پاسخ به سوالات رایج درباره موهای زائد

هر فرد درباره روش های از بین بردن موهای زائد نظری دارد. تعجبی ندارد که ما برای پیدا کردن بهترین روش برای خود گیج شویم. آیا با وکس کردن ماهانه  یا اپیلاسیون مخالف هستید؟ آیا بودن موهای زائد در بدن و ناحیه تناسلی مزیتی دارد؟

از لحظه ای که اولین موها بر روی بدن ما رشد می کند، آیا حتما باید به فکر اصلاح یا برداشتن آنها باشیم و به تمام آگهی ها، ابزارها و روش های موجود برای حذف موهای زائد نگاه کنیم؟

کتی بریس، متخصص پوست و استادیار پوست در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا می گوید: «الگوهای موجود با توجه به سن، قومیت و مهمتر از همه خود فرد، به طور کلی متفاوت هستند. اگرچه در حال حاضر افراد تمایل دارند که موهای زائد خود را مرتب یا حذف کنند، در نهایت این یک تصمیم شخصی است.»

در ادامه بخوانید: موهای زائد بدن کجاست

پس با توجه به تصمیمی که می گیرید، ما در اینجا نکاتی ایمنی از متخصصان برای شما ارائه می کنیم.

روش های موجود برای مرتب کردن موهای زائد در خانه و در سالن

کندن موهای صورت با موچین

1-اجازه دهید که رشد کنند

اگر می خواهید آنها را به حالت طبیعی بگذارید، نیازی به انجام کاری ندارید. موهای شما به اندازه ای کوتاه رشد می کنند. شما می توانید با استفاده از یک ماشین موزر مخصوص موهای زائد یا قیچی آن ها را منظم کنید.

توصیه متخصص: در صورت استفاده از قیچی، ابتدا آنها را ضد عفونی کنید. این ابزار را تنها به این کار اختصاص دهید. برای تمیز نگه داشتن ماشین موزر دستورالعمل سازنده آن را دنبال کنید. این ابزارها را به صورت اشتراکی استفاده نکنید.

2-اصلاح کردن

بوریس می گوید: «هرکسی که اصلاح کند، می داند که احتمال بریده شدن پوست به صورت تصادفی وجود دارد. این مساله فضایی برای ورود باکتری ها فراهم می کند. به همین دلیل تمیز بودن منطقه بیکینی و اصلاح با یک تیغ تمیز اهمیت دارد.»

توصیه متخصص: سوزان فریدلر، متخصص پوست در شهر نیویورک، توصیه می کند که برای محافظت از پوست خود از ژل اصلاح یا سایر روان کننده ها استفاده کنید. اگر بعد از مدتی احساس سوزش داشتید از مرطوب کننده و کرم کورتیزون استفاده کنید. از این محصولات در اطراف واژن استفاده نکنید.

اگر نمی دانید اصلاح صورت با تیغ بهتر است یا ریش تراش؟ این مطلب را بخوانید

3-موم یا بند انداختن

هر دو روش موم انداختن و بند انداختن، مو را از ریشه بیرون می کشند. به گفته فریدلر، این مساله می تواند باعث عفونت فولیکول ها و ایجاد مشکلات زیر شود:

  • فولیکولیت
  • جوش
  • کیست های التهابی
  • آبسه ها

مطالعات اخیر نشان می دهد که اپیلاسیون ممکن است پوست شما را نسبت به ویروس مولوسکوم کانتوژیوزوم (زگیل آبکی) آسیب پذیرتر کند. همچنین نگرانی هایی در مورد سوختگی در اثر موم انداختن در خانه یا توسط متخصصان وجود دارد.

توصیه متخصص: این بدان معنا نیست که شما باید از این روش ها دوری کنید. فقط برای انجام این کار یک سالن معتبر را انتخاب کنید. متخصص زیبایی شما باید یک فضای کاری تمیز داشته باشد، دستکش بپوشد و هرگز از موم دوبار استفاده نکند.

اپیلاسیون در خانه

4-موبرهای شیمیایی

موبرهای شیمیایی پوست را از وجود مو پاک می کنند، اگر چه می توانند منجر به واکنش های آلرژیک و تحریک پوست شوند. بسیاری از افراد به این محصولات حساسیت دارند. قبل از استفاده از این محصولات در نواحی بزرگ، حتما آن را بر روی ناحیه کوچکی از پوست خود امتحان کنید. از این محصولات در نزدیکی واژن استفاده نکنید.

5-حذف مو با لیزر یا الکترولیز

حذف مو با لیزر یا الکترولیز، روش هایی بلندمدت برای حذف موهای زائد هستند. در هر دو روش فولیکول های مو در زیر سطح پوست هدف قرار می گیرند. استفاده از الکترولیز ممکن است باعث ایجاد گوشت اضافه بر روی پوست شود. اگر سابقه به وجود آمدن گوشت اضافه در جای زخم دارید، الکترولیز انتخاب خوبی برای شما نیست. در مورد انجام هریک از این روش ها با یک متخصص مشورت کنید.

عوارض جانبی از بین بردن موهای زائد توسط لیزر را در این مطلب بخوانید

آیا باید موها را کامل بزنم؟

موهای زائد در گذشته نقش مهمی در سلامتی افراد داشته اند. شما می توانید کارهای مختلفی انجام دهید: تمام آن ها را نگه دارید، آن را تر و تمیز کنید یا کاملا موها را اصلاح کنید. فریدلر می گوید: «اگرچه حالت طبیعی سالم ترین شیوه است، داشتن عادت های خوب برای پیرایش و شکل دادن می تواند سبکی سالم را به وجود آورد».

سبک خود را انتخاب کنید

اگر تصمیم دارید برای موم انداختن به یک سالن بروید، خجالت را کنار بگذارید و به طور دقیق بیان کنید که چه چیزی می خواهید یا نمی خواهید.

دانه های قرمز را رها کنید

اصلاح، اپیلاسیون و حذف موهای زائد با موبرهای شیمیایی با وجود موهای زیر پوستی سخت تر است. بوکا توضیح می دهد: « موهای زیر پوستی، واکنش سیستم ایمنی بدن به مو است. بدن شروع به ایجاد بافت اسکار در اطراف منطقه می کند».

از موچین یا دستگاه های دیگر برای از بین بردن موهای زیر پوستی استفاده نکنید. بوریس می گوید: «این کار منجر به آسیب بیشتر و افزایش خطر عفونت های باکتریایی می شود. با استفاده از کمپرس گرم می توانید التهاب را کاهش دهید و مو ممکن است خود را درمان کند و از بین برود».

بوکا توصیه می کند برای کاهش تورم از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید. از محصولات در نزدیکی واژن استفاده نکنید. اگر موی زیر پوستی خودبخود درمان نشد یا دردناک شد، به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.

دانش پشت موهای زائد

موهای زائد

بر اساس یک قاعده کلی، وجود موی زائد در بدن ما احتمالا دلیلی دارد. این مساله برای موهای ناحیه تناسلی هم صدق می کند.

بوریس می گوید: «موی زائد برای تسکین و محافظت از پوست حساس، در اطراف اندام های تناسلی است. همچنین نقش مهمی در سلامت، جذب گرد و غبار و باکتری ها و جلوگیری از ورود آن ها به واژن دارد. اگر چه بسیاری از مردم تصور می کنند حذف موهای زائد برای سلامت آنها بهتر است، اما عکس این قضیه صحیح است».

هدف موی زائد

  • محافظت از واژن
  • جذب عرق
  • جلوگیری از عرق سوز شدن
  • جلوگیری از بعضی عفونت ها
  • ایفای نقشی مهم در غرایز جنسی اولیه

فریدلر توضیح می دهد که موهای زائد ناحیه تناسلی به تبخیر سریع تر عرق بدن ما در یک باشگاه ورزشی یوگا کمک می کنند. همچنین موها از اصطکاک و عرق سوز شدن جلوگیری می کنند.

موهای ناحیه تناسلی می توانند از انتقال بعضی عفونت های جنسی جلوگیری کنند، اما به خاطر داشته باشید که آنها جایگزینی برای کاندوم در طول رابطه زناشویی نیستند.

این انتخاب شماست

برای اینکه با موهای زائد خود چه کنید، استرس نداشته باشید. اگر دوست داشته باشید می توانید هیچ کاری انجام ندهید و هیچ اشکالی ندارد.

جونز می گوید: «گاهی زنان به دلیل اینکه موهای خود را قبل از ویزیت اصلاح نکرده اند، از من عذرخواهی می کنند و من به آنها می گویم، اهمیتی ندارد و این انتخاب توست. زن ها در هر صورت زیبا هستند».

تیم ترجمه نبض ما

4.6/5 - (7 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. N می‌نویسد

    سلام من دختری ۱۶ ساله و مجرد هستم .دکتر من یک سالی هست که در زیر چانم موهای زاید رشد کردن و چندباری هم اون ها رو اصلاح کردم ولی ضخیم تر شدن میخواستم بپرسم که علتش چیه من باید چیکار کنم ؟؟

    1. عطا می‌نویسد

      سلام واتساپ پیام بدین راه گاره اسان بگم براتون

از پزشکان نبض‌ما بپرسید