آیا می توانم در دوران شیردهی سیگار بکشم؟

بسیاری از مادران جدید که قبلا سیگار می کشیده اند، سوال می کنند: «آیا می توانم در دوران شیردهی سیگار بکشم؟»

مشاوره در مورد سیگار کشیدن در دوران بارداری واضح است. سیگار کشیدن برای کودک بسیار مضر است و باید از آن اجتناب شود. اما پس از به دنیا آمدن نوزاد و در دوران شیردهی اگر میل به سیگار بازگشت چه کنیم؟ آیا تعذیه با شیر مادر را ادامه دهیم؟ در اینجا نتایج تحقیقات در این زمینه آورده شده است.

سیگار کشیدن در دوران شیردهی

تحقیقات نشان می دهد، اگر قبل از شیردهی سیگار بکشید، نیکوتین از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود.

نیکوتین، ماده روانگردان موجود در سیگار، به شدت اعتیاد آور است و  ترک کردن آن بسیار دشوار است. نیمه عمر نیکوتین حدود یک ساعت و نیم است، به این معنی که حداقل تا سه ساعت پس از کشیدن سیگار در شیر مادر وجود دارد. بعضی از نیکوتین ها زمان بیشتری باقی می مانند.

نه به سیگار

سیگار کشیدن ممکن است مانع تولید شیر شود و سطح ویتامین C که کودک از طریق شیر مادر تغذیه می کند را کاهش می دهد.

نکته: اگر در دوران شیردهی سیگار می کشید، زمان آن را به بعد از تغذیه کودک موکول کنید. حداقل سه تا چهار ساعت تا شیردهی بعدی صبر کنید، حتی اگر مجبور شدید بین دو دوره شیردهی، شیر را دور بریزید.

نیکوتین چه تاثیری بر روی نوزاد دارد؟

بزرگترین خطرات نیکوتین برای نوزاد شامل موارد زیر می شود:

  • افزایش بروز آلرژی تنفسی نوزادان
  • افزایش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS
  • کم شدن تولید شیر
  • کاهش رشد نوزاد

محققان بین تشخیص اثرات مضر سیگار کشیدن غیر فعال و اثرات نیکوتین انتقالی از طریق شیر مادر به کودک مشکل دارند. چیزی که می دانیم این است که احتمال ابتلا به دامنه وسیعی از مشکلات، در نوزادانی که مادران آنها سیگار می کشند، بیشتر است.

کودکانی که والدین سیگاری دارند اغلب نسبت به کودکان دیگر تحریک پذیرتر هستند و خطر ابتلا به بیماری های تنفسی و دستگاه گوارش که نیاز به درمان در بیمارستان دارند، در آنها بالاتر است.

سایر بیمارهایی که احتمال ابتلا به آنها در نوزادان افراد سیگاری بیشتر است، عبارتند از: آپنه (توقف تنفس برای مدت کوتاه)، استفراغ، رشد ضعیف، چرت زدن (استرابیسمتنبلی چشم، اختلال شنوایی، آسیب پذیری نسبت به عفونت، آلرژی و مشکلات کمبود ایمنی.

شیر مادر

نیکوتین یک ماده سمی است. قرار گرفتن در معرض نیکوتین بالا از طریق شیر مادر، می تواند به طور بالقوه باعث وابستگی به نیکوتین و مسمومیت نیکوتین در نوزاد شود.

علائم وابستگی به نیکوتین در نوزادان شامل اختلالات خواب، سردرد و تحریک پذیری است. نشانه های مسمومیت نیکوتین در نوزادان شامل استفراغ پس از غذا، رنگ پوست خاکستری، مدفوع شل، افزایش ضربان قلب و بی قراری است. ممکن است کودک نا آرام به نظر برسد و با وجود خستگی نتواند چشم های خود را ببندد.

این علائم نادر هستند و در میان نوزادانی که در معرض دود زیاد قرار دارند رخ می دهد. اگر سیگار را ترک کرده و کودک را از دود سیگار دیگران محافظت کنید، ممکن است این علائم معکوس شوند و کودک شما پرتحرک شود.

نکته: در نظر داشته باشید که قرار گرفتن کودک در معرض سطح بالای نیکوتین از طریق شیر مادر یا دود سیگار، می تواند بر رفتار کودک تأثیر بگذارد.

خطر SIDS

هنگامی که در کنار کودک سیگار می کشید یا حتی اگر در اطراف او سیگار نکشید، هنوز هم می تواند با دود سیگار غیر مستقیم آسیب ببیند. داشتن والدین سیگاری خطر مرگ نوزاد از طریق SIDS را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

بنابراین ادامه دادن به روند کشیدن سیگار، حتی اگر به کودک خود شیر ندهید، خطر مرگ نوزاد را افزایش می دهد. اما خود شیر مادر خطر SIDS را کاهش می دهد.

سوراخ قلب نوزاد

همیشه نمونه هایی از زنان را می بینید که در اطراف بچه های خود سیگار می کشند و نوزادان آنها از SIDS نمی میرند، اما در نظر داشته باشید که این خطر با نگاه کردن به رفتار تعداد زیادی از مردم و نه افراد مشخص محاسبه شده است.

نکته: بهتر است قبل از تغذیه با شیر مادر سیگار را ترک کنید. ترک سیگار، حفاظت از کودک در برابر دیگر سیگاری ها و تغذیه با شیر مادر، سه روش موثر برای محافظت از نوزاد شما در برابر SIDS است.

ترک سیگار در دوران شیردهی

ترک اعتیاد به سیگار بسیار دشوار است، اما میلیون ها نفر در نهایت در انجام این کار موفق بوده اند. زمان شیردهی یکی از ساده ترین زمان ها برای ترک است، زیرا برخی از مواد موجود در سیستم بدن (پرولاکتین و اپیوئید درون زا) علائم ترک اعتیاد را کاهش می دهند.

همچنین می توانید در طول روز از برچسب جایگزین نیکوتین استفاده کنید و سه تا چهار ساعت قبل از شیردهی آن را بردارید. اگر فکر می کنید نمی توانید به تنهایی سیگار را ترک کنید، با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

گزینه دیگر این است که سیگار کشیدن را در دوران شیردهی کاهش دهید و اجازه ندهید کودک شما در معرض دود سیگار چه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم قرار گیرد. تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به SIDS را کاهش می دهد. حتی اگر نتوانستید سیگار را ترک کنید، تغذیه با شیر مادر را متوقف نکنید.

4.7/5 - (8 امتیاز)
منبع verywellfamily

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. نوشین می‌نویسد

    سلام خسته نباشی من دوساله سیگارمی کشم نمیتونم ترک کنم درحالی که به بچه ام شیرمیدهم خیلی دوست دارم ترک کنم میشه راهنمایی کنی چکارکنم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید