آیا بزرگ شدن بطن چپ خطرناک است؟

بزرگ شدن بطن چپ چه علائمی دارد؟ در این مقاله، به علل بزرگ شدن بطن چپ و علائم مربوط به آن و همچنین گزینه هایی برای درمان این بیماری می پردازیم.

نبض ما– بسیاری از افراد که بزرگ شدن بطن چپ قلب را تجربه کرده اند علائمی نداشته اند، ممکن است نشانه ای برای بیماری جدی قلب باشد. درمان بیماری های قلبی که با بزرگ شدن بطن چپ همراه هستند از تغییرات ساده شیوه زندگی تا عمل جراحی متفاوت است، بنابراین تشخیصی دقیق برای انتخاب نوع درمان لازم است.

بیماری قلبی

بطن چپ کجاست؟

بطن چپ یکی از چهار حفره موجود در قلب است که در بالای قلب، سمت چپ قرار دارد. حفره های پایین تر با عنوان دهلیزها شناخته می شوند. سمت راست قلب مسئول انتقال خون به ریه ها برای جمع آوری اکسیژن است، در حالی که سمت چپ خون را به بقیه بدن می فرستد.

بطن چپ ممکن است به دلیل وجود مشکلاتی در قلب بزرگ شود. این مساله به چندین وضعیت از جمله انقباض نامنظم بطن ها و نارسایی قلبی مرتبط است.

بیماری قلبی در زنان

علائم

این بیماری همیشه توسط علائم آن شناخته نمی شود و ممکن است در آزمایشی که برای مشکلی دیگر انجام می شود، کشف گردد.

هنگامی که افراد دارای علائمی مرتبط با سایر بیماری های قلبی هستند، این علائم عبارتند از:

علت ها

اندازه بطن چپ بستگی به سایز فرد دارد و ممکن است با افزایش سن افراد تغییر کند.

شرایطی که ممکن است موجب بزرگ شدن بطن چپ شوند، عبارتند از:

فشار خون بالا

محققان ارتباطی بین بزرگ شدن بطن چپ و بیماری فشار خون پیدا کرده اند. تشخیص بزرگ شدن بطن چپ می تواند به پزشکان کمک کند که خطر ابتلا به حمله قلبی را در افراد مبتلا به فشار خون بالا تعیین کنند.

فشارخون بالا

مشکلات دریچه میترال

اکسیژن توسط خون و از طریق دریچه میترال از دهلیز چپ به بطن چپ منتقل می شود. مشکلات دریچه میترال می تواند منجر به بزرگ شدن بطن چپ شود.

شرایط احتمالی عبارتند از:

تنگی میترال، زمانی که دریچه باریک می شود، باعث می شود که خون به سختی از دهانه به بطن برسد.

برگشت خون میترال، زمانی است که خون از بطن چپ به داخل دهلیز سمت چپ نشت می کند. در افراد سالم، دریچه میترال یک طرفه است و تنها از دهلیز به بطن می رود.

اگر تنگی میترال شدید باشد ممکن است انتقال خون به بطن چپ دشوار باشد. دهانه سمت چپ به دلیل افزایش فشاری که بر روی آن قرار می گیرد، بزرگ می شود.

اختلال در دهلیز چپ

مشکلات دهلیز چپ ممکن است به این معنی باشد که قادر به فرستادن خون از بطن چپ نباشد. باز هم افزایش فشاری که در بطن چپ ایجاد می شود، می تواند باعث بزرگ شدن آن شود.

تنگی دریچه میترال

تشخیص

پزشک از یک اکوکاردیوگرام (echocardiogram) برای آزمایش بزرگ شدن بطن چپ استفاده می کند. این آزمایش از امواج صوتی با فرکانس بالا یا سونوگرافی برای تولید تصاویر قلب استفاده می کند.

برای انجام این آزمایش، فرد بر روی میز دراز می کشد و یک تکنسین آموزش دیده، دیسک های کوچک فلزی به نام الکترود را به سینه او متصل می کند. تکنسین یک میله کوچک که امواج صوتی تولید می کند را بر روی قفسه سینه قرار می دهد. این امواج صوتی از قلب به میله بر می گردند و تصاویر را به وجود می آورند.

اکوکاردیوگرافی

این آزمایش آسیبی نمی زند، باعث آسیب داخلی نمی شود و عوارض جانبی ندارد.

پزشک همچنین ممکن است یک تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) را برای تشخیص توصیه کند.

عوارض جانبی

بزرگ شدن بطن چپ با عوارض زیر همراه است:

انقباض نامنظم بطن ها (فیبریلاسیون بطنی)

فیبریلاسیون بطنی یا A-fib اشاره به ضربان قلب نامنظم دارد که به دفعات تکرار می شود، این بیماری به آریتمی معروف است. حدود 7/2 میلیون آمریکایی به این بیماری مبتلا هستند.فیبریلاسیون دهلیزی می تواند منجر به لخته شدن خون، سکته مغزی، نارسایی قلبی و دیگر مشکلات قلب شود.

مطالعات متعددی ارتباط بین بزرگ شدن بطن چپ و فیبریلاسیون بطنی را مشخص کرده اند. به طور کلی احتمال بزرگ شدن بطن چپ برای فرد مبتلا به A-fib (فیبریلاسیون دهلیزی) بیشتر است.

سکته مغزی

سکته مغزی سومین علت مرگ در ایالات متحده است. همچنین می تواند عوارض و ناتوانی های شدیدی را ایجاد کند. در حالی که پیدا کردن ارتباط بین بزرگ شدن بطن چپ و سکته مغزی پیچیده است، اما داشتن فیبریلاسیون دهلیزی باعث افزایش احتمال سکته می شود.

تومور مغزی

همچنین شواهدی وجود دارد که بزرگ شدن بطن چپ بدون وجود علائم فیبریلاسیون دهلیزی نشانه ای برای پیش بینی سکته مغزی است.

نارسایی قلبی

بزرگتر شدن بطن چپ می تواند نشانه ای برای ابتلا به نارسایی قلبی باشد. نارسایی قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب نمی تواند خون کافی را برای برآورده کردن نیازهای بدن ارسال کند.

این مساله می تواند منجر به خستگی، افزایش وزن و ایجاد مایع در ریه ها، کبد و پاها شود. با پیشرفت این بیماری علائمی چون تنگی نفس و ضربان قلب نامنظم هم ظاهر می شود.

آنژین قلبی

درمان

هیچ درمانی برای بزرگ شدن بطن چپ وجود ندارد. با این حال پزشکان بر شناسایی و درمان علت اصلی تمرکز می کنند.

درمان فشار خون بالا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مصرف دارو
  • یک رژیم سالم با نمک کم
  • محدود کردن الکل
  • ورزش منظم
  • مدیریت سطح استرس
  • حفظ وزن سالم
  • ترک سیگار

درمان تنگی میترال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– مصرف دارو برای کاهش تولید مایعات

– استفاده از رقیق کننده خون برای جلوگیری از لخته شدن

– مصرف داروهای ضد آریتمی برای داشتن ضربان قلب منظم

– جراحی برای جایگزینی یا تعمیر دریچه میترال

درمان اختلال عملکرد دهلیز چپ ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از مهار کننده های ACE
  • مصرف بتا بلوکرها
  • استفاده از یک ICD

ICD یک دستگاه باتری است که در زیر پوست گذاشته شده و سیم های نازک آن به قلب وصل می شود. این دستگاه ضربان قلب فرد را دنبال می کند و برای رفع هرگونه ریتم خطرناک از شوک الکتریکی استفاده می کند.

پیشگیری

برخی تغییرات در شیوه زندگی می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی که با بزرگ شدن بطن چپ همراه است را کاهش دهد. این تغییرات شامل موارد زیر می شود:

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (5 امتیاز)
منبع www.medicalnewstoday.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید