فواید پروتز بیضه ، فقط آقایان بخوانند

مطمئنا فقدان بیضه به هر دلیلی اعتماد به نفس مردان را در رابطه جنسی تحت تاثیر قرار می دهد. پروتز بیضه یکی از راههایی است که می تواند این نقص را بر طرف کند. در این مطلب نکات مهمی درباره عمل جراحی پروتز بیضه عنوان می کنیم.

نبض ماپروتز بیضه تنها برای بهبود ظاهر و رفع مشکلات روحی فرد انجام شده و در واقع، دارای عملکرد یک بیضه واقعی نیست. در اغلب موارد، درخواست پروتز بیضه بیشتر برای کسانی است که دچار نقص بیضه هستند و یا بر اثر بیماری، بیضه آن ها خارج شده است.

بیضه شناور

پروتز بیضه معمولا در مواردی انجام می شود که  بیضه، بر اثر سرطان بیضه برداشته شده و  یا  بیضه دچار آسیب شده و یا  نقص های مادرزادی  وجود داشته و فرد بدون بیضه به دنیا  آمده باشد. البته باید گفت که در اکثر موارد، کیسه بیضه به همان حالت طبیعی خود باقی مانده و تنها با پروتز، شکل طبیعی تری به خود می گیرد و اعتماد به نفس فرد بیشتری می شود.

در حال حاضر، جنس پروتز بیضه عمدتا از  ژل سیلیکون  است که داخل آن با سرم نمکی پر می شود. این پروتز وزن، شکل و احساس یک بیضه طبیعی را دارد و در اندازه های مختلف در دسترس است.

چه کسانی پروتز بیضه انجام می دهند؟

پروتز بیضه نه تنها  به دلیل زیبایی ظاهری بلکه می تواند کیفیت زندگی فرد را  هم، بهبود  بخشد. در مردان مبتلا به پیچش بیضه، سرطان بیضه یا آسیب های دیگر، ممکن است نیاز به حذف بیضه آسیب دیده باشند و پروتز بیضه، می تواند احساس بهتری به این افراد بدهد.

بیضه

البته پروتز بیضه ممکن است در کودکانی که دچار پیچ خوردگی بیضه هستند، هم انجام شود. در برخی موارد هم، به دلیل نامنظم بودن بیضه ها و پایین آوردن آن به اسکروتوم، پروتز بیضه انجام می شود. اما گاهی اوقات این کار امکان پذیر نیست و در مواردی برای جلوگیری از گسترش سرطان،  بیضه حذف می شود.

به طور کلی افراد زیر می توانند کاندید پروتز بیضه باشند:

– در صورتی که بیضه ها در هنگام تولد کوچک و یا دارای نقص باشند.

– به دلیل پیچ خوردگی و آسیب، بیضه جراحی شده و برداشته شود.

– حذف بیضه  به علت عفونت

– حذف بیضه  به منظور درمان سرطان بیضه

– جراحی  مجدد در موارد تغییر جنسیت زن و مرد

خصوصیات یک پروتز بیضه خوب چیست؟

یک پروتز مناسب باید:

– هیچ واکنش شیمیایی نداشته باشد

– باعث التهاب نشود

– در برابر فشار، مقاومت داشته باشد

– استریل باشد

– به طور صحیح و مناسب در محل خود قرار گرفته باشد

– احساس راحتی به بیمار بدهد

آمادگی قبل از پروتز بیضه

در ابتدا شما با پزشک متخصص جلسه مشاوره ای خواهید داشت تا در مورد مزایا و خطرات چنین روش هایی اطلاعاتی به دست آورید. پزشک، از شما  سوالاتی در مورد انواع نشانه ها و سابقه پزشکی شما خواهد پرسید.

سپس پزشک، آناتومی بدن شما را ارزیابی کرده و به شما اعلام می کند که آیا برای پروتز بیضه فرد مناسبی هستید یا خیر. همچنین، آناتومی اسکروتوم بیضه، اندازه بیضه و نحوه برش ارزیابی می شود.

به طور معمول شب  قبل از جراح می توانید مواد غذایی معمول را مصرف کنید. اما توصیه می شود که به دلیل بیهوشی هنگام عمل، صبح روز عمل، مواد غذایی مصرف نشود. حداقل 10 روز قبل از عمل، باید از مصرف آسپیرین یا هر داروی ایبوپروفن، اجتناب کنید؛ زیرا این داروها عوارض جانبی دارند که می تواند عملکرد پلاکت را کاهش دهد و بنابراین باعث کاهش لخته شدن خون شوند.

هزینه جراحی سنگ کلیه

پیش از عمل، آنتی بیوتیک داخل وریدی برای فرد انجام شده و پوست آماده سازی می شود. سپس، یک برش کوچک در کیسه بیضه و یا کشاله ران انجام شده و پس از برش، یک کیسه اسکروتال ایجاد می شود  که برای تثبیت پروتز در یک موقعیت وابسته به اسکروتوم است.

پروتز در آنتی بیوتیک شسته شده و از نمک پر می شود و در مرحله آخر، در محل خود داخل اسکروتوم قرار گرفته و بخیه زده می شود. بیماران، تا چند روز پس از عمل، باید آنتی بیوتیک مصرف کنند. این عمل سر پایی بوده و یک ساعت طول می کشد که بعد از آن، بیمار می تواند به منزل مراجعه کند.

البته پیش از انجام پروتز، باید تمام عوارض احتمالی آن در نظر گرفته شود زیرا  در برخی موارد،  ممکن است که بدن  فرد پروتز را رد کرده و یا  نشت یا پارگی بیضه ایجاد شود، در این گونه موارد، باید پروتز برداشته شود.

پروتز بیضه

در نهایت باید گفت که، واکنش طبیعی بدن به هر وسیله ای که  درون آن قرار می گیرد، تشکیل یک بافت اسکار در اطراف آن است. البته اگر چه که این مورد نادر است؛ اما ممکن است در مورد پروتز بیضه هم ایجاد شود که در برخی افراد منجر به ناراحتی، درد و دیگر مشکلات می شود.

عوارض پروتز بیضه

برخی عوارض جانبی احتمالی و عوارض جراحی پروتز بیضه عبارتند از:

  • عفونت
  • تورم اسکروتوم
  • درد یا ناراحتی
  • هماتوم،  (تجمع خون در خارج از رگ های خونی)
  • ایجاد زخم
  • تغییر پروتز
  • اکستروژن، (زمانی است که پروتز، پوست را پس می زند)
  • پارگی یا نشت پروتز
  • سخت شدن پروتز

مراقبت بعد از پروتز بیضه

پس از عمل پروتز بیضه باید موارد مراقبتی زیر را در نظر داشته باشید:

1-رژیم غذایی

بعد از عمل پروتز بیضه، می توانید رژیم خود را با نوشیدن مایعات سبک شروع کرده و سپس کم کم مواد غذایی معمول خود را مصرف کنید.

نوشیدنی گرمازدگی

2-فعالیت

شما پس از پروتز بیضه، باید تا 24 ساعت اول  و به منظور کاهش احتمال  تورم، از  انجام حرکات و تمرینات شدید یا بلند کردن اشیاء سنگین، اجتناب کنید. پس از هفت روز، می توانید تمام فعالیت های عادی خود را انجام دهید. همچنین می توانید برای تسکین و رفع تورم از بسته های یخ استفاده کنید.

3-مراقبت از زخم

پس از عمل پروتز بیضه بهتر است که برای جلوگیری از باز شدن بخیه ها، تا پنج روز، حمام نکرده و یا محل بخیه را خیس نکنید. بخیه ها به مرور جذب پوست شده و نیاز به کشیدن بخیه ها نیست.

شامپوی چندکاره

4- مصرف داروها

معمولا بعد از پروتز بیضه، به منظور کاهش درد و یا جلوگیری از تورم و عفونت، داروهایی تجویز می شود. بهتر است که این داروها را با معده پر مصرف کنید و کلیه موارد احتیاطی را رعایت کنید تا مشکلی در این مورد نداشته باشید. در صورت بروز هر نوع مشکل و یا درد شدید، به پزشک مراجعه کنید.

تیم ترجمه نبض ما

منبع: www.cancer.ca

4.3/5 - (9 امتیاز)
منبع www.cancer.ca

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. علی سعیدی می‌نویسد

    با سلام بنده چهار سال پیش پروستات بد خیم خود را خارج نمودم پس از گذشت یک سال رادیوتراپی شدم! اما هنوز بی اختیاری ادرار دارم (نشتی) ، لطفاراهنمائی فرمائید با تشکر فراوان

  2. ناشناس می‌نویسد

    عالی بود

از پزشکان نبض‌ما بپرسید