معرفی انواع کاندوم و کاربرد هر کدام چیست؟

کاندوم وسیله ای محاظ و یکی از روشهای جلوگیری از بارداری است. مهم ترین کاربرد انواع کاندوم این است که از انتقال عفونت های جنسی محافظت می کنند.

نبض ما– انواع کاندوم مانع خوبی برای جلوگیری از ریختن مایع منی به آلت جنسی زن است که معمولا از جنس لاستیک ساخته شده است. کاندوم برای رابطه زناشویی از راه واژن و مقعد مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا باید از کاندوم استفاده کنم؟

انواع کاندوم برای محافظت در برابر بارداری و انتقال عفونت های جنسی از جمله ایدز،  به کار می رود و وسیله ای ایمن برای جلوگیری از بارداری است. اکثر روش های جلوگیری از بارداری، شما را در برابر بیماری های مختلفی مانند ایدز، محافظت نمی کند اما کاندوم در این موارد بسیار موثر است. استفاده از کاندوم آسان است و از سرطان رحم جلوگیری می کند. همچنین استفاده از آن، هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. (مگر اینکه شما به جنس کاندوم، حساسیت داشته باشید).

کاندوم

چگونه از کاندوم استفاده کنم؟

– بسته کاندوم را بررسی کرده و تاریخ انقضاء آن را بخوانید.

– بسته را با دقت باز کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از ناخن و یا کشیدن آن، می تواند باعث پاره شدن کاندوم شود.

– هوای کاندوم را خارج کنید.

– کاندوم را تا بخش انتهایی، روی آلت تناسلی خود قرار دهید.

– از روان کننده های مایع مانند ژل و مرطوب کننده استفاده کنید.

– پس از پایان نزدیکی، کاندوم را به آرامی از آلت تناسلی جدا کنید.

– کاندوم استفاده شده را در سطل زباله بیندازید.

–  برای هر بار رابطه زناشویی، از کاندوم جدید استفاده کنید.

کاندوم زنانه چیست؟

کاندوم زنانه کیسه نازکی است که قبل از رابطه جنسی داخل واژن قرار می گیرد. در یکی از قسمت های آن حلقه ای باز قرار گرفته و سر دیگر آن هم بسته است. کاندوم زنانه،  مانع از بارداری و بروز بیماری های جنسی می شود.

کاندوم زنانه  همچنین می تواند برای محافظت از شما و شریک زندگی شما در طول رابطه مقعدی استفاده شود. به خاطر داشته باشید که، استفاده همزمان از کاندوم زنانه و مردانه ممکن است باعث پاره شدن آن ها شود. بنابراین، استفاده از یک نوع کاندوم، کافی است.

رابطه جنسی

کاندوم زنانه می تواند جایگزین کاندوم مردانه شود. به این ترتیب، کاندوم زنانه به جای قرار گیری روی آلت تناسلی مرد، در داخل واژن قرار می گیرد و می تواند محافظ خوبی برای جلوگیری از ورود اسپرم شود.

برای استفاده از کاندوم و انتخاب آن، شما می توانید بر طبق شرایط و خواسته خود، یکی از انواع کاندوم را انتخاب کرده و استفاده کنید.

علائم بیماری های ناشی از بیماری HPV در این مطلب بخوانید. 

انواع کاندوم مردانه 

کاندوم مردانه، غلاف نازکی است که در طول مقاربت جنسی، آلت تناسلی مرد را پوشش می دهد و از یکی از مواد زیر ساخته شده است:

لاستیک (لاتکس)

پلاستیک (پلی یورتان): بهترین جایگزین برای افرادی که به لاتکس آلرژی دارند. کاندوم مردانه می تواند در رنگ، اندازه و قطر، متفاوت باشد.

کاندوم مردانه با پوشش دهی آلت تناسلی و جلوگیری از تماس مستقیم بین آلت تناسلی و واژن با جمع آوری اسپرم و جلوگیری از ورود آن به واژن، از عفونت های جنسی منتقل شده و بارداری محافظت می کند.

قبل از پایان نعوظ، کاندوم باید برداشته شود تا اسپرم از آن خارج نشود. کاندوم های مردانه را فقط یک بار استفاده کرده و سپس آن را در سطل زباله  بیندازید.

درمان الیگو اسپرمی شدید

انواع کاندوم

کاندوم ها در انواع مختلفی در دسترس هستند که بر طبق  نیاز خود می توانید آن را خریداری کنید. انواع کاندوم عبارتند از:

-کاندوم لاتکس

یکی از انواع کاندوم که همیشه در دسترس است، کاندوم لاتکس است و از جمله کاندوم های ارزان قیمت به شمار می رود. لاتکس یک لاستیک طبیعی است که معمولا عوارض خاصی به همراه ندارد. کاندوم مردانه، معمولا از جنس لاتکس ساخته شده است. مراقب باشید که لاتکس را با روغن هایی مانند روغن کودک، وازلین و یا لوسیون بدن چرب نکنید.

-کاندوم کلاسیک

انواع مختلفی از کاندوم وجود دارد که در بافت، رنگ، و اندازه متفاوت است. همه کاندوم ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری جنسی و  جلوگیری از بارداری، ایمن هستند. همیشه بسته بندی کاندوم  را بررسی کنید تا کاندوم ها دارای  تأییدیه باشند.

-کاندوم های غیر لاتکس

کاندوم غیر لاتکس یک انتخاب عالی برای افرادی است که به لاتکس آلرژی دارند. بعضی از افراد، کاندوم غیر لاتکس را ترجیح می دهند زیرا هیچ حساسیتی ایجاد نمی کند. انواع مختلفی از کاندوم غیر لاتکس وجود دارد.

-کاندوم های بی‌حس کننده

افرادی که دوست دارند رابطه زناشویی طولانی تری داشته باشند، معمولا از کاندوم های بی حس کننده استفاده می کنند. این نوع از کاندوم‌ها، دارای روغن  خاصی هستند که رابطه جنسی را طولانی تر کرده و لحظه رسیدن به ارگاسم را کنترل می کند.

بیماری HPV

-کاندوم های خاردار

سطح این نوع از کاندوم‌ها معمولا ناصاف بوده و دارای برجستگی های هلالی و یا شیار مانند است. این نوع از کاندوم ها و انتخاب آن ها بیشتر به سلیقه افراد بستگی دارد زیرا برخی از افراد با  کاندوم های بافت دار، لذت جنسی بیشتری دارند.

-کاندوم های با سر پهن

یکی از انواع کاندوم، کاندوم های با سر پهن هستند. این نوع از کاندوم ها در بخش انتهایی دارای سر پهن تری هستند و معمولا برای افرادی که سر آلت تناسلی آن ها بزرگ است، گزینه مناسبی است.

بهترین کاندوم چه ویژگی هایی دارد؟

مارک های تجاری در هر نوع وسیله ای می تواند بسیار متفاوت باشد. کاندوم هم دارای انواع مختلفی است که در شکل و رنگ و اندازه با هم متفاوت هستند. به خاطر داشته باشید که پیش از انتخاب کاندوم، شکل و یا نوع  آن را در نظر بگیرید.

یک کاندوم خوب معمولا در طول رابطه زناشویی پاره نشده و جنس خوب و کیفیت بالایی دارد. همچنین، کاندوم مناسب، پس از قرار گرفتن روی آلت تناسلی به آن فشار وارد نکرده و تنگ نیست.

هنگام انتخاب کاندوم به یاد داشته باشید:

– اگر کاندوم بیش از حد تنگ باشد، ممکن است پاره شود.

– اگر کاندوم ها بیش از حد سست باشند، می توانند به علت اصطکاک اضافی از بین بروند.

– مارک های تجاری مختلف همیشه کیفیت مناسب را هم به همراه ندارد. بنابراین، سعی کنید، روی بسته بندی کاندوم را به دقت بخوانید.

– بهتر است انواع  کاندوم را امتحان کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کرده و استفاده کنید.

تیم ترجمه نبض ما

4.2/5 - (4 امتیاز)
منبع familyplanning

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید