پنج راه برای خوابیدن بهتر افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو

اگر کولیت اولسراتیو باعث شده که نتوانید خوب استراحت کنید، یاد بگیرید که چگونه بهتر بخوابید.

نبض ما– همه افراد نیاز به خواب کافی دارند، اما برای افرادی که به بیماری های مزمن مانند کولیت اولسراتیو مبتلا هستند این مساله اهمیت بیشتری دارد. نندی، متخصص گوارش و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه درکسل در فیلادلفیا می گوید: «تحقیقات نشان می دهند افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو که خواب بیشتری دارند، احتمال شدت یافتن بیماری آنها کمتر است».

بایدوو، مدیر برنامه بیماری های التهابی روده در بیمارستان نورث وسترن مموریال در شیکاگو، می گوید: «بی خوابی با استرس ارتباط مستقیم دارد، که به نوبه خود باعث می شود افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو بیشتر از بیماری خود آگاه شوند».

مشکل این است که درد شکم، کار کردن مکرر روده و خستگی که اغلب با کولیت اولسراتیو همراه است، مانع از خواب خوب می شود.

در اینجا پنج نکته برای آرام کردن علائم کولیت اولسراتیو آمده است که می توانند راه را برای یک خواب خوب هموار کنند:

1-محدود کردن زمان استفاده از موبایل و تبلت قبل از خواب

کتاب خواندن

دکتر نندی می گوید: «آنلاین بودن یک راه معمول برای مقابله با ناراحتی است، اما می تواند از به خواب رفتن شما هم جلوگیری کند». طبق مطالعه ای که در سال 2016 در مجله PLOS ONE منتشر شد، این مساله می تواند بر کیفیت خواب اثرگذار باشد. محققان بر این باورند که نور آبی دستگاه های الکترونیکی، تولید ملاتونین (هورمون خواب) را متوقف کرده و موجب کسل شدن شما می شود.

بهترین کار این است که گوشی های هوشمند و تبلت خود را به اتاق خواب نیاورید. اگر دوست دارید قبل از خواب مطالعه کنید، از کتاب های کاغذی یا کتابخوان ها استفاده کنید که نور آبی مشکل ساز را منتشر نمی کنند.

2-زودتر شام بخورید

شام مناسب برای دیابتی ها

نندی توصیه می کند: «تا ساعت 5 یا 6 بعدازظهر شام خود را خورده باشید». او می گوید، پس از خوردن غذا، واکنش طبیعی بدن رفتن به دستشویی است، بنابراین اگر قبل از رفتن به رختخواب شام بخورید، احتمالا بعد از چند ساعت بیدار می شوید تا به دستشویی بروید. او همچنین توصیه می کند که بعد از ظهرها از خوردن نوشیدنی های کافئین دار و مصرف بیش از حد مایعات خودداری کنید.

3-هر گونه اضطراب و افسردگی را درمان کنید

استرس امتحان

علائم کولیت اولسراتیو می تواند بر سلامت روانی فرد تاثیر بگذارد و گاهی اوقات منجر به اضطراب و افسردگی می شود. این دو مساله با مشکلات خواب بسیار مرتبط هستند. مطالعه ای که در فوریه 2014 در مجله روانپزشکی منتشر شد، نشان داد که بیشتر  افراد مبتلا به افسردگی بعد از ساعت 2 صبح به رختخواب می روند و کمتر از 6 ساعت خواب شبانه دارند.

برای حل مشکلات احتمالی روانی ناشی از کم خوابی، با متخصص صحبت کنید. برای درمان این مساله ممکن است داروهای ضد افسردگی، صحبت درمانی یا ترکیبی از هر دو مورد استفاده شود.

اگر می خواهید با علائم  کولیت اولسراتیو آشنا شوید، این مطلب را بخوانید

4-بهترین موقعیت برای خوابیدن را پیدا کنید

مدل خوابیدن جنینی

بسته به ناحیه ای از روده بزرگ که بیشتر تحت تاثیر کولیت اولسراتیو قرار دارد، ممکن است در طرف مقابل احساس راحتی بیشتری داشته باشید. نندی می گوید: «این مساله برای افراد مختلف متفاوت است، بنابراین موقعیت های مختلف را برای خوابیدن امتحان کنید تا بفهمید که چه حالتی برای شما بهتر است. ممکن است خوابیدن روی پشت برای شما مناسب باشد».

5-به جای ایبوپروفن از پد گرم کننده استفاده کنید

گاهی افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو به دلیل درد در ناحیه شکم نمی توانند بخوابند. تاثیر مسکن ها برای افراد مبتلا به این علائم یکسان نیست. نندی می گوید: «داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن می توانند روده کوچک یا بزرگ را تحریک کنند و ممکن است در اوج بیماری باعث تشدید علائم شوند». او توصیه می کند برای تسکین درد شکم، یک پد الکتریکی گرم کننده بر روی آن قرار دهید.

تیم ترجمه نبض ما

4.7/5 - (4 امتیاز)
منبع everydayhealth

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید