مزایای ۳۰ دقیقه ورزش سبک در روز

ورزش سبک و حداقلی روزانه واجب است ؟

مطالعات جدید در زمینه حفظ سلامت و میزان فعالیت روزانه در هر فرد، نشان می دهد که جایگزین کردن زمانی کوتاه و مناسب برای فعالیت بدنی و ورزش سبک و دوری از بیهوده نشستن، بیشتر از آنچه فکر کنید باعث سلامت عمومی می شود.

 تحقیقات جدید نشان می دهد که تنها  یک ورزش سبک و کوتاه مدت روزانه و مداوم ، تاثیر بسیار زیادی در بهبود زندگی همه افراد دارد. در مجله ای تحقیقی پژوهشی، محققان گزارش می دهند که چگونه  یک ساعت فعالیت روزانه مانند انجام دادن کارهای خانه، قدم زدن، تمرین بدنی یا  فعالیت های مشابه، تا 24٪ خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی را با ورزش سبک کاهش می دهد.

این یافته های جدید نشان می دهند این تصور که تنها با ورزش و فعالیت شدید و طولانی مدت می توان به سلامت کلی و طول عمر کمک کرد، غلط است.

فعالیت بدنی

مطالعات گسترده در این زمینه نشان داده است که میزان مشخصی از فعالیت های بدنی در هر زمان می تواند منجر به  افزایش قوای جسمی و روحی فرد و حس نشاط و عدم افسردگی  شود.

مهم نیست که در چه وضعیتی هستید، مهم این است که  تحرک و تمرین را حتی با ورزش سبک به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود اختصاص دهید.

تحقیقات صورت گرفته، همچنین تایید می کند که جایگزین کردن زمان نشستن با فعالیت بدنی متوسط ​​یا شدید بیشترین تاثیر را بر کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری  های پر خطر قلبی دارد.

بهترین ورزش برای کاهش وزن سریع

وزارت بهداشت و خدمات انسانی عنوان می کند، برای دسترسی به «سلامت کلی جسمی و روحی» بزرگسالان باید حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش هوازی با شدت متوسط ​​داشته باشند، یعنی ترجیحا ، حداقل 10 دقیقه در روز. به عنوان مثال،  پیاده روی سریع و یا تنیس را پیشنهاد می کنند.

جایگزین های زیادی برای ورزش های سنگین تر وجود دارد که با ورزش هوازی و یا  ترکیبی معادل با ورزش متوسط ​​و شدید است. آن ها به عنوان نمونه هایی از فعالیت سبک در مقابل «فعالیت های شدید»  شناخته می شوند.

ورزش

مزایای این روش شامل افزایش زمان فعالیت فیزیکی هوازی و همچنین انجام تمرینات تقویت عضلات است. بهتر است تمرینات گروه های عضلانی اصلی را ، حداقل دو روز در هفته انجام دهید.

دستورالعمل های مربوط به این حوزه  عنوان می کند که ما باید از قانون « اجتناب از عدم فعالیت» استفاده کنیم.

به عبارت دیگر در هر مقدار فعالیت بدنی به طور حداقل، کلی مزایای سلامتی وجود دارد، بنابراین ، بهتر است از عدم تحرک دور شده و با فرض این که حتی یک قدم از بیماری دور می شویم، باید زمان مناسب و محدودی را به ورزش سبک و فعالیت بدنی اختصاص دهیم.

راه رفتن  تا 4000 گام  درهر روز برای تقویت  قوای فکری و همچنین تقویت عملکرد مغز ، بسیار اثر گذار است. شما در می یابید که تنها یک پیاده روی کوتاه در هر روز  چگونه می تواند به سلامت مغز و حفظ عملکرد شناختی کمک کند.

تناسب اندام

یافته های جدید ثابت می کند که حتی زنان خانه دار هم می توانند با کمی فعالیت بیشتر در روز به صورت انجام کارهای روزمره خود که جزو دسته ورزش سبک محسوب می شود به هدف سلامتی خود نزدیک شوند.

شستن لباس ها، جارو کردن حیاط خلوت  و غیره ، حتی بیشتر از زمان عنوان شده زمان برده و تاثیر بسیار مثبتی بر سلامت بدن دارد. به نظر می رسد که وقت  گذاشتن برای کارهای روزمره به جای نشستن ، تغییرات زیادی در روحیه و بدن ایجاد می کند و این تفاوت، بیشتر از حد تصور ما است.

محققان در مطالعات خود تأیید کردند که خطر نشستن طولانی مدت یا بیش از 10 ساعت در روز ،در مقایسه با نشستن کمتر از 6/5 ساعت در روز، 2.5 برابر بیشتر، با خطر مرگ زودرس همراه است.

کاهش مرگ و میر با ورزش سبک

در طی مطالعات گسترده، محققان به تحلیل  داده های مربوط به 851 مرد و زن  پرداختند ؛ که  به طور کلی در یک تحقیق آماری قرار داشتند. مطالعه موردی بر طبق داده های دریافتی با استفاده از شتاب سنج اکتیگراف بررسی شده و اطلاعات مربوط به مرگ و میر و علل  و میر در طی پیگیری متوسط ​​14.2 سال جمع آوری شد.

اهمیت ورزش

در طی پیگیری، 79 نفر از شرکت کنندگان فوت کردند  که 24 نفر ازآن ها به دلیل  بیماری قلبی عروقی، 27 مورد از سرطان و 28 مورد  هم بنا به علل دیگر، فوت کردند.

محققان دریافتند  که ورزش سبک، فعالیت بدنی مداوم ، با کاهش 24 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و کاهش 11 درصدی مرگ و میر ناشی از علت های دیگر،  مرتبط است.

جایگزین کردن زمان استراحت تنها  با 10 دقیقه فعالیت خفیف، متوسط ​​یا شدید ، هر روز با 38 درصد کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.در حالی که 30 دقیقه فعالیت  در روز هم، با کاهش 77 درصد ی همراه  خواهد بود.

ورزش چیست

به هر ترتیب، فواید ورزش سبک و فعالیت بدنی بر هیچ فردی پوشیده نیست. همه ما می توانیم در طی روز بخش کوتاهی را به انجام فعالیت های بدنی اختصاص دهیم. اختصاص دادن این مدت زمان کوتاه، نه تنها با فواید کلی سلامت برای هر فردی همراه است، بلکه در روحیه ، سلامت فکری و شور و نشاط افراد تاثیر کلی می گذارد.

کم تحرکی باعث بروز  انواع اختلالات در بدن می شود و تحرک  مناسب هم می تواند باعث بهبود گردش خون و در نتیجه، پمپاژ بهتر خون توسط قلب می شود.

زمانی که قلب به عنوان بخش حساس بدن، به درستی کار کند، سایر اعضاء هم وظایف خود را به درستی انجام می دهند. مهم نیست چه ورزشی می کنید و چه میزان از زمان را صرف فعالیت بدنی می کنید.

مهم این است که از نشستن طولانی مدت پشت میز، تحرک کم و عدم فعالیت اجتناب کرده و به قدم زدن، دویدن، شنا و یا هر ورزش دیگری مشغول شوید.

اگر می خواهید هنگام راه رفتن یا بالا آمدن از پله ها نفس نفس نزنید، اگر می خواهید بعد از کار روزانه احساس خستگی زیاد نداشته باشید ، اگر می خواهید از زندگی خود در کنار اعضای خانواده لذت برده و با فکر راحت تری مواد غذایی مورد علاقه خود را مصرف کنید، بنابراین تا جایی که می توانید ورزش سبک انجام دهید و تحرک داشته باشید.

فعالیت و تحرک  مزایای زیادی برای فرد به همراه داشته و چنانچه  در فکر برنامه ریزی منظم روزانه برای انجام فعالیت بدنی هستید، این نکته را فراموش نکنید که  حرکات ورزشی، به طور طبیعی باعث حس انگیزه بیشتری برای زندگی بهتر می شود زیرا با افزایش میزان سروتونین مغز، کارایی فرد در توانایی های روزانه بیشتر می شود.

اهمیت ورزش

به طور طبیعی، برخورداری از بدن زیبا و تناسب اندام ،هم باعث بالا بردن حس اعتماد به نفس همه افراد شده و نه تنها از بیماری ها جلوگیری می کند بلکه هزینه های اضافه را هم کاهش می دهد.

تحقیقات، آمار و مطالعات گسترده در مورد انواع بیماری ها و علل احتمالی آن ها ، شواهدی ثابت شده در مورد اهمیت ورزش پیش روی ما قرار می دهد. درصد بالایی از سلامتی شما  تنها با 30 دقیقه فعالیت روزانه و استفاده از ورزش سبک تضمین می شود.

هر اندازه  میزان استرس و خستگی روحی شما کمتر باشد، به همان اندازه بهتر می توانید از زندگی خود لذت برده و طول عمر بیشتری  خواهید داشت.

ترجمه: مهناز ضحاکی

4.5/5 - (11 امتیاز)
منبع medicalnewstoday

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید