فواید باکتری پروبیوتیک بر روی دستگاه تناسلی زنان

تحقیقات اولیه نشان می دهد که باکتری پروبیوتیک در حمایت از سلامت دستگاه تناسلی، حفره دهان، ریه ها، محور پوست، روده، مغز و پیشگیری و درمان چاقی و دیابت نوع 1 و نوع 2، تاثیر گذار است.

نبض ما – باکتری های مضر و خطرناک در شرایط مختلفی می توانند مشکلاتی ایجاد کنند، اما باکتری های خوب و مفید در جای مناسب می توانند مزایایی برای بدن داشته باشند. یکی از این باکتری های مفید، باکتری پروبیوتیک است.

پروبیوتیک ها ، میکروارگانیسم های زنده ای هستند که ممکن است قادر به پیشگیری و درمان برخی بیماری ها باشند. بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سیستم ایمنی، از جمله مواردی است که برای بدن حیاتی است.

این موضوع که باکتری ها سودمند هستند، قابل درک است، باکتری پروبیوتیک از این دسته از باکتری ها است. ما از آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن عفونت های باکتریایی مضر و همچنین از صابون های ضد باکتری و لوسیون استفاده می کنیم.

باکتری پروبیوتیک

پروبیوتیک چیست؟

ریشه کلمه پروبیوتیک از واژه یونانی آمده است. کشف پروبیوتیک ها در اوائل قرن بیست ویکم بود، زمانی که الی متانیکوف، به عنوان «پدر پروبیوتیک ها» شناخته  شد، و مشاهده کرد که ساکنان روستایی در بلغارستان، برخلاف فقر شدید و شرایط آب و هوایی سخت، در سنین بسیار بالایی هنوز در قید حیات هستند.

او دریافت که با کنترل میکروبیوم روده با باکتری های میزبان که در شیر ترش پیدا می شود، سلامت کلی فرد افزایش یافته و حتی سبب کاهش خطر سقط جنین می شود.

سقط جنین

پروبیوتیک ها از جمله باکتری های مفید ، مناسب و یا سالمی هستند که آن ها را می توان از طریق غذاها، نوشیدنی ها و مکمل های غذایی دریافت کرد.

از آن زمان به بعد، تحقیقات دیگری به حمایت از یافته های گذشته، در مورد مزایای پروبیوتیک ها ادامه یافت.

فواید باکتری پروبیوتیک

پروبیوتیک ها فواید زیادی برای بدن دارند. نوزاد در طی زایمان از طریق کانال تولد، باکتری های باکروئید، بیفیدوباکتریم، لاکتوباسیلوس و اشریشیا کولی را از مادر خود دریافت می کند.

این باکتری های خوب و مفید  تنها هنگام زایمان طبیعی دریافت شده و در سزارین، منتقل نمی شوند و دلیل آن این است که برخی از نوزادان متولد شده در بخش C حساسیت بالایی داشته و از نظر سیستم ایمنی بدن و سطح میکرو فلور روده، در سطح پایین تری هستند. پروبیوتیک ها دقیقا چه کار می کنند؟

نزدیکی در بارداری

اعتقاد بر این است که ما از دو جهت توسط پروبیوتیک ها محافظت می شویم. اول آن که، نقش آن ها در دستگاه گوارش کاملا مشخص است.

ما می دانیم که دستگاه گوارش ما نیاز به تعادل سالمی بین باکتری های خوب و بد دارد. به نظر می رسد که سبک زندگی ما برای ایجاد این تعادل، نقش بسیار مهمی دارد.

انتخاب های غذایی ضعیف، استرس بالا، کمبود خواب، سوء مصرف آنتی بیوتیک، داروهای دیگر و تاثیرات زیست محیطی، می توانند این سطح تعادل را به نفع باکتری های بد تغییر دهند.

از دیگر تاثیرات مفید پروبیوتیک ها، تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن است. برخی معتقدند این نقش و اثر گذاری آن بسیار مهم تر است. عملکرد اصلی سیستم ایمنی ما محافظت بدن  در برابر میکروب ها است.

میکروب هلیکوباکتری معده

هنگامی که این کار به درستی انجام نشود،  ممکن است مشکلاتی ایجاد شود از جمله واکنش های آلرژیک، اختلالات خود ایمنی (به عنوان مثال، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و آرتریت روماتوئید) و عفونت ها به عنوان مثال، اسهال عفونی، عفونت پوست و عفونت های واژن . با حفظ تعادل صحیح از زمان تولد، پیشگیری و دوری از این بیماری ها  بیشتر خواهد شد.

 ما می توانیم در هر زمانی، سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم. تحقیقات زیادی در مورد مزایای پروبیوتیک ها انجام شده است و زمینه های جدیدی در حال ظهور است.

منابع باکتری پروبیوتیک در غذاهای روزانه ای که می خوریم؟

باکتری پروبیوتیک در برخی از مواد غذایی یافت شده و می توانیم آن را دریافت کنیم. از جمله این مواد غذایی می توان به سویا تخمیر شده، کلم ترش، پنیر، محصولات غنی شده، مواد تخمیر شده و سبزیجات اسیدی، مواد غذایی با ریشه شیرین، خیار تخمیر شده، سبزیجات با برگ سبز و محصولات فرآوری شده، اشاره کرد.

بعد از غذا خوردن

مضرات باکتری پروبیوتیک

در کنار فواید استفاده از پروبیوتیک ها، مصرف زیاد آن ها (باکتری پروبیوتیک) هم می تواند مشکلاتی ایجاد کند و افرادی که پروبیوتیک را از طریق مکمل ها دریافت می کنند باید احتیاط کنند.

این موضوع مخصوصا برای کودکان، زنان باردار، سالمندان و افرادی که  سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشترتاکید می شود. در افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف ناشی از بیماری یا درمان بیماری مانند شیمی درمانی در سرطان، مصرف پروبیوتیک ها احتمالا موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری یا تشدید آن می شود.

معجون تقویت سیستم ایمنی بدن

تحقیقات نشان داده است که استفاده از پروبیوتیک های مختلف برای بیماران مبتلا به کمبود ایمنی و یا بیماران مبتلا به کم خونی ناشی از عفونت و سپسیس (عفونت جریان خون) خطرناک است. بنابراین، قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

تیم ترجمه نبض ما

4.8/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید