خطرات زگیل تناسلی در زنان باردار

برای اکثر زنان بارداری که مبتلا به زگیل تناسلی(ژنیتال وارت) هستند این سوال پیش می آید که آیا زگیل تناسلی در زنان باردار خطرناک است و بر بارداری آن ها تاثیر می گذارد یا خیر؟

زگیل تناسلی (ژنیتال وارت)، رشد زائده گوشتی در ناحیه آلت تناسلی است که ممکن است یک عدد و یا به صورت خوشه ای باشد. زگیل تناسلی در زنان باردار ممکن است بر روی دهانه رحم هم ایجاد شود.

بروز زگیل تناسلی معمولا ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. هر چند ممکن است که فردی مبتلا به این ویروس باشد؛ اما زگیل تناسلی در بدن او ایجاد نشود.

بیماری HPV

در حقیقت، نیمی از زنان مبتلا به ویروس اچ پی وی، علائمی ندارند. بیش از 100 نوع از این ویروس وجود دارد که به رسمیت شناخته شده است که حدود یک سوم از این ها می تواند از طریق تماس جنسی گسترش یابد. همچنین برخی از انواع آن، می تواند باعث بروز سرطان دهانه رحم و دیگر سرطان های دستگاه تناسلی شود.

زگیل های تناسلی ممکن است از طریق انواع تماس های جنسی گسترش پیدا کند. همچنین ممکن است از راه مقعد و یا تماس با شریک جنسی آلوده، به فرد سرایت کند.

زگیل تناسلی در زنان (ژنیتال وارت)شایع تر است و به سادگی نمی توان زگیل را مشاهده کرد. ممکن است این زگیل های تناسلی پس از رابطه جنسی دهانی با همسران آلوده و در گلو ایجاد شود. زنان باردار، ممکن است در پی بروز زگیل تناسلی دچار نگرانی شوند، زیرا نگران بروز خطر برای جنین خود هستند.

چه‌ افرادی در معرض خطر HPV قرار دارند؟ این مطلب را بخوانید.

تشخیص زگیل تناسلی در زنان

در ابتدا برای تشخیص زگیل تناسلی در زنان(ژنیتال وارت) می توان از آزمایش پاپ اسمیر و معاینه فیزیکی استفاده کرد. این روش ها معمولا در اولین جلسه مراجعه به پزشک و قبل از زایمان انجام می شود. البته ممکن است به کولپوسکوپی نیاز داشته باشید که  دستگاه ویژه ای برای مشاهده دقیق دهانه رحم و دیواره های واژن برای مشاهده زگیل های تناسلی و سایر ناهنجاری ها است.

زنان بارداری مبتلا به زگیل تناسلی می توانند در مورد تاثیر گذاری زگیل تناسلی، خطرات و درمان آن اطلاعاتی از پزشک خود دریافت کنند.

آیا زگیل تناسلی در زنان برای جنین خطرناک است

در صورتی که  هر گونه سابقه ابتلا به ویروس اچ پی وی دارید و باردار هستید، باید به پزشک متخصص خود و یا ارائه کننده خدمات مراقبت از دوران بارداری اطلاع دهید و همچنین باید اطلاعاتی در مورد زگیل های تناسلی یا پاپ اسمیر غیر طبیعی خود در اختیار پزشک قراردهید.

هر چند که زگیل تناسلی به طور معمول بر شما یا فرزند شما تأثیر نمی گذارد، اما پزشک هر گونه ناهنجاری را در دوران حاملگی شما بررسی خواهد کرد. از آنجایی که بسیاری از سلول ها در طی بارداری در حال رشد هستند، پزشک در مورد رشد غیرمعمول یا سایر تغییرات، بررسی هایی انجام خواهد داد.

علاوه بر این، برخی از زنان در دوران بارداری دارای زگیل تناسلی بزرگی هستند که ممکن است بر روند بارداری تاثیر بگذارد.

[bs-quote quote="برای اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و درمان آن به وب سایت دکتر ولی پور مراجعه نمائید" style="style-23" align="center" author_name="دکتر ولی پور" author_job=" متخصص ارولوژی" author_avatar="https://nabzema.com/wp-content/uploads/2020/08/dr-valipoour.jpg" author_link="http://bit.ly/drvalipournabzema"][/bs-quote] 

در صورتی که در دوران بارداری هستید و نمی توانید تشخیص دهید که مبتلا به زگیل تناسلی هستید، پزشک شما به عنوان بخشی از مراقبت قبل از زایمان، وجود این ویروس را ارزیابی خواهد کرد. البته در حال حاضر، واکسن هایی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی موجود است.

وزن مادر در بارداری

سوال این است که، آیا زگیل تناسلی زنان در دوران بارداری دارای عوارض احتمالی هستند؟ به طور معمول، زگیل های تناسلی بارداری شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد. با این حال، مواردی وجود دارد که ممکن است عوارضی احتمالی ایجاد کنند.

اگر در دوران بارداری زگیل های فعال دارید، این زگیل ها می توانند بزرگ تر از حد معمول باشند. در برخی از زنان، وجود این زگیل ها  می تواند باعث مشکل در ادرار کردن و یا حتی ادرار دردناک شود. همچنین زگیل های بزرگ ممکن است باعث خونریزی در هنگام زایمان شوند.

گاهی اوقات، زگیل موجود روی دیواره واژن ممکن است در طول زایمان کشیدگی ایجاد کند. در این موارد، زایمان سزارین توصیه می شود. در موارد نادر و یا زایمان های زودرس، ممکن است زگیل های تناسلی به کودک شما منتقل شوند.

در این موارد، این زگیل می تواند در طی چند هفته اول تولد نوزاد، در دهان و گلوی او وجود داشته باشد.البته به طور کلی باید گفت که ویروس اچ پی وی که سبب زگیل تناسلی می شود، نشان دهنده افزایش خطر سقط جنین یا مشکلات زایمان نیست.

سقط جنین

آیا زگیل تناسلی درمان قطعی دارد؟ در این مطلب روش هایی برای درمان زگیل تناسلی را بخوانید.

درمان زگیل در دوران بارداری

در صورتی که در دوران بارداری هستید و زگیل تناسلی دارید با مراقبت های مخصوص دوران بارداری می توانید هر گونه خطری را تحت کنترل داشته باشید. البته درمان قطعی برای زگیل تناسلی وجود ندارد، اما داروهایی وجود دارد که می توانند زگیل ها را درمان کنند تا آن ها تحت کنترل بوده و رشد بیشتری نداشته باشند.

حتماً بخوانید:

درمان زگیل تناسلی با واجبی

در صورتی که برای بارداری اقدام کرده اید و زگیل تناسلی دارید؛ برای مصرف  داروهای تجویز شده، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما ممکن است در دوران بارداری از درمان های موضعی برای درمان زگیل استفاده کند. هرگز نباید زگیل های تناسلی را دستکاری کنید. این کارمی تواند باعث درد و تحریک بیشتر شود زیرا بافت های ناحیه تناسلی بسیار حساس هستند.

اگر زگیل های تناسلی شما بزرگ است، پزشک آن ها را از بین می برد. برای این کار معمولا از این درمان ها استفاده می شود:

  • منجمد کردن زگیل ها با نیتروژن مایع
  • برداشتن زگیل ها با استفاده از جریان های لیزر

در اکثر زنان، زگیل تناسلی در دوران بارداری هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. همچنین خطر انتقال عفونت به نوزاد، بسیار کم است.  در صورتی که  زگیل  تناسلی دارید و در مورد اثرات احتمالی آن در دوران بارداری خود نگران هستید، در دوران بارداری بهتراست که تحت مراقبت باشید.

بخش مراقبت های پزشکی در مورد خطرات خاصی که ممکن است ایجاد شود و همچنین درمان آن، به شما کمک خواهد کرد. برای پیشگیری از ابتلا به زگیل های تناسلی می توانید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا راهکارهای لازم برای شما ارائه شود.

البته واکسن های پیشگیری از ویروس اچ پی وی در دوران بارداری توصیه نمی شود اما در اکثر موارد می توانید با کمی دقت در روابط با شریک جنسی خود، از بروز این نوع زگیل ها جلوگیری کنید.

❓از طریق باکس انتهای صفحه “سیستم پرسش و پاسخ نبض ما” سوال خود را از متخصصین زگیل تناسلی بپرسید.❓

5/5 - (5 امتیاز)

دکتر محمد جباری

متخصص کلیه و مجاری اداری تناسلی ، درمان زگیل تناسلی

دکتر محمد جباری در زمینه جراحی های ترمیمی مجرای ادراری مادرزادی که به دنبال ضربه و تصادف،درمان زگیل تناسلی، بیماری های جنسی ، درمان ناباروری مردان، واریکوسل ، پروستات، مثانه و دستگاه باروری مردان فعالیت می کند.
اطلاعات تماس با دکتر محمد جباری
تلفن تماس:
۰۹۱۰۹۸۱۹۰۵۰
وب‌سایت: کلیک کنید
آدرس: تهران ، خ میرزای شیرازی , نرسیده به خ شهید بهشتی, کوچه شهدا , پلاک ۲۲ , طبقه ۴, واحد ۲۰

دکتر عباس انتظاری

متخصص طب پیشگیری، درمان زگیل تناسلی

روش درمان زگیل تناسلی توسط پزشک و با توجه به محل درگیری و اندازه ضایعات تعیین می شود. بسته به نظر پزشک ممکن اس…
مشاهده اطلاعات تماس با دکتر عباس انتظاری
اطلاعات تماس با دکتر عباس انتظاری
تلفن تماس:
02122023107
وب‌سایت: کلیک کنید
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از زعفرانیه، نبش کوچه طوس، برج فردوس طبقه ۲، واحد ۱۲

دکتر حسین کرمی

متخصص کلیه و مجاری اداری تناسلی و زگیل تناسلی

عفونت با ویروس HPV یا زگیل تناسلی شایعترین عفونت منتشره از طریق سکس در دنیاست. امروزه جوانان زیادی را در مطب و…
مشاهده اطلاعات تماس با دکتر حسین کرمی
اطلاعات تماس با دکتر حسین کرمی
تلفن تماس:
۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
وب‌سایت: کلیک کنید
آدرس: تهران، خیابان شریعتی،قلهک،روبروی مسجد قلهک ،کوچه سجاد ، ساختمان پزشکان سجاد، پلاک 68

متخصصین درمان زگیل تناسلی

  • متخصص کلیه و مجاری اداری تناسلی ، درمان زگیل تناسلی

    دکتر محمد جباری

    متخصص کلیه و مجاری اداری تناسلی ، درمان زگیل تناسلی
    تلفن تماس:
    ۰۹۱۰۹۸۱۹۰۵۰
    وب‌سایت: کلیک کنید
    تهران ، خ میرزای شیرازی , نرسیده به خ شهید بهشتی, کوچه شهدا , پلاک ۲۲ , طبقه ۴, واحد ۲۰
  • متخصص طب پیشگیری، درمان زگیل تناسلی

    دکتر عباس انتظاری

    متخصص طب پیشگیری، درمان زگیل تناسلی
    تلفن تماس:
    02122023107
    وب‌سایت: کلیک کنید
    تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از زعفرانیه، نبش کوچه طوس، برج فردوس طبقه ۲، واحد ۱۲
  • متخصص کلیه و مجاری اداری تناسلی و زگیل تناسلی

    دکتر حسین کرمی

    متخصص کلیه و مجاری اداری تناسلی و زگیل تناسلی
    تلفن تماس:
    ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    وب‌سایت: کلیک کنید
    تهران، خیابان شریعتی،قلهک،روبروی مسجد قلهک ،کوچه سجاد ، ساختمان پزشکان سجاد، پلاک 68
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مهر می‌نویسد

    سلام من واسه بارداری اقدام کردم و تازه متوجه شدم که از طریق همسرم زگیل تناسلی گرفتم چکار باید بکنم آیا در دوران بارداری مشکلی برای خودم یا بچم ب وجود میاد آیا میتونم در طی بارداری درمانی انجام بدم خیلی نگرانم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید