خواص ماسک روغن سویا برای پوست شما

روغن سویا یکی از روغن های گیاهی سالم و بدون کلسترول با نقطه جوش بالا است که در سالاد و میان وعده ها و همچنین به صورت ماسک روغن سویا از آن استفاده می شود.

نبض ما – باور اکثر افراد این است که به دلیل استفاده های خوراکی از سویا، می توان روغن سویا را برای سرخ کردن هم استفاده کرد اما این کار اشتباه است زیرا روغن سویا قدرت دود زایی بالا داشته و برای سرخ کردن مواد غذایی، مناسب نیست بلکه برای استفاده های بهداشتی مانند ماسک روغن سویا مناسب است.

ساخت روغن سویا، خود یک فرآیند پیچیده است که نیاز به تجهیزات تخصصی و تقریبا حرفه ای دارد. سویا در حوزه مواد غذایی، محصولات زیبایی و سوخت ، کاربرد زیادی دارد.

برای تهیه روغن سویا مراحل زیر انجام می شود:

مرحله 1

خشک کردن سویا، که در مرحله اول سویا باید خشک و خرد شود. این کار را به صورت دستی و یا با دستگاه، انجام می دهند. مهم این است که سویا، رطوبتی نداشته باشد.

مرحله 2

در این مرحله، سویا را در درجه 165 درجه فارنهایت یا 120 درجه سانتی گراد، حرارت می دهند تا استخراج روغن از آن آسان تر باشد.

مرحله 3

دراین مرحله، سویا را در معرض هوا قرار داده و می گذارند تا کمی به همین حال باقی بماند.

مرحله 4

در این مرحله، سویا در دستگاه مکانیکی، تحت فشار زیاد قرار می گیرد تا روغن آن استخراج شود. البته در این مرحله از ماده ای حلال مانند هگزان هم برای استخراج باقی مانده روغن سویا ، استفاده می شود.

مرحله 5

در این مرحله، هگزان را از روغن سویا خام جدا می کنند که این کار با قراردادن روغن ها در یک تبخیر کننده و چرخاندن آن ها است.این چرخش باعث می شود تا هگزان بخار شده  و روغن سویا با حرارت بالا استخراج شود.

مرحله 6

در این مرحله روغن سویا تحت فشار زیاد ، فیلتر و خالص سازی می شود.

روغن سویا

خواص درمانی روغن سویا

روغن سویا روغن خوراکی سالمی است که از دانه های سویا استخراج می شود. در حال حاضر، با آگاهی بیشتر افراد در مورد خواص برخی مواد غذایی و روغن های گیاهی، استفاده از روغن سویا، افزایش یافته است.

پروتئین سویا پروتئینی مصرفی است که در سویا خام موجود است. سویا، غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است. به همین منظور، برای برخورداری از قلب سالم، همیشه توصیه می شود که غذاهایی را مصرف کنید که غنی از چربی های غیر اشباع باشند.

اسید های چرب امگا 3 ،اسیدهای چرب اشباع نشده هستند و از این رو در پیشگیری از بیماری های قلبی، موثرند. همچنین بر طبق تحقیقات انجام شده، به راحتی می توان گفت که پروتئین سویا می تواند عوامل خطرناکی مانند کلسترول خون بالا، افزایش تری گلیسیرید، فشار خون بالا، هیپرگلیسمی و چاقی را تحت کنترل درآورد.

بنابراین، مصرف پروتئین سویا برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی توصیه شود.

روغن سویا یکی از مفید ترین روغن های گیاهی است که در همه موارد کاربرد دارد. در واقع، روغن سویا یکی از محبوب ترین روغن های گیاهی در جهان است که خواص زیادی برای سلامت بدن انسان دارد.

روغن سویا معمولا مخلوط شده، تصفیه شده و گاهی اوقات هیدروژنه شده است و به طور کلی به دلیل اسید های چرب موجود در آن، به عنوان یکی از سالم ترین روغن های گیاهی شناخته شده است.

این روغن، همچنین غنی از مواد معدنی و ویتامین های مختلف است. از جمله مزایای روغن سویا، خواص آن برای پوست و مو است.

برای استفاده از روغن سویا برای پوست صورت، کمی از این روغن را روی پوست خود بمالید. روغن سویا سبب جوان سازی پوست و تحریک کلاژن می شود و همچنین انعطاف پذیری پوست را افزایش می دهد. روغن سویا، ماده موثری در کاهش خشکی و شکنندگی مو است.

آیا موهای شما خشک و بی حالت شده است و لطافت و درخشندگی سابق را ندارد؟ شما می توانید برای خلاص شدن از موهای خشک و وز شده از روغن سویا استفاده کرده و از مزایای شگفت انگیز آن بهره مند شوید .

روغن سویا باعث می شود تا موهای خشک و مرده شما، تغذیه شده و احیا شود. برای این کار، روغن سویا را روی موهای خود بمالید و بگذارید یک ساعت بماند .سپس با آب ولرم و شامپو بشویید.

طرز تهیه ماسک روغن سویا

شما می توانید در خانه و با مواد طبیعی و انواع میوه ها ماسک های مختلفی برای پوست و مو بسازید که از ماسک های موجود در بازار بسیار به صرفه تر و سالم تر است. ماسک های طبیعی مانند ماسک روغن سویا برای برخورداری از ظاهری زیبا و سلامت کلی ، مفید هستند و در مدت زمان کوتاهی نتیجه می دهند.

روغن سویا

سویا یکی از این مواد طبیعی است و روغن سویا می تواند ماسک مفیدی برای پوست صورت شما باشد، حتی اگر از طعم سویا خوشتان نمی آید، می توانید ماسک آن را به صورت موضعی، به کار ببرید. روغن سویا برای بهبود پوست های ملتهب و آسیب دیده ، موثر است و این موضوع به دلیل خواص ضد میکروبی آن است.

از سوی دیگر ، ماسک  روغن سویا برای سفت کردن پوست و کاهش چین و چروک، به عنوان یکی از سفت کننده های طبیعی تلقی می شود که چروک های پوستی را از هم باز می کند. ماسک روغن سویا را هفته ای دوبار می توانید برای پوست صورت خود استفاده کنید.

مواد لازم برای ماسک روغن سویا

  • لوبیای سویا  یا روغن سویا
  • یک لیوان شیر کم چرب
  • 1 عدد سفیده تخم مرغ

طرز تهیه

در ابتدا، مقدار لازم سویا را در ظرف آبی گذاشته و بگذاریدتا خیس شود. پس از آن می توانید آن را در مخلوط کن ریخته و به شکل خمیر یکنواختی در آورید. شیر و تخم مرغ را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا مخلوط شود.

روغن سویا

ماسک روغن سویا آماده است و می توانید ان را با یک قلم مو به سطح پوست صورت خود بزنید اما مراقب باشید نزدیک چشم نزنید.

اجازه دهید تا ماسک روغن سویا خشک شود. پس از آن با آب ولرم بشویید. بهتر است برای پوست خشک به جای سفیده تخم مرغ از زرده تخم مرغ استفاده کنید و همچنین شیر پر چرب بهتر است.

مضرات روغن سویا

مصرف روغن سویا در برخی موارد ممکن است با عوارضی همراه باشد.در صورتی که دچار آلرژی و حساسیت هستید، بهتر است از مصرف محصولات سویا، اجتناب کنید.

در مادران باردار و شیرده تعداد کمی از مادران  باردار یا شیرده هستند که به سویا حساسیت دارند که با مصرف آن دچار حالت تهوع و سردرد می شوند. از این رو، مصرف آن به عنوان مکمل پروتئینی یا کلسیم توصیه نمی شود.

اثرات منفی بر روی مردان در مواردی، مصرف سویا اثرات ناخوشایندی بر مردان دارد که باعث افزایش سطح هورمون استروژن در مردان نسبت به میزان استروژن طبیعی زنان می شود.

روغن سویا

سویا، حاوی مواد معدنی و اجزای تشکیل دهنده ای است که ممکن است عوارض جانبی مختلفی بر بدن انسان داشته باشند، اما تاثیرات منفی بیشتر این مواد معدنی، بعد از حرارت و پخت و پز، از بین می رود.

به همین دلیل توصیه می شود که سویا را به صورت خام مصرف نکنید. محققان همچنان در حال بررسی و مطالعه مداوم هستند تا برای استفاده از سویا یا عصاره های آن در رژیم غذایی روزانه ، راه بهتری پیدا کنند.

تیم ترجمه نبض ما

4.6/5 - (5 امتیاز)
منبع www.leaf.tv

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید