درمان خانگی کومدون(جوش سر سیاه)

کومدون چیست؟ کومدون یا همان جوش های سر سیاه، در واقع ملانین های اکسید شده روی سطح پوست هستند که ظاهری نامناسب به پوست می دهند. در این مطلب با روشهای از بین بردن کومدون آشنا شوید.

نبض ما– جوش های سر سیاه (کومدون)، اغلب بر روی صورت، پشت، گردن، سینه، بازوها و شانه ها ظاهر می شود. کومدون ها کاملا روی سطح پوست قابل مشاهده است و رنگ تیره ای دارند. جوش های سرسیاه، زمانی ایجاد می شوند که منافذ پوست با سلول های مرده پوست پوشیده شده و یک ماده  چرب و مضر را روی پوست ایجاد می کند.

جوش سر سیاه

به طور معمول، پوست از طریق فولیکول ها تغذیه شده و شاداب و جوان می ماند. هنگامی که منافذ  پوست باز شده و چربی و سلول های مرده اطراف آن جمع  شوند،  منافذ باز با اکسیژن  موجود در هوا واکنش نشان  داده و به شکل دانه های سر سیاه در می آیند.

در دیگر آسیب های پوستی مانند آکنه، منافذ پوست معمولا بسته می شوند، اما در مورد دانه های سر سیاه، پوست اطراف حفره های مسدود شده باز می شود، هوا با آن ترکیب شده و سلول های مرده  پوست اکسید شده و به صورت جوش های سر سیاه در می آید.

از بین بردن کومدون (جوش سر سیاه) با وازلین

برخی از مواد طبیعی هستند که در از بین بردن جوش های سر سیاه بسیار موثر هستند. یکی از این مواد، وازلین است. شما می توانید یک لایه از وازلین را در اطراف بینی و روی جوش های سر سیاه اعمال کنید. وازلین، روغنی بدون افزودنی بوده و برای از بین بردن جوش های سر سیاه مفید است.

از-بین-بردن-کومدون-با-وازلینهمچنین شما می توانید کمی وازلین را به صورت دو لایه روی نقاط سر سیاه بزنید. بهتر است این کار را شب انجام داده و اجازه دهید شب تا صبح روی پوست شما بماند. پس از آن،  شما می توانید با کمک انگشتان خود، این جوش ها را به آرامی از روی پوست خود بردارید.

از بین بردن جوش سر سیاه با خمیر دندان

بسته به نوع پوست شما، بدن شما ممکن است چربی بیشتر و یا کمتری تولید کند. بنابراین، استفاده از مواد مختلف برای از بین بردن جوش های سر سیاه با توجه به نوع پوست شما صورت می گیرد. البته برخی مواد هستند که برای انواع پوست ها نتیجه خوبی دارند.

یکی از این مواد برای از بین بردن جوش های سرسیاه، خمیردندان است. خمیردندان، حاوی مواد تشکیل دهنده ای مانند تری کلوزان، الکل، مندول و پراکسید هیدروژن است که می تواند چربی زیاد پوست را بگیرد. تریکلوزان، یک ماده فعال در بسیاری از محصولات بهداشتی است که  عاملی ضد باکتری به ویژه برای حذف چربی های زیاد روی پوست است.

کاربرد خمیر دندان

البته به خاطر داشته باشید که استفاده زیاد از خمیر دندان باعث خشکی پوست شما می شود و ممکن است باعث حساسیت پوست شما شود. بنابراین اگر قصد دارید از خمیر دندان برای رفع جوش های سر سیاه استفاده کنید، مطمئن شوید که به آن واکنش ندارید.

خمیردندان را در یک ناحیه کوچک از پوست خود زده و اجازه دهید تا مدت 15 دقیقه روی پوست بماند، در صورتی که حساسیتی به آن نداشتید، می توانید از آن استفاده کنید. برای استفاده از خمیردندان، یک لایه ازآن را روی نقاط جوش های سر سیاه زده و بگذارید خشک شود. سپس با آب سرد بشویید. پس از آن بهتر است از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

از بین بردن کومدون با شیر

شما می توانید با استفاده از شیر، به راحتی جوش های سر سیاه را از روی پوست خود حذف کنید. برای این کار، در یک کاسه، کمی موز رنده شده و شیر را با هم ترکیب کرده و روی پوست خود بزنید. اجازه دهید تا 15 دقیقه روی پوست شما بماند. در این زمان شما می توانید پوست خود را به آرامی ماساژ دهید و سپس پوست را بشویید. شما می توانید از شیر، دو روز یک بار استفاده کنید.

شیر کم چرب

درمان سریع جوش سر سیاه

جوش های سرسیاه معمولا بر اثر باز شدن منافذ باز پوست و اکسید شدن چربی ها در ترکیب با هوا، ایجاد می شوند که ظاهر ناخوشایندی ایجاد می کند. شما می توانید با برخی درمان های آسان، در مدت زمان کوتاهی، این جوش های سر سیاه را از بین ببرید.

البته عوامل دیگری مانند تغییرات هورمونی در بدن، استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی،  عدم مراقبت از پوست، استرس و ژنتیک هم  به این مشکل کمک می کند.

جوش سر سیاه

معمولا کومدون روی صورت، به ویژه بینی ایجاد می شوند. البته ممکن است این جوش های سر سیاه، روی قفسه سینه، پشت، گردن، بازوها و شانه ها  هم ظاهر شوند. اگر  این جوش های سر سیاه درمان نشده و از بین نروند، ممکن است تبدیل به آکنه های پوستی شوند.

بسیاری از داروهای تجویزی برای درمان و رفع جوش های سرسیاه وجود دارند، اما  شما همیشه می توانید درمان های طبیعی و خانگی  را با مواد ساده ای که در اکثر آشپزخانه ها به راحتی یافت می شود، امتحان کنید تا این جوش های سر سیاه به سرعت از بین بروند.

مواد خانگی و طبیعی برای درمان سریع جوش های سر سیاه

برخی از مواد طبیعی که درمانی سریع برای کومدون ها هستند عبارتند از:

1. جوش شیرین

جوش شیرین، یک درمان سریع و موثر برای درمان کومدون و آکنه است. جوش شیرین به راحتی می تواند تمام ناخالصی ها را از روی پوست شما بردارد.

جوش شیرین

2. دارچین

شما می توانید از پودر دارچین برای حذف دانه های سر سیاه استفاده کنید. برای این کار، یک قاشق چای خوری پودر دارچین و کمی آب لیمو را با یک قاشق پودر زردچوبه (اختیاری) مخلوط کنید. سپس، این مخلوط را روی صورت خود بگذارید، اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه  بماند و سپس پوست صورت را با آب سرد بشویید.

همچنین، شما می توانید یک قاشق چایخوری پودر دارچین و عسل را  با هم مخلوط کرده و هنگام خواب، در منطقه آسیب دیده اعمال کنید و صبح، صورت خود را با آب سرد بشویید. برای بهترین نتایج، بهتر است به مدت 10 روز از این مخلوط، بر روی پوست خود استفاده کنید.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع: www.medicalnewstoday.com

5/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید