مزایای رژیم وایکینگی چیست؟

رژیم وایکینگی از جمله رژیم های خاصی است که شباهت زیادی به رژیم مدیترانه ای دارد و تنها تفاوت آن این است که در رژیم وایکینگی از روغن کانولا به جای روغن زیتون استفاده می شود.

نبض ماوایکینگ یعنی چه؟ اول باید به شما بگوییم، وایکینگ ها از جمله اقوامی بودند که به قدرت بدنی و شجاعت معروف بودند. و اما چه چیزی باعث شده بود که این قوم از قدرت بدنی بالا و قوی برخوردار باشند و چه نوع مواد غذایی مصرف می کردند که آن ها را تا این حد زبانزد همه کرده بود. به همین دلیل رژیم وایکینگی به نوعی مرسوم شد.

رژیم وایکینگ

آنچه روشن است این است که وایکینگ ها از مواد غذایی بسیار سالم استفاده می کرده و در اصطلاح امروزی، نوعی رژیم غذایی خاص و مناسب را دنبال می کردند و به این ترتیب، بدن آن ها از سلامت کافی برخوردار بوده و سعی می کردند تا دریافت چربی پایینی داشته باشند.

البته باید گفت که وایکینگ ها در مصرف مواد غذایی، به خود سختی نمی داده و همه نوع مواد غذایی اما سالم را استفاده می کردند.

آداب غذایی وایکینگ ها

در رژیم وایکینگ از گوشت گاو، گوشت گوسفند و بز استفاده می شد. پس از آن ، اسب ها هم برای آن ها گزینه غذایی خوبی بود اما همین موضوع، باعث شد تا به درگیری هایی با رهبران مسیحی منجر شود، چرا که مصرف گوشت اسب از جمله غذای ممنوعه اعلام شده از طرف کلیسا بود.

رژیم وایکینگ

وایکینگ ها شکارچیان مشتاق و قابلی بودند که به شکار گوزن های شمالی و حتی خرس مشغول بودند. وایکینگها به این دلیل که زمان زیادی را در کنار آب ها می گذراندند، مصرف ماهی، بخش عمده ای از رژیم غذایی آن ها را تشکیل می داد.

انواع ماهی ها در دسترس آن ها بوده و آن ها را به صورت خشک شده، شور، دودی، ترشی و حتی در پنیر نگهداری می کردند.

وایکینگ ها به طور مداوم روی تپه های بزرگ آتش روشن کرده و مشغول کباب کردن گوشت گوسفند می شدند. در واقع، وایکینگها اغلب، انواع گوشت را در آب می جوشاندند و خوراک اصلی آن ها،  شامل یک خورشت گوشتی پخته شده به نام ساوا بود.

سبزیجات و میوه ها بیشتر از هر نوع ماده غذایی دیگر مصرف شده و به آن ها هویج وحشی و قارچ اضافه می شد.

در کنار این خوراک، آن ها از گوشت و سبزیجات تازه و برنج، صدف، نان با انواع دانه ها، حبوبات و حتی پوست درختان و پوست میوه خشک شده استفاده می کردند.

وایکینگ ها از نان، خمیر نان درست می کردند، تا کلوچه های خامه ای تهیه کنند و همچنین از شیر خامه ای و بخار پز برای غنی سازی نان استفاده می کردند.
برنجکشاورزان وایکینگ، کلم، لوبیا، نخود فرنگی و سیب زمینی را در مزارع کشت کرده  و طیف گسترده ای از گیاهان و ادویه ها را برای طعم دار کردن غذاها به کار می بردند.

این ادویه ها و چاشنی ها شامل گشنیز، ذرت، خردل و خربزه وحشی بود. ما به دنبال کاوشهای باستان شناسی گاه دچار اشتباه شده و شاید تصور نادرستی از شیوه غذا خوردن آن ها در ذهن داشته باشیم. اما در واقع باید گفت که رژیم وایکینگی یکی از سالم ترین رژیم های غذایی محسوب می شود.

فواید

از جمله فواید رژیم وایکینگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رفع التهاب

همانطوری که می دانید التهاب می تواند از علائم بیماری بوده و گاه برای فرد خطرناک است. برطبق مطالعات انجام شده در مورد رژیم وایکینگی روشن شده است که با پیگیری رژیم وایکینگی احتمال التهاب و رفع آن بسیار افزایش پیدا می کند.

تنظیم و کنترل قندخون

بر طبق تحقیقاتی مشخص شد، رژیم وایکینگی در تنظیم قند خون و کاهش قند خون بالا تاثیر زیادی دارد.

تنظیم فشار خون

بر طبق مطالعات و بررسی های مربوط به افرادی که از رژیم وایکینگی استفاده می کردند، مشخص شد در شش ماه پیگیری این رژیم، این افراد نسبت به دیگر افراد از سطح فشار خون نرمالی برخوردار بودند. رژیم وایکینگی سبب تنظیم فشار خون و همچنین کاهش کلسترول می شود.

عکس فلفل قرمز و فشارخون

خطرات

هر چند که رژیم غذایی وایکینگی به دلیل استفاده از غذاهای دریایی و سبزیجات تازه از رژیم های مناسبی محسوب می شود اما باید خاطر نشان کرد که این رژیم باید تحت نظر پزشک انجام شود. همچنین از هر گونه افراط در این نوع رژیم پرهیز شود زیرا ممکن است نتایج معکوسی به همراه داشته باشد.

رژیم وایکینگی آیا موثر است یا نه؟

بر اساس نتایج حاصل از تحقیق بر روی رژیم وایکینگی باید گفت که این رژیم معجزه آسا نیست و تنها با رعایت برخی اصول مصرف مواد غذایی همراه بوده و شما می توانید در کوتاه مدت برای اهداف کاهش وزن و یا تنظیم فشار خون ، از این رژیم استفاده کنید.

همانطوری که می دانید تاثیر بلند مدت در هیچ رژیمی وجود نداشته و تاکید و تمرکز روی یک رژیم خاص، به تنهایی پاسخگو نیست. رژیم وایکینگ از جمله رژیم های سالم محسوب می شود و شما می توانید در طی مدت زمان خاصی آن را در برنامه غذایی خود جای دهید.

رژیم کم کالری لاغری

امروزه در رژیم وایکینگی معمولا این دستورالعمل به کار برده می شود:

– مواد غذایی که بیشتر باید مصرف شود شامل: انواع توت ها، میوه‌ها،‌ بنشن، سبزیجات، غلات و دانه های کامل، سیب‌زمینی، ماهی، آجیل،‌ لبنیات کم چرب، دانه‌ها، نان چاودار، غذاهای دریایی، ادویه جات، روغن کانولا، گیاهان دارویی

– غذاهایی که باید به طور متعادل مصرف شود شامل: پنیر و ماست، تخم مرغ محلی و گوشت شکار

– غذاهایی که باید کمتر مصرف شود شامل: چربی ها و گوشت های قرمز

– مصرف غذاهایی که منع شده است شامل: شکر همراه با غذا، فست فود، چربی و روغن زیاد، گوشت های فراوری شده

امروزه اکثر مواد غذایی مصرفی که به طور معمول در دسترس بوده و استفاده می شود در روزگار گذشته و در کشورهای اسکاندیناوی مانند نروژ و فنلاند از غذاهای ممنوعه به شمار می رفت. نقطه تمرکز رژیم وایکینگی بیشتر بر غذاهای گیاهی و دریایی است.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (2 امتیاز)
منبع www.history.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. Nazanin می‌نویسد

    سلام من خانم ۴۷ ساله هستم بعلت پارگی دیسک نمیتوانم هر ورزشی انجام بدهم و باید وزنم پایین بیاید ۷۷ کیلو هستم قدم۱۶۵ هست و بسختی وزنم پایین میاید هفته ای دو روز آبدرمانی میروم لطفا” دارویی را معرفی کنید که اشتهایم را کاهش دهد و کمک به چربیسوزی داشته باشد متشکرم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید