مواد غذایی افزایش دهنده متابولیسم بدن

آیا مواد غذایی باعث افزایش متابولیسم بدن را می شناسید؟ در این مقاله به غذاهایی که می توانند متابولیسم شما را تقویت کنند، معرفی می کنیم.

اگر هر یک از وب سایت های بهداشتی  و به طور کلی منابع مختلف تبلیغاتی را مشاهده کنید، به طور قطع با فهرست مختلفی از انواع مواد غذایی، نوشیدنی ها و ادویه های متنوع را که باعث افزایش متابولیسم بدن می شود، روبرو می شوید که ادعا می کنند این مواد غذایی در کاهش وزن نقش دارند.

شاید شما سردرگم شده و به دنبال راهی برای شناخت بهتر و در نهایت انتخاب مناسب تر باشید. در عصر حاضر، با توجه به تنوع گسترده مواد غذایی از یک سو و خطر بیماری های مرتبط با مواد غذایی پرخطر و چرب از سوی دیگر، دقت و توجه ویژه ای برای مصرف مواد غذایی لازم است.

غذاهایی برای متابولیسم

همه ما به دنبال سلامت کلی جسمی و روحی هستیم و چه بهتر که کیفیت مواد غذایی را همیشه در نظر داشته باشیم تا از عوارض و خطرات احتمالی آن ها در آینده جلوگیری کنیم. در این بخش به بررسی سوخت و ساز بدن، همچنین مواد غذایی مناسب برای افزایش متابولیسم بدن می پردازیم.

اصطلاح متابولیسم به تمام واکنش های شیمیایی بدن اشاره دارد که باعث زنده نگه داشتن شما و فعالیت اندام های بدن می شود. در طی متابولیسم، تمام مواد غذایی مصرفی، تجزیه شده و انرژی موجود در آن ها در یک فرایند ویژه آزادسازی شده و باعث سوخت و ساز بدن و عملکرد مناسب اندام ها می شود.

علاوه بر این باید توجه کنید که کالری سوزی مواد غذایی بستگی به شکل متابولیسم بدن هر فرد دارد و به طور طبیعی، در صورتی که سرعت متابولیسم فردی بالا باشد، به همان ترتیب، قدرت کالری سوزی و تجزیه مواد غذایی افزایش پیدا می کند.

اهمیت ورزش

افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، فعالیت بیشتری داشته و مرتب به تمرینات ورزشی مشغول هستند تا به این ترتیب سرعت سوخت و ساز و متابولیسم بدن آن ها بالاتر رفته ، کالری بالاتری بسوزانند و در نتیجه به وزن دلخواه برسند.

البته روند بالای سوخت و ساز و متابولیسم سریع بدن به عوامل مختلفی وابسته است از جمله، سن ، وراثت و جنسیت. بدن انسان در تمام طول شبانه روز در حال فعالیت و تولید انرژی است. به این ترتیب برای بهبود روند متابولیسم می توانید از مواد غذایی مناسب استفاده کنید. در این بخش به برخی از این مواد غذایی اشاره می کنیم:

بالا بردن متابولیسم بدن با فلفل چیلی(فلفل قرمز)

فلفل چیلی از گروه فلفل های قرمز تند است که دارای خاصیت بسیار زیادی برای بدن است. فلفل قرمز حاوی آنتی اکسیدان بوده و ویتامین سی موجود در آن برای بدن و همچنین، تقویت لثه ها و سیستم ایمنی بدن ، بسیار سودمند است.

از دوران قدیم از فلفل قرمز برای کاهش درد های روماتیسمی استفاده می کردند. البته در ابتدا ممکن است سوزش فلفل کمی ناراحت کننده باشد، اما این احساس به زودی از بین رفته و نتایج بسیار خوبی به همراه دارد.

بهرحال ما نمی توانیم در مقابل روند پیری ایستادگی کرده و همیشه جوان بمانیم اما به راحتی می توانیم سرعت پیر شدن و ضعف سلول های بدن را کاهش داده و در جوانسازی بدن خود موفق باشیم . فلفل قرمز یکی از مواد مفید  برای روند جوانسازی  بدن بوده و در افزایش سطح انرژی، موثر است.

فلفل چیلی (قرمز) ، حاوی مواد شیمیایی به نام کپسینوید است که ثابت شده است این ماده ، برای افزایش میزان انرژی، تحریک و هشدار دادن به هورمون ها، افزایش ضربان منظم قلب، تنفس بهتر و کالری سوزی بسیار موثر است. فلفل قرمز از جمله مواد موثر برای متابولیسم بدن به شمار می رود.

فلفل کاین

فلفل کاین از گروه فلفل های قرمز و دارای خواص بیشماری برای سلامت بدن است. شما می توانید پودر فلفل کاین را به عنوان یکی از ادویه های مناسب به غذا اضافه کرده و با این کار حدود  100 کالری به وعده غذایی خود اضافه کنید.

غذاهایی برای متابولیسم

فلفل کاین علاوه بر سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن ، باعث تقویت قلب، جلوگیری از عفونت و التهاب و خونریزی می شود. بسیاری از افراد تصور می کنند که طعم تند فلفل ممکن است برای بدن مضر باشد در صورتی که این تصور اشتباه بوده و خاصیت فلفل قرمز، ثابت شده است.

شما می توانید پودر فلفل کاین را به سوپ و یا سالاد اضافه کنید. بهرحال به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده از پودر فلفل قرمز مراقب باشید تا با چشم های شما تماس پیدا نکند و در مصرف آن هم افراط نکنید.

مصرف ماهی و مرغ برای افزایش متابولیسم بدن

مصرف مرغ و ماهی، یکی از روش های آسان برای افزایش میزان متابولیسم ، مصرف کالری بیشتر همراه با مصرف پروتئین بیشتر است.

غذاهایی برای متابولیسم

مصرف مرغ و ماهی بخشی از یک رژیم متعادل است که شامل انواع غذاهای غنی از پروتئین مانند مرغ سفید و گوشت بوقلمون (سینه و ران) و ماهی، همچنین توفو، تخم مرغ و محصولات لبنی کم چرب است که باعث افزایش میزان متابولیسم در هنگام مصرف غذا می شود.

اما توصیه می شود ماهی و مرغ  را به صورت کبابی مصرف کنید تا اثر دهی آن بالاتر باشد.

افزایش متابولیسم بدن با آجیل

آجیل منبع خوبی از نوعی ماده معدنی به نام سلنیوم است که توانایی بدن شما را برای متابولیسم چربی افزایش می دهد. در میان محصولات آجیل، بادام حاوی منیزیم است که این  ماده معدنی برای متابولیسم بدن مهم بوده و غنی از ویتامین E و آنتی اکسیدان قوی است که از قلب شما محافظت می کند.

غذاهایی برای متابولیسم

گردو یکی از بهترین منابع غذایی و سرشار از امگا- 3 اسیدهای چرب است که به شما کمک می کند عملکرد شناختی بهتری داشته باشید. پسته ، حاوی ویتامین های B، بویژه B6 است که نقش مهمی در متابولیسم و تولید انرژی دارد.

همچنین، انواع دانه ها، حاوی فیبر محلول و غیر محلول امگا 3 هستند تا قند خون را ثابت نگه داشته و به متابولیسم بدن کمک کنند. تقریبا تمام دانه ها دارای فیبر بالایی بوده و در تقویت  قلب و تعادل چربی و فشار خون  کمک کرده و با آنتی اکسیدان های موجود ممکن است از شما در برابر سرطان محافظت کند.

چای سبز

به طور کلی مصرف چای کمرنگ برای سلامتی مفید است و این موضوع شامل انواع چای ها می شود. اما در این میان، چای سبز احتمالا یکی از بهترین گزینه های چای است که حاوی کاتچین است .

کاتچین، ترکیبی شناخته شده از چربی است. عصاره چای سبز باعث افزایش میزان متابولیسم بدن شما در مدت زمان 4 ساعت و یک دوره 24 ساعته می شود، به این معنی که نوشیدن سه تا پنج فنجان چای سبز در روز می تواند در سوزاندن 70کالری اضافی به شما کمک کند.

چای سبز علاوه بر تقویت متابولیسم باعث آرامش بدن و تقویت قلب می شود. مصرف چای سبز به طور روزانه شما را در برابر بیماری ها مقاوم می کند.

زردچوبه

یکی دیگر از مواد تقویت کننده متابولیسم بدن زردچوبه است. زردچوبه، عضوی از خانواده زنجبیل است که به رنگ زرد روشن بوده و خواص زیادی برای بدن دارد. زردچوبه، با افزایش گرمای بدن، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

غذاهایی برای متابولیسم

اما این تنها خاصیت آن نیست؛ زردچوبه؛ یک ضد التهاب قوی بوده و در مبارزه با آسیب اکسیداتیو که منجر به پیری می شود، بسیار موثر است. همچنین،  باید اشاره کنیم که مصرف زردچوبه برای به مبارزه با بیماری های قلبی عروقی، سرطان، افسردگی و آلزایمر سودمند است.

تاثیری که مصرف زردچوبه بر سلامتی دارد بر کسی پوشیده نیست به همین دلیل است که اکثر افراد در طبخ مواد غذایی از این پودر پر خاصیت استفاده میکنند.

4.8/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید