کاهش وزن با غذای کم کالری و رژیمی سالم

غذاهای سالم رژیمی و غذای کم کالری یکی از پدیده های جدید سبک زندگی آدمهای علاقه مند به تغذیه سالم و تناسب اندام پایدار هستند.

نبض ما– مهمترین قدم در مسیر کاهش وزن  و رسیدن به وزن ایده آل مصرف غذای کم کالری و رژیمی است. اگر حتی شبانه روز هم ورزش کنید ولی غذاهای چرب و پرکالری بخورید، هیچ فایده ای نخواهد داشت. به عبارت دیگر امکان ندارد بتوانید وزن خود را کم کنید، ولی با مصرف غذای رژیمی و روزی نیم ساعت ورزش یا پیاده روی سریع می توانید در عرض چند ماه به وزن دلخواه و اندام ایده آل دست پیدا کنید.

غذای کم کالری

تهیه کردن و خوردن غذای سالم و رژیمی مناسب یا غذای کم کالری و یا کالری منفی باتوجه به شرایط هر فردی،  بدون هرگونه عوارض جانبی می تواند به تناسب اندام پایدار و سبک زندگی سالم فرد منجر شود.

 عنوان «کالری منفی» قدری باعث تعجب خواهد شد اما این نکته را حتما میدانید که همه ی غذاها دارای میزان خاصی کالری هستند و هیچ غذایی را نمی توانید پیدا کنید که به هیچ وجه کالری نداشته نباشد.

کلیه غذاهایی که به طور روزانه مصرف می کنید، دارای میزان مشخصی کربوهیدرات، پروتئین، و چربی هستند.  که کلیه ی غذاهای مصرفی، به عنوان یک منبع ضروری به منظور ایجاد انرژی محسوب می شوند که بدن با استفاده از آنها انرژی لازم برای خود را تامین می کند.

کالری منفی چیست؟

درمان چاقی

به آن دسته از مواد غذایی که دارای کالری و میزان انرژی بسیار پایینی هستند؛ غذای با کالری منفی گفته می شود  و بدن همان میزان انرژی را که به واسطه ی مصرف آنها جذب می کند، باید صرف هضم و جذب خود آنها کند.

این نوع غذای کم کالری می توانند به افرادی که در پی کاهش وزن هستند کمک کنند چرا که کالری کمی را در بردارند و بدن مجبور می شود تا از انرژی های ذخیره شده خود نیز در کنار آنها برای سوخت و ساز استفاده کند .

مصرف غذاهایی که ظاهراً حاوی کالری بالایی نیستند، سبب می شود تا افراد بتوانند وزن خود را پایین بیاورند و همین امر خود می تواند به عنوان گزینه ی مثبتی برای یک شروع ایده آل پیرامون کاهش وزن دائمی قلمداد شود.

با آمیختن غذاهایی که دارای کالری منفی هستند به همراه یک منبع خوب پروتئین، نه تنها قادر خواهید بود تا اشتهای خود را کنترل کنید، بلکه سوخت و ساز بدن خود را نیز افزایش می دهید. در این وضعیت بدن با  ذخیره ی آمینو اسید های لازم می تواند از افت میزان ماهیچه ها نیز جلوگیری به عمل آورد.

مواد غذایی کربوهیدرات دار

نان صبحانه تخته ای

کربوهیدرات ها، دشمن بدن شما و علت اصلی اضافه وزن نیستند؛ بلکه این گروه غذایی، منبع اصلی تامین انرژی و قند خون بدن هستند؛ در نتیجه بهتر است که روزانه به میزان کافی، پروتئین، ویتامین و کربوهیدرات و انواع غذای کم چرب به بدن برسد .

بعضی ها فکر می کنند غذای سالم ممکن است بی مزه ، خسته کننده، و ناخوشایند باشد در حالیکه اصلا اینطور نیست. غذای کم کالری و خوشمزه و سالم  را  که می خورید علاوه بر اینکه  لذت می برید  چاق هم نمی شوید.

خوردن صبحانه کامل که به میزان کافی کربوهیدرات، ویتامین و پروتئین را در خود جای داده باشد؛ در کنار کمک به سلامت عمومی، باعث بالا رفتن متابولیسم بدن می شود که این موضوع می تواند کمک های زیادی به داشتن بدنی با میزان چربی کم و وزن مناسب  کند. بر خلاف ذهنیت بسیاری از مردم، تنها برنج، ماکارونی نان دارای کربوهیدرات نیستند؛ بلکه بسیاری از میوه ها هم دارای کربوهیدرات های مفید برای بدن هستند که بسیاری از ما نسبت به آن ها آگاهی کامل نداریم.

در یک رژیم غذای کم کربوهیدرات ساده و سالم، بهتر است روزانه بین 60 تا 120 گرم کربوهیدرات به بدن برسد که در کنار سیر کردن، , و استفاده از انواع غذای کم چرب قند مورد نیاز روزانه بدن را تامین کند.

این میزان کربوهیدرات دریافتی بهتر است بین چند وعده غذایی تقسیم شود؛ برای مثال بهتر است 15 تا 20 گرم برای صبحانه، میان وعده اول، نهار، میان وعده دوم و در آخر عده غذایی شام، تکمیل کننده کربوهیدرات روزانه وردی به بدن باشد.

این رژیم غذایی سالم و غذای کم کالری در کنار رساندن مواد مورد نیاز بدن در زمان مناسب همچنین تامین قند مصرفی بدن، می تواند راه حل مناسبی برای افراد با مشکل اضافه وزن باشد.

گردو، یکی از بهترین گزینه ها به عنوان انواع غذای کم چرب است؛ چراکه در هر 15 عدد گردو، حدود 10 گرم کربوهیدرات وجود دارد.

چگونه سیر باشد و لاغر شوید

آجیل با گردو و کرفس

برای بهتر سیر شدن و داشتن میان وعده غذایی سالم می توانید مثلا آجیل را با میوه های سبز مثل کرفس و سیب ترکیب کرده و سپس میل کنید.

این میان وعده در کنار تامین قند مورد نیاز بدن، یک وعده کاملا سالم و رژیمی به حساب می آید که روزانه می توانید از آن استفاده کنید. گفتنی است که پسته، بادام و فندق هم از دیگر آجیل هایی هستند که میزان کربوهیدرات پایینی دارند که می توان برای رژیم از آنها استفاده کرد.

نویسنده : محسن فانی

 

4.7/5 - (15 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید