آیا میکروپنیس درمان دارد؟

برخی نوزادان پسر هنگام تولد با مشکلاتی به دنیا می آیند که این مشکلات ممکن است به صورت ظاهری و یا بالینی باشد. یکی از این مشکلات میکروپنیس است و به شکل ظاهری آلت تناسلی مربوط بوده و گاهی بر باروری تاثیر می گذارد.

نبض ما– میکروپنیس نوعی مشکل در اندازه آلت تناسلی مردان است که در این مشکل، آلت تناسلی معمولا کوچک تر از حد طبیعی است. اندازه طبیعی آلت تناسلی نوزاد پسر از 2. 8 تا 4.2 سانتیمتر است.

دور آلت تناسلی نوزاد پسر معمولا 0.9 تا 1.3 سانتی متر است. اندازه آلت تناسلی در حالت کشیده و از نوک تا پایه آن اندازه گیری می شود. طول آلت تناسلی کمتر از 1.9 سانتی متر (0.75 اینچ) معمولا کم بوده و به آن میکروپنیس می گویند.

اندازه طبیعی آلت تناسلی نوزاد

گاهی اوقات در میکروپنیس ممکن است علاوه بر اندازه غیر طبیعی آلت تناسلی، نوعی انحراف هم وجود داشته باشد که این انحراف معمولا بیش از 2.5 سانت و  پایین تر از میانگین استاندارد است.

این بدان معنی است که طول آلت تناسلی کمتر از 2 سانتیمتر است. معمولا این مشکل، نتیجه نوعی نقص مادرزادی است که پس از هفته بیست و چهارم بارداری ایجاد می شود.

علل میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس ممکن است به خودی خود رخ دهد و یا می تواند بر اثر عوامل دیگری ایجاد شود. اما معمولا می توان گفت که میکروپنیس همراه با اختلالات دیگر اتفاق می افتد.

مشکلات هورمونی: گاهی اوقات زمانی که کودک مبتلا به اختلال هورمونی است، میکروپنیس ایجاد می شود. این اختلال، باعث ایجاد سطح غیرطبیعی هورمون هایی می شود که در رشد اندام های جنسی بسیار موثر است.

 این مشکل می تواند شامل مشکلات غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس باشد. در مشکلات هورمونی، بیضه ها هم ممکن است تحت تاثیر قرار گرفته و به انتهای آلت تناسلی چسبیده و کوچک تر از اندازه طبیعی باشند.

هورمون های مردانه در زنان

مصرف دارو در دوران بارداری:  یکی دیگر از دلایل بروز میکروپنیس ممکن است به سبب مصرف برخی داروها در دوران بارداری باشد.

وجود سندروم و تاثیر آن بر میکروپنیس: میکروپنیس ممکن است به عنوان نوعی سندروم ایجاد شود که با معاینه و تشخیص به موقع قابل درمان است.

بررسی تشخیصی میکروپنیس شامل دریافت سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی، آزمایش هورمونی خاص و در صورت لزوم، بررسی کروموزوم و تصویربرداری است. در بخش درمان هم معمولا نوعی آزمایش تستوسترون هم انجام می شود که این آزمایش در روند درمان نقش مهمی دارد.

علائم میکروپنیس در یک کودک چیست؟

شایع ترین علامت میکروپنیس، کوچک بودن اندازه آلت تناسلی کودک است. معمولا در این حالت اندازه آلت در حالت کشیده  کمتر از 1.9 سانتی متر است.

گاهی اوقات هم برخی از علائم  و نشانه های میکروپنیس ممکن است به صورت اختلال در نواحی دیگر بدن مشخص شود. شما باید از همان دوران کودکی نوزاد پسر، به طور مرتب و برای بررسی سلامت و وضعیت جسمی، به مراکز مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

درمان میکروپنیس در کودکان

معمولا در درمان هر نوع بیماری، در صورتی که بیماری به موقع تشخیص داده  شود، به مراتب بهتر می توان روند درمانی را انجام داده و به نتیجه مطلوب رسید. زمانی که نوزاد پسر به دنیا می آید، معمولا در همان لحظه تولد برخی از موارد سلامت کلی در او بررسی می شود.

اما باید در نظر داشته باشید که اطمینان از سلامت کودک تنها  محدود به زمان تولد نبوده و مراقبت کلی و بررسی مداوم وضعیت سلامت کودک بسیار مهم است. در نوزادان پسر، هر نوع اختلال و مشکل در ناحیه آلت تناسلی ممکن است سبب بروز مشکلات دیگری در آینده و حتی مشکلات ناباروری شود. به این ترتیب، با درمان مناسب، می توانید از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید.

زمانی که مشکل میکروپنیس در کودک درمان می شود، علاوه بر اصلاح شکل و اندازه آلت تناسلی که بر پایه علت آن صورت می گیرد، خطرات ناشی از آن به حداقل خود می رسد. البته باید اضافه کرد که برای درمان میکروپنیس، معمولا اندازه آلت تناسلی در هنگام  بلوغ با درمان مناسب بسیار مرتبط است.

اسهال نوزاد

به این معنی که در صورتی که درمان زودتر از سن بلوغ انجام شود، اندازه و شکل آلت تناسلی تا رسیدن به این سن، طبیعی تر و بهتر خواهد بود. معمولا روش های درمانی میکروپنیس با دو روش کلی صورت می گیرد. یکی از این روش ها استفاده از دارو درمانی است. البته روش دارو درمانی معمولا در سنین پایین و قبل از سن بلوغ باید انجام شود و در این دوره نتیجه بهتری می دهد.

روش دیگر هم استفاده از عمل جراحی است که معمولا روش جراحی بعد از سن بلوغ انجام می شود زیرا در این زمان، دارو درمانی پاسخگو نیست.

روش جراحی آلت تناسلی

روش جراحی، معمولا از بهترین روش های درمانی برای رفع میکروپنیس است که ایمن و با نتایج مطلوبی همراه است. در این روش، بخشی که آلت تناسلی را به بدن متصل کرده،را، جدا می کنند. با این کار، قسمتی از آلت تناسلی که به طور طبیعی داخل بدن قرار گرفته است، به خارج هدایت شده و اندازه آلت تناسلی بزرگ تر و نرمال می شود.

برای قطور کردن آلت تناسلی معمولا از بافت های چربی استفاده شده و در نهایت، شکل آلت تناسلی تقریبا حالتی طبیعی به خود می گیرد. برای درمان مشکل میکروپنیس، معمولا پزشک متخصص با بررسی علل بروز مشکل و آزمایشات لازم، بهترین راه درمانی را نسبت به زمان و سن فرد در نظر می گیرد.

تیم ترجمه نبض ما

4.9/5 - (10 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 نظر
  1. مریم می‌نویسد

    سلام اگر شخصی میکروپنیس باشه نمیتونه ازدواج کنه؟

    1. دانیار می‌نویسد

      سلام من ۲۸ سال دارم وبیماری میکرو پنیس دارم ایا این بیماری درمان دارد

    2. ناشناس می‌نویسد

      آیا با کسی که مشکل میکروپنیس داره میشه ازدواج کرد؟

  2. Hossein می‌نویسد

    سلام وقت بخیر
    میکروپنیس در بزرگسالان رو میشه با دارو درمان کرد؟

  3. Meysam i می‌نویسد

    سلام آقای دکتر من بخاطر میکروپنیس زندگیم داغون شد از لحاظ روانی بهم ریختم شدید ۳۲ سالمه میشه درمان کرد یا ن ه ممنون ازتون

  4. ناشناس می‌نویسد

    سلام.میکروپنیس در سی سالگی قابل درمان است؟؟؟

  5. محمد نوجوان می‌نویسد

    سلام دکتور من ۲۲ سالمه فکنم میکرو پنیسدارم الت تناسلیم از همون بچه گیم بزرک نشده ایا درمان دا خدا عوضتون بده

  6. علی می‌نویسد

    سلام خدمت اقای دکتر بنده مشکل میکروپنیس دارم و در کودکی عمل باز بودن پرده یا همون فتخ انجام داده ام من با این مشکل ایا می توانم ازدواج کنم؟ الان ۲۷سال سن دارم

  7. نجمه حسنی می‌نویسد

    سلام بهترین متخصص میکروپنیس برای کودکانکیست

از پزشکان نبض‌ما بپرسید