارم».

خشکی صبحگاهی زانو

این بیماری زمانی که می خواهد خانه را تمیز کند در کارش اختلال ایجاد می کند. اگرچه داروها کمک کننده هستند اما کاملا این خشکی صبحگاهی را برطرف نمی کنند.

یک روماتولوژیست درباره علائم خشکی صبحگاهی چه می شنود؟

اسکات داشین، روماتولوژیست، می گوید: «بیشتر بیماران من علائم خشکی صبحگاهی را بیان نمی کنند و من باید در مورد آن از آنها سوال بپرسم. من اغلب از آنها می پرسم که چه مدت طول می کشد تا صبح ها بهترین حسی که در طول روز دارند یا حداقل مقداری بهتر برسند».

همچنین توضیح می دهد که همه بیماران RA این علائم صبحگاهی را ندارند. در افراد مبتلا به بیماری فعال، خشکی صبحگاهی معمولا از 45 تا 90 دقیقه طول می کشد. نحوه درمان این علائم با RA شدید یکسان نیست.

خشکی صبحگاهی چیست

پیشنهادات کلیدی

– هر شخص باید بهترین شیوه ای که برای او جواب می دهد را پیدا کند.

– من فهمیده ام که یک ساعت زودتر بیدار شدن در صبح به من کمک می کند تا زمانی اضافی قبل از شروع روز داشته باشم. در روزهای ابتدایی بیماری ام، زمانی که در بیرون از خانه کار می کردم، مدیر من موافقت کرده بود که ساعت کاری من دیرتر آغاز شود. گرم کردن خود و حرکت مفاصل ضروری است.

– تعیین بهترین برنامه برای مصرف داروها مفید است، به گونه ای که هنگام بیدار شدن زمان مصرف داروها نباشد. سعی کنید زمان مصرف داروها را طوری تنظیم کنید که با بعضی کارهای شما مطابقت داشته باشد. برای مثال اگر عادت دارید یک بار در شب برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار می شوید یک نوبت از دارو را در این زمان استفاده کنید.

خشک شدن مفاصل

– زمانبندی روزانه خود را ارزیابی و تا حد امکان آن را مطابقت دهید. این زمان بندی می تواند آلارم ساعت شما، برنامه مصرف دارو، برنامه کاری، یا اولین قرار ملاقات روز شما باشد.

– با پزشک خود درباره خشکی صبحگاهی، داروها و درصورت نیاز چگونگی تغییر کارهای روزمره تان صحبت کنید. اگر فرزندانی دارید که صبح ها به شما وابسته هستند، در صورت امکان این کار را به دیگران واگذار کنید. در انتها اینکه موارد مختلف را امتحان کنید، تطبیق ها را انجام دهید و این کار را در طول سختی صبحگاه ادامه دهید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید.

تیم ترجمه نبض ما

4.6/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام،بین یک تادوماه است صبحهادرمفاصل انگشتان دستم احساس دردوخشکی میکنم،بعدازمقداری نرم کردن دردکمترمیشود بجزانگشت وسط(بزرگ).بنظرشما چه بای بکنم؟آیااشکالی وجوددارد؟آیاتغذیه تاثیری در بهبودی دارد؟باتشکر

    1. ناشناس می‌نویسد

      پنجه دستم وانگشتان دستم وبند انگشتای دست چپم بیشتر ودست راستم کمتر درد میکنه البته صبحابیشتر علت چیست

از پزشکان نبض‌ما بپرسید