ترکیبات موجود در شیر مادر چیست؟

آیا نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند به مکمل های ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند؟ در اینجا اطلاعاتی درباره ترکیبات موجود در شیر مادر و ویتامین و مواد معدنی برای نوزادان آمده است.

نبض ماشیر مادر پر از مواد مغذی و سالم است که به کودک در رشد و مبارزه با بیماری کمک می کند. شیر مادر غذایی ایده آل برای کودک شماست. اما ممکن است برای شما سوال باشد که آیا ترکیبات موجود در شیر مادر حاوی همه چیزهایی که کودک شما به آنها نیاز دارد هست یا نوزاد باید از ویتامین ها استفاده کند.

اگرچه اکثر مواد مغذی کودک از شیر مادر تامین می شود، اما نوزاد تعداد کمی از ویتامین ها و مواد معدنی را به میزان کافی از شیر مادر دریافت نمی کند. موارد زیر مکمل های ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز نوزادان هستند. به دلیل ترکیبات موجود در شیر مادر ، کودکان باید با شیر مادر تغذیه کنند.

شیر مادر چگونه تولید می شود؟

ویتامین K

ویتامین K یکی از ترکیبات موجود در شیر مادر است. مقدار کمی ویتامین K در شیر مادر وجود دارد و همه نوزادان در هنگام تولد کمبود ویتامین K دارند. نوزادان به ویتامین K نیاز دارند تا خون را لخته و خونریزی را کنترل کند.

بنابراین بلافاصله بعد از تولد به هر کودک ویتامین K تزریق می شود. این تزریق به خون کودک اجازه لخته شدن می دهد از اختلالات خونریزی نادر و خطرناک نوزاد جلوگیری می کند. یک کودک سالم پس از تزریق اولیه ویتامین K، مکمل اضافه ای نیاز نخواهد داشت.

آیا می خواهید بدانید، شیر مادر برای نوزادتان کافی است؟ این مطلب را بخوانید.

ویتامین D

کودک برای جذب کلسیم از ویتامین D استفاده می کند تا به ساخت استخوان ها و دندان های قوی کمک کند. ویتامین D همچنین نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد و به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

کمبود ویتامین D باعث به وجود آمدن بیماری نرمی استخوان (ریکتز) در کودکان می شود. ریکتز باعث نرمی استخوان ها و به وجود آمدن مشکلات استخوانی در کودکان می شود. همچنین می تواند باعث کندی رشد شده و درد و ناهنجاری های استخوانی مانند پاهای پرانتزی را ایجاد کند.

شیر مادر حاوی ویتامین D است، اما میزان آن در مادران مختلف، متفاوت است. منبع اصلی ویتامین D خورشید است.

قرار گرفتن پوست در برابر نور خورشید باعث تولید ویتامین D در بدن می شود. اما مقدار ویتامین D دریافتی از خورشید به رنگ پوست، مدت زمانی که در مقابل نور خورشید قرار گرفته اید و استفاده از کرم ضد آفتاب بستگی دارد.

زنانی که رنگ پوست تیره تری دارند نسبت به افراد با پوست روشن، در مدت زمان یکسان، ویتامین D کمتری جذب می کنند. البته استفاده از کرم های ضد آفتاب با هر رنگ پوستی مانع از تولید ویتامین D می شود. این عوامل بر میزان ویتامین D موجود در بدن و در نتیجه میزان ویتامین D در شیر مادر تاثیر می گذارند.

نوزاد می تواند ویتامین D را از خورشید دریافت کند. با این حال، توصیه نمی شود که نوزاد را به طور مستقیم در برابر خورشید قرار دهید. نوزادان و کودکان در بیرون از منزل باید در برابر خورشید حفاظت شوند و از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند. باز هم این حفاظت در مقابل خورشید مانع تولید ویتامین D می شود.

توصیه هایی برای ویتامین D

از آنجایی که بسیاری از زنان و نوزادان به اندازه کافی از خورشید ویتامین D دریافت نمی کنند، خطر کمبود ویتامین D در کودکان وجود دارد. سپری کردن زمان بیشتر در مقابل خورشید به این مساله کمک می کند، اما اگر بیش از حد شود، خطرات خاصی مانند سرطان پوست فرد را تهدید می کند.

مکمل های مادران به این کمبود کمکی نمی کند، زیرا مطالعات نشان می دهد که این مکمل ها میزان ویتامین D در شیر مادر را تغییر نمی دهند. بنابراین، برای جلوگیری از کمبود ویتامین D و مشکلات استخوانی، به کودکان قطره ویتامین D داده می شود.

ویتامین D ترکیبات موجود در شیر مادر است. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند و فرمولاسیون تغذیه آنها حاوی ویتامین D است، نیاز به ویتامین D اضافی ندارند.

آهن

آهن یک ماده معدنی ضروری برای رشد و تکامل کودک است. آهن برای ساختن گلبول های قرمز حاوی اکسیژن در سراسر بدن لازم است.

اگر نوزادی به اندازه کافی آهن دریافت نکند، دچار کم خونی می شود. کم خونی ناشی از فقر آهن ممکن است هیچ نشانه ای نداشته باشد یا باعث ایجاد رنگ پریدگی، ضربان قلب بالا، مشکل تغذیه و ضعف شود. کمبود آهن در درازمدت می تواند به مشکلات بدن و مغز منجر شود.

آهن یکی از ترکیبات موجود در شیر مادر است. اگرچه میزان آن اندک است، اما برای کودک شما کافی است، زیرا نوزادان آهن شیر مادر را به خوبی جذب می کنند.

در واقع، آهن موجود در شیر مادر را خیلی بهتر از آهن موجود در فرمولاسیون غذای کمکی جذب می کنند. نوزادان در انتهای دوران بارداری، آهن را در بدن خود ذخیره می کنند. بنابراین یک کودک سالم که با شیر مادر تغذیه می کند، برای 4 تا 6 ماه اول زندگی به اندازه کافی آهن دارد.

توصیه هایی برای آهن

اگر کودک شما تنها با شیر مادر تغذیه می کند، تا 6 ماه پس از تولد به مکمل آهن نیاز ندارد. اما تا 6 ماهگی، نوزادان از آهن موجود در بدنشان استفاده می کنند و آهن موجود در شیر مادر دیگر کافی نخواهد بود. پس از چهار ماه تغذیه انحصاری با شیر مادر، خطر ابتلا به کمبود آهن وجود دارد.

بنابراین بین چهار تا شش ماهگی، ممکن است متخصص اطفال برای کودک شما مکمل آهن توصیه کند. تا زمانی که کودک شما از طریق رژیم غذایی به اندازه کافی آهن دریافت کند، باید روزانه به اون قطره آهن بدهید. در 1 سالگی، دکتر کمبود آهن را در فرزندتان آزمایش می کند و اگر نیاز به ادامه مکمل های آهن داشته باشید، شما را در جریان قرار می دهد.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند و فرمولاسیون تغذیه آنها حاوی آهن است، نیازی به قطره آهن ندارند.

فلوراید

فلوراید یک ماده معدنی ضروری است که مینای دندان کودک را تقویت و از خرابی دندان جلوگیری می کند. یکی از ترکیبات موجود در شیر مادر فلوراید است و در طی شش ماه، کودک به مکمل نیاز ندارد. اما ممکن است پس از آن بسته به رژیم غذایی و آب مصرفی کودک ضروری باشد.

خوابیدن نوزاد

پس از شش ماه پزشک متخصص اطفال می تواند در صورت وجود شرایط زیر یک مکمل فلوراید را توصیه کند:

آب آشامیدنی شما به اندازه کافی فلوراید ندارد: در بسیاری از مناطق، به آب آشامیدنی محلی فلوراید افزوده می شود. اگر در خانه خود از آب عمومی استفاده می کنید که کمتر از 3/0 قسمت در میلیون فلوراید دارد، ممکن است کودک شما به این مکمل نیاز داشته باشد.

از آب چاه استفاده می کنید: اگر در خانه چاه آب دارید، میزان فلوراید آن را آزمایش کنید. آب معمولا حاوی فلوراید طبیعی است اما ممکن است کافی نباشد.

از بطری های آب استفاده می کنید: اگر کودک شما از بطری آب استفاده می کند، ممکن است فلوراید آن کافی نباشد. با این حال، برخی از برند ها فلوراید اضافه می کنند.

مهم این است که میزان فلوراید موجود در آب را بدانید تا پزشک کودک بتواند تصمیم درستی در مورد مکمل فلوراید بگیرد. اگرچه کودک برای داشتن دندان های سالم به فلوراید نیاز دارد، اما مقدار زیاد فلوراید خوب نیست و می تواند مشکلات دیگری در نحوه رشد و رنگ دندان ها ایجاد کند.

اگر می خواهید بدانید مادران شیرده چه غذاهایی نخورند؟ این مطلب را بخوانید.

کودکان در شرایط زیر به مکمل های اضافی نیاز دارند:

توصیه های بالا برای نوزادان سالم است. با این حال، برخی از نوزادان با نگرانی های سلامتی متولد می شوند. بسته به وضعیت نوزاد، ممکن است بعضی از کودکان قبل از 4 ماهگی شروع به استفاده از آهن کنند یا نیاز به مکمل های ویتامین دیگر داشته باشند.

نوزادان زودرس: این نوزادان نیازهای متفاوتی دارند. نوزادان زودرس مانند یک نوزاد عادی و به مدت طولانی آهن دریافت نکرده اند و ممکن است علاوه بر شیر مادر، به ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نیاز داشته باشند. انواع و مقادیر مکمل های مورد نیاز بستگی به شرایط سلامتی نوزاد دارد.

اطفال متولد شده با نگرانی های ویژه سلامتی: کودکان مبتلا به مسائل مربوط به سلامتی ممکن است از ابتدا به آهن یا دیگر ویتامین ها و مواد معدنی نیاز داشته باشند. هر چالش منحصر به فرد کودک تعیین می کند که به چه مکملی نیاز دارد.

نوزادان مادرانی که گیاهخوار هستند: محصولات گوشتی و لبنی منبع اصلی ویتامین B12 هستند. بنابراین، اگر شما یک رژیم گیاهی سخت را دنبال کنید، ممکن است شیر مادر این ویتامین را به میزان کافی نداشته باشد. ممکن است در دوران بارداری و شیردهی به مصرف مکمل های B12 نیاز داشته باشید. با این وجود، شاید نوزاد شما هم به این مکمل نیاز داشته باشد، زیرا سطح B12 شما کم است.

نوزادان مادرانی که عمل جراحی کاهش وزن داشته اند: اگر شما بای پس معده داشته اید، هنوز هم می توانید به کودک خود شیر بدهید. پزشک خود و پزشک فرزندتان را در جریان این جراحی قرار دهید. شما باید ویتامین ها و مکمل های بیشتری مصرف کنید و شاید فرزند شما هم به آنها نیاز داشته باشد.

یک نکته مهم

ترکیبات موجود در شیر مادر حاوی همه چیزهایی است که نوزاد شما به آنها نیاز دارد (از جمله ویتامین ها و مواد معدنی). با این حال در چند مورد اطفال ممکن است نیاز بیشتری داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که آنها روند رشد صحیح و سالمی دارند.

کمبود ویتامین یا مواد معدنی می تواند مشکلاتی را برای کودک ایجاد کند. مکمل ها راهی آسان برای فراهم کردن نیازمندی های کودک است.

بنابراین، اگر نوزاد سالم با شیر مادر تغذیه می شود، باید بلافاصله پس از تولد مکمل های ویتامین D را شروع کند. پس از چهار تا شش ماه، شاید به آهن اضافی نیاز داشته باشد و ممکن است پس از شش ماه، بسته به آب مصرفی شما، یک مکمل فلوراید توصیه شود.

به طور مرتب کودک خود را پیش پزشک ببرید، سوالات خود را بپرسید و از نیازهای فرزند خود مطلع شوید.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید