مواد غذایی مفید برای افزایش شیر مادر

افزایش شیر مادر یکی از دغدغه های مادران شیرده است.  با ما همراه باشید تا با مواد غذایی و خوراکی هایی که باعث افزایش شیر مادر می شوند، آشنا شوید.

 مادران شیرده، احتمالا در رابطه با دوران شیردهی و تغذیه کودک خود، سوالات زیادی در ذهن دارند. مادران، در مورد سلامتی و رشد کودکان خود نگران هستند و میخواهند بهترین راه را برای زندگی سالم خود و فرزند خود در پیش گیرند.

یکی از مهمترین موضوعاتی که مادران  شیرده  در طول ماه های تغذیه با آن مواجه هستند، تقویت غذایی و افزایش شیر در دوران شیردهی است. یکی از بهترین راه های افزایش شیر مادر ،  دریافت مواد غذایی مناسب در این دوره است.

دوران شیردهی، زمانی است که یک مادر نیاز  به دریافت غذا و سلامت کلی دارد. مادران، هر آنچه که در طول این دوره مصرف می کنند، مهم بوده و مواد مغذی، برای بازیابی و افزایش شیر مادر و پس از زایمان بسیار مهم است. تغذیه مادر به طور مستقیم بر کاهش و افزایش شیر مادر تاثیر دارد.

شیر مادر

تحریک اعصاب در طی تغذیه با شیر مادر باعث تولید شیر بیشتر در سینه ها می شود. همچنین تخلیه شیر به افزایش شیر مادر کمک می کند.

اگر احساس می کنید که شیر شما کافی نیست، می توانید از شیرهای کمکی برای تغذیه کودک استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که شما از راه های بسیاری می توانید میزان شیر خود را افزایش دهید.

مادران، از هنگام تولد،  شروع به تغذیه نوزاد خود می کنند.  (مگر این که  مشکل خاصی داشته باشند). به همین دلیل، مادر باید  سلامت و قدرت لازم برای تغذیه نوزاد و همچنین کمک به بهبودی بدن خود داشته باشد.

چند مواد غذایی مفید برای افزایش شیر مادر

غذاهای خاصی وجود دارد که باعث افزایش شیر مادر می شود. شیر  مادر حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد کلی و رشد مغز نوزاد است.

مواد غذایی مفیدی برای افزایش شیر مادر وجود دارد که از لحاظ سلامت و همچنین کمک به تولید شیر، بسیار موثر هستند. بهترین کار این است که مادران، از یک رژیم غذایی متعادل با ترکیبی از غذاهای سالم، پیروی کنند.

شیر مادر

یک رژیم متعادل شامل مواد غذایی زیر است:

– غذاهای نشاسته ای مانند نان، سیب زمینی، ماکارونی و برنج، انواع نان های سبوس دار و انواع غذاهای سرشار از غلات را  که حاوی  مواد مغذی و فیبر هستند، می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

–  برخی از محصولات لبنی مانند ماست یا یک لیوان شیر، می تواند تولید شیر را افزایش دهد.

– برخی از پروتئین ها، مانند گوشت ، ماهی، تخم مرغ

–  مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات.

وعده های غذایی مغذی و تنقلات، مانند:

– ساندویچ خانگی، یک ظرف سالاد فصل همراه با سبزیجات تازه.

– هویج، خیار یا هر نوع سبزی با برگ سبز مانند اسفناج

– میوه های تازه و یا خشک شده، و آجیل

–  سوپ همراه با  با نان و یا کیک

–  تخم مرغ یا لوبیا سبز

– یک ظرف ماست

– کتلت سیب زمینی

غذاهایی برای متابولیسم

در صورتی که در مورد نیازهای تغذیه ای خود برای افزایش شیر، اطلاعات کافی ندارید، می توانید با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

علاوه بر این، مادران  شیرده  برای افزایش شیر خود و تکمیل مواد مغذی، می توانند روزانه،  از مکمل های  حاوی 10 میکروگرم ویتامین D مصرف کنند. مکمل ویتامین دی باعث حفظ قوای جسمی و افزایش شیر در مادران شیرده می شود.

همچنین، مادران شیرده می توانند تمام ویتامین ها و مواد معدنی دیگر خود را  با در پیش گرفتن یک رژیم متعادل دریافت کنند.

مصرف گلاب در دوران شیردهی

گلاب، تاثیر زیادی در افزایش شیر مادر دارد. شما می توانید در یک لیوان آب،  کمی عسل ریخته و سپس با اضافه کردن کمی گلاب، هر روز از آن میل کنید.

شیر مادر

گلاب،  خاصیت آرامش بخش داشته و علاوه بر این،  این نوشیدنی مقوی، در تولید شیر  مادر موثر است. همچنین شما می توانید همراه با گلاب، کمی عرق بیدمشک و تخم شربتی هم اضافه کرده و به طور روزانه میل کنید.

افزایش شیر مادر با مصرف بومادران

بومادران و عرق بومادران در گذشته برای افزایش شیر در دوران شیردهی استفاده می شد.

بومادران در دوران شیردهی

بومادران بر ترشح شیر مادر تاثیر داشته و مادران شیرده می توانند کمی بومادران به همراه تخم شوید یا گشنیز را با هم ترکیب کرده و مصرف کنند. بومادران علاوه بر افزایش شیر مادر، خواص آرامبخش هم دارد.

خوردن زیره سبز در شیردهی

مصرف دانه زیره سبز باعث افزایش ترشحات غدد شیری در مادران شیرده می شود. البته بهتر است در مصرف دانه زیره سبز، افراط نشود و با احتیاط مصرف شود.

زیره در دوران شیردهی

دانه زیره سبز، همچنین، چربی سوز است.زیره سبز از ایجاد  اسید دستگاه گوارش جلوگیری کرده و شما می توانید کمی پودر زیره را هم با کمی شیر و کره میل کنید.

افزایش شیر مادر با عسل

مادران شیرده  می توانند با خیال راحت عسل  بخورند. برخی از مادران از مصرف عسل در دوران بارداری و یا شیردهی نگران هستند اما باید گفت که مصرف عسل علاوه بر این که خطری برای نوزاد و مادر ندارد، بلکه دارای خواص زیادی است که از جمله خواص آن، افزایش شیر است.

عسل در دوران شیردهی

عسل، حاوی انواع ویتامین ها برای تقویت قوای جسمی مادر و ترشح شیر است. مادران شیرده می توانند روزانه یک قاشق عسل را با کمی شیر مخلوط کرده و آن را میل کنند.علاوه براین، شیر از بروز انواع بیماری ها جلوگیری می کند.

آیا خرما باعث افزایش شیر مادر می شود؟

خرما حاوی تریپتوفان است. تریپتوفان یکی از 10 اسید آمینه ضروری است که بدن برای تولید پروتئین، به آن نیاز دارد.

به طور کلی، این ماده مغذی،  به عنوان  تقویت کننده طبیعی سروتونین (انتقال دهنده عصبی احساس خوب ) عمل می کند. سروتونین هم ماده ای است که از تولید شیر مادر  پشتیبانی می کند.

سروتونین نوعی ضد دوپامین است که از پرولاکتین ( ماده مورد نیاز برای تولید شیر)  حمایت می کند. بنابراین هر چیزی که سطح پایین دوپامین را حفظ می کند، به نوبه خود سطح پرولاکتین را بالا نگه می دارد؛ در نتیجه، شیر مادر افزایش پیدا می کند.

تیم ترجمه نبض ما

4.7/5 - (3 امتیاز)
منبع www.contentedcalf.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. برتر ياب می‌نویسد

    خیلی عالی بود

از پزشکان نبض‌ما بپرسید