علائم سوراخ قلب در نوزادان و درمان آن

سوراخ قلب نوزاد به چه علت ایجاد می‌شود؟ علائم این بیماری چیست؟ این موارد پرسش‌هایی است که اغلب والدینی که نوزاد مبتلا به این نقیصه را دارند مطرح می‌کنند.

نبض مازمانیکه والدین متوجه وجود سوراخ قلب نوزاد خود می‌شوند، به شدت دچار نگرانی می‌شوند اما لازم به ذکر است که اگرچه این بیماری پیامدهای وخیمی به همراه دارد لیکن با تشخیص زودهنگام و درمان به موقع جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

برای آشنایی بیشتر با این بیماری به سراغ دکتر سینا مرادمند، فوق تخصص بیماری‌های قلبی رفته‌ایم.

سوراخ قلب چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

معمولا در مورد نوزادانی که با علائم بیماری مادرزادی قلبی متولد می‌شوند باید نکاتی را مد نظر قرار داد. این بیماری‌ها بسیار متنوع هستند و از شایع ترین آنها می‌توان به تنگی‌های دریچه قلب و سوراخ بین دو دهلیز و یا سوراخ بین دو بطن اشاره کرد.

آریتمی قلبی

لازم به ذکر است سوراخ های قلبی در زمان جنینی باز هستند و قبل از تولد بطور طبیعی  بسته می‌شوند اما در این نوزادان این مجاری بسته نمی‌شوند.

نارسایی قلبی که به سوراخ بین دو دهلیز معروف است به چه صورت ایجاد می‌شود؟

در باز ماندن مجاری قلبی سه نوع شایع وجود دارد.  اولین نوع “ای اس دی” یا باز ماندن سوراخ بین دو دهلیز قلب است.

در زمان جنینی این سوراخ حتما باید باز باشد  و در صورتی که باز نباشد جنین از بین می‌رود. دلیل این موضوع این است  که خون در ریه جاری نیست و ریه جنین کار نمی‌کند.

همانطور که می‌دانید جنین اکسیژن را از طریق بند ناف و مادر دریافت می‌کند و ریه‌ای برای تنفس ندارد و این سوراخ باعث می‌شود که خون از دهلیز راست وارد دهلیز چپ شود و مسیر خود را طی کند در نتیجه خون زیادی به ریه نرود.

علت خمیازه کشیدن زیاد نوزاد

بعد از تولد این سوراخ بسته می‌شود زیرا ریه شروع بکار کردن و تنفس می‌کند بنابراین دیگر نیازی به این چرخش غیر معمول در مرحله جنینی نیست اگر این سوراخ باز بماند نوزاد مبتلا به سوراخ بین دو دهلیز است.

سوراخ بین دو بطن چگونه ایجاد می‌شود؟

سوراخ دیگری که ایجاد می‌شود بین دو بطن است. بین دو بطن دیواره‌ای وجود دارد که در مرحله جنینی ساخته  و تکمیل می‌شود.

بعد از تولد مجرایی در میان دو بطن وجود ندارد ولی در مرحله جنینی تا تکمیل این مجرا برقرار است و چون بطن راست کارایی دارد و خون را از طرف راست به بطن چپ می‌برد این سوراخ برقرار است اما بعد از تولد این سوراخ نباید باقی بماند.

نوزاد و پدر

در برخی از نوزادان به دلیل اینکه این قسمت به تکامل نمی‌رسد سوراخ بین دو بطن باز می‌ماند  که در اصطلاح به آن ” وی اس دی” می‌گویند.

سومین نوع  از سوراخ‌های  قلب در چه حالتی ایجاد می‌شود؟

مجرایی بین شریان آئورت و شریان ریوی وجود دارد که وجود این مجرای شریانی در مرحله جنینی الزامی است.

در صورت  بسته شدن آن در مرحله جنینی، جنین از بین می‌رود. در مرحله جنینی وجود این مجرا ضروری است زیرا خونی که وارد شریان ریه می‌شود به دلیل اینکه ریه هنوز کامل نشده است از طریق این مجرا وارد آئورت می‌شود وبه ریه نمی‌رود.

ایست قلبی جنین

اگر این مجرا بسته باشد خون راهی ندارد و به ریه ‌ای می‌رود که هنوز تکامل پیدا نکرده و جنین از بین می‌رود.

بنابراین وجود این مجرا در مرحله جنینی واجب است بعد از تولد این مجرا منقبض و بسته می‌شود. در برخی از نوزادان این مجرا باز می‌ماند که در اصطلاح” پی دی ای” گفته می‌شود.

آیا سوراخ قلب نوزاد علائم دارد؟

بیماری های مادرزادی دیگری وجود دارند که بر اثر این بیماری‌ها ممکن است یک یا چند سوراخ مجاری همزمان با هم وجود داشته باشد ولی فرم خالص بیماری که تنها یکی از مجاری باز باشد شیوع بیشتری دارد.

در برخی از بیماری‌های پیچیده مادرزادی شاهد “سیانوز” هستیم . به این معنی که نوزاد پس از تولد دچار کبودی لب و دهان و ناخن‌ها است.

بیماری  در این نوزادان از ظاهر مشخص است و با معاینه توسط پزشک متخصص اطفال انجام آزمایش‌ها و نوار قلبی تأیید می‌شود. اما نوزادانی که تنها سوراخ بین دو دهلیز یا سوراخ بین دو بطن و یا پی دی ای دارند معمولا علائم ظاهری ندارند.

سیانوز

نوزاد به رشد خود ادامه می‌دهد مگر اینکه معاینه شود تا بیماری در او تشخیص داده شود.

اما اگر سوراخ قلب نوزاد خیلی بزرگ باشد ممکن است بچه به لحاظ رشدی عقب بیفتد  بنابراین می‌توان بیماری را تشخیص داد. اگر اینگونه نباشد به لحاظ ظاهری نمی‌توان بیماری را تشخیص داد.

بخصوص سوراخ بین دو دهلیز قلب که علامتی ندارد و ممکن است تا سنین سی سال هم بیماری تشخیص داده نشود که متاسفانه عواقب بدی به همراه دارد که یکی از آنها بزرگ شدن قلب است. بنابراین هرچه زودتر باید به دنبال تشخیص و درمان بیماری بود.

چه عواملی در بروز سوراخ قلب نوزاد دخیل هستند؟

 بیماری‌های مادرزادی قلبی معمولا علت خاصی ندارند مگر اینکه والدین سابقه بیماری‌های مادرزادی این چنینی داشته باشند. گاهی زمینه‌های ژنتیکی نقش دارد.

اما در مورد این بیماری علت شناخته شده‌ای وجود ندارد ولی به طور کلی در بیماری‌های مادرزادی علائمی نظیر مصرف خودسرانه داروها در دوران بارداری، ابتلا به برخی از بیماری‌های ویروسی، قرار گیری در معرض اشعه گاما می‌تواند موثر باشد.

دوران بارداری

درمان این بیماران به چه صورت است؟

درمان اولیه بستن سوراخ ها است. بیمارانی که سوراخ‌های قلبی کوچکی داشته باشند در معرض مشکل نیستند و می‌توان از انجام عمل خودداری کرد.

بیمارانی که “پی دی ای” دارند حتما باید مورد عمل قرار گیرند زیرا به تدریج  این مشکل باعث بزرگی قلب می‌شود. در سابق این کار حتما با جراحی انجام می شد.

در مورد بیمارانی که “ای اس دی” دارند معمولا مدتی دست نگه می‌دارند زیرا ممکن است  سوراخ خود به خود بسته شود. نوزادانی که “پی دی ای” دارند مجرای قلب ممکن است در روزهای اول بعد از تولد  باز باشد و در هفته‌های اول  خود به خود بسته شود.

بیماری asd در نوزادان

در مواردی از داروها برای بسته شدن مجرا استفاده می‌شود. اگر در سنین بالا این بیماری تشخیص داده شود قطعا باید اقدام به بسته نمودن مجرا کرد.

در گذشته این کار تنها با اعمال جراحی صورت می‌گرفت امروزه از روش‌های تداخلی استفاده می‌شود به این صورت که از طریق عروق محیطی، وریدی و شریانی وارد می‌شوند و سوراخ را می‌بندند. البته در فرم‌هایی از بیماری که سوراخ خیلی بزرگ باشد حتما از روش جراحی استفاده می‌شود.

نبض ما– گفت و گو: اعظم صفایی

3.9/5 - (15 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 نظر
  1. رشید می‌نویسد

    با سلام
    دختر من ۱۲ روزه است و امروز متخصص کودکان بعد از بررسی، فرمودند که دریچه قلب نوزاد بسته است و ریه های او کانل نیست.
    لطفا مرا راهنمایی کنید که چکار کنم.
    البته لازم به ذکر است که دختر من به علت فشار خون بالای مادر، حدودا ۳ هفته زودتر از موعد مقرر متولد شده است (با عمل سزارین).
    ممنون

    1. احمد می‌نویسد

      سلام
      معمولاً بچه هایی که متولد می شود و دارای سوراخ بر روی دیوار ها قلب هستند، به مرور زمان تا سن ۱۳ -۱۴ سالگی بهبود پیدا می کنند. این بچه در زمان فعالیت بدنی معمولاً خستگی دارند و یا علائمی مانند کبودی لب یا آریتمی قلبی دارند و با توجه به رشد آنها و استفاده از مواد غذایی مغذی مانند پسته به مرور رفع خواهد شد. درصد بسیار کمی از این بچه ها نیاز به عمل جراحی دارند. ضروریست به منظور اطمینان، سالانه نیز با استفاده از اکو سوراخ دیواره رصد و پایش شود.
      موفق باشید.

  2. علی طاهرخانلو می‌نویسد

    سلام بچه من دوتا سوراخ دارد قلب سمت راست بزرک شده چه باید کرد

  3. محمد امین می‌نویسد

    سلام ‌ پسر من دو سال وسه ماه سن دارد در دوران نوزادی که تقریبا یک ماهه بود دکتر تشخیص داد که قلبش سوراخ داره وبهش دارو تجویز کرد بعد از سه ماه ازمصرف دارو که سوارخ قلبش با داروها بسته شده وهیچ مشکلی نداره الان دو سال هست که دارو بهش ندادم تقریبا دو ماهی هست که هر چند روزی دچار تنگی نفس میشه وچند شب پیش قبل از خوابش حالش خوب بود که نصفه های شب بود که شروع به سرفه های زیاد کرد و دچار تنگی نفس شد که تا یک شبانه روز کامل همیجوری موند بنظر شما جناب دکتر آیا امکان دارد که قلبش دوباره مشکل داشته باشه ؟
    ممنون از شما

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام دختر من هم قلبش سوراخ بود گفتش تا دوماهگی بسته میشه اما نبردم ببینم بسته شده یا ن الان ۸ماهشه پایان ۸ماهگی میبرم

    2. مهدی می‌نویسد

      سلام خوب نورزاد دوسوراخ داره شما چه داروی مصرف کردی اسم بگو

      1. عبدالله می‌نویسد

        باسلام پسرم تقریبا یک ماه دارد،دکتربردیمش تشخیص داده روزنه ایی درقلب نوزادوجوددارد،علایم خواصیم نداره بجرگریه کردن ازشما عاجزانه درخواست راهنمایی داریم ممنونم

  4. بصیر "پویا" می‌نویسد

    با عرض حرمت
    آیا کم اشتهایی و اینکه بعد از اینکه شخص غذا می خورد و بعد از غذا شکم درد می شود می تواند دلیل سوراخ قلب باشد.
    تشکر

  5. مرضیه می‌نویسد

    سلام من دخترم ۴۴روزشه رفتیم اکوازش گرفتیم گفت قلبش سوراخه میخواستم ببینم خوب میشه یانه؟

  6. انا می‌نویسد

    سلام ببخشید دختر دوساله دارم در کودکی انوس بسته بود و قلبش حفره داد بعد از ۷ ماه دکترش گفت حفره قلبش کوچیک شده و بعد دارو قطع شد انالاپریل و فروزماید میخورد حالا بعد این مدت ناخناشو لبش کبود میشهدعلت چیست

    1. صحرانورد می‌نویسد

      سلام ببخشید پسرمن یک ماهش تندتندنفس میکشیدبردیم دکترگفتن قلبش صدای اضافی داره.بعدبردیم مشهدگفتن قلبش سوراخ هم قلبش دوتادریچه داره وقلبش هم سمت راست هست خوب میشه

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام بچم پسر هست امروز ۱۲روزش هست دکتر میگه قلبش یه سوراخ کوچکی داره ببینم خوب میشه

  7. حمید عسگری می‌نویسد

    واقعا مفید بود ممنون از زحمات شما

  8. محمدآصف می‌نویسد

    سلام بر همه شما
    بچه من بیست وپنج روز است، و داکتر برمن گفت که بچه شما سوراخ قلب دارد تنها به وسیله نبض نشان داد و گفت میشه که خود به خود جور شوه حلا من به نیاز شما داریم که چه کار کنم تشکر

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      سلام .اگربرای اطمینان و نحوه درمان درست با پزشک متخصص صحبت کنید خیلی بهتره .. متخصص قلب و عروق

  9. عبدالله می‌نویسد

    باسلام پسرم تقریبا یک ماه دارد،دکتربردیمش تشخیص داده روزنه ایی درقلب نوزادوجوددارد،علایم خواصیم نداره بجرگریه کردن ازشما عاجزانه درخواست راهنمایی داریم ممنونم

  10. الهام می‌نویسد

    سلام نوزادمو دیروز بردم پیش دکتر .دکتر گفت قلب بچه مشکل داره بعد رفتم اکو قلب دادم گفت دوتا سوراخ داره هردو ۴میلیمتری هست میخواستم بدونم سوراخها بسته میشه یا نه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید