بعد از کولونوسکوپی چه چیزی بخوریم؟

آزمایش کولونوسکوپی معمولا با بی حسی عمومی انجام می شود. این آزمایش برای تشخیص مشکلات روده بزرگ، تومور ها، سرطان های مرتبط با دستگاه گوارش و… استفاده می شود. این موضوع مهم است که تغذیه بعد از کولونوسکوپی چگونه باشد.

نبض ماکولونوسکوپی آزمایشی است که معمولا با یک بی حسی عمومی انجام می شود. این آزمایش برای تشخیص مشکلات بالقوه روده بزرگ، مانند پولیپ ها (تومورهای کوچک که ممکن است سرطانی باشند) و سرطان کولورکتال استفاده می شود. غذایی که بعد از کولونوسکوپی می خورید و می نوشید دارای اهمیت است.

روندی که برای آماده شدن برای کولونوسکوپی انجام می شود، آب بدن را از بین می برد، بنابراین مصرف مایعات بسیار ضروری است.

پزشک ممکن است توصیه کند که تا چند ساعت پس از عمل غذایی نخورید. برای بقیه روز و روز بعد از کولونوسکوپی توصیه می شود، مقدار زیادی مایعات مصرف کنید و غذاهای نرم و قابل هضم بخورید که روده را تحریک نمی کنند.

این دقت در رژیم غذایی بعد از کولونوسکوپی معمولا فقط برای یک روز مورد نیاز است. اما برای افراد مختلف، متفاوت است. اگر سیستم بدنی شما نمی تواند بلافاصله رژیم معمولی را تحمل کند، یک یا دو روز بیشتر غذاهای نرم و مایعات بخورید.

درمان کولیت روده

آیا می دانید چگونه برای کولونوسکوپی آماده شوید؟ حتما این مقاله را بخوانید!

غذاهایی که می توانید پس از کولونوسکوپی بخورید

پس از کولونوسکوپی، شما غذاهایی می خورید که در سیستم گوارش مشکلی ایجاد نمی کنند. نوشیدن مقدار زیادی مایعات و مواد غذایی مایع به شما کمک می کند تا از کمبود آب بدن جلوگیری کنید.

پزشک همچنین توصیه می کند که بعد از عمل از رژیمی نرم و سبک پیروی کنید. این رژیم شامل مقدار محدودی از لبنیات و همچنین غذاهای کم فیبر است که به راحتی قابل هضم هستند و مدفوع کمتری تولید می کنند.

غذاها و نوشیدنی های مجاز برای روز بعد از کولونوسکوپی عبارتند از:

عکس کولیت روده

بعد از کولونوسکوپی چه چیزی نخورید

کولونوسکوپی تنها حدود 30 دقیقه طول می کشد، اما ممکن است سیستم بدنی شما نیاز به زمانی برای بازسازی داشته باشد. بخشی از دلیل آن به علت عمل و بخشی دیگر به علت آماده سازی روده پیش از آن است.

برای کمک به بهبودی، بهتر است که در روز بعد از عمل از خوردن غذاهایی که هضم آنها سخت است دوری کنید. غذاهایی مانند غذاهای تند و دارای فیبر بالا که ممکن است باعث تحریک روده شوند هم در این دسته قرار می گیرند. خوردن غذاهای سنگین و چرب پس از بیهوشی عمومی ممکن است حالت تهوع را افزایش دهند.

در طول این آزمایش هوا را به داخل روده بزرگ وارد می کنند، به طوری که روده باز می شود. به همین دلیل بعد از کولونوسکوپی گاز بیشتری نسبت به حالت عادی از بدن خارج می شود. در این حالت ممکن است بخواهید از نوشیدنی های گازدار دوری کنید تا گاز بیشتری به سیستم بدنی شما اضافه نشود.

اگر از روده شما پولیپ برداشته شده است، پزشک ممکن است دستورالعمل هایی برای رژیم غذایی شما ارائه دهد. شما باید برای مدت دو هفته از غذاهایی مانند دانه ها، آجیل ها و پاپ کورن دوری کنید.

غذاهای سالم

غذاها و نوشیدنی هایی که روز بعد از کولونوسکوپی باید از آنها دوری کنید، عبارتند از:

  • نوشیدنی های الکلی
  • استیک و یا هر نوع گوشتی که هضم آن سخت است
  • نان سبوس دار
  • کراکر سبوس دار یا کراکر با دانه
  • سبزیجات خام
  • ذرت
  • حبوبات
  • برنج قهوه ای
  • میوه با پوست
  • میوه خشک مانند کشمش
  • نارگیل
  • ادویه جات مانند سیر، کاری و فلفل قرمز
  • غذاهایی با چاشنی زیاد
  • کره حاوی دانه
  • ذرت بو داده
  • غذای سرخ شده
  • آجیل

سرطان روده

بهترین روش ها برای مراقبت از روده بزرگ

روده بزرگ بخش حیاتی سیستم گوارش است. برای سالم نگه داشتن آن انجام کولونوسکوپی هر 5 الی 10 سال یک بار پس از 50 سالگی توصیه می شود. اکثر افراد تنها هر 10 سال یک بار به انجام این آزمایش نیاز دارند.

مراقبت از روده بزرگ به چیزی بیشتر از یک آزمایش منظم نیاز دارد. لازم است غذای سالم بخورید، شاخص توده بدنی خود را در یک محدوده سالم نگه دارید و شیوه زندگی ناسالم انتخاب نکنید. کمتر از 10 درصد کل سرطان های روده بزرگ در اثر وراثت است. عادت های سالم تاثیر زیادی بر سلامت روده دارند.

همانطور که در سال 2006 گزارش شده است، چاقی، سطح بالای انسولین و چربی شکم خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند. مصرف شکر زیاد و فیبر کم هم میزان این خطر را افزایش می دهند.

دیواره روده

غذاهای سالم عبارتند از:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • پروتئین
  • غلات کامل
  • لبنیات کم چرب مانند ماست و شیر خشک

غذاهای ناسالم که باید از آنها دوری کرد عبارتند از:

  • دسر و غذاهای پرچرب
  • غذاهایی با چربی اشباع شده مانند فست فودها
  • گوشت قرمز
  • گوشت فرآوری شده

سیگار کشیدن یا استفاده از سایر محصولات حاوی تنباکو برای حفظ سلامتی روده بزرگ توصیه نمی شود.

ترک سیگار

داشتن فعالیت و ورزش برای سلامت روده بزرگ اهمیت دارد. ورزش به کاهش سطح انسولین و کاهش وزن کمک می کند. فعالیت بدنی تا 24 درصد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

یبوست بعد از کولونوسکوپی

دکتر پیتر هورول متخصص دارو و گوارش، در پاسخ به یکی از بیماران، که راجع به از یبوست بعد از کولونوسکوپی گلایه کرده بود، در سایت iffgd چنین پاسخ می دهد:

«بسیاری از بیماران من، افرادی هستند که مشکلات گوارشی دارند و طبق مشاهدات من، این مساله غیرعادی نیست که کولونوسکوپی وضعیت افرادی را که دچار سندروم روده تحریک پذیر (IBS) می باشند، بدتر می کند.

خوشبختانه، این یک وضعیت کوتاه مدت است ولی بیمارانی هستند که برای دوره طولانی تری از این مشکل رنج می برند. علت ابتلا به این وضعیت هنوز غیرقطعی است ولی طبق تجربیات من، بروز این مساله به عدم کفایت کولونوسکوپیست مربوط نمی شود.»

«طبق نظر شخصی من، برای این وضعیت می توان برخی کارها را در زمان آماده سازی برای کولونوسکوپی انجام داد. که به طور معمول استفاده از ملین های قوی را شامل می شود.»

«ما در آزمایشگاه های خود نشان دادیم که استفاده از ملین ها می تواند روده را تحریک کند؛ حتی در افرادی که مبتلا به IBS نیستند. بنابراین قابل تصور است که استفاده از آن ها می تواند شرایط سخت تری را برای افرادی که در حال حاضر دچار روده تحریک پذیر هستند فراهم کند. اما از جهتی دیگر، بسیاری از افرادی که از IBS رنج می برند، و دفع غالب آن ها با مشکلات یبوستی همراه است، تنها زمانی می توانند به صورت عادی فعالیت داشته باشند که به صورت منظم از ملین ها استفاده کنند.»

«در حال حاضر امکان این وجود ندارد که پیش بینی کنیم چه کسی واکنش بدی به کولونوسکوپی می تواند نشان دهد. اما برای افرادی که از بیماری IBS رنج می برند، در صورتی که شرایط دفع غالب آن ها به صورت اسهال باشد، مهم است که این مساله را هنگام استفاده از ملین ها در نظر بگیرند و لازم است که پزشک آن ها پیش از آزمایش بداند که آیا آن ها گرایش به اسهال دارند یا خیر. نکته دیگری که لازم است در نظر داشته باشید این است که روده و معده ممکن است به جای چند هفته، چند ماه طول بکشد تا وضعیت خود را از هر فرم مشکلی که با آن روبرو شده است، بهبود ببخشد.»

تیم ترجمه نبض ما

4.2/5 - (15 امتیاز)
منبع healthline.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظر
  1. فریده می‌نویسد

    صبح میرم کولونوسکوپی چی بخورم فوری روده ام خالی بشه

    1. جواد می‌نویسد

      دکتر خودش بهت یه پودرا و یه قرصایی میده تا روده بزرگت سریع خالی بشه

  2. ناشناس می‌نویسد

    سلام بعد ازسه روز کولونوسکوپی میشه برنج خورد

    1. بهرامی می‌نویسد

      سلام دو روزه گلونوسکوپی انجام دادم میشه بگید چی استفاده کنم

  3. سارا می‌نویسد

    سلام توی یک ماه دو عمل انجام دادم عمل اول هموروئید دومی فیشر بود بعد از عمل فیشر دکتر جراح گفتند ک حین عمل دیدن رودم التهاب داره باید چه کنم

  4. فاطمه می‌نویسد

    سلامپس فردا می خواهم برم کولونوسکوپی آیا هیچ غذایی نباید بخورم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید