عوارض جانبی از بین بردن موهای زائد توسط لیزر چیست؟

در این مطلب می خواهیم به طور علمی بررسی کنیم که عوارض لیزر چیست. آیا این موضوع واقعیت دارد که از بین بردن موهای زائد توسط لیزر عوارض جانبی درازمدتی ندارد؟

اگر از روش های سنتی حذف مو خسته شده اید، ممکن است به از بین بردن موهای زائد توسط لیزر علاقه مند باشید. لیزر توسط یک متخصص پوست یا متخصص واجد شرایط انجام می شود و با متوقف کردن فولیکول ها از رشد موهای تازه جلوگیری می کند. از بین بردن موهای زائد توسط لیزر برای اکثر مردم روشی ایمن است. این روش عوارض جانبی درازمدتی ندارد.

با این حال، بحث هایی در مورد عوارض جانبی از بین بردن موهای زائد توسط لیزر وجود دارد. اگرچه ممکن است بعد از این روش عوارض جانبی موقت و جزئی رخ دهند، اما اثرات دیگر بسیار نادر است و هرگونه ادعا درباره ارتباط آن با سلامتی شما در دراز مدت بی اساس است.

عوارض جانبی جزئی رایج هستند

زیبایی پوست

حذف موها توسط لیزر با استفاده از لیزر های کوچک با گرمای بالا انجام می شود. ممکن است بلافاصله پس از عمل عوارض جانبی موقت ایجاد شود. سوزش پوست و تغییرات رنگدانه از شایع ترین عوارض جانبی هستند.

قرمزی و سوزش

از بین بردن موهای زائد توسط لیزر ممکن است موجب سوزش موقت پوست شود. همچنین گاهی اوقات ناحیه تحت درمان کمی قرمز رنگ و متورم می شود. با این حال، این اثرات جزئی هستند. ممکن است این اثرات را بعد از انجام سایر روش های حذف مو، مانند اپیلاسیون هم داشته باشید. متخصص پوست گاهی قبل از انجام لیزر، از بی حسی موضعی برای به حداقل رساندن این اثرات استفاده می کند.

سوزش باید به طور کامل در عرض چند ساعت پس از انجام لیزر ناپدید شود. می توانید برای کاهش تورم و درد از بسته یخ استفاده کنید. اگر سوزش شدید شد یا عوارض جانبی بدتر شدند، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

تغییرات رنگدانه

پس از درمان لیزر، ممکن است پوست کمی تیره تر یا روشن تر شود. اگر پوست شما روشن است، به احتمال زیاد در اثر لیزر لکه های تیره بر روی پوست شما ظاهر می شود. در جهت مخالف افرادی که پوست تیره تری دارند، ممکن است در اثر لیزر لکه های روشن بر روی پوست شان ایجاد شود. با این حال مانند سوزش پوست، این تغییرات موقت هستند و معمولا جای نگرانی وجود ندارد.

عوارض جانبی بسیار نادر

سوختگی با روغن

به ندرت ممکن است که از بین بردن موهای زائد توسط لیزر، منجر به عوارض جانبی شدیدتر شود. اگر از لیزرهای خانگی یا مراکز نامعتبر برای انجام لیزر استفاده کنید احتمال وقوع عوارض جانبی بیشتر می شود.

عوارض جانبی شدید حذف موها توسط لیزر شامل موارد زیر می شود:

رشد موی بیشتر در منطقه درمان: گاهی این مساله پس از انجام لیزر به صورت سهوی اتفاق می افتد.

تغییر در بافت کلی پوست: برای کسانی که به تازگی برنزه کرده اند، احتمال این مساله بیشتر است.

جای زخم: این مورد بین افرادی که به راحتی جای زخم روی پوست شان باقی می ماند، بیشتر رخ می دهد.

تاول زدن و پوسته پوسته شدن: این مورد ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب، بلافاصله پس از عمل ایجاد شود.

در مورد این عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید. اگرچه آنها بسیار غیر معمول هستند، آگاهی داشتن از آنها خوب است. اگر پس لیزر هر یک از این علائم را داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا افراد باردار می توانند از این روش استفاده کنند؟

انجام لیزر در دوران بارداری توصیه نمی شود. در درجه اول به دلیل این واقعیت که هیچ مطالعه انسانی، ایمنی لیزر موهای زائد در دوران بارداری را ثابت نکرده است.

ممکن است بخواهید از این روش برای حذف موهای زائدی که در دوران بارداری رشد کرده است، استفاده کنید. مناطق رایجی که رشد مو در آن افزایش پیدا می کند عموما سینه ها و معده هستند. این موها در اغلب موارد می ریزند، بنابراین اگر تا پایان بارداری خود صبر کنید، ممکن است نیازی به درمان های پزشکی نداشته باشید.

تب در بارداری

اگر باردار هستید و می خواهید از لیزر برای حذف موهای زائد استفاده کنید، تا بعد از زایمان صبر کنید. احتمالا پزشک به شما توصیه می کند که برای اطمینان، تا چند هفته صبر کنید.

آیا حذف موها توسط لیزر باعث سرطان می شود؟

سرطان سینه

شایعه شده که از بین بردن موهای زائد توسط لیزر باعث ایجاد سرطان می شود. با توجه به گزارش سازمان مراقبت از پوست، گاهی از این روش برای درمان انواع خاصی از ضایعات پیش سرطانی استفاده می شود.

آیا حذف موی زائد توسط لیزر باعث ناباروری می شود؟

ناباروری

بعضی می گویند که از بین بردن موهای زائد توسط لیزر باعث ناباروری می شود. لیزر تنها سطح پوست را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین حداقل تابش لیزر نمی تواند به هیچ یک از اعضای بدن نفوذ کند.

اگر در حال حاضر قصد باردار شدن دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

به طور کلی حذف موهای زائد توسط لیزر برای اکثر مردم ایمن و موثر است. برای رعایت احتیاط نباید این روش را در نزدیکی چشم یا دوران حاملگی انجام دهید. اگر بعد از انجام لیزر علایم نادر اتفاق افتادند، با پزشک خود تماس بگیرید.

این روش حذف دائمی را تضمین نمی کند و ممکن است نیاز باشد که جلسات را ادامه دهید.

تیم ترجمه نبض ما

3.3/5 - (7 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید