طبع گوشت بوقلمون چیست؟

طبع گوشت بوقلمون چیست؟ گوشت بوقلمون دارای طبعی گرم و تر است و بهتر است همراه با سبزی گشنیز و سماق مصرف شود. در این مقاله به خواص گوشت بوقلمون می‌پردازیم و در ادامه مضرات گوشت بوقلمون را بررسی خواهیم کرد.

گوشت بوقلمون منبع غنی از پروتئین و ویتامین ها است. همچنین برای جلوگیری از مشکلات دیگر از جمله مشکلات گوارشی، بهتر است به میزان زیادی مصرف نشود. با ما همراه باشید تا با خواص گوشت بوقلمون و مضرات آن بیشتر آشنا شوید.

به طور کلی مصرف گوشت حیوانات برای سلامتی بسیار ضروری است. گوشت پرندگان و حیوانات  منبع کامل پروتئین بوده و حاوی کلیه اسیدهای آمینه ضروری است. غذاهای پروتئینی گیاهی به طور کامل تمام اسید آمینه ضروری را برای بدن فراهم نکرده و بنابراین، باید از گوشت حیوانات مصرف کنیم. برخی از منابع شناخته شده گوشت عبارتند از مرغ، گوشت گوساله، گوشت گاو، گوشت بوقلمون و غیره (نقش گوشت مرغ در یک رژیم متعادل برای حفظ سلامتی بسیار مهم است).

خواص گوشت بوقلمون برای سلامتی

در این قسمت، به برخی از فواید و خواص گوشت بوقلمون اشاره می کنیم:

۱- گوشت بوقلمون، غنی از پروتئین

گوشت بوقلمون، منبع غنی از پروتئین است. ۱۰۰ گرم گوشت بوقلمون حاوی حدود ۲۹ گرم پروتئین است که تقریبا نصف مقدار لازم پروتئین روزانه را تامین می کند. پروتئین برای بدن بسیار ضروری است و هر قسمت از بدن از پروتئین تشکیل شده است.

پروتئین برای رشد مو، پوست، رشد ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، رباط ها، سلامتی ناخن و غیره بسیار ضروری است. یکی از خواص گوشت بوقلمون این است که مصرف آن می تواند پروتئین لازم را برای شما فراهم کند.

۲-جلوگیری از سرطان

خواص بوقلمون؛ پیشگیری از سرطان

سلنیوم، نوعی آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از سرطان کمک می کند. خوردن گوشت بوقلمون می‌تواند به پیشگیری از برخی سرطان‌ها از جمله سرطان پستان، سرطان معده و  سرطان روده بزرگ کمک می‌کند.

مطالعات نشان می دهد که مکمل های سلنیوم می توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی از جمله آریتمی قلب کمک کنند. سلنیوم دارای قدرت محافظت از بدن انسان در مقابل آلودگی هایی مانند نقره، جیوه، کادمیم و سایر عناصر مضر است.

یکی از خواص گوشت بوقلمون این است که آنتی اکسیدان های موجود در  گوشت بوقلمون کمک می کند تا از آسیب سلول های رادیکال آزاد جلوگیری شود.

۳- منبع ویتامین B

گوشت بوقلمون منبع خوبی از ویتامین های B مانند ویتامین B3 و B6 است. ویتامین B-3 به کاهش کلسترول کمک می کند که برای عملکرد پوست و مغز ضروری است. ویتامین B6 در افزایش رشد عضلانی، کمک به تولید آنتی بادی و گلبول قرمز موثر بوده و برای رشد بدنی، بسیار مهم است. دویست گرم گوشت بوقلمون حدود 36 درصد ویتامین B-3 و 27 درصد ویتامین B-6 را تامین می کند.

۴- چربی پایین گوشت بوقلمون

 چربی پایین گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون حاوی مقدار کمی چربی است. دویست گرم گوشت بوقلمون حاوی تنها 1 گرم چربی بدون پوست است. این گوشت، بهترین غذا برای ورزشکاران است. محتوای کم چربی و پروتئین بالا در گوشت بوقلمون باعث افزایش رشد عضلات  می شود.

۵- کمک به تقویت استخوان ها

گوشت بوقلمون، حاوی کلسیم، منیزیم، پروتئین و ویتامین D است که به تقویت استخوان ها کمک می کند و مانع از پوکی استخوان می شود. منیزیم موجود در گوشت بوقلمون به جذب کلسیم از غذاهای غنی از کلسیم کمک می کند. منیزیم به آرامش اعصاب و اضطراب و هضم غذا کمک کرده و از یبوست جلوگیری می کند. یکی از خواص گوشت بوقلمون این است که گرفتگی عضلات را کاهش می دهد و سطوح مواد معدنی سدیم، کلسیم و پتاسیم را تنظیم می کند.

۶- تقویت سیستم ایمنی

گوشت بوقلمون حاوی اسید آمینه مهمی به نام تریپتوفان (تریپتوفان و پاسخ ایمنی) است. تریپتوفان به تولید سروتونین کمک می کند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. برای تقویت سیستم ایمنی بدن، شما می توانید گوشت بوقلمون مصرف کنید.

خواص گوشت بوقلمون در بارداری

خواص گوشت بوقلمون در بارداری

در دوران بارداری بهتر است در مصرف گوشت بوقلمون احتیاط کنید. برای این کار، گوشت بوقلمون را  در دمای مناسب پخته و مقدار کمی از آن مصرف کنید.

برخی از مزایای سلامت مصرف بوقلمون در دوران بارداری:

  • گوشت بوقلمون حاوی حدود ۳۲ گرم پروتئین است که بدن شما در این زمان  به آن نیاز دارد.
  • گوشت بوقلمون منبع خوبی از اسیدهای آمینه حیاتی است و می تواند بیشتر نیازهای پروتئین زن باردار را  در روز تامین کند.
  • گوشت بوقلمون منبع خوبی از ویتامین های B مانند B6 و B3 است که برای بارداری سالم ضروری است.
  • گوشت بوقلمون غنی از مواد مغذی است.

اما باید اضافه کرد که زنان باردار باید در مصرف گوشت بوقلمون احتیاط کنند. گاهی اوقات مصرف گوشت بوقلمون باعث مسمومیت غذایی به نام لیستریوزیس می شود. به همین دلیل بهتر است آن را به صورت بخارپز مصرف کنید. همچنین زنان بارداری که دچار عفونت هستند بهتر است گوشت بوقلمون مصرف نکنند.

خواص پای بوقلمون

خواص پای بوقلمون

پای بوقلمون چه خاصیتی دارد؟ مصرف پای بوقلمون برای درمان برخی بیماری ها از جمله روماتیسم، پوکی استخوان و سرماخوردگی مفید است. پای بوقلمون حاوی مقادیر خوبی از کلسیم است که برای استخوان‌ها بسیار مفید هستند.

مضرات گوشت بوقلمون

علاوه بر خواص گوشت بوقلمون، مضراتی هم دارد، برخی از مضرات گوشت بوقلمون عبارتند از:

۱. ایجاد خستگی و خواب آلودگی

مصرف گوشت  بوقلمون قطعا موجب خواب آلودگی خواهد شد.  اسید آمینه و تریپتوفان موجود در گوشت بوقلمون دلیل اصلی خواب آلودگی پس از خوردن آن است. این اسید آمینه از سیستم گوارش وارد خون می شود و به مغز می رسد، هنگامی که وارد مغز می شود، به یک ماده شیمیایی دیگر یعنی سروتونین تبدیل می شود. این ماده شیمیایی شناخته شده باعث خستگی و خواب آلودگی می شود.

۲. افزایش وزن

افزایش وزن از مضرات گوشت بوقلمون

افزایش وزن یکی از عوارض جانبی مهم مصرف گوشت بوقلمون است، به ویژه اگر آن را  با پوست مصرف کنید. پوست بوقلمون حاوی مقدار زیادی کالری و چربی است. بنابراین، مصرف حتی یک قطعه کوچک می تواند تا 6 گرم چربی و 70 کالری به بدن اضافه کند.

۳. حالت تهوع و استفراغ

در صورتی که مقدار کمی گوشت بوقلمون مصرف کنید، اثرات منفی ندارد، اما مصرف آن در مقادیر زیاد شما را بیمار خواهد کرد. بنابراین بهتر است در مصرف گوشت بوقلمون دقت کنید.

در بسیاری از موارد، مصرف بیش از حد گوشت بوقلمون با استفراغ شدید همراه است. همچنین در صورتی که گوشت بوقلمون به طور مناسبی پخته نشده باشد، ممکن است ماده سمی آزاد کرده و فرد دچار مسمومیت غذایی و حالت تهوع و استفراغ شود.

۴. سدیم بالا از مضرات گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون حاوی میزان بالایی از سدیم است.

 ۵. چربی بالا در پوست بوقلمون

پوست بوقلمون محتوای چربی بالا است.

۶. تریپتوفان بالا

تریپتوفان اسید آمینه‌ای است که برای رشد طبیعی نوزادان و تعادل نیتروژن در بزرگسالان مورد نیاز است.تریپتوفان اسید آمینه ضروری است. این بدان معنی است که بدن شما نمی تواند آن را تولید کند ، بنابراین باید از طریق رژیم غذایی آن را دریافت کنید.
با این وجود، دریافت زیادی آن برای بدن مضر است. این امر باعث ایجاد سروتونین بیش از حد در مغز و عوارض جانبی جدی از جمله مشکلات قلبی، تب و لرز و اضطراب می شود.

4/5 - (21 امتیاز)
منبع momjunction

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام گوشت‌بوقلمون‌برای شوهرم.که پنج سال پیش انژیو‌کرده.وفنر‌گذاشته‌ودر‌ضمن‌قند‌هم‌دارد‌خوب‌است‌یا‌نه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید