اهمیت صبحانه و طرز تهیه چند صبحانه مقوی

صبحانه یکی از وعده های مهم غذایی است که تاثیر زیادی بر سلامت بدن دارد. در موارد خاص مانند دوران کودکی، بارداری و ورزش و … این اهمیت دو چندان می شود.

نبض ما – زمانی که شما می خوابید چند ساعت غذا نمی خورید و بنابراین، پس از بیدار شدن، بدن نیاز فوری به مواد غذایی دارد از این موضوع بیشتر متوجه اهمیت صبحانه می‌شویم و به این ترتیب نوعی بازیابی انرژی برای سلول های بدن ایجاد می شود. بدن به سرعت مواد غذایی را هنگام صبحانه جذب کرده و قادر خواهد بود از غذاها انرژی دریافت کند .

فواید صبحانه برای کودکان

اهمیت صبحانه برای کودکان در این هنگام مشخص می‌شود که زمانی که کودک از خواب بیدار می شود نیاز زیادی به مواد غذایی دارد تا به این ترتیب انرژی لازم را برای رشد ذهنی و جسمانی به دست آورد.

اهمیت صبحانه برای کودکان که یک میان وعده غذایی مهم مانند آجیل، میوه، سبزیجات و یا ماست است که برای افزایش سطح انرژی و کمک به آن‌ها را در هنگام فعالیت های روزانه بسیار موثر است و تا زمان مصرف وعده های غذایی دیگر از گرسنگی و احساس ضعف جلوگیری می کند.

تاثیر صبحانه بر بدن

در آغاز روز و شروع کار، توصیه می شود که صبحانه را در لیست اولویت های وعده های غذایی خود قرار دهید. قبل از خروج از خانه بهتر است که صبحانه کاملی مصرف کنید تا قوای ذهنی و جسمی شما تقویت شده و احساس ضعف به سراغ شما نیاید. یک صبحانه سالم باید کالری مناسب و لازم را برای بدن شما فراهم کند.

صبحانه

جدا از موضوع دریافت انرژی، صبحانه منبع خوبی از مواد مغذی مهم مانند کلسیم، آهن و ویتامین B و همچنین پروتئین و فیبر مورد نیاز بدن است و تحقیقات نشان می دهد که اگر صبحانه مصرف نشود، بدن نمی تواند انرژی لازم را برای انجام فعالیت های روزانه دریافت کند.

میوه ها و سبزیجات منابع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند، بنابراین سعی کنید بخشی از این مواد مغذی را در هنگام صبحانه مصرف کنید حتی اگر یک عدد موز یا یک لیوان آب میوه باشد.

اهمیت صبحانه برای بدن آشکار است، تحقیقات نشان می دهد افرادی که صبحانه می خورند کمتر احتمال دارد که به اضافه وزن دچار شوند.

ضرر های نخوردن صبحانه

صبحانه نخوردن می تواند ضرر هایی برای بدن داشته باشد از جمله:

عوارض برای قلب

بر اساس مطالعات منتشر شده مشخص شده است که افرادی که صبحانه را از وعده های غذایی خود حذف می کنند، در مقایسه با افرادی که صبحانه می خورند حدود 27٪ احتمال ابتلا به حمله قلبی در آن ها افزایش پیدا می کند.

دردهای آنژینی

خطر بالای ابتلا به دیابت

حذف کردن صبحانه می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد مخصوصا در زنان افزایش دهد.

خطر ابتلا به سرطان

زمانی که فردی صبحانه نمی خورد و وعده های غذایی دیگر را در حجم بالا مصرف می کند، این به نوبه خود باعث افزایش شیوع چاقی می شود. همچنین خطر ابتلا به سرطان را هم افزایش می دهد.

مضرات حذف صبحانه در بارداری

بسیاری از متخصصان سلامت معتقدند که صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است و مصرف صبحانه و در دوران حاملگی مهم تر است و اهمیت صبحانه در این دوران بیشتر است. عدم مصرف صبحانه و عدم اهمیت به صبحانه در دوران بارداری باعث می شود که شما بیشتر در معرض زایمان زودرس قرار بگیرید. صبحانه به بدن شما کمک می کند تا میزان قند طبیعی و پایدار خود را برای سلامت خود و کودک حفظ کنید.

وزن مادر در بارداری

حذف صبحانه در دوران بارداری می تواند علائم بیماری های صبحگاهی را افزایش دهد. شاید مصرف صبحانه در دوران بارداری کمی سخت باشد، اما سعی کنید حداقل یک عدد موز هنگام صبح مصرف کنید و زمانی که حالت تهوع و  بیماری صبحگاهی کاهش پیدا می کند، می توانید صبحانه کامل تری مصرف کنید و از اهمیت صبحانه غافل نشوید.

در صورتی که صبحانه در دوران بارداری مصرف نشده و وعده های غذایی دیگر را افزایش دهید، ممکن است باعث افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری شود.

عوارض دیر صبحانه خوردن

بدن انسان همیشه و به طور مداوم در حال سوخت و ساز است، حتی زمانی که  در حال استراحت است. هدف این است که ما کالری دریافت کنیم تا آن را به انرژی تبدیل کنیم. میزان متابولیسم بدن از طریق مصرف کالری دریافتی پشتیبانی می شود. بنابراین باید کالری کافی برای داشتن انرژی، در طی روز دریافت شود. بنابراین بهتر است که صبحانه اول وقت مصرف شود و تاخیری در آن نباشد زیرا دیر صبحانه خوردن باعث می شود که متابولیسم بدن برای ذخیره کالری در بدن کاهش یابد.

صبحانه

به این ترتیب، تاثیر آن شامل خستگی و کمبود انرژی است به طوری که سایر فعالیت های بدن هم مختل می شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است که دریافت گلوکز توسط مغز در طول 4-6 ساعت از زمان آخرین غذا کاهش می یابد.

هنگامی که میزان گلوکز پایین است، بدان معنی است که بدن برای عملکرد طبیعی خود کارآیی کمتری دارد و احساس خستگی و بی حوصلگی در بدن ایجاد می شود و به همین ترتیب، قند خون پایین باعث کاهش حافظه، تمرکز و همچنین عملکرد ذهنی و جسمی می شود.

طرز تهیه صبحانه

شما می توانید با چند مواد مغذی و سالم یک صبحانه مناسب تهیه کرده و میل کنید.

از آن جایی که صبحانه از مهم ترین وعده های غذایی محسوب می شود، بهتر است در این وعده غذایی، مواد غذایی مناسبی را تهیه و مصرف کنید. شما می توانید در این وعده غذایی ، آب میوه، موز، سیب و تخم مرغ مصرف کنید.

طرز تهیه صبحانه ایتالیایی

برای تهیه یک صبحانه ایتالیایی می توانید دو عدد تخم مرغ، آب و کمی نمک را با همزن مخلوط کرده و کمی کره آب شده به آن اضافه کنید.

صبحانه ایتالیاییر

این مخلوط را هم زده و بگذارید حالت پفکی بگیرد. سپس، این مخلوط را روی نان های تست قرار داده و در فر بگذارید. صبحانه ایتالیایی مقوی شما آماده است.

طرز تهیه صبحانه فرانسوی

برای تهیه صبحانه فرانسوی ابتدا کمی کره را آب کرده و پس از آن، در ظرفی دیگر یک لیوان شیر و یک عدد تخم مرغ را مخلوط کرده و هم بزنید.

صبحانه فرانسوی

ظرف مورد نظر را در فر قرار داده و بگذارید کمی سفت شود. سپس آن را خارج کرده و کمی ژامبون و پنیر روی آن ریخته و بگذارید مجددا در فر با حرارت 180 درجه بپزد. پس از سفت شدن مواد ،صبحانه شما آماده است. شما می توانید این صبحانه لذیذ را با نان و سبزیجات مصرف کنید.

طرز تهیه صبحانه انگلیسی

برای تهیه یک صبحانه انگلیسی شما می توانید از مواد غذایی مانند تخم مرغ، سوسیس و بیکن مرغ استفاده کنید.

صبحانه انگلیسی

سوسیس را کمی سرخ کرده و سپس تخم مرغ و بیکن را به آن اضافه کنید. پس از آن می توانید این مواد را به نان تست اضافه کرده و به همراه قهوه و یا چای میل کنید.

تیم ترجمه نبض ما

4.9/5 - (7 امتیاز)
منبع www.shakeupyourwakeup.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید