آیا مصرف کنگر مضر است؟

چقدر با خواص کنگر آشنا هستید و با شروع فصل بهار آن را در برنامه غذایی روزانه تان گنجانده اید؟ آیا می دانستید کنگر دارای فواید سلامتی بی شماری بوده و در درمان انواع بیماری ها بسیار مفید است.

نبض ما– کنگر در درمان انواع بیماری هایی مانند یبوست، بیماری های کبد و کلیه، ناراحتی دستگاه گوارش، یرقان، بی اشتهایی، اسهال و استفراغ، معده درد و کم خونی کاربرد دارد. کنگر باعث حذف سموم خطرناک از بدن و تنظیم سیستم گردش خون می شود. کنگر برگ هایی خاردار دارد که هم به صورت خام  و هم به صورت پخته در انواع سوپ ها از آن استفاده می شود. در این مطلب با خواص کنگر و مضرات آن آشنا می شوید.

کنگر

طریقه مصرف دم کرده کنگر

برگ گیاه کنگر حاوی اسید فنولیک، فلاونوئیدها (روتین، لووتیولین) است. همچنین حاوی تانن، مواد شکری، پروتامین A و چندین نوع آنزیم است که همگی برای بدن مفید هستند. گیاه کنگر را گاهی به صورت دم کرده و چای و  یا  به صورت کپسول برای درمان بیماری های کبد مانند آسیب کبدی، سیروز، هپاتیت و زردی استفاده می کنند.

خواص کنگر در فشار خون

فشار خون

طبق مطالعات خواص کنگر در کنترل چربی خون هم دیده شده است، چرا که با مصرف این گیاه مقادیر تری گلیسیرید و کلسترول در خون کاهش می یابد و به همین دلیل در درمان آترواسکلروز هم مفید است. علاوه بر این، مطالعات علمی ثابت می کند که مواد موجود در گیاه کنگر از اکسیداسیون کلسترول مضر جلوگیری کرده و در کاهش فشار خون در بیماران با فشار خون بالا تاثیر گذار است.

همچنین از عصاره کنگر برای بیماری های قلبی استفاده می کنند زیرا عصاره کنگر، در باز شدن رگ ها و پاکسازی آن از تجمع چربی ها تاثیر گذار است. اگر چه ممکن است مصرف کنگر در بین افراد زیاد رایج نیست اما خاصیت درمانی این گیاه به اندازه ای بالا است که در صورت مصرف به تمام خواص معجزه آسای آن می توان پی برد.

خواص کنگر در دستگاه گوارش

تهوع

مصرف کنگر باعث جذب مواد مغذی از غذا و هضم چربی می شود و می تواند برای یبوست ناشی از عملکرد ضعیف کبد مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، این گیاه دارای املاح ضعیف دیورتیک است و می تواند از افزایش میزان اسید اوریک در خون جلوگیری کند،  بنابراین گیاه دارویی مفیدی در درمان اختلالات روماتیسمی مانند استئوآرتریت است.

تحقیقات نشان می دهد که عصاره گیاه کنگر، از طریق دهان می تواند علائم سوء هاضمه مانند تهوع، استفراغ و درد معده را کاهش داده و فرد حدودا پس از دو تا هشت هفته، بهبود پیدا می کند.

مصرف کنگر می تواند به میزان کمی کلسترول لیپوپروتئین یا  کلسترول “بد” را در افرادی که کلسترول بالا دارند کاهش دهد و بیمار پس از شش تا دوازده  هفته پس از  مصرف این گیاه،  آثار بهبودی را خواهد دید.

کنگر داروی موثر گیاهی برای رفع سوء هاضمه، از دست دادن اشتها ، اختلال نعوظ ،گاز روده، خلط، سندرم روده تحریک پذیر، کلسترول بالا، چاقی و نقرس استفاده می شود.

مطالعات نشان می دهد که ماده شیمیایی سینارین موجود در گیاه کنگر، در رفع سوء هاضمه اثر بخش است.

خواص کنگر با ماست

طبع کنگر خشک وگرم است و مصرف آن همراه با ماست، سبب نوعی تعادل در آن می شود. مصرف ماست و کنگر به خصوص برای افراد گرم مزاج بسیار مناسب است و پتاسیم موجود در آن در ترکیب با ماست، به خوبی جذب بدن می شود.

چرا زنان باردار نباید کنگر بخورند

علائم بارداری بعد از آی یو آی

مصرف کنگر برای زنان باردار و یا شیرده توصیه نمی شود و در صورت مصرف، بهتر است که آن را با احتیاط مصرف کنند،  زیرا گیاه کنگر ممکن است بر میزان و کیفیت شیر مادر تاثیرگذار باشد.

دلیل تاثیر گذاری گیاه کنگر بر شیر مادر، مواد موجود در برگ های این گیاه ممکن است در رنگ، بو و طعم شیر اثر گذار باشد و به این ترتیب، ممکن است نوزاد شیرخوار، از خوردن شیر مادر ممانعت کنند. بنابران زنان باردار، بهتر است پیش از مصرف کنگر چه به صورت خام و یا پخته، با پزشک خود مشورت کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

مضرات کنگر

مواد آلرژی زا

گیاه کنگر خواص زیادی برای درمان انواع بیماری ها دارد و از درصد بالایی از ایمنی و سلامت برخوردار است. این گیاه را به صورت مکمل هم می توان استفاده کرد و از خواص درمانی آن بهره برد.  اما برخی از مضرات آن عبارتند از:

ایجاد حساسیت: مصرف کنگر، در برخی از افراد، می تواند عوارض جانبی مانند گاز معده، ناراحتی معده و اسهال ایجاد کند. همچنین مصرف برگ های کنگر  ممکن است واکنش های آلرژیک ایجاد کند. افرادی که در معرض خطر بیشتر واکنش های آلرژیک قرار دارند، کسانی هستند که به گیاهانی مانند گیلاس و سایر گیاهان مشابه حساس هستند.

هشدارها ی ویژه:

بارداری و شیردهی: در صورت حاملگی یا شیردهی اطلاعات کافی درباره ایمنی مصرف گیاه کنگر وجود ندارد. به همین دلیل توصیه می شود که مصرف کنگر را در دوران بارداری مصرف نکنید.

انسداد مجاری صفراوی:  یکی از نگرانی های مربوط به مصرف گیاه کنگر، افزایش جیوه صفراوی است که ممکن است  بیماری انسداد مجاری صفراوی را بدتر کند. اگر چنین مشکلی دارید، پیش از مصرف کنگر با پزشک خود مشورت کنید.

آلرژی به گیاهان مرتبط:  گیاه کنگر از نظر نوع گیاهی، با گیاهان  و میوه های دیگری مشابه است و افرادی که واکنش های آلرژیکی به گردو، گل داودی، گیلاس، گلابی و این قبیل میوه ها دارند، بهتر است پیش از مصرف کنگر، احتیاط کرده و با پزشک مشورت کنند.

سنگ های صفراوی: مصرف کنگر ممکن است با افزایش ترشحات صفراوی در ارتباط بوده و ممکن است سنگ های صفراوی زیادتر شده و طول درمان طولانی تر شود.

تیم ترجمه نبض ما

4/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید