چطور در حین روزه داری به گرسنگی فکر نکنیم؟

فاصله اذان صبح تا اذان مغرب طولانی بوده و چیزی حدود 16 ساعت است. به همین دلیل گرسنگی ناشی از روزه داری در این زمان قابل توجه است.

نبض ما– طولانی شدن ساعات روز باعث می شود که احساس گرسنگی بیشتر در ما هویدا شده و روزه داری سخت تر گردد. با این حس و حال چه باید کرد؟ در ادامه به راهکارهایی در رابطه با جلوگیری از گرسنگی در ماه مبارک رمضان اشاره می شود.

پیش از روزه و بعد از آن به درستی غذا بخورید.

برای این که بتوانید به خوبی در ماه رمضان روزه بگیرید، باید قبل و بعد از آن غذای مناسبی مصرف کنید. کربوهیدرات هایی مانند نان کامل، تخم مرغ، میوه های تازه و سبزیجات، بعضی از بهترین گزینه ها هستند زیرا بدن شما آنها را با سرعت ثابتی می سوزاند، به این معنی که در طول روز انرژی خواهید داشت.

سعی کنید از کافئین (قهوه، نوشابه، چای) اجتناب کنید زیرا بدن را از بدن خشک می کند و همین طور قطعا از غذاهای فراوری شده نیز دوری کنید چرا که انرژی کوتاه مدت به شما می دهند که می تواند آرامش را از بدن شما در زمان روزه داری بگیرد.

اطمینان حاصل کنید که قبل و بعد از خوردن به طور کامل هیدراته شوید و از غذاهایی که حاوی مقادیر قند یا نمک هستند، استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بدن انسان بدون غذا می تواند برای مدت طولانی زنده بماند، اما نه بدون آب.

به یاد داشته باشید که اگر وعده های غذایی سنگین پیش از روزه استفاده کنید ممکن است در طول روز گرسنه بمانید، و روزه داری سخت تر می شود. لذا سعی کنید وعده غذایی بزرگی داشته باشید ولی از بیش از حد خوردن اجتناب نمایید.

خود را مشغول نگه دارید

یکی از بهترین راههایی که می تواند روزه را برای شما راحت تر کند این است که ذهن خود را با مشغول کردن به موارد دیگر از گرسنگی دور کنید. شما می توانید خود را با انجام فعالیت های سبکی مشغول نگه دارید. این فعالیت های می توانند این موارد باشند.

مثلا تعامل با دوستان، کارهای روزمره ای که احساس می کنید به خاطر روزه داری باید از آن اجتناب کنید، کارهایی که روی معنویت شما تاثیر می گذارد و در واقع به خاطر آن ها روزه گرفته اید. مثل قرآن خواندن.

از ورزش اجتناب کنید، زیرا این می تواند فشار سنگینی بر بدن شما وارد کند و باعث سوختن عضلات شود، زیرا شما نمی توانید بعد از تمرین بدن خود را تامین نمایید.

به اندازه کافی بخوابید

اطمینان حاصل کنید حداقل هشت ساعت خواب در شبانه روز خواهید داشتت. این  به شما کمک می کند که بدنتان هورمون ها را و به طبع اشتها را تنظیم کند. که می تواند روزه را آسان تر کند. در طول روز نیز باید کمی چرت بزنید زیرا کمبود غذا می تواند هشیاری را تغییر دهد. چرت زدن به تقویت تمرکز کمک می کند و خلق و خوی شما را نیز بهتر می کند.

نکات جالبی که شاید به آنها توجه نکنید!

از صحبت کردن در مورد غذا در طول روز اجتناب کنید، زیرا ممکن است شما را به یاد گرسنگی و غذاهایی که دوست دارید بیندازد. در عوض، مثبت بیندیشید و به مزایای روزه داری فکر کنید و این که شما به چه دلیلی روزه گرفته اید.

همچنین توصیه می شود دعوت به ناهار دوستانی که روزه نمی گیرد را نیز قبول نکنید چرا که مشاهده خوردن دیگران می تواند دشوار باشد. در عوض، سعی کنید با افرادی که روزه می گیرید، وقت بگذارید؛ زیرا داشتن کسی که در معرض تجربه شخصی قرار دارد، انگیزه شما را افزایش می دهد و در نتیجه شما احساس تنهایی نمی کند.

نبض ما– تهیه و ترجمه:حسین مقدس زاده

4.2/5 - (4 امتیاز)
منبع theculturetrip

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید