طریقه نمونه برداری از مثانه چگونه است؟

نمونه برداری از مثانه یک عمل جراحی تشخیصی است که در آن پزشک از سلول ها یا بافت مثانه نمونه برداری می کند تا بر روی آن آزمایش کند. در این روش معمولا لوله ای با یک دوربین و یک سوزن را، از طریق مجرای ادرار به داخل مثانه می فرستند.

نبض ما– نمونه برداری از مثانه به چه دلیلی انجام می شود؟ اگر فرد علائمی مانند سرطان مثانه داشته باشد، پزشک ممکن است بافت برداری از مثانه را توصیه کند.

علائم سرطان مثانه عبارتند از:

  • وجود خون در ادرار
  • تکرر ادرار
  • ادرار دردناک
  • درد در پایین کمر

این علائم ممکن است به دلیل دیگری همچون عفونت ایجاد شوند. اگر پزشک به سرطان مثانه مشکوک باشد یا از طریق سایر آزمایشات تا حدی سرطان را تشخیص داده باشد، نمونه برداری را انجام می دهد.

مثانه بیش فعال

قبل از انجام این آزمایش، آزمایش ادرار و بعضی از آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن را انجام دهید.

این آزمایش ها در تشخیص سلول های سرطانی در ادرار یا رشد آنها در مثانه به پزشک شما کمک خواهد کرد. با بررسی اجمالی نمی توان سرطان را تایید کرد. این مساله تنها زمانی تعیین می شود که نمونه های برداشته شده در یک آزمایشگاه بررسی شود.

خطرات نمونه برداری از مثانه

تمام عمل های پزشکی که بافت برداری در آنها وجود دارد، فرد را در معرض خطر خونریزی و عفونت قرار می دهد، بافت برداری مثانه هم از این روند مجزا نیست.

پس از بافت برداری ممکن است خونریزی یا لخته خون در ادرار داشته باشید. این مساله معمولا به مدت دو یا سه روز بعد از عمل ادامه دارد. نوشیدن مقدار زیادی مایعات به سرعت بهبود این روند کمک می کند.

ممکن است در هنگام ادرار احساس سوزش داشته باشید. بهترین درمان داروهای مسکن(OTC) هستند. در صورت نیاز پزشک برای شما مسکن قوی تری تجویز می کند.

قوانین طلایی مصرف دارو

چگونه برای نمونه برداری از مثانه آماده شویم؟

قبل از بافت برداری، پزشک سابقه پزشکی شما را مطالعه می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. در این مدت هر نوع دارویی که مصرف می کنید، مانند داروهای مسکن، تجویزی و مکمل ها را به پزشک خود اطلاع دهید.

پزشک شما ممکن است برای مدت مشخصی قبل از عمل، از شما بخواهد که مایعات مصرف نکنید. دستورالعمل هایی که پزشک به شما می دهد را به دقت دنبال کنید.

برای این عمل باید لباس بیمارستان بپوشید و قبل از عمل ادرار کنید.

نمونه برداری از مثانه چگونه انجام می شود؟

این عمل معمولا بین 15 تا 30 دقیقه طول می کشد. انجام بافت برداری در مطب دکتر و بیمارستان امکان پذیر است.

در مرحله اول در یک صندلی ویژه قرار می گیرید که بر روی آن دراز بکشید. پزشک با استفاده از یک مسکن موضعی یا یک کرم مجرای ادرار را تمیز و بی حس می کند.

در طی این عمل، پزشک از یک سیستوسکوپ استفاده می کند. این وسیله یک لوله کوچک به همراه یک دوربین است که به مجرای ادرار وارد می شود. در مردان مجرای ادراری در نوک آلت تناسلی است و در زنان در بالای واژن باز قرار دارد.

سیستوسکوپی مثانه

آب یا محلول نمک را از طریق سیستوسکوپ به داخل مثانه می فرستند تا پر شود. ممکن است حس کنید که نیاز به ادرار دارید. این امر طبیعی است. دکتر از احساسی که دارید سوال می کند. این کار به مشخص شدن علت علائم کمک می کند.

با پر شدن مثانه توسط آب یا محلول نمکی، می توان دیواره مثانه را بررسی کرد. در طی این بررسی، پزشک با استفاده از یک ابزار ویژه در سیستوسکوپ، بخش کوچکی از دیواره مثانه را برای آزمایش بر می دارد. ممکن است انجام این مرحله کمی درد داشته باشد. با برداشتن دستگاه هم درد کمی احساس می کنید.

پس از نمونه برداری مثانه

معمولا چند روز تا آماده شدن نتایج طول می کشد و پزشک با شما درباره نتایج صحبت خواهد کرد.

پزشک در نمونه به دنبال سلول های سرطانی است. اگر سرطان مثانه دارید، بافت برداری به تعیین دو مساله کمک می کند:

تهاجمی: یعنی عمیقا سرطان در دیواره مثانه پیشرفت کرده است.

پایه: سلول های سرطانی مانند سلول های مثانه به نظر می رسد.

سرطان های با درجه پایین تر از سرطان های پیشرفته راحت تر درمان می شوند، این مساله زمانی اتفاق می افتد که سلول ها دیگر مثل سلول های طبیعی نیستند.

تعداد سلول های سرطانی و پیشروی آنها در بدن به تشخیص مرحله سرطان کمک می کند. ممکن است برای تایید نتیجه بافت برداری به آزمایش های دیگری نیاز داشته باشید.

هنگامی که پزشک شدت سرطان را بداند، بهتر می تواند برای درمان آن برنامه ریزی کند.

سرطان مثانه

به یاد داشته باشید که همه ناهنجاری های مثانه، سرطانی نیستند. اگر بافت برداری شما سرطان را نشان ندهد، می تواند به تعیین عوارض دیگری که باعث ایجاد علائم می شود، کمک کند. مانند:

  • عفونت
  • کیست
  • زخم
  • گوشت اضافه بر روی مثانه

در صورت داشتن ادرار خونی پس از سه روز یا هر یک از موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • سوزش ادرار بعد از روز دوم
  • تب
  • لرز
  • ادرار ابری
  • ادرار بد بو
  • وجود لخته های خون بزرگ در ادرار
  • درد جدیدی در پایین کمر یا ران

تا دو هفته پس از بافت برداری نباید رابطه جنسی داشته باشید. تا 24 ساعت پس از عمل مقدار زیادی مایعات بنوشید و از فعالیت های سنگین اجتناب کنید.

اصول رابطه جنسی پس از جراحی فتق در این مطلب بخوانید.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید